Silmien laserleikkaus
Onko kellään kokemuksia näön korjauttamisesta laserleikkauksella? Milloin kävit leikkauksessa? Millaista oli ja miten meni toipuminen? Millaisia oireita oli toipumisaikana? Saitko mukaasi suojalasit? Oliko sinulla saattaja mukana vai pärjääkö ilman?
Olen menossa ensi viikolla silmien laserleikkaukseen, ja tahtoisin kuulla muiden kokemuksia. Olen kova hieromaan silmiäni unissani, joten se mietityttää, kun silmien pitää antaa olla rauhassa hieromiselta pari kuukautta leikkauksen jälkeen. Silmälääkäri kertoi, että pyytämällä voisi saada suojalasit nukkumista varten. Toinen asia, mitä pohdin, on saattaja. Nettisivuilla kerrotaan, että mukaan voi ottaa saattajan, mutta varmaan ilmankin pärjää?
Olen innoissani leikkauksesta. Toivottavasti helpottaa elämää :) Minulla on voimakkuuksia -6.
t. n24
Kommentit (48)
Kävin tämän vuoden puolella Smile-leikkauksessa. Ensin tehtiin tutkimuksia ja odottelin leikkaukseen pääsyä varmaan puolisen tuntia. Puudutustipat tuntuivat inhottavilta ja kirvelivät, mutta se meni aika pian ohi.
Itse laserointi sujui helposti, katselin sitä valoa ohjeiden mukaan kunnes se katosi kokonaan. Katoamisen jälkeen oli aika outoa, kun ei oikein tiennyt mihin kohdistaa silmät, ja yritin vaan pitää silmiä paikoillaan :) Laser ei tuntunut missään enkä haistanut edes palanutta hajua, mistä monet puhuvat. Laserin jälkeen kirurgi irroitti linssin, ja se oli koko leikkauksen ällöin kohta. Ei se sattunut, tuntui ja näytti vaan ällöltä. Ja sitten toinen silmä. Koko ajan kyseltiin, että olo on hyvä.
Minä tarvitsin kyllä saattajan. Näkö oli ihan sumea ja puudutuksen poistuttua silmiin sattui niin paljon, että valui vettä enkä voinut pitää niitä auki. Napsin buranaa ja otin useamman tunnin päikkärit, ja kun heräsin, näin jo ihan ok ja kipukin oli hälvennyt.
Seuraavan päivän iltana näkö oli jo lähes normaalin tasoinen. Laitoin tippoja sen määrätyn kuukauden ajan, joskus jopa ohjeistettua enemmän, kun jouduin istumaan koneella, mikä kuivatti paljon silmiä. Nykyään käytän tippoja satunnaisesti vain jos silmissä tuntuu kuivalta. En osaa sanoa, onko hämäränäkö mitenkään muuttunut, mutta valoisa sää häikäisee aiempaa enemmän. Myös esim. tv:n tekstityksien ympärille tulee lievä halo-ilmiö, mikä ei sinällään häiritse.
Tyytyväinen olen :) silmät ovat nykyään vähemmän kuivat kuin piilolinssejä käyttäessä, mikä oli syy mennä leikkaukseen.
Niin ja miinusta oli n. -5 molemmissa ja olen 23.
-24
Tuntuiko sinulla 24, että öisin olisi silmäluomet "hanganneet" kuivia silmiä?
Käytin eräänä kesänä silmätippoja, kun silmät kuivivat jostain syystä todella paljon ja nukkuminen oli vaikeaa kun luomet tuntuivat hiekkapaperille. Nousin yölläkin laittamaan silmätippoja.
-ap
No joo, joskus olen aamulla herännyt kyllä tosi kuiviin silmiin. Kerran taisin käydä aamuyöstä lisäämässä tippoja. Käytin ennen 24/7-piilareita, ja niillä tuo kuivuminen oli aika joka-aamuista ja pahempaa. Leikkauksesta ei ole vielä montaa viikkoa, niin ehkäpä tämä asettuu.
-24
Tuleekohan seuraamuksia, jos poliisi pysäyttää kuskin, ja ajokorrtia ei ole uusittu. Ei kai ne sitä lisämerkintää sieltä kovin usein tiiraile? Monella on myöskin passikuva ajokortissa eli ei silmälaseja päässä.
Kävin tosiaan torstana laserleikkauksessa. Viikonloppu on mennyt ihan jees, olen laittanut lääkärin ohjeen mukaisesti puole ntunnin välein silmätippja. Vähän inhottavaa on, kun tipat sumentaa näköä ja tipat kuivuu kiinni ripsiin. Eilen poistin varoivaisesti ripsistä näitä hyhmiä. Kutina, kaiherrus ja ärsytys helpotti heti. Kuitenkin mietin, että teinkö väärin, kun poistin ne. yritin olla todella varoivainen. Eilen illalla sai nensimmäistä kertaa laskea hellästi vettä kasvoille, mutta se ei riittänyt hyytymien poistoon.
Tuntuu, että vasen silmä näkee tänään vähän huonommin kuin oikea. Kauas näen aika hyvin, lähelle ja reuna-alueille heikommin. Aikaa vaatii, että silmät parantuu :)
Hyvillä mielin olen.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:10"]
Pitääkö ajokortti uusia laserleikkauksen jälkeen? Ajokortissa kun lukee erityisehtona se 01 eli näön korjaaminen.
[/quote]
En tiedä, kukaan ei ole koskaan käskenyt uusimaan ja ei kai uusissa korteissa enää oteta kantaa näköön? Mulla ollut tuo merkintä ajokortissa 20 vuotta ns. turhaan.
Tänään tuntuu siltä, kuin olisi liian vahvat silmälasit päässä. Vähän pyörryttää. Vasen silmä on taas eilistä heikompi.
-ap
Jään kanssa seurailemaan, kiinnostaa itseänikin! Toivottavasti saan joskus rahat kasaan leikkausta varten, elämä helpottuisi lasittomana varmasti niin paljon. Omat vahvuuteni ovat -5,25 ja -5,50 muistaakseni. Jaksatko kertoa leikkauksesta vähän yksityiskohtaisemmin ja vaikka jälkihoito-ohjeista, paljonko leikkaukselle tuli kokonaisuudessa hintaa?
Olin jonkin aikaa sitten huolissani siitä, että näen vasemmalla silmälläni paljon huonommin kuin oikealla. Näin tämän eron kun katsoin vuoronperään eri silmillä. Ajattelin, että se on kuitenkin ohimenevää, ja olin välittämättä siitä. Tänään kokeilin taas katsoa pelkästään vasemmalla silmällä. Ja sumuahan minä vain näin, jos näköä vertaan oikeaan silmään. Pitäisikö huolestua? Torstaina leikkauksesta tulee 3 viikkoa.
- Ap
Kävin laserleikkauksessa kesällä 2013. Mulla kesti puoli vuotta ennen kuin näkö tasaantui. Silmälääkärin mukaan se oli ihan normaalia. Erityisesti ekan kuukauden ajan lähinäkö oli huono ja pelkäsin jo leikkauksen menneen pieleen. Nyt jo 2 v ilman laseja ja näkö ehkä jopa parempi kuin ennen leikkausta. Ihanaa ollut ja yhtään en kadu, vaikka toipumiseen menikin käsittääkseni normaalia kauemmin. Mulla oli miinusta -7,5 ja -6,0. Ihanan helppoa. Ennen piti aina olla mukana piilarit, puhdistusaineet, silmälasit sekä aurinkolasit vahvuuksilla ja ilman ja nyt pärjää vain tavallisilla aurinkolaseilla. Ekan puolen vuoden ajan käytin kostutustippoja, nyt ei tarvi enää ollenkaan tai ehkä tosi harvoin. Silmät olivat paljon kuivemmat ennen leikkausta johtuen liiallisesta piilareiden käytöstä. Haaveilin leikkauksesta vuosia, onneksi viimein uskalsin, suosittelen kyllä kaikille, jotka sitä suunnittelevat. Itse oli leikkauksen aikaan 31v, joten toivottavasti on vielä monta lasitonta vuotta edessä, ennen lukulaseja siis.
^ Hauska kuulla nro 44, että sinullakin on mennyt leikkaus ja toipuminen hyvin. :)
Tosi harvoin mistään ongelmista kyllä kuulee.
Jos kiinnitän vasemmalla silmälläni katseen tiettyyn pisteeseen ja rupean kääntämään päätäni sivulle, niin näkö kirkastuu. Näen siis sivusilmällä paljon paljon kirkkaammin kuin jos katsoisin suoraan eteenpäin. Kummaa. Sumentuma on siis tietyllä alueella. Noh, tämäkin sitten selviää. Jos se jotain on, niin ehkäpä solukkoa on päässyt läpän alle.
Viime viikolla heräsin kesken unien siihen, että kunnolla koukkasin sormella tuota vasempaa silmää, kun kutitti niin vietävästi ne kuivuneet silmätippamurut. Silloin hieman koski hetkellisesti, mutta silmä tuntui sen jälkeen kuitenkin ihan normaalilta (mitä nyt näkö oli oikeaa heikompi niin kuin hieromista ennen), niin en huolestunut. Nyt tietenkin mietin paniikkipäissäni, että turmelinko silmäni :D
- Ap
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:10"]
Jään kanssa seurailemaan, kiinnostaa itseänikin! Toivottavasti saan joskus rahat kasaan leikkausta varten, elämä helpottuisi lasittomana varmasti niin paljon. Omat vahvuuteni ovat -5,25 ja -5,50 muistaakseni. Jaksatko kertoa leikkauksesta vähän yksityiskohtaisemmin ja vaikka jälkihoito-ohjeista, paljonko leikkaukselle tuli kokonaisuudessa hintaa?
[/quote]
Leikkaus maksoi Silmäaseman Silmäsairaalassa ~2600€ johon tulee lisäksi vielä maksut esitarkastuksesta (~189€) ja jälkitarkastusmaksut (~80€-->). Tänä kesänä Silmäasemilla on tarjous laser-leikkauksista. Minulla silmätipat maksaa noin parikymppiä per paketti, riippuen, otanko kumpaa määrättyä merkkiä.
Minulle tehtiin siis FemtoLasik-leikkaus, jossa viikkoon leikkauksen jälkeen täytyisi välttää luomien voimakasta nipistystä yhteen, saunomista, uimista, hikoiluttavia urheilulajeja, pölyisiä ja savuisia paikkoja, meikkaamista, silmänpainetta nostattavia asioita (esim. painavien tavaroiden nosto, pään pito alhaalla). Silmiä ei saa kastella pariin päivään leikkauksen jälkeen. Silmiä ei saa hieroa kahteen kuukauteen.
Ensimmäisenä päivänä leikkauksen jälkeen sain ohjeeksi laittaa silmätippoja 15-20 minsan välein aina kun tuntuu, että silmässä olisi roskan tunnetta. Seuraavina muutamana päivänä laitoin tippoja ohjeen mukaan puolen tunnin välein. Nyt olen laittanut noin kerran tunnissa tai puolessatoista. Käytin ensimmäisinä päivinä vain kosteuttavampia ja geelimäisempiä silmätippoja ja nyt olen käyttänyt myös nestemäisempiä. Silmätippoja täytyy käyttää säännöllisesti (vähintään aamuin ja illoin) seuraavien 6 kuukauden ajan.
Kosteustippojen lisäksi sain reseptin antibioottitippoihin, joita olen nyt käyttänyt viikon verran.
Leikkaus itsessään oli tosi helppo, eikä minua jännittänyt ennen leikkausta yhtään. Leikkaussalissa sain päähäni myssyn pitämään hiukset poissa kasvoilta ja kävin makaamaan sellaisella plintille, jossa on tyyny päälle. Sänky rullattiin laitteen alle, ja sitten silmiin laitettiin huuhtelu- ja puudutustippoja. Puudutustipat toimivat hyvin ja ne vei räpsyttelyrefleksin.
Sen jälkeen ruettiin itse asiaan. Ensin tehtiin oikea siömä ja sitten vasen. Yläripset teipattiin syrjään ja silmiin asetettiin luomenlevitin. Ne eivät tuntuneet yhtään miltään. Sitten piti katsoa yläpuolella näkyvää vihreää vilkkuvaa valoa. Silmään leikataan pieni läppä laitteella, joka tulee kiinni kasvoihin. Tämä oli se leikkauksen "inhottavin" vaihe. Se tuntui siltä, kuin joku olisi painanut lujasti poskipäätä. Tässä vaiheessa silmästä lähti näkö. Vihreää valoa ei näkynyt, ja silmää täytyi vain pitää paikallaan. Läpän teko kesti vain parikymmentä sekunttia. Tämän jälkeen lääkäri nosti läpän syrjään ja näkö sumentui. Sen jälkeen silmä laseroitiin. Tämäkin vaihe vei vain parikymmentä sekunttia ja ilmassa haisi palanut, ihan kuin kolvin haju. Laseroinnin jälkeen läppä nostettiin takaisin paikalleen, reunat tiivistettiin, läpän päälle laitettiin piilolinssi ja silmä huuhdeltiin. Sitten oli toisen silmän vuoro.
Olin leikkaussalissa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen pääsin hämärään huoneeseen läpeilemään. Sain teetä juotavakseni ja minua ohjeistettiin laittamaan silmätippoja 10-15 välein. Oleskelin huoneessa noin tunnin, jonka aikana huoneeseen tuli toinenkin leikattu ja hoitaja kävi kertomassa hoito-ohjeet ja katsomassa, miten menee. Tunnin jälkeen pääsin silmälääkärin luokse, joka katsoi nopeasti, että silmät on kunnossa ja otti piilolinssit pois. Sitten sain lähteä kotiin.
Menin leikkaukseen ilman saattajaa, ja pärjäsin hyvin. Kotiin lähtiessä puudutus alkoi jo loppua ja silmissä alkoi tuntua roskan tunnetta. Kävelin rauhallisesti kotiin ja sen jälkeen lepäilin hämärässä makkarissa ja laitoin silmätippoja. Nukuinkin hetken. Samana iltana katsoin jo telkkaria sumuverhon takaa.
Tässäpä oli hieman kertomusta minun kokemuksista :) Saa kysyä lisää
- Ap
[/quote]
Kiitos, kun jaksoit kirjoittaa näin tarkasti!
Hei,
kävin femtolasik-leikkauksesssa n. kuukausi sitten. Ja hiljattain oli ensimmäinen jälkitarkastus. Lähtölukemat oli yli -6 molemmissa silmissä. Ihan nollille ei päästy, toinen silmä onnistui tavoitteen mukaan. Toiseen silmään jäi valitettavasti -1,25. Kuitenkin ns. yhteisnäkö on sellainen, että pärjään ilman silmälaseja, ja tietysti ero aiempaan on huima. Leikkauksen myötä mulle tuli hajataittoa, mikä ainakin aluksi vaikeutti lähinäköä ja aiheutti päänsärkyä, mutta ilmeisesti siihen aivot tottuivat ja lähinäön kanssa ei enää ongelmia. Näkö on toki vähän epäsuhta tuon miinuseron ja hajataiton takia, mutta olen kaiketi tottunut siihen jo.
Mun mielestä leikkaus oli yllättävän kivulias, tai paremminkin epämiellyttävä. Laserointi itsessään ei sattunut, vaan enneminkin muut asiat, eli se paineistus/painelaite/mitä lie siinä tehtiinkään. Mulla tulikin siitä aika kunnon verenpurkaumat silmiin, mitkä näytti rajuilta seuraavinä päivnä, mutta hiipuvat hiljalleen pois. Myös valot häikäisi siinä operointipöydällä tosi paljon, ja mitään ei voinut tehdä, kun silmää ei saa kiinni. Ei se tokikaan kauaa kestänyt, joten sen kestää kyllä. Itse vaan vähän yllätyin, kun kaikkialla vakuutettiin ettei tunnu yhtään.
Toipuminen kesti yllättävän kauan, ekan viikon silmät olivat todella kuivat. Mutta siitä se lähti sitten helpottamaan ja nyt kuukausi on mennyt ja enää laitan n. kolme kertaa päivässä tippoja. Ja nekin vaan, koska käskettiin laittaa. Muita ongelmia ei ole ollut.
Tuota jäljelle jäänyttä miinusta en enää halua leikkauksella korjata, vaikka saisi mahdollisesti takuuna, en halua että toista kertaa muuten terveisiin silmiin enää kirurgisesti mennään operoimaan. Sen verran koin operaation epämiellyttävänä ja jälkikuivuuden pahana, vaikka onkin jo helpottanut.
Ja sen verran näkö kuitenkin parani, että olen tyytyväinen kaikesta huolimatta. Leikkauksilla on aina riskinsä ja jälkiseuraamukset ovat yksilöllisiä, joten kovin pieniin miinuksiin en leikkausta itse suosittele, mutta isoihin miinuksiin kyllä.
Ap tässä taas!
Tähän mennessä kesä on mennyt hyvin. Silmät ei hirveästi arasta valoa ja halo-ilmiökin on melkein kokonaan hävinnyt. Silmät eivät kuivakaan. Käytän ulkona ollessani aurinkolaseja ja onkin ihanaa, että saa ekaa kertaa elämässään vaihdella aurinkolaseja huolettomasti. Mulle on kerääntynyt jo kuudet aurinkolasit!
Ensi viikolla tulee kuluneeksi kaksi kuukautta leikkauksesta. Tähän mennessä en ole vielä käyttänyt silmämeikkiä, mutta olen menossa sukulaisen häihin, ja sinne olisi tarkoitus meikata. Tuleepahan testattua sitäkin. En ole tottunut ollenkaan omaan ulkonäkööni. Olen yleensä ollut kesät meikkaamatta, ja nyt oma rillitön naama ja meikkaamattomuus aiheuttaa sen, että näytän aivan vieraalta. Silmälasini olivat tummat ja paksusankaiset, joten eroa ulkonäössä tietenkin on.
Monet tutut eivät ole tunnistaneet minua! Kaupungilla olen tervehtinyt tuttuja, eivätkä he ole tervehtineet takaisin vaan katsoneet vaan kummastuneena perään. Ennen ovat kuitenkin aina tervehtineet ja tulleet jopa juttelemaan. Odotan yliopiston alkua, kun näen sitten enemmän kavereita ja tuttuja. Millaisiahan reaktioita tulee.
Vasemmassa silmässä on edelleen sumea alue, mutta se ei ole niin paha kuin aiemmin. Tästä aion kysyä ensimmäisessä jälkitarkastuksessa, kunhan sen sitten varaan elokuulle.
Pitääkö ajokortti uusia laserleikkauksen jälkeen? Ajokortissa kun lukee erityisehtona se 01 eli näön korjaaminen.
Nyt on kulunut viikko leikkauksesta. Tuntuu edelleen, että olisi hieman liian vahvat silmälasit nenällä ja se huimaa vähän ja tuntuu vähän epämiellyttävälle. Kuitenkin näkö on parantunut alkuviikosta. Eli eiköhän tässä toipuminen mene niin kuin pitääkin.
Tietysti vähän huolettaa ja jaksaa kiinnostaa toipuminen, kun näkö on kuitenkin aika tärkeä asia, enkä tahtoisi pilata koko hommaa. Pelkään, että hölmöilen jotain. Yksi aamu havahduin siihen, että hieraisin toisen silmäni ripsiä sormella, kun niitä kutitti niin vietävästi se kuivunut silmätippa.
Tästä eteenpäin saisin jo käydä saunassa ja meikata, mutten uskalla vielä niin tehdä, kun se meikkien poispyyhkiminen vaatisi aika tavalla silmiin koskemista.
Halo-ilmiötä valonlähteiden ympräillä on edelleen, mutta se ei ole niin paha kuin esim. viime viikonloppuna. Meillä paistaa kotona aurinko aamupäivisin ja keskipäivällä suoraan ikkunoista sisälle, niin olen pitänyt verhoja ikkunoiden edessä auringon paistaessa, vaikka kovasti minua ei häikäisekään. Ulkona olen liikkunut ja pyöräillyt aurinkolasit silmillä, vaikka olisi pilvistäkin.
- Ap
Mä kävin Espoon Sellossa olevassa silmäsairaalassa, mikälie sen nimi nyt onkaan...aikaa tästä on n. 5 vuotta. Palvelu oli ihan huippua ja leikkaus valmisteluineen kesti n. 30min. Sain miedon rauhoittavan lääkkeen, kun sanoin että jännittää, ja ilmeisesti myös sen takia että pysyisin paremmin paikoillani. Sen takia mut myös käärittiin kevyesti huopaan :D heti leikkauksen jälkeen näin ilman laseja ja näkö oli tosiaan vahvasti miinuksella ennen, ja hajataittoa myös. Olin vaan vähän tokkurainen rauhoittavasti ja kokkasin aika pian kotiin tultuani. Oli saattaja mukana mutta oisi varmaan pärjännyt ilmankin. Sain suojalasit nukkumista varten, taisin pari yötä käyttää etten koskisi silmiin unissani.
Oon ollut ihan huipputyytyväinen leikkaukseen! Elämänlaatu parani huomattavasti, eikä silmissä ole vielä tähän päivään mennessä ollut mitään vaivaa kuten esim. kuivasilmäisyyttä. Ja kuten sanoinkin, palvelu oli ihan huippua, lääkäri vielä soitti seuraavana päivänä vaikka olikin pyhäpäivä, ja kyseli vointia. Sain lähtiessäni lahjakassin, jossa oli 100e lahjakortti aurinkolaseja varten ja pieni kuoharipullo :D
^Aivan huippua kuulla! Tuntuiko muuten yösin siltä, että silmien kuivuminen tai karheus olisi haitannut nukkumista? Vai kosteuttiko silmien kiinnipitäminen tarpeeksi silmää?
Minäkin menen tuohon femtolasikiin ja leikkaus on aamulla heti yhdeksän jälkeen. Ajattelin leikkausta edeltävänä päivänä käydä hakemassa apteekista silmätipat (kahta erilaista kosteuttavaa ja tulehduslääketipat) ja ostamassa aurinkolasit. Ajattelin nyt aluksi ostaa hiukan huokeammat aurinkolasit ja leikkauksen jälkeen sitten käyn oikein ajan kanssa mallailemassa omaan naamaan sopivat arskat, kun silloin pystyn jopa näkemään, miltä ne päässä näytän.
-ap