TE-toimisto kutsui 1300 työtöntä virtuaaliseen rekrytointitilaisuuteen – 15 osallistui
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b2cc6d4b-afa4-4a71-b14f-e147032d7…
Työkkärin kommentti alla. Mitä voimme tehdä työttömyydelle?
Ainoa keino taitaa, ikävä kyllä, olla tukitason täysin uudelleen sovittaminen- onhan Suomen tukitaso korkeampi kuin palkkataso valtaosassa maailmaa ja jo siksi mahdoton nykyajan rajattomassa maailmassa, huomioidaanhan keskustelussa myös meidät jotka tämän maksamme!
Työkkäritän tweetti!
Juuri päättyi tilaisuus, johon työvoimatoimisto oli kutsunut 1 300 työnhakijaa. Vain 15 vaivautui paikalle. Tilaisuudessa oli lukuisia työnantajia, joilla olisi työtä tarjolla. Ei kelvannut rehellinen. Syitä varmasti monia. Yksi on todennäköisesti kannustinloukut.
5.03 ip. · 26. tammik. 2022
Kommentit (192)
Minä sain kutsun Vantaan te- toimistolta kyseiseen tilaisuuteen. Yritin puhelimella osallistua, mutta en osannut. Olen 59v ja ulkona näistä teams jutuista. En omista tietokonetta. Miksi ei järjestetä tilaisuutta, jossa voi kasvokkain tavata, koronahan on julistettu endeemiseksi? Uskon, että moni ikäiseni jää työmarkkinoiden ulkopuolelle siksi, kun ei osaa käyttää nykyteknologiaa. Miksi ei kutsuta haastatteluun normaalisti, kun Vantaallakin työntekijät joutuvat töihin, koronapositiivisina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minkähän alan töitä tuolla olisi ollut?
Meinaa itse oon noita kutsuja joskus saanut sote alan rekryjä ollut. Mulla ei oo minkäänlaista sote alan kokemusta tai koulutusta.
Aikanaan työttömänä ollessani minäkin sain kutsun sote alan rekrytapahtumaan. En ole koskaan ollut sotealalla töissä tai opiskellut mitään siihen liittyvää
Mutta joihinkin sote alan työtehtäviinhän palkataan ihmisiä, joilla ei ole kyseisen alan osaamista. Esim. toimeentulotuessa ja sosiaalitoimistossa on suojatyöpaikoissa osaamattomia ihmisiä, jotka tekevät sitten virheellisiä päätöksiä asiakkaille, jotka joutuvat soittamaan sosiaalityöntekijöille, jotka sitten oikaisevat virheelliset päätökset. En sano, että te sote alan rekryä kommentoineet olisitte tällaisia sekoilijoita, mutta totesinpa vaan, että ilmeisesti joihinkin sote alan tehtäviin ei edellytetäkään alan osaamista, usein ei ajattelukykyäkään. Että sen vuoksi varmaan lähettävät noita rekryjuttuja kaikille, kun "eihän se ole niin justiinsa, kuka näitä sote alan askareita hoitelee"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaa itse oon noita kutsuja joskus saanut sote alan rekryjä ollut. Mulla ei oo minkäänlaista sote alan kokemusta tai koulutusta.
Aikanaan työttömänä ollessani minäkin sain kutsun sote alan rekrytapahtumaan. En ole koskaan ollut sotealalla töissä tai opiskellut mitään siihen liittyvää
Mutta joihinkin sote alan työtehtäviinhän palkataan ihmisiä, joilla ei ole kyseisen alan osaamista. Esim. toimeentulotuessa ja sosiaalitoimistossa on suojatyöpaikoissa osaamattomia ihmisiä, jotka tekevät sitten virheellisiä päätöksiä asiakkaille, jotka joutuvat soittamaan sosiaalityöntekijöille, jotka sitten oikaisevat virheelliset päätökset. En sano, että te sote alan rekryä kommentoineet olisitte tällaisia sekoilijoita, mutta totesinpa vaan, että ilmeisesti joihinkin sote alan tehtäviin ei edellytetäkään alan osaamista, usein ei ajattelukykyäkään. Että sen vuoksi varmaan lähettävät noita rekryjuttuja kaikille, kun "eihän se ole niin justiinsa, kuka näitä sote alan askareita hoitelee"
Jäi yksi sana pois, siis toimeentulotuessa ja sosiaalitoimistossa on ETUUSKÄSITTELIJÖINÄ osaamattomia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi yksi sana pois, siis toimeentulotuessa ja sosiaalitoimistossa on ETUUSKÄSITTELIJÖINÄ osaamattomia ihmisiä
Taidat olla sote palvelujen asiantuntija ja suur-kuluttaja, kunpa suhtautuisit yhtä positiivisesti TE-palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Itse jouduin 2 kertaa tekemään oikaisun Kelaan, kun hain asumistukea. Siellä ei osattu laskea yksinkertaista asiaa oikein. Kolmannella kerralla asumistukipäätös oli oikein. En voi olla miettimättä, että toimivatko he tahallaan väärin, olettaen, että väärän päätöksen saanut henkilö ei osaa/ viitsi tehdä oikaisupyyntöä ?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuo olisi pitänyt kohdentaa sellaisille henkilöille jotka ovat etsimässä työpaikkaa teollisuudesta, jolla on alan työkokemus ja mahdollisesti alalle soveltuva koulutus.
Tai jos kokemusta ei vaadita, tehdä myös tämä selväksi kutsussa.
En usko että Lahden seudulla on 1300 työtöntä teollisuuden työntekijää. Kun viesti lähetetään massana kaikille käy siinä helposti niin ettei se tavoita oikein ketään.
Kyllä siellä on tuon verran työttömänä nimenomaan teollisuudessa (tuosta on jo poistettu moniammatillisen palvelun asiakkaat ja työkyvyttömät) ja nyt pystyttiin todistamaan, että työttömät ei oikeasti ole haluamassa töihin.
Uutisessa valehdellaan, että tarjolla olisi ollut vakituista kokopäiväistä työtä, kun oikeasti tarjolla olisi ollut työ vuokrafirman kautta, jossa jokainen päivä on lahja.
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa pitäisi puolittaa työttömän perustuet että minimipalkka kaksinkertaistaa asap.
Suomessahan ei ole lakisääteistä euromääräistä minimipalkkaa joten sitä on kovin vaikea kaksinkertaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vika kutsujassa, jos ei osaa kohdentaa kohderyhmälle. Luulisi, että jotain markkinointiosaamista työkkäriltäkin vaaditaan.
Kutsut lähettiin työkkärissä työnhakijoiksi ilmoittautuneille teollisuuden työntekijöille (olivat itse hakuammattinsa noin ilmoittaneet), jotka eivät olleet monialaisten palveluiden asiakkaita tai työkyvyttömiä. Jos väittää etsivänsä aktiivisesti töitä, niin silloin pitäisi etsiä aktiivisesti töitä.
Tämä oli hieno juttu toukokuuta ja työnhakuvelvoitetta silmälläpitäen. Aika monelle voidaan todeta, että sait kutsun tilaisuuteen, ei ollut pakko tulla paikalle, mutta jäipä sitten työnhakuvelvollisuuskin täyttämättä.
Vuokrakusettajien huijauspaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä on tuon verran työttömänä nimenomaan teollisuudessa (tuosta on jo poistettu moniammatillisen palvelun asiakkaat ja työkyvyttömät) ja nyt pystyttiin todistamaan, että työttömät ei oikeasti ole haluamassa töihin.
Tiedät siis varmasti että nuo 1300 kutsua menivät nimenomaan Lahden seudulla asuville teollisuuden alan työntekijöille?
Itsestä työllisyyden kasvaminen ja työttömyyslukujen lasku viime vuodesta on parempi mittari osoittamaan työnhaluja kuin yksittäinen Lahden seudulla vuokrafirmojen järjestämä teollisuuden alan virtuaalitilaisuus. Minusta tuntuu että valitset jälkimmäisen koska se tukee paremmin asenteitasi ja ennakkoluulojasi.
Vierailija kirjoitti:
Uutisessa valehdellaan, että tarjolla olisi ollut vakituista kokopäiväistä työtä, kun oikeasti tarjolla olisi ollut työ vuokrafirman kautta, jossa jokainen päivä on lahja.
Minä olen olut vuokrafirman leivissä kohta 2 vuotta samalla työnantajalla, työsuhde on toistaiseksi voimassa ja palkka sama kuin kaikilla muillakin vastaavaa työtä tässä firmassa tekevillä. Miksi jokainen päivä olisi lahja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vika kutsujassa, jos ei osaa kohdentaa kohderyhmälle. Luulisi, että jotain markkinointiosaamista työkkäriltäkin vaaditaan.
Kutsut lähettiin työkkärissä työnhakijoiksi ilmoittautuneille teollisuuden työntekijöille (olivat itse hakuammattinsa noin ilmoittaneet), jotka eivät olleet monialaisten palveluiden asiakkaita tai työkyvyttömiä. Jos väittää etsivänsä aktiivisesti töitä, niin silloin pitäisi etsiä aktiivisesti töitä.
Sulla on varmaan joku julkinen lähde tälle, että kutsu oli kohdistettu nimenomaan heille, keillä on potentiaalia työllistyä tämän tapahtuman kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole sote-alalla, en sinne päinkään, mutta sain työkkäristä tällaista postia: "Hei! Oletko sairaanhoitaja?"
Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki se koulutuksen ja työpaikkojen naputteleminen työkkärin ja työnantajien lomakkeisiin on aika turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Paras ja törkein tapaus oli, kun kotoutumiskouluttaja yritti usuttaa luokkaa lähettämään hakemuksia vuokrafirmoihin ja puolet porukasta ei edes tajunnut mitä nämä yritykset ja mihin he olisivat pahimmillaan olisivat voineet sitoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen olut vuokrafirman leivissä kohta 2 vuotta samalla työnantajalla, työsuhde on toistaiseksi voimassa ja palkka sama kuin kaikilla muillakin vastaavaa työtä tässä firmassa tekevillä. Miksi jokainen päivä olisi lahja?
Minäkin olen vuokratyöläisenä tuotannossa. Puoli vuotta mennyt jo Itse työ ei poikkea mitenkään siitä, mitä vakkarit tekevät. Eikä meitä vuokratyöläisiä kohdella toisin kuin vakkareita. Siitä voi olla montaa mieltä onko moraalisesti ja eettisesti oikein pyörittää firmaa vuokratyöntekijöillä (tai konsulteilla). Toki työn jatko on vain kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan mutta tiesin sen kun otin työn vastaan. Vuokratyöfirma tarjoaa työterveyden ja muita etuja siinä missä muutkin työnantajat.
Vierailija kirjoitti:
Olisko se noi yritykset. Vuokrafirmoja näyttää olevan. Kuka oikeasti haluaa vuokrafirmojen perceeseen vedettäväksi?
Se joka haluaa maksaa omasta palkastaan siivun vuokrafirmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ja törkein tapaus oli, kun kotoutumiskouluttaja yritti usuttaa luokkaa lähettämään hakemuksia vuokrafirmoihin ja puolet porukasta ei edes tajunnut mitä nämä yritykset ja mihin he olisivat pahimmillaan olisivat voineet sitoutua.
Minä olin VALMA-sijaisena, kun kesken päivän koulutuspäällikkö komensi minut opettamaan luokalle työehtosopimuksen sisältö ja merkitys vielä saman päivän aikana. Kukaan oppilaista ei pystynyt käymään minkääntasoista keskustelua suomeksi, ja joukossa oli lähes kirjoitustaidottomia. Oppilaat olivat jo vuoden opiskelleet suomen kieltä, ja nyt he olivat siis ammatilliseen koulutukseen valmentavassa koulutuksessa; osaa kiinnosti, osaa ei kiinnostanut yhtään. Oppi ei mennyt tälläkään kertaa perille.
Loppuviikon ohjelmassa oli auttaa oppilaita soittelemaan firmoihin ja kyselemään työharjoittelupaikkoja. Tuloksissa ei ollut hurraamista.
Useimmiten ne, jotka opettavat näillä kursseilla, eivät ole niitä, jotka päättävät kurssien sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan ole laitetta jolla näihin voisi osallistua. Yritin kerran pyytää harkinnanvaraista toimeentulotukea läppäriä tai älypuhelinta varten, ei myönnettäisi. Toinen asia johon pitäisi puuttua on nämä 029-alkuiset virastojen numerot. Niihin ei paljon prepaid-saldolla soitella.
Töihin kyllä mulla olisi intoa, vaan asioiden hoito on niin vaikeaa ja työn vastaanottoonkin pitäisi käyttää, työaikasovelluksia yms.
Nyt olen digikoulutuksessa oppilaitoksessa, hankalaa tässä sekin kun ei itsellä ole laitteita
Hoidatko siis jostain kirjaston koneelta kaikki vauvapalstailut ja TE-toimistoasiat (Oma asiointi)?