Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jos ottaa vippejä ja luottoja, vaikka ei ole maksukykyä

Vierailija
29.05.2015 |

Kaverin kanssa väitellään. Kumpi on oikeassa? Jos ottaa vippejä ja luottoja ja osamaksuja vaikkapa 10 000€ edestä, kuitenkin tietäen, ettei ikinä pysty maksamaan takaisin. Mitä tapahtuu? Menee perintään ja siitä ulosottoon, eikö?
Vai onko se petos, josta joutuu pahimmassa tapauksessa vankilaan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintään ja ulosottoon kyllä. Jos sinulla ei ole alunperinkään tarkoitustakaan maksaa niitä takaisin missään vaiheessa, niin on petos. Vankilaan tuskin kyllä joutuu tämmösestä, riippuen kuinka sitä velkaa ottaa niin maksimissaan ehdollisella selviää. Takaisinhan sitä sitten joutuu loppujen lopuksi maksamaan ihan kaiken moninkertaisesti.

Vierailija
2/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sitä ottaa siis. :) Tuo 10 000 on jo semmoinen summa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Eli, jos joutuu velkakierteeseen, jonka vuoksi lainaa ottaa kokoajan lisää ja sitä kerääntyy sen verran kuin kerääntyy, vaikkapa se 10 000€. Niin, jos ei pysty maksamaan ja päättää antaa kaiken mennä ulosottoon, niin tulee petossyyte, niinkö?

Vierailija
4/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko tohon petossyytteeseen. Muuten varmaan joka neljännellä nyky nuorella olisi petossyyte jos ne tulisi pikavipeistä

Vierailija
5/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta voi kyllä vankilaankin joutua. Nuo rikokset joissa saadaan hyötynä käteistä rahaa joka on jo tuhlattu kun jäädään kiinni ovat juuri niitä joissa lyhytkin tuomio voidaan määrätä ehdottomana.

Vierailija
6/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintä, ulosotto, luottotietojen menetys. Siinä sitä on jo yhdelle ihmiselle tarpeeksi kestämistä. Rahat kiskotaan vaikka sitten ulosoton kautta, jos ei muuten, ja pikavippejä ottamalla kertyy vielä sellaiset korot että huhhuh. Luottotietojen menetys aiheuttaa myös monenlaista päänvaivaa tulevaisuudessa: voi vaikeuttaa asunnon saamista, puhelimen hankkimista, työn saamista, lainan saamista jne.

Että kyllä siitä vaikeuksiin joutuu.

Vierailija
7/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petostuomio edellyttää näyttöä siitä että ei alunperinkään ollut mitään tarkoitusta maksaa takaisin. Vaikea löytää todisteita.

Vierailija
8/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan ihminen, joka on pienten lasten äiti. Kotihoidontuella ajautuu velkakierteeseen ja sitä kertyy kaikkiaan 12 000€. Lopulta päättää päästää kaiken, kymmenen eri velkaa ulosottoon, kun ei kertakaikkiaan kykene enää makselemaan mitään. Tuleeko syyte petoksesta?

Vierailija
9/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene velkaneuvontaan!

Vierailija
10/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap,mutta juuri tommoisessa tilanteessa. Mulla on kaksi alle 3-vuotiasta lasta ja olen kotihoidon tuella vielä kotona. Olen vuosien varrella ajautunut velkakierteeseen. Ensin otin osamaksuja. Sitten ison kulutusluoton, jolla maksoin ne osamaksut pois. Sitten otinkin lisää osamaksuja. Maksukyky ei enää riittänyt, ja ajauduin vippikierteeseen. Nyt velkaa yhteensä n.11000 ja kaikki menossa ulosottoon, kun en kertakaikkiaan enää kykene makselemaan. Todellako voin saada nyt vankeutta? Nyt alkoi ahdistamaan oikein todella :( vain mieheni tietää tilanteestani.

Vierailija
11/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:50"]Ajatellaan ihminen, joka on pienten lasten äiti. Kotihoidontuella ajautuu velkakierteeseen ja sitä kertyy kaikkiaan 12 000€. Lopulta päättää päästää kaiken, kymmenen eri velkaa ulosottoon, kun ei kertakaikkiaan kykene enää makselemaan mitään. Tuleeko syyte petoksesta?
[/quote]

Ei tule. Mutta jos otat ison lainan jo ajatuksella, etyä et aio sitä hoitaa ja pistät rahat haisemaan kerta heitolla, siitä voi tulla petossyyte.

Vierailija
12/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä pikavipeistä on hyvin vaikea saada petossyytettä, vaikka ei olisi niitä koskaan tarkoitus maksaa takaisin. Sitä ei nimittäin pysty oikein kukaan pätevästi todistamaan, että oliko henkilöllä aikomus maksaa velkoja takaisin vai ei. Siinä painaa sana sanaa vastaan, eli jos et suoraan mene poliisille ja pikavippiyhtiöille sanomaan, että mä muuten en aio maksaa näitä tonneja koskaan takaisin, niin selviät ilman sakkoja/vankeutta. Velat menevät perintään ja ulosottoon. Ulosotossa ollessa velka pienenee aina verovähennyksistä (verovähennys ei tule enää omalle tilille vaan menee suoraan velanlyhennykseen), ajan myötä tietyt velat katoavat ulosotosta kokonaan, tosin menee useita vuosia. Osan veloista voi myös ns. saada anteeksi jos siihen on erityisen painavat syyt, esim. mielenterveyden häiriö. 

T. 22v velallinen

Vierailija
13/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*anteeksi siis veronPALAUTUS, ei vähennys. Aivot ihan solmussa. :D

Vierailija
14/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:06"]

Kaverin kanssa väitellään. Kumpi on oikeassa? Jos ottaa vippejä ja luottoja ja osamaksuja vaikkapa 10 000€ edestä, kuitenkin tietäen, ettei ikinä pysty maksamaan takaisin. Mitä tapahtuu? Menee perintään ja siitä ulosottoon, eikö? Vai onko se petos, josta joutuu pahimmassa tapauksessa vankilaan?

[/quote]Ei ole petos, vaan pelkkää fiksuutta. Suomessa voi tehdä noin vaikka maailman tappiin ja sitten hakee velkajärjestelyyn ja jos todetaan varattomaksi, ei tarvitse maksaa mitään takaisin tai tarvitsee maksaa vain osa.

Vierailija
15/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 20:14"]

En ole ap,mutta juuri tommoisessa tilanteessa. Mulla on kaksi alle 3-vuotiasta lasta ja olen kotihoidon tuella vielä kotona. Olen vuosien varrella ajautunut velkakierteeseen. Ensin otin osamaksuja. Sitten ison kulutusluoton, jolla maksoin ne osamaksut pois. Sitten otinkin lisää osamaksuja. Maksukyky ei enää riittänyt, ja ajauduin vippikierteeseen. Nyt velkaa yhteensä n.11000 ja kaikki menossa ulosottoon, kun en kertakaikkiaan enää kykene makselemaan. Todellako voin saada nyt vankeutta? Nyt alkoi ahdistamaan oikein todella :( vain mieheni tietää tilanteestani.

[/quote]Mikset ole hakenut velkajärjestelyyn? Jos pääset siihen, sun ei tarvitse maksaa takaisin kuin pieni osa veloistasi.

Vierailija
16/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kunnian asia todellakin maksaa velkani takaisin hiljalleen sitten ulosoton kautta. Todellakaan en pysty olemaan niin luuseri, että antaisin velkojen vanhentua. Eli minun siis ei tarvitse pelätä petossyytettä tai mitään? Terv. 11

Vierailija
17/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on velkajärjestely? Miten sinne pääsee? Terv.11

Vierailija
18/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko hakea velkajärjestelyä jo nyt, vai vasta kun velat ovat ulosotossa?
-11

Vierailija
19/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 20:14"]

[/quote]

Et joudu vankilaan, mutta nyt olisi korkea aika mennä töihin.

Vierailija
20/26 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi tosissaan pelottaa että menetän lapseni näiden velkojen takia.
11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme