40v yliopistoon?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:13"]
Jotenkin vaan mietityttää pysyykö vanha nuorison mukana.. :) Ap
[/quote]
Kyllä ja ei. Tietenkään et tule olemaan vuosikurssisi paras, mutta työelämässä tulet olemaan monessa ikäisiäsi parempi, jos imet nuorista uusia ideoita.
[/quote]
Päinvastoin, ahkera ja opinnoilleen omistautuva 40-vuotias on todennäköisesti vuosikurssinsa paras.
[/quote]
Jos olisi tuollainen, olisiko opiskelija vielä 40-vuotiaana?
[/quote]
Kyseessä on alanvaihtaja, pölö.
[/quote]
Sitten ei kun sekaan vaan! Kyllä tuolla asenteella saat paljon ystäviä!
Ehdottomasti hoitotiedettä! Todella mielenkiintoista ja suurin osa opiskelijoista on vähän vanhempia, koska pohjalle vaaditaan terveysalan amk-tutkinto. Itse opiskelen asiantuntija- ja johtamispuolella ja opinnot ovat todella mielenkiintoisia. :)
Pölöksi huomautteleva ei ollut kyllä Ap. Minä olen Ap. Ja tosiaan alanvaihtaja pakon edessä. Kroppa ei kestä fyysistä työtä, lääkärit tähän tulokseen tulivat, ja tuskin ovat väärässä. Mutta itse koitan ajatella positiivisesti ja keksiä uusia uria jotka olisivat mielekkäitä. Koska työtä tässä toivottavasti vielä vuosia saa tehdä :)
Jättäkää nuorille opiskelupaikat ja tehkää sitä työtä mihin olette kouluttautuneet.
Mua ei henk.koht hoitotieteet jostain syystä puhuttele. Se ei vaan ole mun juttu. Ennemmin sitten kansanterveystieteet. Mutta logopediassa viehättäisi tuo konkreettinen työ asiakkaiden/potilaiden kanssa. -Ap :)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 21:00"]Jättäkää nuorille opiskelupaikat ja tehkää sitä työtä mihin olette kouluttautuneet.
[/quote]
Josko lukisit mistä kyse. Uudelleenkoulutuksesta pakon edessä!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:13"]
Jotenkin vaan mietityttää pysyykö vanha nuorison mukana.. :) Ap
[/quote]
Kyllä ja ei. Tietenkään et tule olemaan vuosikurssisi paras, mutta työelämässä tulet olemaan monessa ikäisiäsi parempi, jos imet nuorista uusia ideoita.
[/quote]
Miksei voisi olla paras? Itse ainakin olin paras, enkä imenyt nuorista yhtään mitään, vaan keskityin opiskeluun.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 21:00"]Jättäkää nuorille opiskelupaikat ja tehkää sitä työtä mihin olette kouluttautuneet.
[/quote]
Pitäisikö jäädä eläkkeelle tai työttömäksi, jos ei aiempaa työtään esim. terveydellisistä syistä enää pysty tekemään? Mikähän järki siinä olisi? Kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee kuin uudelleenkouluttautuminen ja sen jälkeen työnteko ja verojen maksu.
"Kyllä ja ei. Tietenkään et tule olemaan vuosikurssisi paras, mutta työelämässä tulet olemaan monessa ikäisiäsi parempi, jos imet nuorista uusia ideoita." - Miten niin nelikymppinen ei voisi olla vuosikurssinsa paras? - Ei meillä ainakaan ole anneta opintosuorituksia sen perusteella kuka on nuorin tai kuka vanhin. Ja toisinaan tuntuu, että hieman monimutaksiemmat jutut menee nuoremmilta hieman ohi, vaikka periaatteessa ne osataan toistaa, juuri niinkuin tenttikirjan kirjoittaja asian näkee, mutta se oma näkemys tai asian liittämien laajempaan yhteyeen on osalle nuoremmista hyvinkin vaikeaa. Mutta enemmän on kiinni aina yksilöstä. Esimerkiksi kun vertaan itseäni erääseen kurssikaveriini niin hän oli +20 vuotiaana varmastii nähnyt ja kokenut omakohtaisesti paljon sellaista , mitä en ole vieläkään kaikkia, kuten perheväkivaltaa, itsenäistä elämää, hanttihommia, ryyppämistä ja tupakan polttoa itsensä etsimstä, masennusta, matksutelua ja elämistä eri paikoissa, kihloissa olemista ja elämistä jne - Monesta edellä mainituista vastaavasti minä olen saattanut "vain" lukea, enkä vieläkään ole kokenut niistä kaikkia vaikka olen jo päälle 30 vuotias. Mikäkäö meitä yhditää? Tällä hetkellä, ainakin se, että molemmat opiskelemma yliopistolla. Toisinaan hän on saanut paremman arvosanan tentistä toisinaan minä.
Mä en jaksa nelikymppisiä opiskelijoita. Ihme besserwissereitä. Olen yliopisto-opettaja.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 21:12"]Mä en jaksa nelikymppisiä opiskelijoita. Ihme besserwissereitä. Olen yliopisto-opettaja.
[/quote]
Voi morjens! Voisko vika olla sun omassa asenteessa?
[/quote]
Minkäs teet jos nuoret ei pärjää paremmin pääsykokeissa ja minä saan paikan. Tyhmempi pitäis mennä yliopistoon mun sijasta, koska on nuorempi? Höhöhö :D
Nykymaailmassa pitää jatkuvasti opiskella uutta, ei se katso ikää.
Ei ole naurettava ajatus, jos vie elämääsi haluamaasi suuntaan ja urallasi eteenpäin.
Siitä vaan! Onhan sulla eläkeikään vielä 25 vuotta ja kokoajan ikää nostetaan, eli työvuosiakin ehtii uudella alalla tekemään. :)
Kiitti tyypit! Entä mitä tässä iässä kannattaisi lähteä opiskelemaan?
-Ap
Meidän tiedekunnassa on useita ihan eläkeikäisiäkin opiskelemassa, sinne vaan. :)
Tuossa iässä kannattaa opiskella sellaista alaa, jolla on hyvät työllisyysnäkymät, esim. luokanopettajakoulutus, sosiaalityö tai psykologia.
Mikä sinua kiinnostaa? Entä motiivisi opiskelulle?
"40-vuotiaana opiskelun aloittamisen mielekkyys riippuu ihan siitä, mikä opintojen tarkoitus on. Jos tavoitteena on pelkästään itsensä kehittäminen ja uuden oppiminen, niin et ole koskaan liian vanha, voit aloittaa opiskelun vaikka 80-vuotiaana. Jos taas tarkoituksena on opintojen jälkeen työllistyä alalle, niin sitten kannattaa unohtaa koko juttu." - Tjaa,a. Voisi kuvitella, että 40 -vuotiaana, jos lähtee opiskelemaan tavoitteena maisterin tutkinto, niin saattaa saada hyvinkin kokoon noin viidessä vuodessa. Eli potenttiaalisia työvuosia maisteina olisi, ainakin noin 20, olettaen, että jatkaa työelämässä noin 65 -vuotiaaksi. Minusta harmillista, jos 4o vuotiaana-pitäsi todeta, että enää tässä ei kannata itseään ruveta kehittää kuin, ehkä satunnaisina kursseilla, koska kohtahan tässä on hautaan mentävä ja työellämä on jo kohta vain muisto, muiden joukossa.