Onko bi/homous/lesbous yms. aina ollut näin yleistä, mutta vaan pidetty salassa?
Vai onko niiden yleisyys nykyään joku muoti-ilmiö? Tuo salaus on ennen tietysti vaikuttanut paljonkin, mutta jotenkin tuntuu, että myös muoti vaikuttaa siihen, kun tarpeeksi näkee miten muut elävät ja tekevät, niin tekee mieli itsekin kokeilla.
Kommentit (113)
No itse olen biseksuaali ja suurin osa ihmisistä ehkä luulee, että olen hetero jos asiasta jotain ajattelevat. Vain ne tietää, jotka on kanssani olleet tai sattuneet näkemään minut saman sukupuolen kanssa läheisesti tai joiden kanssa on asiasta keskusteltu jostain syystä, tai joille huhu on kantautunut korviin. Asia on ollut minulle melko normaali aina, mutta jos elettäisiin vaikka 70-lukua niin voi olla, että salaisin tätä puolta enemmän tai sitten toisaalta kuka tietää, vaikka olisin päinvastoin alkanut sitä korostaa. Uskon, että minun kaltaisia matalan profiilin molempiin sukupuoliin suuntautuvia on aika paljon. Seksuaalisuus myös aaltoilee, välillä miespuolinen ei kiinnosta ollenkaan, välillä ei tee mieli edes ajatella naisiin liittyen mitään, joskus kiinnostaa jompikumpi, molemmat tai ei kukaan. Jos olen suhteessa, normaalisti vaan odotan, että halu palaa siihen kenen kanssa olen.
Monet naiset on vaativia, mikään ei kelpaa.
Helpompi löytää hyvä mies jos on vähänkään bi taipumusta.
Kyllä homoja, lesboja ja biseksuaaleja on aina ollut samassa määrin kuin nykyisinkin, mutta varsinkaan kaikki biseksuaalit eivät ole välttämättä aiemmin tiedostaneet olevansa biseksuaaleja, koska eivät välttämättä edes tienneet tällaisen käsitteen olemassaoloa. Ja jos kuitenkin on kiinnostunut myös vastakkaisesta sukupuolesta, voi tietoisestikin suuntautua juuri siihen, ja kun samaan aikaan yhteiskunta ohjailee siihen eikä tiedäkään muusta, tulee helposti ohittaneeksi biseksuaaliset ajatukset ja tuntemukset jonain kummallisena sekoiluna, ja kieltää ne sitten vain. Ja biseksuaalisuuttakin on monenlaista - jotkut ovatkin enemmän kiinnostuneita yhdestä, toiset toisesta sukupuolesta.
Mutta mitä sitten, vaikka aiheen esilläolo houkuttelisikin heteroita kokeilemaan tai kuvittelemaan olevansa vähintään biseksuaaleja? Mitä pahaa tai haitallista siinä on? Eihän se muita velvoita mihinkään, ja jos kyse on omasta tahdosta ja omasta uteliaisuudesta, niin siitä vain.
No joissain piireissä voi olla muotia.. tai ne ääripäät, nonbinery. Etenkin nuorilla.
Itseäni välillä ihmetyttää,kun "ei haluta" leimautua tiettyyn boksiin, mutta ”niitä boxeja” vaan keksitään lisää.. (ainanakin rapakon takana, kirjaimia vain tulee lisää).
Toi eläinten homoseksuaalisuus... Hmmm. Ovatko siis vain esim naaraat naaraiden kanssa? (Miten?) Ja urokset urosten?
Meillä oli koira,joka nylkytti vaikka pehmoleluja. Ja joskus nähnyt,miten joku uroskoira voi yrittää nousta toisen selkään.. ei siinä mitään ole tapahtunut kyllä. Luulenpa,että tällainen koira voisi tehdä saman naaraallekin.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa mihin homoja erityisesti tarvitaan?
No eihän Päivi Räsäsen elämä suju päivääkään ilman homottelua.
Jumala on luonut homot ihan vain Päivin huomiohakuisuutta varten.
Tää oli hyvä, nauroin ääneen! 😂
Vierailija kirjoitti:
Muoti-ilmiö naurattaa aina. Kuka 100% hetero ihan oikeasti lähtisi mihinkään ilmiöön mukaan? Vai voisitko itse kuvitella kertovasi kaikille muuten vaan olevasi jotain muuta ja mahdollisesti seurusteleva saman sukupuolen kanssa? Epäilen. Kyllähän tätä on aina ollut. Ennen vanhaan ihmiset eivät välttämättä myöntäneet asiaa koskaan kunnolla edes itselleen. Kun on avoin meininki on helpompi kertoa tunteistaan.
Kyllä jotkut vain lähtevät. Kyse ei myöskään ole pelkästään ei-heteron esittämisestä, vaan myös siitä että ympärillä on enemmän itseään muiksi kuin heteroiksi kutsuvia ja siinä alkaa ympäristön vaikutuksesta itse epäillä ja mietiskellä asiaa ja erehtyä luulemaan, ettei ole hetero. Tätä tarkoitetaan muoti-ilmiöllä.
Näin kävi itselleni jo kauan ennen kuin queerius oli niin pinnalla kuin nykyään.
Olen bi, mutta en ole vielä tavannut sopivaa naista kenen kanssa testata tyttöjen kivaa.
En ole tätä vielä täysin itsekkään sulattanut.
Jos eroaisin miehestäni, tai hän minusta, niin seuraava partneri saattaisi minulla olla nainen.
Uskon että tota on ollut koko ihmisen historian ajan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, monihan varmasti lähtisi mukaan tämmöiseen muoti-ilmiöön. Kyllähän se on niin paljon kivempaa olla kiusattu, väheksytty ja syrjitty kuin tavallinen. Eiköhän kyse ole siitä että ihmisillä on nykyään enemmäbn tilaa olla omia itsejään.
Aina monissa piireissä siitä ei tule kiusatuksi vaan pääsee vain paremmin porukkaan mukaan. Seuratkaa vähän mitä maailmassa tapahtuu, eivät asiat ole samoin kuin kymmenen vuotta sitten.
Nykyään on myös muotia esittää että on mielenterveyshäiriöinen, se ei enää ole tabu vaan "siistiä".
Homouskin alkaa olla jo vähän vanha muotijuttu. Nykyään pääsee paremmin esille tyrkyttämään itseään jos julistautuu nonbinaryksi tai transiksi.
Se on levinnyt arabiasta Aasiasta niiden kulttuurista niiden uskonnoista ihan silvottuja sukuelimiä. Ne kuuluu uskontoon että silvotaan. Jos nyt ottaa vertauksen uskonto kirjat niin budha hindu Mooses Sodoma ja punainen meri alue siellä se oli ongelma jo tuhansia vuosia sitten kuollut meri Sodoman aluetta suolameri. Sieltä ne kirjoitukset on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, monihan varmasti lähtisi mukaan tämmöiseen muoti-ilmiöön. Kyllähän se on niin paljon kivempaa olla kiusattu, väheksytty ja syrjitty kuin tavallinen. Eiköhän kyse ole siitä että ihmisillä on nykyään enemmäbn tilaa olla omia itsejään.
Aina monissa piireissä siitä ei tule kiusatuksi vaan pääsee vain paremmin porukkaan mukaan. Seuratkaa vähän mitä maailmassa tapahtuu, eivät asiat ole samoin kuin kymmenen vuotta sitten.
Nykyään on myös muotia esittää että on mielenterveyshäiriöinen, se ei enää ole tabu vaan "siistiä".
Sellaista sanaa kuin siisti käytetään puhtaudesta. Cool tarkoittaa tyylikäs viileä kylmäävä.
Vierailija kirjoitti:
No joissain piireissä voi olla muotia.. tai ne ääripäät, nonbinery. Etenkin nuorilla.
Itseäni välillä ihmetyttää,kun "ei haluta" leimautua tiettyyn boksiin, mutta ”niitä boxeja” vaan keksitään lisää.. (ainanakin rapakon takana, kirjaimia vain tulee lisää).
Toi eläinten homoseksuaalisuus... Hmmm. Ovatko siis vain esim naaraat naaraiden kanssa? (Miten?) Ja urokset urosten?
Meillä oli koira,joka nylkytti vaikka pehmoleluja. Ja joskus nähnyt,miten joku uroskoira voi yrittää nousta toisen selkään.. ei siinä mitään ole tapahtunut kyllä. Luulenpa,että tällainen koira voisi tehdä saman naaraallekin.
Kyllä ne kiipeilee lastenkin selkään mutta tietysti kun niillä ei ole puolisoa ovat yksinäisiä.
Minusta on lähinnä ollut huvittavaa, että jotkut tutut yms. ovat luulleet minua lesboksi/biseksuaaliksi. Yleensähän on niin, että jokaisesta oletetaan heteroa ellei satu olemaan parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa. Mikähän ihmisillä johtaa siihen, että he luulevat jotakin homoksi? Haluaisin tietää, koska en näytä esimerkiksi stereotyyppiseltä lesbolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muoti-ilmiö naurattaa aina. Kuka 100% hetero ihan oikeasti lähtisi mihinkään ilmiöön mukaan? Vai voisitko itse kuvitella kertovasi kaikille muuten vaan olevasi jotain muuta ja mahdollisesti seurusteleva saman sukupuolen kanssa? Epäilen. Kyllähän tätä on aina ollut. Ennen vanhaan ihmiset eivät välttämättä myöntäneet asiaa koskaan kunnolla edes itselleen. Kun on avoin meininki on helpompi kertoa tunteistaan.
Kyllä jotkut vain lähtevät. Kyse ei myöskään ole pelkästään ei-heteron esittämisestä, vaan myös siitä että ympärillä on enemmän itseään muiksi kuin heteroiksi kutsuvia ja siinä alkaa ympäristön vaikutuksesta itse epäillä ja mietiskellä asiaa ja erehtyä luulemaan, ettei ole hetero. Tätä tarkoitetaan muoti-ilmiöllä.
Näin kävi itselleni jo kauan ennen kuin queerius oli niin pinnalla kuin nykyään.
Että nyt sitten yleistät oman yhden ihmisen kokemuksesi koskemaan kaikkia ihmisiä?
Se, että olet itse ollut herkkä ja vaikutuksille altis omassa elämässäsi, ei tarkoita, että olisi olemassa jotain homouden muoti-ilmiötä, jossa 100 % heterot alkaa yleisesti muodin vuoksi sekstailemaan oman sukupuolen kanssa.
Siis totta kai kuvaamallasi tavalla voi käydä, mutta älä nyt ihmeessä kuvittele, että tuo olisi jotenkin yleistettävissä vain sinun oman yhden ihmisen kokemuksesi perusteella.
Mua aina ihmetyttää tää sterotypioiden määrä mitä täälläkin homoihin leimataan. Ihan kuin kaikki homot kävis jossain prideilla ja oli samanlaisia kuin tv-julkimot. Niin tylsältä kuin kuulostaakin, niin tavallisia tallaajia kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että nyt sitten yleistät oman yhden ihmisen kokemuksesi koskemaan kaikkia ihmisiä?
Se, että olet itse ollut herkkä ja vaikutuksille altis omassa elämässäsi, ei tarkoita, että olisi olemassa jotain homouden muoti-ilmiötä, jossa 100 % heterot alkaa yleisesti muodin vuoksi sekstailemaan oman sukupuolen kanssa.
Siis totta kai kuvaamallasi tavalla voi käydä, mutta älä nyt ihmeessä kuvittele, että tuo olisi jotenkin yleistettävissä vain sinun oman yhden ihmisen kokemuksesi perusteella.
Kukahan se yleistääkään? En ole "yleistänyt koskemaan kaikkia ihmisiä", enkä "kuvitellut että tuo olisi jotenkin yleistettävissä" vaan kertonut että tässä on myös muoti-ilmiöpuoli olemassa.
Väitätkö, että nuoret eivät yleisesti ole vaikutuksille alttiita, se olin ihan vain minä? Otin itseni esimerkiksi etten vain huutelisi puskista, mutta sama homma monella tutulla ja myös netin kautta tietämilläni ihmisillä tietyissä piireissä: nuorempina ajatellaan ettei olla heteroita, myöhemmin asia muuttuu.
Ja nykyään homous on vielä paljon enemmän pinnalla joka puolella, esimerkiksi tiktokissa. Oikeasti meinaat, että vaikutuksille alttiit nuoret eivät voisi ottaa vaikutteita? No voin kertoa että kyllä ottavat.
En sano että siinä on edes mitään väärää, mutta se on fakta.
Kaikki on hulluja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on myös muotia esittää että on mielenterveyshäiriöinen, se ei enää ole tabu vaan "siistiä".Sellaista sanaa kuin siisti käytetään puhtaudesta. Cool tarkoittaa tyylikäs viileä kylmäävä.
Sellaista sanaa kuin siisti käytetään jostain hienosta. Jopa englannissa, Englannissa (neat).
Kaikki on hulluja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on myös muotia esittää että on mielenterveyshäiriöinen, se ei enää ole tabu vaan "siistiä".Sellaista sanaa kuin siisti käytetään puhtaudesta. Cool tarkoittaa tyylikäs viileä kylmäävä.
Mitähän ihmettä mahdat selittää? Siisti on coolin vastine suomen kielessä, opettele nyt edes äidinkieltäsi ennen kuin tulet pätemään.
Kaikki te jotka tätä pohditte, niin kysykääpä nyt heti itseltänne seuraavia kysymyksiä:
Lähtisinkö MINÄ kokeilemaan seksiä saman sukupuolen edustajan kanssa silloin, jos en todellisuudessa yhtään haluaisi, mutta ihan vain pelkästään sen takia, kun se on ollut viime aikoina niin paljon esillä ja kun se tuntuu olevan nykyään paljon yleisempää kuin aiemmin ja kun sitä ei enää tarvitse salailla?
Suurin osa itseään kunnioittavista ihmisistä vastaa tähän, että EN lähtisi kokeilemaan, jos en oikeasti haluaisi, ja siinä tapauksessa että todella haluaisin, niin silloinhan kokeilisin seksiä saman sukupuolen edustajan kanssa siksi, että ihan oikeasti haluan, enkä esimerkiksi siksi että "kun muutkin" tai "kun se on nyt muotia".
Who's gonna tell us the stories, that our textbooks don't?
Tales of love that stay blurry, cause our courses won't
Ignore the way they're designed to erase the past
To keep good intentions secret
To force a mask
Too many handwritten letters
Signed to: "my dearest, with love"
All pulled from their papers, ripped out as cover up
To disguise endearment, as friendly notes
It doesn't take a scholar, to know how this one goеs
And historians will call them
Close friends, bеsties, roommates, colleagues
Anything but lovers
History hates lovers
Sidekicks, family, good pals, buddies
Anything but lovers
History hates lovers
Fourty years living together
Wearing the same wedding bands
Two kids and a golden retriever
"Just friends" don't live like that
They don't look at each other
With love in their eyes
With hopes to settle down for the rest of their lives
How many decades of hiding?
Twenty-one centuries of hate
Some things may not've been okay back then
But it's sure all right today
Too afraid to call it what it is
It doesn't take a scholar, to understand this
Close friends, besties, roommates, colleagues
Anything but lovers
History hates lovers
Anything but lovers
History hates lovers
Keep it hidden, rewrite history
Leave it wrapped up in a mystery
Because no one can figure it out (I think they figured it out)
Stash the proof, hide the evidence
Keep it locked until it's relevant
Because they can't figure it out (I think they figured it out)
Because no one can figure it out
I think they figured it out
Anything but lovers
Anything but lovers
Anything but lovers
History hates lovers
Anything but lovers