Vaatevuokraamo/-lainaamo on kyllä ihan älytön edes ideana
Ensinnäkin itselleni pukeutuminen on vahvasti osa minua. En todellakaan tunne itseäni itsekseni vaatteissa, joita en edes omista. Lisäksi lainaushintojen summaan lisäämällä muutaman kympin saisi vaatteen kaupasta ihan omaksi ja sitä voisi käyttää niin paljon kuin haluaa. Ja tuntea olevansa minä itse, eikä hengailla muiden vaatteissa. Joo-o, itse en näe noissa sitten pätkän vertaa järkeä. Jopa juhlavaatteet kannattaa mielestäni ehdottomasti ostaa omaksi. Jos vaikka mekon helma on liian pitkä jatkokäyttöä ajatellen, niin senkus lyhentää tai lyhennyttää ja sitten siinä on oiva bilemekko. Jopa vanhojentanssimekkoja voi tuunata vaikka baariin sopiviksi, jos siis mekkoja ylipäätään käyttää.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan näyttää ihan tavallisena arkipäivänä siltä, että olen menossa joihinkin rentoihin juhliin. Tyylini vain on sellainen. Voin aivan hyvin käyttää paljetteja arjessa, samoin pientä määrää glitteriä. Baariin voin laittaa sen saman mustan t-paidan, jolla olin koulussa tai töissä, lisään vain sopivan kaulakorun, laukun jne. Se on taidosta kiinni. Ap
Minun mielestäni taitoa on pikemminkin se, että ei näytä arkipäivänä siltä kuin olisi juhliin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhojentanssimekon voi lyhennyttää (tai lyhentää itse) käytön jälkeen ja ylijäämäkankaalle keksiä käyttöä. Ap
Olisi kiva kuulla esimerkki tästä käytöstä.
Vain taivas on rajana. Sitä kangasta tulisi nääs aika paljon. Ap
Sano nyt vaikka kolme käyttötarkoitusta.
Kangaskassi kauppaan tmv.
Ei minun tarvitse nyt käyttää ylijäämä kangasta mihinkään, mutta jos tarvitsisi niin kyllä jotain keksisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan näyttää ihan tavallisena arkipäivänä siltä, että olen menossa joihinkin rentoihin juhliin. Tyylini vain on sellainen. Voin aivan hyvin käyttää paljetteja arjessa, samoin pientä määrää glitteriä. Baariin voin laittaa sen saman mustan t-paidan, jolla olin koulussa tai töissä, lisään vain sopivan kaulakorun, laukun jne. Se on taidosta kiinni. Ap
Tuskin kukaan vuokraa baariin vaatteita joten miten tämä liittyy tähän?
Itse vuokraan iltapukuja esim. Edustustilaisuuksiin. Kulut menee edustamalleni Firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni taitoa on pikemminkin se, että ei näytä arkipäivänä siltä kuin olisi juhliin menossa.
Sori mutta pukeudun oman tyylini mukaisesti ja minun tyylini on noh, tyylikäs. Värit sopivat aina yhteen ja voin hyvin kulkea paljettivaatteissa, jos siltä tuntuu. Liika on tietysti liikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan juhlavaatteita toistuvasti. Näin saan aina juuri tilaisuuteen sopivan vaatteen ja vaihtelua sen sijaan, että täyttäisin kaappini kerran käytetyillä juhlavaatteilla.
Sama tilanne kasvavien lasten kanssa. En näe mitään järkeä ostaa kasvavalle pojalle pukua, joka saattaa olla pieni jo puolen vuoden jälkeen.
Ensinnäkin ei ole olemassa juhlavaatetta. Baariin pukeudutaan "juhlavaatteisiin" ja ne baarivaatteet voivat olla vaikka mustat farkut ja paita, jossa on paljetteja. Näitä voit aivan hyvin käyttää myös arkena. Ylipäätään hyvin harvoihin juhliin TARVITSEE erikseen vaatteita. Kyse on siitä onko tyylitajua vai ei. Itse olen aina ollut hyvä pukeutuja.
Ap
Meillä muilla onkin sitten asiasta vähän toinen käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan vuokraa baariin vaatteita joten miten tämä liittyy tähän?
Itse vuokraan iltapukuja esim. Edustustilaisuuksiin. Kulut menee edustamalleni Firmalle.
Ja mistähän sinä päättelet, ettei kukaan vuokraa baarivaatteita, kun arkivaatteitakin vuokrataan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan juhlavaatteita toistuvasti. Näin saan aina juuri tilaisuuteen sopivan vaatteen ja vaihtelua sen sijaan, että täyttäisin kaappini kerran käytetyillä juhlavaatteilla.
Sama tilanne kasvavien lasten kanssa. En näe mitään järkeä ostaa kasvavalle pojalle pukua, joka saattaa olla pieni jo puolen vuoden jälkeen.
Ensinnäkin ei ole olemassa juhlavaatetta. Baariin pukeudutaan "juhlavaatteisiin" ja ne baarivaatteet voivat olla vaikka mustat farkut ja paita, jossa on paljetteja. Näitä voit aivan hyvin käyttää myös arkena. Ylipäätään hyvin harvoihin juhliin TARVITSEE erikseen vaatteita. Kyse on siitä onko tyylitajua vai ei. Itse olen aina ollut hyvä pukeutuja.
Ap
Ymmärrän, että sinua harmittaa että uskallan pukeutua oman tyylini mukaisesti. Minä viihdyn vaatteissani ja btw ne ovat omiani aina.
Minä pyrin ostamaan myös juhliin monikäyttöisiä vaatteita, asusteilla saa stailattua kokonaisuuden juhlavaksi.
Esimerkkinä vaikka kesähäät: siisti mekko (ei trikoota tmv.) korkkarit jalassa, pieni juhlalaukku, hiukset kampauksella, 'arvokkaat' korut, juhlava huivi illan viileyteen.
Vs.
Sama mekko arkena: tennarit, kesäkassi, hiukset auki, ei lainkaan/arkiset korut, ja farkkitakki iltaan.
Kyllä on paljon sellaisia juhlia ja tilaisuuksia, joihin ei ole etiketin mukaista laittaa jotain arkista "juhlavaa paljettipaitaa" tai mitä nyt kukavin juhlavana pitää. Minusta paljettivaatteet ovat trashyä 2000-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhojentanssimekon voi lyhennyttää (tai lyhentää itse) käytön jälkeen ja ylijäämäkankaalle keksiä käyttöä. Ap
Olisi kiva kuulla esimerkki tästä käytöstä.
Vain taivas on rajana. Sitä kangasta tulisi nääs aika paljon. Ap
Sano nyt vaikka kolme käyttötarkoitusta.
Kangaskassi kauppaan tmv.
Ei minun tarvitse nyt käyttää ylijäämä kangasta mihinkään, mutta jos tarvitsisi niin kyllä jotain keksisin.
Siis teet vanhojenpäiväpuvun helmasta kauppakassin? Okei, toivottavasti se kestää.
Itse säästäisin pitkän puvun, jos se on ajaton, koska yksi sellainenkin vaatekaappiin tarvitaan. Jos se taas ei ole ajaton, ei lyhentäminen sitä paranna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrän, että sinua harmittaa että uskallan pukeutua oman tyylini mukaisesti. Minä viihdyn vaatteissani ja btw ne ovat omiani aina.
Sinä puhut tyylitajusta ja juhlavuuden käsitteestä, mihin liittyy myös ympäröivien ihmisten mielipiteet. Sinusta joku bilemekko voi olla tyylikäs, ei se silti sovellu häiden etikettiin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Käytätkö itse leninkejä?
Aika pieni osa puvuista tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on paljon sellaisia juhlia ja tilaisuuksia, joihin ei ole etiketin mukaista laittaa jotain arkista "juhlavaa paljettipaitaa" tai mitä nyt kukavin juhlavana pitää. Minusta paljettivaatteet ovat trashyä 2000-lukua.
En tiedä mitä sinä kuvittelet paljettipaidan olevan, mutta minä en tarkoita sillä kauttaaltaan paljettien peitossa olevaa paitaa. Luota minuun, osaan pukeutua ja olen aina kuullut kehuja vaatteistani. Voin vaikka laittaa tänne esimerkin tällaisesta paljettipaidasta.
Jotenkin kuvittelen, että ap on teini-ikäinen. Sellainen, joka kuvittelee että mustalla bilemekolla mennään kesäiset ristiäiset, rippijuhlat, häät, rapujuhlat ja tottakai hautajaisetkin.
https://www.ellos.fi/jdy/toppi-jdyotis-s-l-upper-sequins-top/1575175-01…
Esimerkiksi tuollainen paljettipaita sopii arkeen ja juhlaan. En tosin pidä paidan mallista, mutta idea on tuo, että se on paljettipaita, muttei KAUTTAALTAAN paljettien peitossa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvittelen, että ap on teini-ikäinen. Sellainen, joka kuvittelee että mustalla bilemekolla mennään kesäiset ristiäiset, rippijuhlat, häät, rapujuhlat ja tottakai hautajaisetkin.
Voit kuvitella aivan mitä lystäät, mutta todellisuudessa olen aikuinen ihminen enkä kuvittele tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä sinä kuvittelet paljettipaidan olevan, mutta minä en tarkoita sillä kauttaaltaan paljettien peitossa olevaa paitaa. Luota minuun, osaan pukeutua ja olen aina kuullut kehuja vaatteistani. Voin vaikka laittaa tänne esimerkin tällaisesta paljettipaidasta.
Laita ihmeessä. Paljettipaidasta tulee mieleen vain kahdentyyppisiä esimerkkejä ja ne ovat joko arkisia tai baarityyppiseen käyttöön.
https://www.bonprix.fi/style/paljettisomisteinen-oversize-paita-2032126…
Tämäkin sopii arkeen ja juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sen voi teinille sallia. Vaatekoko muuttuu nopeasti eikä rahaakaan ole välttämättä paljon.
Sitten kun on koulunsa käynyt ja työelämässä, maku on vakiintunut ja omat tarpeet selvillä, ehtii hankkia kunnon puvuston.
Mielestäni se on hyvä idea. Joskus tulee sellaisia tilanteita johon tarvitsee puvun vain kerran ja silloin ei kannata ostaa.
Ompelija maksaa myös jos pitää lyhentää yms, myös muoti vaihtuu ja ihminen lihoo/laihtuu/vanhenee eli se esim juhlapuku mikä sopi 20 vuotiaana ei näytä hyvältä 50 vuotiaana.