Miten käytitte yo-lahjarahanne?
Itse kadotin juhlailtana 300e (nimenomaan kadotin, koska en baariinkaan päässyt sisälle, missä olisin voinut tuhlata ne) ja loput n. 10 000 laitoin pikkuhiljaa ASP-tilille neljännesvuosittain!
Kommentit (67)
Sain yhteensä jotain tonnin luokkaa, laitoin rahat säästötilille muiden rahojen joukkoon. En siis tiedä mitä juuri ko. euroille tapahtui, mutta kaiketi muhivat vieläkin tilillä kun tilin saldo on tällä hetkellä korkeampi kuin lakkiaispäivänä :) samana kesänä olin ensimmäistä kertaa kokopäivätöissä ja tein ensimmäiset isot hankintani: takuuvuokra 750 euroa, lentolippu ja muuttokulut 150 euroa ja lukukausimaksu 2000 euroa. Materiaalisen roinan perässä en juossut silloin tai nytkään.
Muiksi lahjoiksi taisin saada 9 Marimekon tyynyliinaa (joista mukaani otin 2) ja ruusuja. Yo-vieraita taisi olla 5 tai 6.
Yo 2012
Ite sain 4500€ rahaa nyt kun kirjotin ja aion säästää niistä suurimman osan, käyttöön otan ehkä 300 euroa.
On hyvä ottaa huomioon myös vieraiden määrä! Itselläni oli lähes n.80 hengen juhlat, ja kun huomioi pari isompaa lahjasummaa mukaan, niin 20k€ ylppärilahjarahat ei ole mielestäni suhteutettuna normaaleja yo-lahjan suuruuksia kummemmat
Sain kaikkea mielestäni niiiiiin epätyylikästä lahjaksi viime vuonna: Michael Korsin Hamiltonin, Guessin lompakon, Michael Korsin ballerinat, Longchampin kangaskassin ja siinä varmaan oli pahimmat.. Myin kaikki pois ja ostin kondomikumilaukkunakin tunnetun LVn alman ::)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:15"]
Mielestäni sain ihan mahtavan persoonallisen lahjan, jonka kaikki vieraat olivat yhdessä rakentaneet! Pihaan siis ilmestyi Audi A3, jonka takakontissa oli uusi satula hevoselleni, etuluukusta löytyi lempihajuvettäni ja aurinkolipan alta löytyi kirjekuori, jossa oli muutama lahjakortti! :) lahja ei olisi tuntunut yhtään niin merkitykselliseltä, ellei siinä olisi ollut noin paljon ajatusta mukana!
[/quote] Kuuluiko auto siis pakettiin :o
Muutaman tonnin sain silloin aikoinaan 80-luvun lopulla. Sijoitussalkussa edelleen, niiden ja muiden sijoittamieni tuottoja käytin silloin opiskeluaikoina, hoitovapaalla ja nykyään taas joskus kun on suurempia hankintoja. Edelleen jätän salkun tuotosta suurimman osan salkkuun uudelleen sijoitettavaksi. Näin olen toiminut jo lapsesta asti, jolloin sain vanhemmilta ja isovanhemmilta ensimmäiset osakkeeni opintoja varten. Niiden tuotot olivat tärkeitä jo lukioaikoina kun en saanut yrittäjävanhempieni tulojen vuoksi opintotukea. Sama muuten on edessä monella kahden työssäkäyvän vanhemman lukioon tai ammattikouluun menevällä.
Itse sain n. 19 000 euroa, sillä kirjoitin 7 L:ää, ja jokaisesta L:stä sain 1 500 euroa, loput tulivat sukulaisilta. Ostin uuden MacBookin, iPadin, Louis Vuittonin 900€ maksaneen käsilaukun ja matkan Hawaijille. Loput eli noin 15 000 meni säästöön. Hyvin olen pärjännyt, sillä minäkin sain oman asunnon, kolmion Helsingistä.
N22
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 00:02"]Itse sain n. 19 000 euroa, sillä kirjoitin 7 L:ää, ja jokaisesta L:stä sain 1 500 euroa, loput tulivat sukulaisilta. Ostin uuden MacBookin, iPadin, Louis Vuittonin 900€ maksaneen käsilaukun ja matkan Hawaijille. Loput eli noin 15 000 meni säästöön. Hyvin olen pärjännyt, sillä minäkin sain oman asunnon, kolmion Helsingistä.
N22
[/quote]
WOW!!!
Sain noin 1000€ yhteensä. Maksoin niillä kuluvan kuukauden vuokran ja ajokortin 2. vaiheen kurssimaksun.
Sain 1100 € ja laitoin säästötilille kaikki. Sieltä ne pikkuhiljaa hupeni, kun opinnot seuraavana syksynä alkoi. Näin selvisin ilman opintolainaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 00:02"]
Itse sain n. 19 000 euroa, sillä kirjoitin 7 L:ää, ja jokaisesta L:stä sain 1 500 euroa, loput tulivat sukulaisilta. Ostin uuden MacBookin, iPadin, Louis Vuittonin 900€ maksaneen käsilaukun ja matkan Hawaijille. Loput eli noin 15 000 meni säästöön. Hyvin olen pärjännyt, sillä minäkin sain oman asunnon, kolmion Helsingistä. N22
Vanhempasi ovat ilmeisesti todella rikkaita?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 00:02"]
Itse sain n. 19 000 euroa, sillä kirjoitin 7 L:ää, ja jokaisesta L:stä sain 1 500 euroa, loput tulivat sukulaisilta. Ostin uuden MacBookin, iPadin, Louis Vuittonin 900€ maksaneen käsilaukun ja matkan Hawaijille. Loput eli noin 15 000 meni säästöön. Hyvin olen pärjännyt, sillä minäkin sain oman asunnon, kolmion Helsingistä. N22
Vanhempasi ovat ilmeisesti todella rikkaita?
[/quote]
[/quote] En ole yllä oleva kirjoittaja, mutta minun vanhempani tulot ovat yli keskiluokan, ja en edes muista antoivatko he minulle mitään ylppärilahjaksi, sillä he eivät halunneet, että lahjoistani tulisi ohjelmanumero, kun kavereiden kanssa jutellaan ja listaisin autoa ja asuntoa ja muuta.. Vanhemmiltani isoin lahja oli juhlien järjestäminen, sillä he tukivat minua jo valmiiksi arkena pankkikorttinsa rinnarilla, sekä sillä asunnolla ja autolla. Mielestäni se on järkevä ratkaisu, jos on pienintäkään mahdollisuutta, että lapsi lähtisi kylille leijumaan lahjoillaan/lahjat aiheuttaisivat rajua kateellisuutta. Itse olin ainakin yo-ikäisenä vielä niin snobipissis, että siinä olisi kateelliset kalpeutunut mun juttuja kuunnellessa, jos olisin saanut jonkun pakasta vedetyn Audin tai BMW:n... Sen sijaan esimerkiksi autoni oli ihan tavallinen VW Zirocco Aka Sirpa ja asunto ei ollut mistään hienostoalueelta Ullanlinnasta, vaan Larusta :)
Taisin saada satasen verran lahjaksi. Kurkusta meni alas, nestemäisessä muodossa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:05"]Taisin saada satasen verran lahjaksi. Kurkusta meni alas, nestemäisessä muodossa.
[/quote] millaisia summia sitten oikein sait? Vai saitko vain yhdeltä henkilöltä
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:33"]Sain n. 200e, josta annoin puolet äidilleni kiitokseksi juhlien järjestämisestä ja kuluista, joista 100e oli toki murto-osa, mutta ajatuksena minulle tärkeä. Toisella satasella kävin Tukholmassa ystäväni kanssa shoppailureissulla! Oli ihana ensimmäinen kerta ulkomailla :)
[/quote] mistä tämmösiä ihmisiä sais eduskuntaan
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:05"]Taisin saada satasen verran lahjaksi. Kurkusta meni alas, nestemäisessä muodossa. [/quote] millaisia summia sitten oikein sait? Vai saitko vain yhdeltä henkilöltä
[/quote]
Ihan yhdeltä henkilöltä.
En pitänyt minkään sortin juhlia mutta mummu halusi kuitenkin muistaa jollakin tavalla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:23"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:05"]Taisin saada satasen verran lahjaksi. Kurkusta meni alas, nestemäisessä muodossa. [/quote] millaisia summia sitten oikein sait? Vai saitko vain yhdeltä henkilöltä
[/quote]
Ihan yhdeltä henkilöltä.
En pitänyt minkään sortin juhlia mutta mummu halusi kuitenkin muistaa jollakin tavalla.
[/quote] no se sitten selittää! :)
Sain tonnin ja siellä se on vieläkin sukanvarressa turvassa.
N22