Partiolaisilta kielletään liha
Suomen Partiolaiset aikoo jatkossa tarjota keskusjärjestön järjestämissä tapahtumissa, koulutuksissa ja leireissä ainoastaan kasvisruokaa. Lettuja voidaan kuitenkin edelleen paistaa, sillä maitojen ja munien käyttöä ei rajata pois. Kasvisruokaan siirtyminen on osa Suomen Partiolaisten tavoitetta, jonka mukaan partio on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.
Kommentit (148)
Hengittäminenkin pitää kieltää, syntyy CO2 koko ajan!
Miksi kananmunia saa yhä edelleen käyttää? Eivät ne letut ole mikään subjektiivinen oikeus, eli kun on lähdetty kieltämään niin kielletään sitten kaikki. Kyllä ne lapset ennenpitkää ymmärtävät, että voidaan herkutella myös vegeherkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko lihapullat parempia?
Suomalainen koneellisesti erotettu broilerin liha, vesi, suomalainen porsaanliha, KORPPUJAUHO (VEHNÄ), suomalainen kamara, suomalainen broilerin- ja kalkkunan liha, kasvikuidut (herne, peruna), SOIJAproteiini, mausteet (sipuli, mustapippuri, maustepippuri, korianteri), jodioitu suola, perunatärkkelys, happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), glukoosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 16 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 51 %.
Todella tärkeää nuorille saada näitä.
On erittäin tärkeää että eläimistä käytetään kaikki syötävät osat ruoaksi ja vähennetään hävikkiä!
No joo, silti en kyllä vaatimalla vaadi tällaisia omalle perheelleni. Ratkaisumme on, lihaa syödään vain vähän, mutta se on eettisesti tuotettua ja oikeaa lihaa, koiramme sitten syövät mielellään muutakin, missä on hyödynnetty varmaan noita makkaroiden ja muiden einesten teurasjätetyyppisiä osia.
Opettakaa vaan lapsenne syömään monipuolisesti myös kasviksia, niin asiasta ei tule lapsille mitään ongelmaa, ja tuskin se sitten teillekään mikään oikea ongelma on, jollei saa grillimakkaraa.
Öyhötys saatiin ulotettua myös partiolaisiin, no onneksi oma jälkikasvu ei olisi sinne ollutkaan menossa.
Miksi elämästä pitää tehdä koko ajan vaan ankeampaa ja ankeampaa? Kasviksia meillä syödään, mutta pelkkä kasvisruoka on kyllä ehdoton no, no. Koulussa on joku kasvisruokapäivä ja hävikki sitten sen mukainen. Omat lapsetkaan eivät tykkää pelkästä kasvisruuasta.
Oikein hyvä. Hyvin pärjättiin armeijan leireilläkin sissipussilla, eikä siinä lihaa ole ellei kyseessä ole vitsi.
Lihantuotanto on tolkuton, epäeettinen, luontoaraiskaava ja epäterveellinen. Hyvä, että nuoret ymmärtävät asian aikaisemmin kuin me kalkkikset.
T: Lihansyöjä
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani saisi kouluissa ja päiväkodeissakin jo siirtyä kasvisruokiin. Lihaa saa kotona jos tahtoo. Maidon lipittämisen voisi myös lopettaa. Kasviksia olisi hyvä syödä kilokaupalla viikossa, liha/kana taas lasketaan sadoissa grammoissa.
Miksi kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi siirtyä PELKKÄÄN kasvisruokavalioon? Täysin naurettava ajatus, emme ole mikään hinduvaltio. Toisekseen kaikkien mahat eivät kestä pelkkää kasvispöperöä, ottakaa tämä huomioon.
Niin pitkään kun suurimmat kuluttaja/saastuttaja maat/kansat intia/aasia/afrikka/arabit vetelevät kaikkea estoitta ja tupruttelevat alkeellisilla uuneilla ja pöntöillä järkyttävät määrät saastetta ilmaan joka päivä, minä en uhraa tavoistani yhtään mitään. En rupea pupeltamaan pelkkää kasvista sen takia että miljardit kehitysmaalaiset saavat mussuttaa lihaa enemmän.
Entä ne MASSIIVISET tuhopoltot 2 v sitten Australiassa, Amazoniassa, Euroopassa,... Ja onko tulivuorenpurkauksetkin aiheutettuja.ä? Nämä kaikki vaikuttaa ilmastoon. Valtava määrä kaasuja ja hiukkasia ilmaan tietyllä aikaikkunalla, lämpötilanmuutos, ilma- ja vesivirtaukset muuttuu... Mikä puolestaan tekee kesistä katastrofaalisia, maanviljelyn kannalta. Mikä puolestaan vie kohti nälänhätää - todelliseen kriisiin. Ja tässä sitä vain vastustellaan lihantuotantoa? Vastustaisivat koronatoimia, jos hiilimäärät kiinnostaa, sen sijaan että nyhväävät pikkuseikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani saisi kouluissa ja päiväkodeissakin jo siirtyä kasvisruokiin. Lihaa saa kotona jos tahtoo. Maidon lipittämisen voisi myös lopettaa. Kasviksia olisi hyvä syödä kilokaupalla viikossa, liha/kana taas lasketaan sadoissa grammoissa.
Miksi kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi siirtyä PELKKÄÄN kasvisruokavalioon? Täysin naurettava ajatus, emme ole mikään hinduvaltio. Toisekseen kaikkien mahat eivät kestä pelkkää kasvispöperöä, ottakaa tämä huomioon.
Niin pitkään kun suurimmat kuluttaja/saastuttaja maat/kansat intia/aasia/afrikka/arabit vetelevät kaikkea estoitta ja tupruttelevat alkeellisilla uuneilla ja pöntöillä järkyttävät määrät saastetta ilmaan joka päivä, minä en uhraa tavoistani yhtään mitään. En rupea pupeltamaan pelkkää kasvista sen takia että miljardit kehitysmaalaiset saavat mussuttaa lihaa enemmän.
En tunne mitään halua ottaa mallia ko maista ja alueita. On selvää, että siellä saastuteaan luontoa ja rääkätään eläimiä, mutta minulle ei tule siitä tarve toimia samoin,
Ei ole kysymys vain makkarasta. Lasteni partioleireillä tehdään usein itse trangialla ruokaa, jossa on jauhelihaa: vatsat täyttyy ja energiaa tulee. Tasan varmasti katson, että he saavat halutessaan ottaa jatkossakin lihaa (kuivattua jauhelihaa) mukaan pitkille leireille ja etenkin vaelluksille.
Miksei missään julisteta, että supertuotetut lihat jätetään pois mutta tilalla käytetään luomua tai riistaa, jos sitä saadaan jostain? Se olisi eettinen julistus - eikä pelkästään poliittinen julistus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys vain makkarasta. Lasteni partioleireillä tehdään usein itse trangialla ruokaa, jossa on jauhelihaa: vatsat täyttyy ja energiaa tulee. Tasan varmasti katson, että he saavat halutessaan ottaa jatkossakin lihaa (kuivattua jauhelihaa) mukaan pitkille leireille ja etenkin vaelluksille.
Miksei missään julisteta, että supertuotetut lihat jätetään pois mutta tilalla käytetään luomua tai riistaa, jos sitä saadaan jostain? Se olisi eettinen julistus - eikä pelkästään poliittinen julistus.
Näinkin sitä voisi ajatella. Tosin metsästyksen eettisyyttä on kyllä myös glorifioitu, metsästäjien toimesta. Olen itse nähnyt ja se ei ollut mitään kivaa katsottavaa. Toki mieluumin sitä kuin jotain ulkomailla tehotuotettua lihaa,
Ihminen on peto, pidimme siitä tai emme. Lapsen aivot (eikä keho muutenkaan) eivät kehity normaalisti, elleivät he saa monipuolisesti essentiaalisia aminohappoja. Maitoproteiinit, ja kasviproteiinit ovat "köyhiä" rakennusaineita kehittyvälle ihmiselle. Partion välipaloilla ei ole merkitystä kasvulle, mutta ideologia on kyseenalainen, jos kyseessä on kasvuikäiset.
En tiedä asiasta tarkemmin, mutta ideologian viesti olisi, että heidän kasvunsa normaalit vaayimukset ovat VÄÄRIÄ.
Aikuiset sen sijaan saisivat vähentää eläinkunnan tuotteiden käyttöä rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on peto, pidimme siitä tai emme. Lapsen aivot (eikä keho muutenkaan) eivät kehity normaalisti, elleivät he saa monipuolisesti essentiaalisia aminohappoja. Maitoproteiinit, ja kasviproteiinit ovat "köyhiä" rakennusaineita kehittyvälle ihmiselle. Partion välipaloilla ei ole merkitystä kasvulle, mutta ideologia on kyseenalainen, jos kyseessä on kasvuikäiset.
Onneksi ravintoaineiden saanti ei ole kiinni esim yhden viikonlopun leiristä.
Joo ja nyllä nuori kehittyy hyvin myös monipuolisella kasvisruualla, ei se grillimakkarasta parane…
Lapsen ei kuulu "uhrata" kehoaan ja kehitystään aikuisten ideologioille.
Jos ostatte krääsää ulkomailta, tuette heidän vaurastumistaan -> lisää sademetsiä soijapelloksi. Vaikuttakaa sitä kautta mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä asiasta tarkemmin, mutta ideologian viesti olisi, että heidän kasvunsa normaalit vaayimukset ovat VÄÄRIÄ.
Aikuiset sen sijaan saisivat vähentää eläinkunnan tuotteiden käyttöä rajusti.
Väännät tämän negatiiviseksi, aikuisten asenteilla on ikävä vaikutus myös nuoriin.
Kyllä normaali ajattelu on nykyään, että kasvisruuan osuuden lisääminen ruokavaliossa on positiivista, terveydelle ja luonnolle..
Joo, ne nuotiot sitten kielletään kans. Ja muu ulkona remuaminen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ei kuulu "uhrata" kehoaan ja kehitystään aikuisten ideologioille.
Jos ostatte krääsää ulkomailta, tuette heidän vaurastumistaan -> lisää sademetsiä soijapelloksi. Vaikuttakaa sitä kautta mieluummin.
Suomessakin kasvatetaan kasviksia, tiedoksi.
Soijaa tarvitaan lisää, ja maissia, jotta saadaan rehua, jotta AIKUISET maailmassa saisivat mässäillä enrmmän lihaksilla.
Kun itse aikoinaan parikymmentä vuotta sitten teininä vaihdoin sekaruuan kasvisruokaan, niin hieman alhaalla aiemmin pitkään ollut hemoglobiiniarvoni nousi hyväksi. Vaikka aluksi siinä harjoittelussa kesti aikansa, ennenkuin opin tekemään ruokaa itselleni. Kotona kun vanhemmat eivät mulle kasvisruokaa valmistaneet.