Vaatevuokraamo/-lainaamo on kyllä ihan älytön edes ideana
Ensinnäkin itselleni pukeutuminen on vahvasti osa minua. En todellakaan tunne itseäni itsekseni vaatteissa, joita en edes omista. Lisäksi lainaushintojen summaan lisäämällä muutaman kympin saisi vaatteen kaupasta ihan omaksi ja sitä voisi käyttää niin paljon kuin haluaa. Ja tuntea olevansa minä itse, eikä hengailla muiden vaatteissa. Joo-o, itse en näe noissa sitten pätkän vertaa järkeä. Jopa juhlavaatteet kannattaa mielestäni ehdottomasti ostaa omaksi. Jos vaikka mekon helma on liian pitkä jatkokäyttöä ajatellen, niin senkus lyhentää tai lyhennyttää ja sitten siinä on oiva bilemekko. Jopa vanhojentanssimekkoja voi tuunata vaikka baariin sopiviksi, jos siis mekkoja ylipäätään käyttää.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Juhlavaatteiden vuokraus on ihan järkevää, jos ei ole koko ajan juhlia.
Sen sijaan minäkään en ymmärrä tavallisten vaatteiden vuokrausta, jota olen nähnyt mainostettavan. Se vuokraus on niin kallista, että sillä melkein saisi jo vaatteen omakseen. Onko noiden pointti vain vuokrata rytky instakuvien ottamista varten?
Jep. Kaverien kesken on ihan fiksua lainailla vaatteita puolin ja toisin. Olen jopa lukenut, että jotkut kaverukset ovat ostaneet kimpassa joitain vaatteita, jotka ovat aina vuoroviikoin toisella. Mutta arkivaatteet kalliilla vuokraamosta? Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti vaatteesta: t-paitaa tai farkkuja ei kannata vuokrata, pitkä iltapuku kannattaa.
Hmmm jaa. Ehkä Marimekon t-paidan ja Versacen farkut voisi hyvinkin vuokrata, ja tehdä vaikutuksen jossain tapahtumassa :D
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan näyttää ihan tavallisena arkipäivänä siltä, että olen menossa joihinkin rentoihin juhliin. Tyylini vain on sellainen. Voin aivan hyvin käyttää paljetteja arjessa, samoin pientä määrää glitteriä. Baariin voin laittaa sen saman mustan t-paidan, jolla olin koulussa tai töissä, lisään vain sopivan kaulakorun, laukun jne. Se on taidosta kiinni. Ap
Minun käsitykseni juhlista ei ole baari-ilta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhojentanssimekon voi lyhennyttää (tai lyhentää itse) käytön jälkeen ja ylijäämäkankaalle keksiä käyttöä. Ap
Olisi kiva kuulla esimerkki tästä käytöstä.
Vain taivas on rajana. Sitä kangasta tulisi nääs aika paljon. Ap
Sano nyt vaikka kolme käyttötarkoitusta.
Kangaskassi kauppaan tmv.
Ei minun tarvitse nyt käyttää ylijäämä kangasta mihinkään, mutta jos tarvitsisi niin kyllä jotain keksisin.
Siis teet vanhojenpäiväpuvun helmasta kauppakassin? Okei, toivottavasti se kestää.
Itse säästäisin pitkän puvun, jos se on ajaton, koska yksi sellainenkin vaatekaappiin tarvitaan. Jos se taas ei ole ajaton, ei lyhentäminen sitä paranna.
Repesin juuri ajatukseen vanhojenpäiväpuvustani tehdystä kauppakassista :''D Se oli sitä aikaa, kun tanssit ei olleet vielä prom-tyyliset, vaan asuja oli monenlaisia. Minulla oli sellainen saluunatytön punamusta kiiltävä ilolintumekko hapsuilla. Kyllähän sitä tälläisena eläkeikää lähestyvänä entisenä kasarinuorena voisi tietysti kävellä makkaraa ostamaan sellaisen kassin kanssa, kyllä vaan.
Tuskinpa aloittajan tarvitsee huolehtia vaatevuokraamoiden bisnesideasta jos oma käsitys niin juhla-, arki-, koulu-, kuin työpukeutumisestakin on Zalandon rytkyt. Aivan riippumatta laukuista ja koruista jotka lienee nekin Glitteristä.
Noissa liikkeissä kai vuokrataan vähän kalliimpia vaatteita, eikä niitä kyllä muutamaa kymppiä vaille ostohinta sieltä vuokrata.
Kaikkea ei ole varaa eikä ehkä järkeäkään ostaa omaksi, silloin voi olla ihan kiva vuokrata tilaisuuteen tai muuten vain jotain kivaa :)
En tunne oloani kotoisaksi kaikissa omissakaan vaatteissa. Mutta vuokraamo on hieno idea.
Tahtoisin pukeutua fiksusti ja siististi, myös koruja, ei rihkamaa vaan jalometalleja ym. hiukan ylimakeaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa pois, olen aina saanut kehuja tyylistäni, että osaan kyllä pukeutua :) näen sen myös peilistä.
Kyllä varmasti, jos käsitys juhlista on esim baari-ilta. Suomessa jotkut menee baariin collegehousuissa, toiset pukeutuu tosi kivasti. Olen itsekin saanut kehuja tyylistäni kun olen ollut hameessa ja korkokengissä jne baarissa, mutta olisi kyllä hävettänyt jos niissä vaatteissa olisin mennyt firman joulujuhliin, jossa oli juhlapukeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
On juhlia ja bileitä. Jos hääpukeutuminen ei yhtään erotu baari-illan pukeutumisesta niin en kyllä kehuisi olevani tyylitaitoinen paljettiguru 😅
"Tyylitajuinen paljettiguru" -mainio kielikuva😀 Todellisuudessa kuvittelisin tuolla paljetti-ihmisellä olevan baariasuna tiukat mustat satiini- tai keinonahkahousut ja ehdottomasti laukku, jonka hihnat ovat kullanväristä metalliketjua. Tuollainen ei sykähdytä minua.
Pukeutuminen on hyvin elämänvaihe riippuvainen. Esimerkiksi yliopiston loppupuolella on tämän tästä karonkkoja, joiden pukukoodi on iltapuku. Kansainvälisten firmojen naisten pukukoodi voi olla hyvinkin tiukka (esim. kotelomekko tai housupuku).
Äitiyslomalla ja pandemiassa ei tarvitse collareita kummempaa. 😊
Olen kerran vuokrannut juhlapuvun. Nimittäin kansallispuvun. Muut vaan valitsivat omasta mielestään kauneimman tai muuten miellyttävimmän (niin miehet kuin naisetkin). Minä suhtauduin asiaan hartaalla vakavuudella ja juhlallisuudella enkä olisi voinut edes kuvitella käyttäväni mitään muuta kuin sen alueen pukua josta olen alun perin kotoisin. Ei ollut helppo homma löytää oikean alueen pukua vielä oikean kokoisena. Onnistui kuitenkin lopulta!
P.s. En älynnyt tsekata Zalandosta 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä missä gaalaillallistapahtumissa käytte unissanne, mutta valtaosalle ihmisistä juhlia ovat synttärit, häät, no hautajaiset on surujuhla mutta siellä pukeutuminen ei ole pääosassa. UV, valmistujaiset, tavalliset baari-illat. Erikseen ovat ne hyvin harvat pukukoodijuhlat.
Ap
Baari-iltoihin tai uuteenvuoteen toki paljettipaidat voikin sopia, mutta itse ainakin miellän juhliksi, joihin voisin vaatelainaamoa hyödyntää, esimerkiksi gaalaillan, jossa olen yrityksen edustajana/puolisoni avecina, itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton, viisikymppiset, juhlavat häät... Edes työpaikkani kesäjuhlille tai työpäivänäni toimistolla en todellakaan voisi laittaa paljettipaitaa, sillä edustan siellä yritystäni, en mitään bilehilettä.
Joitain vuosia sitten muuten erään yrityksen iltagaalaan saapui erään osallistujan avec minimekossa ja glittersukkahousuissa, sai kyllä hyvin paljon huomiota, mutta ei suinkaan positiivisessa mielessä (ja ei, se ei ollut kateutta).
Mikä ihmeen pakkomielle teillä on jankata paljettipaidasta, joka oli yksi esimerkki?? Ei, minä en käytä paljettipaitaa joka ikisessä juhlassa 🤦🏼♀️ jossain juhlassa voin hyvinkin käyttää, kun toiseen laitan ainoastaan hyvin pelkistetyt vaatteet, nätit korut ja kengät. Ihmeellistä yhteen ainoaan sanaan takertumista :DDD
Sinä halusit korostaa, kuinka tyylikäs ihminen ja hyvä pukeutuja sinä olet, toisin kuin moni muu ja halusit nostaa yhdeksi esimerkiksi paljettipaidat. Jos ilmoitat olevasi tyylikkäämpi ihminen, kuin keskivertotallaaja, mutta sinun asuesimerkkisi aiheuttaa väristyksiä suurimmassa osassa muita ihmisiä, niin onhan tuo aika hauskaa...
Ap vaikuttaa kaikkea muuta kuin tyylikkäältä. Ap on se joka vetäisi paljettipaidan päälle Linnanjuhliin kun muut pukeutuu iltapukuihin.
Ihan yhtä älytön on tämä SYNSAM sopimus että et omista edes omia silmälasejasi. Mutta agenda 2030. Et omista mitään ja olet onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran vuokrannut juhlapuvun. Nimittäin kansallispuvun. Muut vaan valitsivat omasta mielestään kauneimman tai muuten miellyttävimmän (niin miehet kuin naisetkin). Minä suhtauduin asiaan hartaalla vakavuudella ja juhlallisuudella enkä olisi voinut edes kuvitella käyttäväni mitään muuta kuin sen alueen pukua josta olen alun perin kotoisin. Ei ollut helppo homma löytää oikean alueen pukua vielä oikean kokoisena. Onnistui kuitenkin lopulta!
P.s. En älynnyt tsekata Zalandosta 😁
Zalandosta saa dirndleitä. Kai ne voi peraatteessa laskea kansallispuvuiksi:).
Ap on suloisen lapsellinen ajatuksineen. Huomaa, että ei ole pahemmin elämää nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa kaikkea muuta kuin tyylikkäältä. Ap on se joka vetäisi paljettipaidan päälle Linnanjuhliin kun muut pukeutuu iltapukuihin.
Meillä töissä eräs nainen tuli silloin tällöin 1990-luvulla töihin (toimistotyö) tuollaisissa juhlatopeisssa. Arvelimme hänen tulevan töihin suoraan edellisen illan yökerhokierrokselta, ei omasta kodistaan.
Tästä ketjusta tuli mieleeni kun entinen työkaverini oli vuosia sitten risteilyllä ja sinne piti olla pitkä iltapuku. Onneksi hänen äitinsä oli ompelija ja pystyi tekemään, vuokraaminen moneksi päiväksi olisi varmasti
ollut kallista.
Eli joskus voi tarvita hienompaa pukua kun vain joku hieno paita tai asuste/koru ja silloin vuokraaminen on hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Jos niin kovin kiinnostaa, niin tässä on kivoja tyylejä:
https://www.zalando.fi/outfits/FeeAl0CJQ_m/
https://www.zalando.fi/outfits/4hZGLsfNS3G/
https://www.zalando.fi/outfits/jEez8qL_TnK/
https://www.zalando.fi/outfits/4VL0qkcjTUa/
Pl. huivi
https://www.zalando.fi/outfits/7b3AukdlQxC/
Pl. huivi
:)))
Minä inhoan tuota tyyliä, enkä ymmärrä, miksi varsinkaan nuoret naiset haluavat pukeutua mustaan, valkoiseen ja beessiin. Tyyliin kuuluu myös kultaketjulaukut, erityisesti beessi-tummanruskea logo-LV-laukku. Burberryn huivi, se täytyy myös olla! Tietysti sillä saa itsensä näyttämään ikäistään vanhemmalta, jos sitä hakee. Varakkaamman näköiseksi tuo ei tee. Minä koen tuollaisen tietynlaisena uniformuna, mielikuvituksen ja yksilöllisyyden puutteena.
Mielestäni idea on ihana, mutta aina ehdot eivät ole toimivia. Jos asiakkaan pitää itse pestä, silittää ja huoltaa vaate niin meikäläisen kiinnostus lopahtaa siihen. En ole mikään kodinhengetär ja pelko siitä, että pesen ja pilaan vaatteen on liian suuri. En osaa silittää jne.
Vaatekokoja pitäisi olla paljon ja ennen kaikkea koruja, laukkuja ja asusteita. Niitä vuokraisin varmasti koko ajan.. JOS asuisin Helsingissä. Omassa kaupungissa tällainen yritys oli hetken: vaatteita olisi pitänyt mennä katsomaan yrittäjän kotiin (vaivaannuttava ajatuskin) ja ne piti pestä ja silittää itse ennen palautusta. Ei tullut kauppoja.
Olisin valmis tilaamaan vuokrakamoja jos niitä toimitettaisiin ympäri Suomen. Esim. 2 viikkoa tiettyjä koruja tai laukkua, kyllä kiitos.