"Kuuluuko" kännäily nuoren elämään
Onko epänormaalia tai negatiivista jos ei haluakaan käyttää alkoholia, varsinkaan humalahakuisesti?
Kommentit (51)
Itse en todellakaan ryyppää missään räkä poskella. Pärjään hyvin koulussa ja olen hyvätapainen. Tänään ajattelin käydä kaverin kanssa jossain juomassa muutaman oluen, meillä ei edes ole enempää alkoholia mukana. Istuskellaan vain jossain ja juodaan samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta juomaa.
- 15v tyttö
Itse annoin kännäävän poikani huostaan. Yrittää nyt kerjätä kotilomia. Turha luulo. Tänne ei tarvitse tulla örveltämään, hakkaamaan, haukkumaan tai muuten kiusaamaan. Pysyköön siellä hevonkuusessa ja opetelkoot kunnollisia käytöstapoja. Luuleeko se että aikuistenkin typeryydet annetaan kerta toisensa jälkeen anteeksi ja aina jaksetaan uskoa että toinen seuraavalla kerralla olisi kunnolla.
No meidän teini ei ainakaan ole räkä poskella viikonloppuisin, tiedän sen ihan satavarmasti. Hän on yleensä pe ja la nuorisotilassa, jossa on nuoriso-ohjaajat vetämässä toimintaa ja siellä on sellainen linja, että jos alaikäinen on humalassa tai edes haisee alkoholilta, niin heti ilmoitetaan kotiin. Asumme sen verran kaukana ko. nuorisotalosta, että viemme sinne teinimme ja myös haemme kotiin, emmeköhän huomaisi jos olisi humalassa. Eilenkin haimme kotiin klo 23.30.
Muualla ei sitten käykään, paitsi harrastuksissa ja kavereilla. Minusta tuntuu ihan hullulta, etteivät vanhemmat tiedä jos teini käyttää alkoholia tai tupakoi.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:25"]Joillakin kuuluu ja joillakin ei. Kumpikaan ei ole epänormaalia tai negatiivista. Kannattaa silti muistaa, että myös kiltti ja hyvätapainen nuori saattaa joskus kännätä ilman että vanhemmilla olisi siitä aavistustakaan.
[/quote]
Tämä on kyllä aivan totta. Äitini oli täysin alkoholia vastaan, mutta kaveriporukan kanssa haluttiin maistaa 16-vuotiaana. Opin juomaan vastuullisesti ystävien avulla enkä ikinä tullu liian humalassa kotiin. Olen tällä hetkellä 24v ja äitini luulee vieläkin etten koskaan ole juonut alkoholia, tosissaan. Ihmettelin kuinka 18v synttäreitä viettäessä ei osannut vieläkään arvata juomistani. Kotona puhuin aina, etten alkoholista välitä, mutta silti join eikä osannut aavistaa mitään. Tiedän että tein väärin kun valehtelin äidilleni juomisistani, mutta tilanne oli mikä oli ):
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:53"]
Ei ole. Nykyään on nousemassa muoti, jossa kännäilyä halveksutaan. Pussikaljaporukoita pidetään tulevian spurguina.
[/quote] Aijaa, missäs päin maailma on näin?!
Mun mielestä ei tarvitse, eikä välttämättä pidäkään kuulua. Itse join ekan kerran humalahakuisesti 18-vuotiaana, joka oli ihan sopiva ikä. Vaikka olin yläasteen ja lukion juomatta, minulla oli paljon kavereita, eikä minua kiusattu juomattomuuden takia.
Vanhempani itse asiassa valittivat, että en ole normaali, kun en käy missään bileissä ja kyllä he voivat joskus siideriä ostaa. :D Minua ei kuitenkaan kiinnostanut sellainen teinikännisekoilu. Sekoilin kyllä sitten ihan selvinpäin. :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:25"]Joillakin kuuluu ja joillakin ei. Kumpikaan ei ole epänormaalia tai negatiivista. Kannattaa silti muistaa, että myös kiltti ja hyvätapainen nuori saattaa joskus kännätä ilman että vanhemmilla olisi siitä aavistustakaan. [/quote] Kerrotko miten? Tunnen kaikki lapseni kavereiden vanhemmat. Jos lapseni on siellä yötä niin viestittelemme vanhempien kanssa. Yökylässä lapseni kokkaa tai katselee leffoja kavereiden kanssa. Lisäksi lapseni on sanonut että inhoaa alkoholia ja tupakkaa. Onko joillekin noin kova paikka etteivät kaikki nuoret juo ja polta?
[/quote]
Ei se mitenkään kova paikka ole. Kannattaa vaan muistaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää.
[/quote]
Se että sun lapses kännää ei tarkota että kaikki kännää. Terveisin 18 v. Joka ei oo koskaan juonu eikä polttanu.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:34"]En juo enkä polta. Typerää touhua. Osaan silti pitää hauskaa ja kunnolla. Ei siihen viinaa tarvi. Mulla on paljon ystäviä
[/quote]
Sama. Sellaset vähän tyhmät nuoret juo
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:25"]Joillakin kuuluu ja joillakin ei. Kumpikaan ei ole epänormaalia tai negatiivista. Kannattaa silti muistaa, että myös kiltti ja hyvätapainen nuori saattaa joskus kännätä ilman että vanhemmilla olisi siitä aavistustakaan. [/quote] Kerrotko miten? Tunnen kaikki lapseni kavereiden vanhemmat. Jos lapseni on siellä yötä niin viestittelemme vanhempien kanssa. Yökylässä lapseni kokkaa tai katselee leffoja kavereiden kanssa. Lisäksi lapseni on sanonut että inhoaa alkoholia ja tupakkaa. Onko joillekin noin kova paikka etteivät kaikki nuoret juo ja polta? [/quote] Ei se mitenkään kova paikka ole. Kannattaa vaan muistaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää. [/quote] Se että sun lapses kännää ei tarkota että kaikki kännää. Terveisin 18 v. Joka ei oo koskaan juonu eikä polttanu.
[/quote]
Mulla ei edes ole lasta, ei kännäävää eikä kännäämätöntä. Olin itse kiltti ja fiksu nuori, joka onnistui välillä vetämään kaatokännit ilman että vanhemmat olisivat olleet tietoisia siitä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:53"]
Ei ole. Nykyään on nousemassa muoti, jossa kännäilyä halveksutaan. Pussikaljaporukoita pidetään tulevian spurguina.
[/quote] Aijaa, missäs päin maailma on näin?!
[/quote]
Ainakin Helsingissä. Kamalaa katsella säälittäviä juoppoja jossain likasissa puistoissa.
N18
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:25"]Joillakin kuuluu ja joillakin ei. Kumpikaan ei ole epänormaalia tai negatiivista. Kannattaa silti muistaa, että myös kiltti ja hyvätapainen nuori saattaa joskus kännätä ilman että vanhemmilla olisi siitä aavistustakaan. [/quote] Kerrotko miten? Tunnen kaikki lapseni kavereiden vanhemmat. Jos lapseni on siellä yötä niin viestittelemme vanhempien kanssa. Yökylässä lapseni kokkaa tai katselee leffoja kavereiden kanssa. Lisäksi lapseni on sanonut että inhoaa alkoholia ja tupakkaa. Onko joillekin noin kova paikka etteivät kaikki nuoret juo ja polta? [/quote] Ei se mitenkään kova paikka ole. Kannattaa vaan muistaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää. [/quote] Se että sun lapses kännää ei tarkota että kaikki kännää. Terveisin 18 v. Joka ei oo koskaan juonu eikä polttanu.
[/quote]
Mulla ei edes ole lasta, ei kännäävää eikä kännäämätöntä. Olin itse kiltti ja fiksu nuori, joka onnistui välillä vetämään kaatokännit ilman että vanhemmat olisivat olleet tietoisia siitä.
[/quote]
Olet kehareitten kakara?
Ei kiinnosta pussikaljakännit tai polttaa keuhkoja pihalle. Typerien touhuja. Ei mun kavereistakaan kukaan juo eikä polta.
Alapeukuttajat juoppoja ja mukulansa myös. Wt-nuoret juo ja polttaa.
Olen täysin päihteetön nainen ja elin päihteettömän nuoruuden.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:25"]Joillakin kuuluu ja joillakin ei. Kumpikaan ei ole epänormaalia tai negatiivista. Kannattaa silti muistaa, että myös kiltti ja hyvätapainen nuori saattaa joskus kännätä ilman että vanhemmilla olisi siitä aavistustakaan. [/quote] Kerrotko miten? Tunnen kaikki lapseni kavereiden vanhemmat. Jos lapseni on siellä yötä niin viestittelemme vanhempien kanssa. Yökylässä lapseni kokkaa tai katselee leffoja kavereiden kanssa. Lisäksi lapseni on sanonut että inhoaa alkoholia ja tupakkaa. Onko joillekin noin kova paikka etteivät kaikki nuoret juo ja polta? [/quote] Ei se mitenkään kova paikka ole. Kannattaa vaan muistaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää. [/quote] Se että sun lapses kännää ei tarkota että kaikki kännää. Terveisin 18 v. Joka ei oo koskaan juonu eikä polttanu. [/quote] Mulla ei edes ole lasta, ei kännäävää eikä kännäämätöntä. Olin itse kiltti ja fiksu nuori, joka onnistui välillä vetämään kaatokännit ilman että vanhemmat olisivat olleet tietoisia siitä. [/quote] Olet kehareitten kakara?
[/quote]
En, vaan tavallisten keskiluokkaisten vanhempien jälkeläinen, josta tuli tavallinen keskiluokkainen aikuinen.
Voitte puolestani haukkua vaikka kuinka ja keskittyä epäolennaiseen. Toistan silti vielä kerran pointtini: kaikki ei ana ole sitä miltä näyttää, vaan kilttikin nuori saattaa tehdä vanhempiensa tietämättä monenlaisia asioita, alkoholinkäytöstä ja tupakoinnista lähtien.
Nuorison alkoholinkäyttö on vähentynyt huimasti. Joidenkin vanhempien ihmisten on vaikea ymmärtää sitä. Vähän sama, kuin jos vanhempien ihmisten porukasta joku ei juo, hän saa kuulla siitä kokoajan. Maailma todellakin muuttuu ja nuorille ryyppäämien ei ole se juttu. Toki osa nuorista edelleen ryyppää. Mutta mututuntumalla alkavat olla vähemmistö.
Fitness-trendi näkyy juomisessa ja polttamisessakin. Rahat laitetaan siiderin sijasta rahkaan ja treenitrikoisiin, eikä tiukan ruokavalion ja liikunnan lopputulosta tuhota vetämällä perheitä ja mättämällä krpaularuokia viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:19"]
Fitness-trendi näkyy juomisessa ja polttamisessakin. Rahat laitetaan siiderin sijasta rahkaan ja treenitrikoisiin, eikä tiukan ruokavalion ja liikunnan lopputulosta tuhota vetämällä perheitä ja mättämällä krpaularuokia viikonloppuna.
[/quote]
Äh, siis perseitä, ei perheitä! Krapularuoatkin onnistuin näköjään typottamaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:25"] Kannattaa silti muistaa, että myös kiltti ja hyvätapainen nuori saattaa joskus kännätä ilman että vanhemmilla olisi siitä aavistustakaan.
[/quote]
Tähän liittyen esimerkki elävästä elämästä, 20-vuotiaan sukulaispojan kaveriporukasta. Heitä oli 4-5 poikaa, jotka olivat harrastaneet yhdessä kalastusta ihan lapsesta saakka, muutama oli partiolainen. Kaikki sellaisia kilttejä poikia, joita ei kiinnostanut riekkua iltoja kylillä, vaan lähtivät mieluummin yhdessä järvelle. Sitten siinä 15-16-vuotiaana he alkoivat silloin tällöin tehdä yön yli kestäviä kalareissuja, ajoivat moottoriveneellä asumattomaan saareen, nukkuivat teltassa ja tulivat seuraavana päivänä kalansaaliiden kanssa kotiin. Kenelläkään vanhemmista ei ollut aavistustakaan, että siellä saaressa pojat möyrivät umpikännissä, hyvä ettei kukaan hukkunut tai telonut itseään nuotiossa. Kalareissut vähenivät kummasti, kun viimeinenkin täytti 18.
Ei kuulu. Kokaiini on paljon parempaa <3