Pärjääkö ilman omaa tietokonetta, jos voi käyttää kirjaston koneita?
Olen 18v ja muutan varmaan vuoden sisällä pois kotoa. Minulla ei ole (ehjää) tietokonetta, enkä haluaisi tuhlata rahojani sellaiseen. Riittääkö kirjaston koneet koulutöihin ja laskujen maksamiseen vai tuleeko tästä ongelmia?
Kommentit (25)
Älypuhelin riittää aika pitkälle, jos tulostaa tarvittaessa kirjastossa.
Voisi kuvitella että koulutöihin tarvitset. Muut hoitunee mobiililla.
Eipä itselläni olisi millään riittänyt. Koulutöitä joutuu tekemään paljon koneella ja osa kurssimateriaaleistakin on vain sähköisessä muodossa. Olisin joutunut päivittäin viettämään kirjastossa tunnin-pari vähintään. Opinnäytetyön kirjoittamista kirjastossa en halua edes kuvitella :D
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:24"]Älypuhelin riittää aika pitkälle, jos tulostaa tarvittaessa kirjastossa.
[/quote]
...riittää someen ja laskuihin, en voi tietää koulutöistäsi :)
No, jos et (mukamas) muuhun tarvitse ja ehdit aukioloaikojen puitteissa käydä kirjastossa hoitamassa asiat, niin kait sitten pärjäät. Mun lapsi ei pärjäisi ilman omaa konetta, sen tiedän. Etkö voisi alkaa säästämään uuteen tietokoneeseen, jos kerta olet vasta vuoden päästä muuttamassa? Helpompaahan se olisi omalla tehdä kouluhommia ym.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:22"]
entäs some eli sähköposti, facebook yms. mitä kaikkea niitä on?
[/quote]
Sähköpostia käytän ehkä n. 2 kertaa viikossa ja noita muita en vielä käytä. Facebook voisi olla kyllä toisaalta ihan kiva, mutta en ole saanut aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:22"]
[/quote]
Sähköpostia käytän ehkä n. 2 kertaa viikossa ja noita muita en vielä käytä. Facebook voisi olla kyllä toisaalta ihan kiva, mutta en ole saanut aikaiseksi.
[/quote]
Sähköpostin käyttö tulee olemaan päivittäistä jos menet yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Kaikki opettajien kanssa kommunikointi hoituu säpolla.
Jos hankkisit kunnollisen tabletin? Itse saan sillä tehtyä kouluhommani.
Ei riitä vaikka kuinka haluaisi. Läppäreitä saa nykyään todella edullisesti! Voithan aluksi kokeilla miten pärjäät ilman konetta, mutta pidä 2-300 e. tilillä valmiina, jos toteatkin että tarvitset koneen.
Mä ainakin pärjäsin! Sain hoidettua suurimman osan koulutöistä koulun koneilla ja kirjaston koneella loput. Kirjastossa on se ongelma, että siellä on yleensä rajoitettu aika koneella ja koulussa istuminen oli ainakin mulle helpompaa, kun siellä sai myös tarvittaessa printattua (ilmaista tai halvempaa kuin kirjastossa). Toisaalta tabletin hankkiminen vois olla ehkä ihan hyvä idea, koska sillä saa kanssa tehtyä aika paljon ja ne maksaa vähemmän kuin normitietokoneet.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:30"]
Jos hankkisit kunnollisen tabletin? Itse saan sillä tehtyä kouluhommani.
[/quote]
Ihan hyvä idea ja muutenkin hyviä vastauksia, mutta tuntuu vaan pahalta tuhlata rahaa. Olen yrittänyt etsiä jotain sellaista ihan pientä kannettavaa tietokonetta, joka maksaisi korkeintaan 250€
9: Minkä takia pitäisi päivittäin sähköpostitella opettajan kanssa, jota kuitenkin näkee koulullakin?
Kysele tuttavilta tai katso huutonetistä, löytyisikö sopivaa kannettavaa käytettynä. Tulostinta ei ole pakko hankkia, voit tulostaa koulussa tai kirjastossa. Kotitehtävien teko varsinkin opintojen loppuvaiheessa on hankalaa ilman omaa konetta.
Käytännössä suuri osa viestinnästä oppilaitoksissa tapahtuu sähköpostin tai jonkin intranetin kautta, esim tiedot luentosalien vaihtumisesta.
Jos olet tehokas tyyppi, niin voit pärjätäkin, ainakin alussa. Jos siis pystyt tekemään kaiken koulupäivien jälkeen eikä sinua haittaisi joutua ulos kirjastosta perjantai-iltana kesken tiedonhaun tai kirjoittamisen, kun työ pitää palauttaa maanantaina. Minusta opiskeleminen ilman omaa konetta olisi liian rajoittavaa ja stressaavaa, mutta kaikilla näin ei tietenkään ole.
Mää sanosin että osta jostain käytetty läppäri, esim murobbs:stä. Katot vaan että tuote on kunnossa ja mielestäni kannattaa ostaa laadukas käytetty kuin halpa paska uutena, koska käytetty todennäköisesti kestää samanverran ja on tehokkaampi.
Meinaan sillä koska ostin 6v sitten 1000e läppärin, joka toimii vieläkin ja lähes päivittäisessä käytössä.
Tässä muutama päivä näin 300e:lla myynnissä gigantissa koneen lähes täysin samoilla osilla.
Olisin kyllä tuon tietokoneen hankkimisen kannalla.
Ryhmätöitä tehdään nykyisin usein Facebookin ja Google Docsin kautta. Kätevämpää, kuin pallotella sähköposteja edes takaisin. Luentomateriaalit ja artikkelitietokannat netissä, kursseille ilmoittautumiset, opintojen suunnittelu, ruokalistat :D Älypuhelimella pääsee kyllä pitkälle, mutta pelkästään kirjastossa asioiminen vaatisi mielestäni valtavasti suunnitelmallisuutta. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että kirjaston koneet ja tietokoneluokat tuppaa olemaan aina täynnä porukkaa, eli välttämättä ei pääse silloin tekemään, kun on suunnitellut tai joutuu jonottamaan. Saattahan se inspiraatiokin iskeä johonkin pitkään mietittyttäneeseen juttuun vaikka iltamyöhällä tai muulloin aukioloaikojen ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:39"]9: Minkä takia pitäisi päivittäin sähköpostitella opettajan kanssa, jota kuitenkin näkee koulullakin?
[/quote]
Jossain yliopistossa opettajia ei välttämättä näe kuin kerran viikossa luennolla, muun ajan saattavat olla vaikka toisella kampuksella, töissä yliopiston ulkopuolella tai heillä on parin tunnin vastaanottoaika viikossa.