Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä perustein teit valinnan lukion ja amiksen välillä?

Vierailija
29.05.2015 |

Kun olit siinä iässä? Vai hankitko kenties yhdistelmätutkinnon? Mihin menit seuraavaksi?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa yksinkertaisuudessaan halusin ammatin itselleni. Tiesin etten kuitenkaan yliopistoon menisi/pääsisi ja ammattkorkeaan pääsee amispohjallakin jos haluja riittää.

Vierailija
42/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes harkinnut lukiota vaikka kummini ja sukulaiseni odottivat minun sinne menevän, hankkivat jo melkein kirjatkin valmiiksi. Olisin kyllä pärjännyt, mutta ammattikoulussa oli minua kiinnostava ala ja valitsin sen. Toki olisin voinut käydä kaksoistutkintoakin, mutta muut luokkalaiset/kaverit eivät käyneet joten multakin jäi se sitten. Ehkä tyhmää, mutta lopulta ei sillä niin väliä. Nyt ensimmäinen vuosi yliopistoa takana ja life is goood. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä pitäen luonnontieteet ovat laaja-alaisesti olleet lähellä sydäntäni. Valitsin lukion, koska amiksesta ei löytynyt mitään kiinnostavia ammatteja. Lukion ala-asteelta lukion kakkoselle asti kuvittelin ryhtyväni opettajaksi tai jonkun sortin tutkijaksi, mutta sitten tieto apteekkialan hyvästä työllisyystilanteesta ja mahdollisuudesta säännöllisiin työaikoihin sai minut lukemaan farmaseutiksi. Enkä ole katunut. 

Vierailija
44/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lukioon, koska en tiennyt 16-vuotiaana, mitä haluaisin tehdä loppuelämäni. Nyt 26-vuotiaana alkaa tulevaisuudensuunnitelmat vähän aueta ja olen päättänyt hakea yliopistoon ensi vuonna. En kyllä usko, että enää tässä vaiheessa lukiokoulutuksesta on minkäänlaista hyötyä tulevaan opiskeluuni, eli aivan yhtä hyvin olisin voinut mennä amikseen, saada tutkinnon, mennä johonkin työhön, jota osaan ja olisin voinut saada pysyvän, hyvän työpaikan näiden surkeiden kassa-/asiakaspalvelutöiden sijaan :D

Vierailija
45/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lukioon, meinasin lopettaa toisella luokalla, kirjoitin E:n paperit ja kävin amiksen autopuolen. Jos olisin tiennyt varmaksi jo peruskoulussa, että autot alkavat kiinnostaa, olisin mennyt suoraan ammattikouluun.

Vierailija
46/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin yliopistoon, siksi menin lukioon. Amiksessa ei mikään kiinnostanut. Ja yliopistoon lopulta päädyin.

Vierailija
47/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksesta ei löytynyt sopivaa tai kiinnostavaa alaa. Eli lukiota, ja ihan hyvin arvosanoin. Lukion jälkeen tein töitä, kun en tiennyt mitä seuraavaksi. Kyllä sekin sitten vähitellen selvisi. Amk sosionomi nykisin ja jatkan vielä sosiaalityön opiskelua työn ohessa.

Vierailija
48/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain amikseen koska minulla oli selvät urasuunnitelmat. En päässyt vaan jouduin kakkosvaihtoehtoon eli lukioon. Pääsin lukion jotenkuten läpi koska mielenkiintoa ei ollut tippaakaan ja hain sitten uudestaan amikseen. Onneksi pääsin.

Vierailija
49/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutakaan ei ollut mielessä ja ammatinvalinta ei ollut selvää. Hyvä se oli käydä, kehityin ja viisastuin siellä vaikka kuinka.

Vierailija
50/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut alunperin amikseen, mutta en keksinyt mitä alaa opiskelisin, joten menin lukioon. Arvosanani olivat myös peruskoulussa todella hyvät. Lukiosta menin kuitenkin ammattikorkeaan, kun olin päättänyt, mitä haluan tehdä :)

Vierailija
51/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pieni aavistus siitä, mihin työhön haluaisin kouluttautua. Toisaalta amiksesta ei löytynyt mitään alaa, mille olisin palavasti halunnut. Hain siis lukioon ja siinä kolmen vuoden aikana vahvistui se ajatus omasta alasta, joten jatkoin sitä opiskelemaan yliopistoon.

Vierailija
52/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kummatkin ja valmistuin ylioppilaaksi ja ammattiin 2010. Nyt opiskelen aivan eri alaa.

Vierailija
53/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkinto :)

N17

Vierailija
54/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä tiennyt yhtään mitä haluaisin. Kaikki kaveritkin meni lukioon, joten... Nyt on tekniikan alan yliopistokoulutus.

Vierailija
55/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti pakotti lukioon. Oli joku semmonen lappu mikä sen piti allekirjottaa, eikä suostunut allekirjottamaan sitä mikäli pistin siihen amiksen.

Kyllähän mua ärsytti koko lukion ajan ja ei mulla motivaatiota siihen hommaan ollut. Kirjotin aika huonot arvosanat ja sen jälkeen menin amikseen, jota kautta työllistyin sitten nykyduuniini. 5v vakkarityötä takana kivassa paikassa. Nyt jatkan sitten AMK:hon.

Vierailija
56/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, että haluan yliopistoon ja kouluttautua niin kuin isäni.

Vierailija
57/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:27"]

Tiesin, että haluan yliopistoon ja kouluttautua niin kuin isäni.

[/quote]

Joten lukio.

Vierailija
58/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään. Amis ei ollut edes vaihtoehto.

Vierailija
59/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kauppikseen.

Vierailija
60/74 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:36"]

Menin lukioon, meinasin lopettaa toisella luokalla, kirjoitin E:n paperit ja kävin amiksen autopuolen. Jos olisin tiennyt varmaksi jo peruskoulussa, että autot alkavat kiinnostaa, olisin mennyt suoraan ammattikouluun.

[/quote]

No, vois sitä käydä kiinnostuksella vaikka tekunkin tai lukee katsastusinssiksi.