Kohdunulkoinen raskaus munuaistulehduksen jälkee?
Mietin vaan, olenko ehkä raskaana. Testiä mulla ei tässä ja nyt ole, mutta aion sellaisen kyllä huomenna ostaa. Mutta siis mulla on kuparikierukka, suht uusi, eli huhtikuun alussa laitettu. Kuukautiset ovat sen myötä hieman pidentyneet ja runsastuneet, kiertoni on suht lyhyt, eli 24-25 vrk ja nyt ollaan kp 27, eikä kuukautisia näy. Ne ovat yleensä aivan säännölliset.
Oireina mulla on ollut epätavallista nippailua alavatsalla toisella puolella 1,5 - 2 viikon ajan ja selkeä rintojen arkuus. Mietin myös, että oisko nää mun B-kuppiset rinnat nyt hiukan täyteläisemmät ja isommatkin, hmmm? Myös hajuaisti tuntuu herkältä.
Mulla hoidettiin 2-3 viikkoa sitten munuaisiin asti noussut virtsatietulehdus, voiko se olla sellainen tulehdus lantion alueella, joka voi kirjallisuuden mukaan lisätä kohdunulkoisen raskauden riskiä? Kun mietin siis, että kierukka on paikoillaan, miten mä voisin olla normaalisti raskaana? Mulla on myös ihan eri oireet, kun aiemmissa raskauksissa, jotka olivat aina suuunnilleen samoja oireita.
Kommentit (7)
No eihän se kierukka ole sataprosenttisen varma. Mikä saa sinut epäilemään nimenomaan kohdunulkoista?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:31"]Ai niin, sen unohdin mainita, että luulin eilen jo kuukautisten alkavan, kun tuli ihan pikkiriikkisen tuhrua. Mutta sitten ei mitään, kunnes tänään vähän lisää?! Muuta sitten taas stoppi. Aina kun mun kuukautiset on ajallaan niin vuodpn määrä etenee "tasaisesti lisääntyvästi", eikä ees - taas. Jos oon ollu normisti raskaana, ei ole koskaan tullut MITÄÄN veristä tai siihen viittaavaakaan vuotoa.
ap
[/quote]
Kerta se on ensimmäinenkin. Siis tuo vuoto rask.ollessa
Jos epäilet kohdunulkoista, kannattaa mennä pian lääkäriin testin ollessa positiivinen. Uskon, että epäilysi otetaan vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:33"]
No eihän se kierukka ole sataprosenttisen varma. Mikä saa sinut epäilemään nimenomaan kohdunulkoista?
[/quote]
Tuhruvuoto, alavatsakivut ja rintojen arkuus.
Normiraskausoireisiini ei ole kuulunut mitään noista, paitsi hyvin lievä rintojen arkuus. (3 raskautta).
Mietin vain tuon munuaistulehduksenkin osuutta, vai pitääkö tulehduksen olla kohtuun tai munasarjoihin liittyvä? Terveyskirjastossa vain sanottiin tulehdusten lisäävän riskiä.
Kaipaan vain näkemyksiä, jos joku viitsii heitellä, oon tietysti viisaampi iysekin sit, kun teen sen testin (vaikka eihän sekään sulje varmuudella, mutta tietenkin tää tulee eteen vasten viikonloppua) ja oon utelias/kärsimätön/hiukan huolestunut.
ap
"Kohdun ulkoista raskautta ei voi varsinaisesti ehkäistä. Koska tulehdukset ovat yksi kohdunulkoisen raskauden riskitekijä, on syytä ehkäistä kaikkia sukupuoliteitse välittyviä tulehduksia käyttämällä kondomia tilapäisissä suhteissa. Havaitut gynekologiset tulehdukset on aina syytä hoitaa huolella. Jos uutta raskautta ei toivota, kaikki raskauden ehkäisymenetelmät ovat mahdollisia. Jos uutta raskautta toivotaan, voi raskautta yrittää yksien kuukautisten jälkeen. Jos hoidossa on käytetty toistuvia metotreksaattiannoksia, suositellaan kolmen kuukauden varoaikaa."
Eihän munuaisiin yltänyt vti ole gynekologinen tulehdus?? Sitä lähinnä tässä tyhmänä mietin :)
ap
Oisko vielä kokemuksia, ajatuksia?
ap
Ai niin, sen unohdin mainita, että luulin eilen jo kuukautisten alkavan, kun tuli ihan pikkiriikkisen tuhrua. Mutta sitten ei mitään, kunnes tänään vähän lisää?! Muuta sitten taas stoppi. Aina kun mun kuukautiset on ajallaan niin vuodpn määrä etenee "tasaisesti lisääntyvästi", eikä ees - taas. Jos oon ollu normisti raskaana, ei ole koskaan tullut MITÄÄN veristä tai siihen viittaavaakaan vuotoa.
ap