Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto kutsui 1300 työtöntä virtuaaliseen rekrytointitilaisuuteen – 15 osallistui

Vierailija
27.01.2022 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b2cc6d4b-afa4-4a71-b14f-e147032d7…

Työkkärin kommentti alla. Mitä voimme tehdä työttömyydelle?
Ainoa keino taitaa, ikävä kyllä, olla tukitason täysin uudelleen sovittaminen- onhan Suomen tukitaso korkeampi kuin palkkataso valtaosassa maailmaa ja jo siksi mahdoton nykyajan rajattomassa maailmassa, huomioidaanhan keskustelussa myös meidät jotka tämän maksamme!
Työkkäritän tweetti!

Juuri päättyi tilaisuus, johon työvoimatoimisto oli kutsunut 1 300 työnhakijaa. Vain 15 vaivautui paikalle. Tilaisuudessa oli lukuisia työnantajia, joilla olisi työtä tarjolla. Ei kelvannut rehellinen. Syitä varmasti monia. Yksi on todennäköisesti kannustinloukut.
5.03 ip. · 26. tammik. 2022

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin suhtauduin vuokrafirmoihin negatiivisesti mutta kerran hain yhtä työpaikkaa sitä kautta.

Hauskinta oli että työpaikka oli julkisella sektorilla ja olivat ilmoittaneet palkkaluokan, mutta vuokrafirma oli sitä mieltä että he eivät voi rekrytoida vaaditulla osaamisella ketään niin alhaisella palkalla, joten työnantaja joutui nostamaan palkkaa. Mä sitten sain paikan ja enemmän palkkaakin!

Vierailija
162/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikalla on monta työntekijää jotka on olleet 2010-luvulla monet kerrat työttömänä tai lomautettuna. Työttömyys ei yleensä ole yksilölle ongelma jollei se pitkity, kiitos ansiosidonnaisen.

Ansiosidonnainen on noin 70% palkasta eli sille joutuminen laskee käytettävissä olevaa rahaa reilusti. Toisaalta, onneksi on ansiosidonnainen. Sen turvin lasku palkkatyötstä työttömyyteen ei ole liian raju eikä ihminen joudu heti taloudellisiin vaikeuksiin. Suurin osa kuitenkin haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Ei kuitenkaan ole työttömän vika jos töitä ei ole, ahkera haku ei tuota tulosta tai työtön on ikärasismin uhri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin itse viime viikolla Uudenmaan TE-toimiston webinaariin (?) missä kerrottiin telinerakentajien rekrykoulutuksesta. Tuotakin seurasi parhaimmillaan vain 15 ihmistä. Kymmeneltä se alkoi, joten ei mitenkään mahdottoman aikaisin. Toki tallenne on jälkeenpäin katsottavissa YouTubesta. Minusta on kiva, että järjestävät tuollaisia. Tuokin näytti ihan mielenkiintoiselta puuhalta, siinä näytettiin video telinerakentajien työskentelystä. Pääsi ihan eri tavalla hahmottamaan sitä työtä kuin pelkän tekstin perusteella.

Livetapahtumaan en olisi lähtenyt, koska oma ennakkoajatus oli se, että ei ole kyllä minun juttu. Mutta uteliaisuudesta tuli katsottua ja ihan mielenkiintoiselta työltähän se vaikutti!

Ystäväni asuu Britanniassa etelärannikolla ja on opiskelija mutta aiemmin rakennusmies ja työskentelee siis sielläkin raksooilla. Hän on kertonut että Britanniassa valtava poika telineasentajista ja palkkaerittäin hyvä.

Mutta Suomessa nuo tuet kurkistaa koko maan.

T diplomi-insinööri, nainen joka lähti opintojen jälkeen Saksaan ja jonka vuosikurssilta vain yksi pariskunta jäi Suomeen!

Et taida olla kovin fiksu kun ilkeet tuon sanoa. Ilmainen koulutus täältä ja sitten hakemaan kermat päältä muualta. Ai sinne ne maamme kovalla rahalla koulutetut huippuosaaja katoavat.

Vierailija
164/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa minä kun luulin että pitäisi olla sellanen nettikamera? Miten minä työtön niin tyhmä voin olla?

On jo halvassa älypuhelimessa.

Vierailija
165/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikalla on monta työntekijää jotka on olleet 2010-luvulla monet kerrat työttömänä tai lomautettuna. Työttömyys ei yleensä ole yksilölle ongelma jollei se pitkity, kiitos ansiosidonnaisen.

Ansiosidonnainen on noin 70% palkasta eli sille joutuminen laskee käytettävissä olevaa rahaa reilusti. Toisaalta, onneksi on ansiosidonnainen. Sen turvin lasku palkkatyötstä työttömyyteen ei ole liian raju eikä ihminen joudu heti taloudellisiin vaikeuksiin. Suurin osa kuitenkin haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Ei kuitenkaan ole työttömän vika jos töitä ei ole, ahkera haku ei tuota tulosta tai työtön on ikärasismin uhri.

Ja tämän lisäksi vielä veroa 25% ansiosidonnaisesta. Aika iso palkka saa olla että tuollainen vero menee mutta niin vaan 1200€ ansiosidonnaisesta lähti.

Vierailija
166/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisessa valehdellaan, että tarjolla olisi ollut vakituista kokopäiväistä työtä, kun oikeasti tarjolla olisi ollut työ vuokrafirman kautta, jossa jokainen päivä on lahja.

Minä olen olut vuokrafirman leivissä kohta 2 vuotta samalla työnantajalla, työsuhde on toistaiseksi voimassa ja palkka sama kuin kaikilla muillakin vastaavaa työtä tässä firmassa tekevillä. Miksi jokainen päivä olisi lahja?

Minäkin olen vuokratyöläisenä tuotannossa. Puoli vuotta mennyt jo Itse työ ei poikkea mitenkään siitä, mitä vakkarit tekevät. Eikä meitä vuokratyöläisiä kohdella toisin kuin vakkareita. Siitä voi olla montaa mieltä onko moraalisesti ja eettisesti oikein pyörittää firmaa vuokratyöntekijöillä (tai konsulteilla). Toki työn jatko on vain kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan mutta tiesin sen kun otin työn vastaan. Vuokratyöfirma tarjoaa työterveyden ja muita etuja siinä missä muutkin työnantajat.

Minä tiedän tekeväni perhevapaasijaisuutta, johon ei kannata ottaa ketään suoraa työnantajalle, koska aika ripeästi sijainen alkaisi väittämään, että työsuhde pitää vakinaistaa ketjuttamisen takia. Jos työnantaja haluaa palkata minut, se onnistuu - jos minä niin haluan. Toistaiseksi en ole halunnut.

Vierailija
167/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten v...saa saat luvusta 30 yhtäkkiä 15?!?!?

Vierailija
168/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ainakaan ole laitetta jolla näihin voisi osallistua. Yritin kerran pyytää harkinnanvaraista toimeentulotukea läppäriä tai älypuhelinta varten, ei myönnettäisi. Toinen asia johon pitäisi puuttua on nämä 029-alkuiset virastojen numerot. Niihin ei paljon prepaid-saldolla soitella.

Töihin kyllä mulla olisi intoa, vaan asioiden hoito on niin vaikeaa ja työn vastaanottoonkin pitäisi käyttää, työaikasovelluksia yms.

Nyt olen digikoulutuksessa oppilaitoksessa, hankalaa tässä sekin kun ei itsellä ole laitteita

Hoidatko siis jostain kirjaston koneelta kaikki vauvapalstailut ja TE-toimistoasiat (Oma asiointi)?

Olen eri, mutta mäkin tunnen useamman työttömän, jolla ei ole kotona tietokonetta ja puhelin on vanha GSM-malli. Monelle älypuhelimet, tietokoneet ja sopivat nettiyhteydet ja liittymät ovat liian kalliita, ei vaan riitä rahat. Toisilla taidot ovat rapistuneet sen jälkeen kun eivät ole olleet enää työpaikan tietokoneella. Kirjaston koneelta hoitavat laskut, mutta eihän siinä jos puolen tunnin tai tunnin ajan saa, ehdi kehittää uusia taitoja.

Joillakin on vanha puhelin (ei vielä äly-) johon saa nettiyhteyden, mutta sillä ei pysty todellakaan osallistumaan mihinkään teamseihin tms.

Itsellänkin on n. 10 vuotta vanha tietokone, mutta nettiyhteys ja modeemi on halvin mahdollinen, eikä tällä yhdistelmällä pysty täysin osallistumaan zoom-istuntoihin, vain kuuntelijana, muuten alkaa pätkiä.

Vierailija
169/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa töitä josta saisi palkan sillai ettei siitä ole maksettu veroa tuolle suomen lois nisti valtiolle, niin sit vois mennä.

Vierailija
170/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on tuon verran työttömänä nimenomaan teollisuudessa (tuosta on jo poistettu moniammatillisen palvelun asiakkaat ja työkyvyttömät) ja nyt pystyttiin todistamaan, että työttömät ei oikeasti ole haluamassa töihin.

Tiedät siis varmasti että nuo 1300 kutsua menivät nimenomaan Lahden seudulla asuville teollisuuden alan työntekijöille?

Itsestä työllisyyden kasvaminen ja työttömyyslukujen lasku viime vuodesta on parempi mittari osoittamaan työnhaluja kuin yksittäinen Lahden seudulla vuokrafirmojen järjestämä teollisuuden alan virtuaalitilaisuus. Minusta tuntuu että valitset jälkimmäisen koska se tukee paremmin asenteitasi ja ennakkoluulojasi.

Nuo 1300 ovat sinustakin siis työhaluttomia?

Vierailija
171/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR Osasto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millä vehkeellä osallistun "virtuaaliseen" rekrytointitilaisuuteen??? Jotkut luulee että kaikilla  työttömillä on kaikenmaailman tarvittavat härpäkkeet siihen. Jos  olis OIKEA tilaisuus voisin hyvin mennäkin. HÖ!  Ja järki hoi.

Tämä juuri, itku alkaa heti kun pitäisi toimia. Millähän "härpäkkeellä" sinäkin täällä olet? Sillä laitteella ei etäyhteys onnistu eikä jalat liiku sen vertaa että lainakoneelle voisi mennä - vaikkapa kirjastoon tai sinne työkkäriin? Ai niin, onhan se epämukavaa ja vie sinun vapaa-aikaa kohtuuttomasti.

Palstalla voi olla ihan näppärästi puhelimella mutta tuskin se onnistuu virtuaalisessa rekrytapahtumassa. Mulle punainen vaate on tuo kun pitää ensin kirjautua jollekin sivuille jota en entuudestaan tunne.

-en ole työtön-

No kivasti jätit huomioimatta ehdotukseni lainakoneesta. Ja kyllähän minä uskon että pitkäaikaistyöttömälle on suorastaan uhka kirjautua mol.fi sivustolle, siinähän piilee uhka joutua jopa töihin.

Kukaan yksityinen ei palkkaa työkkärin kautta pitkäaikaistyötöntä.

Kuinka niin? Koeaika alkuun, katsoo miten menee.

Virherekryt tulee aika kalliiksi, siksi pelataan niin varman päälle kun tässä tilanteessa voi.

Koneluettavissa hakemuksissa jos nykyisen työpaikan nimi puuttuu, hakemus jää lukematta. Raaka peli.

https://blog.talentech.com/fi/virherekrytoinnin-kova-hinta-ja-4-keinoa-…

Eli te palkkaatte töihin vain kilpailijalta? Joku toinen on jaksanut tehdä perehdytyksen/koulutuksen, maksanutkin siitä. Te otatte hyödyn? Palkkaatte ehkä valmiiksi väsyneen, työntekoon kyllästyneen ihmisen ettekä sitä työttömänä ollutta tosi innokasta ja nälkäistä työntekijää. Ok, onhan se halvempaa teettää toisilla yrittäjillä se alkutyö. Virherekrytointeja on yleensä ne joita kukaan ei viitsi perehdyttää työhön. Paino sanalla VIITSI. Olen tämän niin monta kertaa nähnyt.

Vierailija
172/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nähdään, miten työvoimapula on totisinta totta. Työttömiä kyllä on, mutta heidän halunsa työllistyä on heikkoakin heikompi.

Sinun kaltaisiasi asiasta tietämättömiä tai asiaa ymmärtämättömiä on niiiiin helppo aivopestä tällaisilla jutuilla, joissa vääristellään tai jätetään kertomatta suurin osa. Saadaan kylvettyä yhteiskuntaan riitaa ja uskoteltua että yrittäjillä on "huutava pula tekijöistä ja työttömät on työhaluttomia". Sitten voidaankin parin vuoden leimaamisen jälkeen alkaa suunnittelemaan perusturvan laskua, sille saa helposti kansalta kannatusta propagandan jälkeen, ja saadaan halukkaita työntekijöitä joille yhteiskunta maksaa palkan. Koska yrittäjällä menee AINA huonosti, eikä ole varaa maksaa minimipalkkaa koska hurjat sivukulut, joten on pakko siirtää pulju ulkomaille tai saada orjia ulkomailta tai ilmaisia suomalaisia töihin.

Vierailija
173/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, monella on mennyt usko tähän yhteiskuntaan, koronauutisointiin, maahan muuttoon, Räsäsen oikeudenkäyntiin, julkkisten"terveys"valmennuksiin ym ym

Miten Räsäsen oikeudenkäynti liittyy työttömän työnhakijan hakuprosessiin? No ehkä joo, jos elää elämäänsä muiden kautta. Se usko yhteiskuntaan kuitenkin tuppaa teillä olemaan, että vastikkeetonta työttömyyskorvausta tai perustoimeentuloa pitäisi saada. Somessa kyllä nostetaan meteli jos tuet myöhässä tai käsittely kestää mutta työt/työhaku ei kelpaa kuitenkaan?

Oletko koskaan sairastunut vakavasti tai menettänyt toimeentulosi kilpailijan tekemän ilkivallan takia? Ei kannata tuomita jos ei itsellä ole asioista kokemusta. Jos ihminen menettää uskonsa yhteiskuntaan niin silloin on suuri vaara myös syrjäytyä, jos on nähnyt ja tietää yhteiskunnan varjopuolista, mistä lehdissä harvoin kirjoitetaan.

Kyllä, sairastan paksusuolen syöpää. Kokemusta on. Ja ikävä töihin. Minun onni oli ottamani terveysvakuutus ja sen turvin voin nyt olla sairauslomalla.

Ikävä kuulla, toivottavasti tulet kuntoon. Kaikki eivät ole tahallaan työttöminä vaan taustalla saattaa olla vaikka mitä syitä. Myös työn palkkaus ja kannustavuus pitäisi saada sellaiselle tasolle, että ihminen kokee työntekemisen mielekkääksi ja arvokkaaksi asiaksi.

Vierailija
174/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuollahan on vain rekryfirmoja jotka hakevat anonyymeihin yrityksiin vuokrattavaksi työntekijöitä. Ei kerrota mihin haet rekryfirman kautta, kyseessä voi olla huono maineinen työnantaja tai tuurilla joku hyväkin.. yhtä arpapeliä. Sama kuin menisit sokkotreffeille.

Vierailija
175/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut myös kutsuja noihin seminaareihin ollessani raskaana (laskettu aika kuukauden sisällä), en osallistunut.

Voi hellanlettas! Jos on työkkärissä kirjoilla, niin silloin oletettavasti etsitään töitä. Ei siellä seurata sinun raskaudenvaiheitasi.

Enkä tarkoita sitä, että systeemi on kunnossa ja hyvä, mutta sen mukaan on mentävä. 

En nyt sitä ajatellutkaan. Nuo kutsut eivät ole olleet kuitenkaan velvoittavia. On varmasti muitakin, joilla kaltaiseni tilanne ja siksi osallistujamäärä on niin vähäinen.

Kutsuja ammutaan summanmutikassa kaikille, eikä huomioida ihmisten henk.koht. elämän- tai työnhaun tilannetta mitenkään.

Vierailija
176/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on tarjolla vaikka naapurilla, jos palkkaa ei tarvitse maksaa. Kannattaisi puhua siis myös tarjolla olevasta palkasta kun puhutaan tarjolla olevasta työstä.

Vierailija
177/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonaurua. Täällä työttömät puolustelee toimiaan. Ei jaksa mennä edes virtuaaliseen konferenssiin.

Nyt ne tuet alas ja heti!

Vierailija
178/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ansiopäivärahaa pidetään jonain taivaanlahjana, tai no toisille se voi ollakin.

Mun brutto töissä oli n. 2200 € ja nyt saan ansiopäivärahaa keskimäärin bruttona

1300 € / netto keskimäärin 1000 - 1070 € ja asumistukea saan n. 40 €. Sen verran jää vuokran, veden ja sähkön jälkeen 'plussaa', ettei toimeentulotukea myönnetä, mikä olisi tervetullut lisä mm. terveydenhuoltomenoihin. Ja nyt puhun muutamasta kympistä mikä ylittää tt-tuen rajan.

Asun yksin ja kyllä välillä tiukkaa on, kun on muitakin laskuja kuin asumiskulut. Ei kuitenkaan mitään vippejä tai kulutusluottoja. Onhan yksin eläminen kalliimpaa kuin jos olisi parisuhteessa. Nyt kun taas ruokakin kallistuu, niin pitää miettiä mistä alkaa tinkimään.

Olen jo vaihtanut asuinpaikkaa halvempaan , kun töissä ollessa tuli asuttua huomattavasti paremmin ja paremmalla paikalla. Siihenhän palkkakin suurimmaksi osaksi meni , eikä säästöjä saanut kerrytettyä. Nyt toki kaduttaa etten ollut silloin tarkempi raha-asioissa.

Vierailija
179/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua. Täällä työttömät puolustelee toimiaan. Ei jaksa mennä edes virtuaaliseen konferenssiin.

Olen itse ollut paikalla mm. rekrykoulutukseen jossa tehtiin töitä yrityksessä yhdeksällä eurolla päivä puolen vuoden ajan työpaikan toivossa. Hakijoita oli tuohon noin 200 heidän oman ilmoituksensa mukaan. Omassa hakuryhmässä oli esimerkiksi viittä vaille tohtori ja aiemmin johtotehtävissä toiminut vanhempi mies.

Se että henkilöstönvuokrauspalveluiden virtuaalitapahtumaan tuli 30 henkilöä on ehkä hyvä katsoa peiliin ja selvittää mikä kutsussa meni pieleen. Toki tätä helpompaa on tämä perinteinen työttömien syyttely ja kohu-otsikointi.

Vierailija
180/192 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ansiopäivärahaa pidetään jonain taivaanlahjana, tai no toisille se voi ollakin.

Mun brutto töissä oli n. 2200 € ja nyt saan ansiopäivärahaa keskimäärin bruttona

1300 € / netto keskimäärin 1000 - 1070 € ja asumistukea saan n. 40 €. Sen verran jää vuokran, veden ja sähkön jälkeen 'plussaa', ettei toimeentulotukea myönnetä, mikä olisi tervetullut lisä mm. terveydenhuoltomenoihin. Ja nyt puhun muutamasta kympistä mikä ylittää tt-tuen rajan.

Asun yksin ja kyllä välillä tiukkaa on, kun on muitakin laskuja kuin asumiskulut. Ei kuitenkaan mitään vippejä tai kulutusluottoja. Onhan yksin eläminen kalliimpaa kuin jos olisi parisuhteessa. Nyt kun taas ruokakin kallistuu, niin pitää miettiä mistä alkaa tinkimään.

Olen jo vaihtanut asuinpaikkaa halvempaan , kun töissä ollessa tuli asuttua huomattavasti paremmin ja paremmalla paikalla. Siihenhän palkkakin suurimmaksi osaksi meni , eikä säästöjä saanut kerrytettyä. Nyt toki kaduttaa etten ollut silloin tarkempi raha-asioissa.

Mulla oli bruttopalkka 3600, netto n. 2500 ja ansiosidonnaista tuli käteen n. 1500 €/kk. Aika reilu pudotus ja menothan eivät tietenkään pudonneet samassa suhteessa. Onneksi oli säästöjä, niin sai asuntolainaa maksettua ja onneksi työttömyys ei pitkittynyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi