Huonosyömäisestä taaperosta. Mietin jo tässä
valmiiksi, että mitäs sitten eteen, kun jätetään päiväunilta ja yöunilta vellit pois ja jos noistakaan huolimatta ruokahalu vain lisäännny?
Kun olen vellejä antanut siksi, että edes jotakin syömistä saa. Mutta se vain huolestuttaa vellin lopettamisessa, että jos ei ruokahalu sittenkään palaa kunnolla.
Tänäänkään ei pieni esim; aamupalasta (jogurtti) ollut lainkaan kiinnostunut. Muutaman rypäleen sen sijaan malttoi syödä. Päiväruoalla maistui vain porkkanaraaste ja kurkunpalat, ei lämmin ruoka. Sama meno on luultavasti iltaruoallakin. Kasviksia ja hedelmiä kyllä söisi, vaan eihän nuo painoa lapselle lisää tuo.
Kommentit (14)
energiatiheää ruokaa, lihaa ja kalaako??
Syötkö itse samaan aikaan esimerkkinä ja asetutko lapsen seuraksi nauttimaan ruokailuhetkestä? Vai istuuo hän pöydässä yksin, kun samaan aikaan huutelet kännykän takaa AV-palstalta tai olkapääsi yli kotihommia hääräämästä?
Meillä sama ongelma ilman vellejä.
Muista perusasia. Aikuinen päättää mitä syödään, lapsi päättää kuin paljon syödään. Eli annat ensin perusruuan ja tarjoat jälkiruuaksi hedelmiä ja kasviksi. Itselläni myös "huono ruokaiset" hoikat lapset, mutta ei ne ole yhtään enempää laihtuneet vaikka tuttipuollo jäi käytöstä.
Miksi taapero syö velliä?????? Sitä kun ei tarvisi vauvojenkaan syödä.
4, pyrin syömään suunnilleen samaan aikaan kuin lapsikin. tietysti lapsi saa ruoan ensin ja sitten laitan ruoan itselleni.
6, koen että lämpimän ruoan lisäksi lautaselle on sitä salaattipuppuakin laitettava ja tietysti lapsi vain popsii sen salaattihommelin.
7, kun hän pitää siitä ja näin tulee uni nopsasti paikalle. tietysti myös tuo, kun ei syö mitään kunnon ruokaa, niin syö/juo ainakin jotain.
Meillä myös huonosti syövä lapsi ja edelleen on hengissä vaikka ikää on jo 2,5v. Vauvana söi hyvin, mutta 1,5-vuotiaasta eteenpäin tosi huonosti. Meilläkin on edelleen vellipullo käytössä aamu- ja iltapalalla, koska syö niin huonosti eikä puuro kelpaa vaikka kuinka yrittäisi nälässä pitää.
MIksi ette sitten syö yhtäaikaa? Pöydän ääressä voi jutella kivoja asioita ja viettää lyhyen, rauhallisen kahdenkeskisen hetken päivän hulinoiden keskellä. Ruokaa menee suuhun kuin huomaamtta siinä samalla ja on kiva olla äidin kanssa.
Olen nähnyt ihan hirveästi sitä, että äidit valittavat lasten vain nyppivän ruokaa. Lapsi istuu yksin syöttötuolissa tai penkissä, kun *mamma huseeraa ja hölpöttää ympärillä, komentaa välillä laittamaan ruokaa suuhun ja vaihtaa lautasta ja tarjottavaa, hölpöttää ja keittää kahvia ja käy välillä rompsauttamassa matonkin pihalla ja polttamassa tupakan ja vieläkään se lautanen ei ole tyhjä pälpänpälpänpälpänpälpän. Älä sitten syö!*
Jos keittiö on levoton, lapsi ei saa ruokarauhaa, seurassa ei ole muitakin syömässä kivassa yhteissä ilmpiirissä, niin ei se oikein maistu. Huomio hajoaa lautasen sijaan kaikenlaiseen hulinaan ja leluihin ympärillä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:49"]7, kun hän pitää siitä ja näin tulee uni nopsasti paikalle. tietysti myös tuo, kun ei syö mitään kunnon ruokaa, niin syö/juo ainakin jotain.
[/quote]
No ei se varmaan syökään kun täyttää mahansa vellillä. Jos pitäisi mehusta samanlailla "kovasti", antaisitko joka ilta mehua? -ohis
Meillä 6-vuotias, joka edelleen syö suunnilleen joka kolmas päivä ja muuten tuntuu elävän pyhällä hengellä. Maistaa kiltisti joka ruokaa, mut sit on kuulemma maha täys...
Painaa 16kg, mutta on tuo hengissä pysynyt. Oli huono syömään jo vauvana. Maitoa jos tuputti liikaa, pulkas ylimääräiset pihalle.
Siis minkä ikäinen lapsi on? Onko kaikki hampaat tullut? Mun tyttö on nyt 1,5v täytettyään alkanut syömään hyvin, mutta sitten on viikkoja niinkuin nyt, ettei syö oikein mitään. Koppasin tytön kainaloon ja katsoin suuhun ja siellä on 4 hammasta tuloillaan. Ihmekös tuo. Onneksi yöimetykset sain loppumaan kertaheitolla muutama viikko sitten..
Luemme aina kirjaa samalla kun syömme. Välillä otamme myös kissat ja puput katsomaan kun tyttö syö, siinä ne istua nököttää ja kannustavat syömään, tykkääköhän kisu tästä ruoasta? oi se on hyväää! nam, maista sinäkin.
Ilmapiirin on syytä olla hyvä, jos olet kireä ja stressaantunut, ottakaa aikalisä, sylittele, nuuskuta lasta ja halailkaa ja kokeilkaa sitten uudestaan. Ruokahetki voi olla vuorovaikutuksen mittari.
Pian 2v ja mielestäni kaikki hampaat ovat tulleet.
Minusta pöytään ei kuskata mitään ylimääräistä rompetta ja härpäkettä, kun syödään. Mutta tavat ovat kullakin omat.
Enkä tietysti tästä huoltani taaperon syömättömyydestä hänelle näytä. Kun olen itse syönyt, kerään taaperonkin lautasen pois ja ruokailu on sitten siinä.
Tai sitten kun lopetat vellin alkaa oikea ruoka maistua. Saa vellistä energiaa joten ei syö siksi muuta. Tarjoa energiatiheää ruokaa, älä painosta tai tuputa.