Silmien laserleikkaus
Onko kellään kokemuksia näön korjauttamisesta laserleikkauksella? Milloin kävit leikkauksessa? Millaista oli ja miten meni toipuminen? Millaisia oireita oli toipumisaikana? Saitko mukaasi suojalasit? Oliko sinulla saattaja mukana vai pärjääkö ilman?
Olen menossa ensi viikolla silmien laserleikkaukseen, ja tahtoisin kuulla muiden kokemuksia. Olen kova hieromaan silmiäni unissani, joten se mietityttää, kun silmien pitää antaa olla rauhassa hieromiselta pari kuukautta leikkauksen jälkeen. Silmälääkäri kertoi, että pyytämällä voisi saada suojalasit nukkumista varten. Toinen asia, mitä pohdin, on saattaja. Nettisivuilla kerrotaan, että mukaan voi ottaa saattajan, mutta varmaan ilmankin pärjää?
Olen innoissani leikkauksesta. Toivottavasti helpottaa elämää :) Minulla on voimakkuuksia -6.
t. n24
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 22:32"]
Mä kävin Espoon Sellossa olevassa silmäsairaalassa, mikälie sen nimi nyt onkaan...aikaa tästä on n. 5 vuotta. Palvelu oli ihan huippua ja leikkaus valmisteluineen kesti n. 30min. Sain miedon rauhoittavan lääkkeen, kun sanoin että jännittää, ja ilmeisesti myös sen takia että pysyisin paremmin paikoillani. Sen takia mut myös käärittiin kevyesti huopaan :D heti leikkauksen jälkeen näin ilman laseja ja näkö oli tosiaan vahvasti miinuksella ennen, ja hajataittoa myös. Olin vaan vähän tokkurainen rauhoittavasti ja kokkasin aika pian kotiin tultuani. Oli saattaja mukana mutta oisi varmaan pärjännyt ilmankin. Sain suojalasit nukkumista varten, taisin pari yötä käyttää etten koskisi silmiin unissani. Oon ollut ihan huipputyytyväinen leikkaukseen! Elämänlaatu parani huomattavasti, eikä silmissä ole vielä tähän päivään mennessä ollut mitään vaivaa kuten esim. kuivasilmäisyyttä. Ja kuten sanoinkin, palvelu oli ihan huippua, lääkäri vielä soitti seuraavana päivänä vaikka olikin pyhäpäivä, ja kyseli vointia. Sain lähtiessäni lahjakassin, jossa oli 100e lahjakortti aurinkolaseja varten ja pieni kuoharipullo :D
[/quote]
Huippu kuulla! Muistatko, miten pitkään meni, että näkö oli kunnolla parantunut leikkauksen jälkeen?
Minä sain vain teetä, karkkia ja keksejä leikkauksen jälkeen. Kuohari oisi ollu kyllä kiva :D
Mulla leikattleileikattiin 2 vuotta sitten. Kokonaishinta oli 3500 euroa, sisälsi kaikki esi- ja jälkitarkastukset sekä silmätipat (ikuisesti). Jälkitarkastuksia oli yhteensä 4, joista yksi ylimääräinen, kun itseä huoletti. Kävinpä vielä huvikseni puolisen vuotta sitten tarkastuksessa, siitäkään ei erikseen veloitettu.
Mulla näkö oli jo viikon jälkeen todella hyvä. Siitä vielä hiukan parantui, 1kk leikkauksesta oli nykyisissä lukemissa, eli hyvin lähellä nollaa. Tais olla -0,1 yhteisnäkö.
Silmät on kuivat välillä, tippoja käytän edelleen. Mutta todella tyytyväinen olen, parhaiten tuhlatut rahat ikinä!
Sua voi huimata se, kun sulla oli kuitenkin aika paljon miinusta ja nyt yhtäkkiä se korjautu kerralla ja silmä ja aivot eivät vaan ole vielä tottuneet.
Mut leikattiin viitisen vuotta sitten ja leikkaus onnistui hyvin. Lähinäkö huononi hieman, mutta ei paljoa. Sain ohjeet käyttää silmätippoja puoli vuotta leikkauksen jälkeen, mutta en lopulta käyttänyt kuin varmaan 4kk. Tämä siksi että mulla ei ollut mitään ongelmia kuivumisen kanssa ja koska en silmätippoja tarvinnut, ne tuppasivat unohtumaan. Yksi päivä huomasin että en ollut pariin päivään niitä laittanut ja päätin sitten lopettaa ne kokonaan. Tämä on varmaan tosi yksilöllistä ja ilman muuta kannattaa noudattaa lääkärin ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:06"]
Sua voi huimata se, kun sulla oli kuitenkin aika paljon miinusta ja nyt yhtäkkiä se korjautu kerralla ja silmä ja aivot eivät vaan ole vielä tottuneet.
Mut leikattiin viitisen vuotta sitten ja leikkaus onnistui hyvin. Lähinäkö huononi hieman, mutta ei paljoa. Sain ohjeet käyttää silmätippoja puoli vuotta leikkauksen jälkeen, mutta en lopulta käyttänyt kuin varmaan 4kk. Tämä siksi että mulla ei ollut mitään ongelmia kuivumisen kanssa ja koska en silmätippoja tarvinnut, ne tuppasivat unohtumaan. Yksi päivä huomasin että en ollut pariin päivään niitä laittanut ja päätin sitten lopettaa ne kokonaan. Tämä on varmaan tosi yksilöllistä ja ilman muuta kannattaa noudattaa lääkärin ohjeita.
[/quote]
Itsekin olen miettinyt juuri tuota, että pää on vielä niin sekaisin tuosta miinusten häviämisestä, että sen takia huimaa.
Minullakin on nyt tuo lähinäkö huonompi kuin ennen ja se tässä on se asia, jota en odottanut. Varsinkin, kun en oikein vasemmalla silmällä näe lukea. Olin siinä uskossa, ettei leikkaus vaikuta lähinäköön. Noh, eiköhän sekin tästä korjaannu ajan kanssa :)
Omaan peilikuvaani en ole tottunut! Todella oudon näköinen nainen katsoo sieltä takaisin :D
- Ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:12"]Onko kellään kokemuksia näön korjauttamisesta laserleikkauksella? Milloin kävit leikkauksessa? Millaista oli ja miten meni toipuminen? Millaisia oireita oli toipumisaikana? Saitko mukaasi suojalasit? Oliko sinulla saattaja mukana vai pärjääkö ilman?
Olen menossa ensi viikolla silmien laserleikkaukseen, ja tahtoisin kuulla muiden kokemuksia. Olen kova hieromaan silmiäni unissani, joten se mietityttää, kun silmien pitää antaa olla rauhassa hieromiselta pari kuukautta leikkauksen jälkeen. Silmälääkäri kertoi, että pyytämällä voisi saada suojalasit nukkumista varten. Toinen asia, mitä pohdin, on saattaja. Nettisivuilla kerrotaan, että mukaan voi ottaa saattajan, mutta varmaan ilmankin pärjää?
Olen innoissani leikkauksesta. Toivottavasti helpottaa elämää :) Minulla on voimakkuuksia -6.
t. n24
[/quote]
Oho! Minäkin olen menossa leikkaukseen kohta :). Ja näkö on lähes yhtä huono. Ikää tosin jonkun verran enemmän...jännittää vain vähän. Tsemppiä sulle leikkaukseen.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:12"]Onko kellään kokemuksia näön korjauttamisesta laserleikkauksella? Milloin kävit leikkauksessa? Millaista oli ja miten meni toipuminen? Millaisia oireita oli toipumisaikana? Saitko mukaasi suojalasit? Oliko sinulla saattaja mukana vai pärjääkö ilman?
t. n24
[/quote]
Oho! Minäkin olen menossa leikkaukseen kohta :). Ja näkö on lähes yhtä huono. Ikää tosin jonkun verran enemmän...jännittää vain vähän. Tsemppiä sulle leikkaukseen.
[/quote]
Jahas...kannattaisi lukea ap:n kirjoittaman aloitusviestin ajankohta tarkemmin seuraavalla kerralla :D.
Nostan vanhaa ketjua, mutta aihe taitaa olla aika ajankohtainen, kun niin moni käy laseroimassa silmänsä.
Ite sain lasit 12-vuotiaana, nykyään oon 25-v ja likinäköä -3 ja hajataittoakin -3. Oon aina inhonnut laseja, koska koen itseni niin oudon näköiseksi niillä ja en vaan pidä niistä. Ovat epäkäytännölliset. Oonkin pitänyt piilareita melkoisesti.
Oon haaveillu ihan nuoresta asti laserista. Nyt näkö on vakiintunut ollut useamman vuoden. Perheenjäsenet ja sukulaiset ja kaverit alkoivat laseroimaan silmiään ja hehkuttamaan elämää sen jälkeen. Nyt minäkin menisisin.
Pettymys oli niin suuri, ettette uskokaan, kun sanottiin, että mun epätasaisiin ja ohkasiin sarveiskalvoihin ei uskalleta kajota millään lasereilla, ei nyt eikä tulevaisuudessa ja todennäköisesti tulisi sarveiskalvon pullistuma myöhemmin. Uskottava se oli.
En tiedä, miksi se oli niin kova paikka, mut oon itkenyt monta päivää ja luen kaikkia onnistuneita laserkeskusteluja ja käännän veistä haavassa. Oon haaveillu tästä nuoresta lähtien.
Aika pinnallisia ajatuksia mulla. Pitäisi olla onnellinen, että näkee edes rilleillä. Ja piilarit on keksitty, mut niitäkään ei pysty kauaa pitämään.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:10"]
Jään kanssa seurailemaan, kiinnostaa itseänikin! Toivottavasti saan joskus rahat kasaan leikkausta varten, elämä helpottuisi lasittomana varmasti niin paljon. Omat vahvuuteni ovat -5,25 ja -5,50 muistaakseni. Jaksatko kertoa leikkauksesta vähän yksityiskohtaisemmin ja vaikka jälkihoito-ohjeista, paljonko leikkaukselle tuli kokonaisuudessa hintaa?
[/quote]
Leikkaus maksoi Silmäaseman Silmäsairaalassa ~2600€ johon tulee lisäksi vielä maksut esitarkastuksesta (~189€) ja jälkitarkastusmaksut (~80€-->). Tänä kesänä Silmäasemilla on tarjous laser-leikkauksista. Minulla silmätipat maksaa noin parikymppiä per paketti, riippuen, otanko kumpaa määrättyä merkkiä.
Minulle tehtiin siis FemtoLasik-leikkaus, jossa viikkoon leikkauksen jälkeen täytyisi välttää luomien voimakasta nipistystä yhteen, saunomista, uimista, hikoiluttavia urheilulajeja, pölyisiä ja savuisia paikkoja, meikkaamista, silmänpainetta nostattavia asioita (esim. painavien tavaroiden nosto, pään pito alhaalla). Silmiä ei saa kastella pariin päivään leikkauksen jälkeen. Silmiä ei saa hieroa kahteen kuukauteen.
Ensimmäisenä päivänä leikkauksen jälkeen sain ohjeeksi laittaa silmätippoja 15-20 minsan välein aina kun tuntuu, että silmässä olisi roskan tunnetta. Seuraavina muutamana päivänä laitoin tippoja ohjeen mukaan puolen tunnin välein. Nyt olen laittanut noin kerran tunnissa tai puolessatoista. Käytin ensimmäisinä päivinä vain kosteuttavampia ja geelimäisempiä silmätippoja ja nyt olen käyttänyt myös nestemäisempiä. Silmätippoja täytyy käyttää säännöllisesti (vähintään aamuin ja illoin) seuraavien 6 kuukauden ajan.
Kosteustippojen lisäksi sain reseptin antibioottitippoihin, joita olen nyt käyttänyt viikon verran.
Leikkaus itsessään oli tosi helppo, eikä minua jännittänyt ennen leikkausta yhtään. Leikkaussalissa sain päähäni myssyn pitämään hiukset poissa kasvoilta ja kävin makaamaan sellaisella plintille, jossa on tyyny päälle. Sänky rullattiin laitteen alle, ja sitten silmiin laitettiin huuhtelu- ja puudutustippoja. Puudutustipat toimivat hyvin ja ne vei räpsyttelyrefleksin.
Sen jälkeen ruettiin itse asiaan. Ensin tehtiin oikea siömä ja sitten vasen. Yläripset teipattiin syrjään ja silmiin asetettiin luomenlevitin. Ne eivät tuntuneet yhtään miltään. Sitten piti katsoa yläpuolella näkyvää vihreää vilkkuvaa valoa. Silmään leikataan pieni läppä laitteella, joka tulee kiinni kasvoihin. Tämä oli se leikkauksen "inhottavin" vaihe. Se tuntui siltä, kuin joku olisi painanut lujasti poskipäätä. Tässä vaiheessa silmästä lähti näkö. Vihreää valoa ei näkynyt, ja silmää täytyi vain pitää paikallaan. Läpän teko kesti vain parikymmentä sekunttia. Tämän jälkeen lääkäri nosti läpän syrjään ja näkö sumentui. Sen jälkeen silmä laseroitiin. Tämäkin vaihe vei vain parikymmentä sekunttia ja ilmassa haisi palanut, ihan kuin kolvin haju. Laseroinnin jälkeen läppä nostettiin takaisin paikalleen, reunat tiivistettiin, läpän päälle laitettiin piilolinssi ja silmä huuhdeltiin. Sitten oli toisen silmän vuoro.
Olin leikkaussalissa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen pääsin hämärään huoneeseen läpeilemään. Sain teetä juotavakseni ja minua ohjeistettiin laittamaan silmätippoja 10-15 välein. Oleskelin huoneessa noin tunnin, jonka aikana huoneeseen tuli toinenkin leikattu ja hoitaja kävi kertomassa hoito-ohjeet ja katsomassa, miten menee. Tunnin jälkeen pääsin silmälääkärin luokse, joka katsoi nopeasti, että silmät on kunnossa ja otti piilolinssit pois. Sitten sain lähteä kotiin.
Menin leikkaukseen ilman saattajaa, ja pärjäsin hyvin. Kotiin lähtiessä puudutus alkoi jo loppua ja silmissä alkoi tuntua roskan tunnetta. Kävelin rauhallisesti kotiin ja sen jälkeen lepäilin hämärässä makkarissa ja laitoin silmätippoja. Nukuinkin hetken. Samana iltana katsoin jo telkkaria sumuverhon takaa.
Tässäpä oli hieman kertomusta minun kokemuksista :) Saa kysyä lisää
- Ap