Laihdutus aina epäonnistuu, mikä avuksi? Pitäisi saada pois 33kg, että olisin normaalipainossa. Miten olette onnistuneet välttämättää jatkuvia repsahduksia?
Kommentit (214)
Itselläni vakiotu viikottainen punnitus toimi sekä valvovana tekijänä että kannustavana. Kun vielä otin joka neljännen punnituksen sen kuukauden luvuksi seurantaani, niin tuli lisätsemppi. Tämä ja muiden tekojen myötä tippui reilu 20 kiloa puolessa vuodessa. Tuon jälkeen olen jatkanut viikottaista painontarkkailua, niin tilanne ei yllättäen muutukaan vaan voi reagoida nopeasti. Viikon syömiset ja juomiset vielä muistaa helpolla, niin isommat heilahdukset selittyvät.
16/8 paasto. Veden juonnin lisääminen. Ei ehdottomia kieltoja mihinkään vaan pikkuhiljaa muutoksia! Kun keho tottui paastoon ruokailusta tuli väistämättä säännöllisempää. Ja kun tuloksia alkoi tulemaan niin jotenkin sitä alkoi haluamaan terveellisempiä ruokiakin. Mutta edelleen sallin itselleni kaikki herkut, kunhan ne syön tuossa 8h syömisajan aikana.
Heinäkuun lopussa aloitin ja 12 kg tippunut.
Lähtömitat 168/85kg
Tsemppiä!
Kannattaa panna personal traineria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä, nukkumalla hyvin, olemalla stressaamatta ja tekemällä PALJON työtä mentaalipuolella.
Niin, päässähän se vika on, kun ei pysty toteuttamaan pitkäntähtäimen suunnitelmia.
Olen kyllä sellainen, kaikilla elämän osa-alueilla, että pyrin pääsemään kaikesta mahdollisimman helpolla.Laihdutus tuntuu liian rankalta toteuttaa :(
Ap
Oletko sama, joka tehtailee näitä ketjuja jatkuvasti? Sua on neuvottu yhä uudelleen ja uudelleen, ei jaksa enää.
Aldlslg kirjoitti:
16/8 paasto. Veden juonnin lisääminen. Ei ehdottomia kieltoja mihinkään vaan pikkuhiljaa muutoksia! Kun keho tottui paastoon ruokailusta tuli väistämättä säännöllisempää. Ja kun tuloksia alkoi tulemaan niin jotenkin sitä alkoi haluamaan terveellisempiä ruokiakin. Mutta edelleen sallin itselleni kaikki herkut, kunhan ne syön tuossa 8h syömisajan aikana.
Heinäkuun lopussa aloitin ja 12 kg tippunut.
Lähtömitat 168/85kg
Tsemppiä!
Vaikka olisi tunti päivässä syömiseen siinäkin ehtii kiskoa reilut ylikalorit suklaata esim. Pelkkä pätkittäminen ei auta mitään.
Taas on mennyt 2 viikkoa, etten ole käynyt kaupassa. Vaaka kertoo, että painonlasku olisi saatava pysähtymään. Karkkeja ostin viimeksi, ne eivät auttaneet painonlaskuun. Tänään taidan ostaa reippaahkosti jäätelöä, mutakakkua,vadelmahilloa, kermavaahtopurkin, ja kermaa muutenkin. Kunhan vaan saisin nuo syötyäkin vielä, niin ehkä tämä tästä vielä. Vaan ei auta pienet kuurit, pitäisi jotenkin saada syötyä enemmän ihan säännöllisesti. Vaan kun ei ole syömähaluja...
Vihersmoothie aamupalaksi (omenaa, lehtikaalia, chiasiemeniä, kurkkua..), ei herkkua, mutta pitää nälkää tosi hyvin ja auttaa vatsan toiminnan kanssa tosi paljon. Raasteita ja salaatteja aterioille tuomaan kasviksia ruokavalioon. Pitää nälkää.
Mutta ehkä suurin ahaa-elämys itselleni oli että totta tosiaan, täytyy syödä riittävän usein! Siis välipaloja aterioiden välissä, vaikka porkkanaa tai rahkaa tms kevyttä, pieniä määriä toki. Mutta voi syödä useammin jos syö pieniä annoksia kerralla. Tämä toimii myös niihin herkkuihin. Voi ottaa pari palaa suklaata silloin tällöin jos oikein tekee mieli, ennemmin kuin että vetää koko levyn kerralla ja sitten on hirveä morkkis.
Mulla oli tosi epäterve ruokasuhde aiemmin, koska olin käsittänyt että syöminen on pahasta ja sitten aina soimasin itseäni siitä kun söin, vaikka nälkäisenä paino putoaisi muka paremmin. Tämähän ei ole totta ja sitä omaa ruokasuhdetta on hyvä tarkastella ylipäätään. Oletko tunnesyöjä? Palkitsetko/rankaisetko itseäsi ruualla? Ansaitsetko viikonloppuna mässäillä jos arkena kituutat? Kohti sallivampaa keho- ja ruokasuhdetta, niin kyllä se siitä alkaa korjautumaan!
Olen huomannut, että kun ikää tulee, en tosin tiedä, minkä ikäinen olet, niin täyskiellon on ainoat, jotka tehoavat. Sellaiset elämäntapamuutoksit, kuten syömterveellisesti ja herkuttele vain silloin tällöin eivät valitettavasti auta laihduttamisessa. Täytyy todella lopettaa karkkien, sipsien, keksien, pullien, pitsojen, kebabin, hampurilaisten, kiinalaisten, ym. syönti kokonaan. Eli ihan tehdä lista ruumista, joita ei saa syödä ja olla aika armoton siinä. Niin laihtuu.
Mulla lähti painoa neljässä kuukaudessa 20 kg. Onnistua kun ostin treeni- ja ruokaohjelman netistä ja noudatan sitä pilkulleen.
Treeniohjelma oli kuntopiiri painoilla + kevyttä aerobista joka päivä. Ruokaohjelma hyvin kasvispainotteinen ruokavalio lisättynä sopivalla määrällä hyviä proteiineja.
Pari viikkoa meni kärvistellessä sokeririippuvuuden kanssa, mutta sen jälkeen ei tehnyt enää mieli herkkuja
Repsahduksia ei ole. Opettele syömään sen verran, kuin 30kg kevyempi söisi.
Olen 158 cm, 57 kg ja ikää 40+. En tiedä oisko apua, jos normaalipainoiset kertoo syömisistään ja aktiivisuudestaan? Auttaisko jotenkin hahmottamaan omaa tilannetta?
Mun tyypilliset ateriat:
Aamupala: maustamatonta jugurttia kaura ja/tai tattarihiutaleilla ja marjoilla tai banaanilla. Täyskaura tai täysruispala levitteellä, juustoviipaleella ja kasviksilla, kahvia.
Aamukahvi töissä pelkkä kahvi.
Lounas: kotona tehty salaatti erilaisilla kasviksilla ja pähkinöillä tai siemenillä ja linsseillä, pavuilla tai lihalla/ kalalla. Lisäksi oliiviöljyä ja usein fetaa. Toisinaan otan evääksi edellisillan päivällistä.
Päiväkahvi: tee, tarvittaessa joku pieni välipala: hedelmä, jugurtti/viili/rahka, siemennäkkäri tms.
Päivällinen: tavallista kotiruokaa, keittoja, patoja, laatikoita, kastikkeita ilman muita rajoituksia kuin että vehnää en käytä missään muodossa. Päivällinen siis sisältää runsaasti kotimaisia kasviksia, juureksia ja kaaleja, täyttävää perunaa, lihaa hillitysti (kalakin on lihaa) ellei sitten ole täysin kasvisruoka.
Iltapala: yleensä leipäpala täytteillä, syön vain jos tuntuu tarvetta.
Työmatkat pyöräilen niin kauan kunnes tulee kunnolla talvi, talvella autolla. Työ on liikkuvaa ei istumistyötä. Työpäivän päälle olen aktiivinen kotonakin, touhuan kotitöitä ym. ja ulkoilen tunnin-pari tai teen kotijumppaan (3xvko). Nukun 7-8 h yössä. Viikonloppuisin aktiivisuus vaihtelee. Välillä voi olla täysin löhöpäiviä, välillä koko päivän liikkumassa.
Mun herkku on suklaa ja syön sitä joka viikko viikonloppuisin. Kaikki suolainen on myös heikko kohta, mutta en osta esim. sipsejä ja suolapähkinöitä kuin pari, kolme kertaa vuodessa, koska söisin niitä ilman mitään rajaa.
Eli mun painonhallinnan ohjeet on:
- säännöllinen ateriarytmi, usein ruokaa, mutta vähän kerrallaan
- maukas ruoka!
- paljon kasviksia
- vehnä pois, sokeri minimiin (en ole saanut kokonaan pois ja tämä on ok), kermat ja juustot pois päivittäisestä ruoanlaitosta
- aktiivinen elämäntapa, jolloin ei ole aikaa olla napostelemassa turhaa energiaa
- siitä herkkujen herkusta ei ole pakko luopua kokonaan, vaan kohtuullistaa määrä ja rajoittaa yhteen, kahteen herkkupäivään
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Olen 158 cm, 57 kg ja ikää 40+. En tiedä oisko apua, jos normaalipainoiset kertoo syömisistään ja aktiivisuudestaan? Auttaisko jotenkin hahmottamaan omaa tilannetta?
Mun tyypilliset ateriat:
Aamupala: maustamatonta jugurttia kaura ja/tai tattarihiutaleilla ja marjoilla tai banaanilla. Täyskaura tai täysruispala levitteellä, juustoviipaleella ja kasviksilla, kahvia.
Aamukahvi töissä pelkkä kahvi.
Lounas: kotona tehty salaatti erilaisilla kasviksilla ja pähkinöillä tai siemenillä ja linsseillä, pavuilla tai lihalla/ kalalla. Lisäksi oliiviöljyä ja usein fetaa. Toisinaan otan evääksi edellisillan päivällistä.
Päiväkahvi: tee, tarvittaessa joku pieni välipala: hedelmä, jugurtti/viili/rahka, siemennäkkäri tms.
Päivällinen: tavallista kotiruokaa, keittoja, patoja, laatikoita, kastikkeita ilman muita rajoituksia kuin että vehnää en käytä missään muodossa. Päivällinen siis sisältää runsaasti kotimaisia kasviksia, juureksia ja kaaleja, täyttävää perunaa, lihaa hillitysti (kalakin on lihaa) ellei sitten ole täysin kasvisruoka.
Iltapala: yleensä leipäpala täytteillä, syön vain jos tuntuu tarvetta.
Työmatkat pyöräilen niin kauan kunnes tulee kunnolla talvi, talvella autolla. Työ on liikkuvaa ei istumistyötä. Työpäivän päälle olen aktiivinen kotonakin, touhuan kotitöitä ym. ja ulkoilen tunnin-pari tai teen kotijumppaan (3xvko). Nukun 7-8 h yössä. Viikonloppuisin aktiivisuus vaihtelee. Välillä voi olla täysin löhöpäiviä, välillä koko päivän liikkumassa.
Mun herkku on suklaa ja syön sitä joka viikko viikonloppuisin. Kaikki suolainen on myös heikko kohta, mutta en osta esim. sipsejä ja suolapähkinöitä kuin pari, kolme kertaa vuodessa, koska söisin niitä ilman mitään rajaa.
Eli mun painonhallinnan ohjeet on:
- säännöllinen ateriarytmi, usein ruokaa, mutta vähän kerrallaan
- maukas ruoka!
- paljon kasviksia
- vehnä pois, sokeri minimiin (en ole saanut kokonaan pois ja tämä on ok), kermat ja juustot pois päivittäisestä ruoanlaitosta
- aktiivinen elämäntapa, jolloin ei ole aikaa olla napostelemassa turhaa energiaa
- siitä herkkujen herkusta ei ole pakko luopua kokonaan, vaan kohtuullistaa määrä ja rajoittaa yhteen, kahteen herkkupäivään
Tsemppiä!
Kuulostaa hyvältä, mutta liikuntaa saan jo töissä, vapaalla lepään. Ap
Taitaa olla turha vaiva neuvoa tuota...