Partiolaisilta kielletään liha
Suomen Partiolaiset aikoo jatkossa tarjota keskusjärjestön järjestämissä tapahtumissa, koulutuksissa ja leireissä ainoastaan kasvisruokaa. Lettuja voidaan kuitenkin edelleen paistaa, sillä maitojen ja munien käyttöä ei rajata pois. Kasvisruokaan siirtyminen on osa Suomen Partiolaisten tavoitetta, jonka mukaan partio on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ei kuulu "uhrata" kehoaan ja kehitystään aikuisten ideologioille.
Jos ostatte krääsää ulkomailta, tuette heidän vaurastumistaan -> lisää sademetsiä soijapelloksi. Vaikuttakaa sitä kautta mieluummin.
Suomessakin kasvatetaan kasviksia, tiedoksi.
Suomessa 90%:sti p:n makuista.
En laittaisi lastani partioon. Opettaisin elämää itse!
Joku raja ideologioihin. Jos niillä puututaan lapsen fyysiseen puoleen, raja on ylitetty.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa saavuttaa toiminnan hiilineutraalius on lopettaa koko toiminta. Partio on hupikulutusta, josta tulisi ihmisten luopua.
Partio ei taida kauheasti olla hupi kulutusta. Ja hupi kulutusta tarvitaan. Sitä voi pienentää. Jokainen voisi pienentää koulutustaan omalta kohdalta sopivassa paikassa. Esim. Aloittaa ruuan hukkaan heittämisestä. Helppo ja rahaa säästävä keino vähentää kulutusta.
Väitän vahvasti, että kenenkään vastaan kommentoijan lapsi tai itse ei ole partiossa.. mutta lihattomuus herättää heissä vastustuksen ihan jostain periaatteellista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostatte krääsää ulkomailta, tuette heidän vaurastumistaan -> lisää sademetsiä soijapelloksi. Vaikuttakaa sitä kautta mieluummin.
Suomessakin kasvatetaan kasviksia, tiedoksi.
Suomessa 90%:sti p:n makuista.
Jos ruuanlaittotaitosi jää makkaran polttamiseen nuotiolla, niin on varmaan ihan hyvä, ettet lisäänny ja lapsiasi myrkytä niillä karsinogeeneillä.
Kyl partiojohtajat vielä livauttaa lihaa joka lapseen ku kiinni saavat.
Mielestäni typerää. Metsästys ja kalastus kuuluvat olennaisina osina eräilytoimintaan ja ne pitäisi jo nuorisonkin oppia. Kalastustaidot joskus ennen kouluikää ja metsästys sitten kun ikä sallii. Henkiinjäämisen edistämiseksi katastrofitilanteissa pitäisi osata paloitella riista ja paistaa jo ennen sitä.
Opetetaanko siellä partiossa nykyään ihan taitoina, mitenkä hamstrata kaali- ja tomaattisäilykepurkkeja halvimmalla hätävaraksi vai mitä ne oikein opettelevat?
Hahaha, no, itsepähän ovat päättäneet ajella osallistujamäärillään kohti auringonlaskua.
Vierailija kirjoitti:
" Lisää metsää soijapelloiksi" on vähän huono argumentti, koska pääosin soija menee lihan kasvatukseen. Vain pieni osa suoraan ihmisruuaksi. Itse syön lihaa ja haluan syödä sitä. Mutta pidän sen kulutuksen minumissä, eikä sitä tarvitse olla joka aterialla. Joka päivä kyllä, mutta ei isoa annosta. Liha, muna, kala kuuluu minulla tuohon lihakategoriaan.
Ei koske lippukuntia. Eli joka ryhmä saa paistaa makkaraa yms leireilläön tai ulkoillessaan. Saa siis itse päättää. Vaikka ylemmällä taholla olisikin kasvisruokaam, niin alemmalle tahoille se on vain suositus.
Vierailija kirjoitti:
Ei koske lippukuntia. Eli joka ryhmä saa paistaa makkaraa yms leireilläön tai ulkoillessaan. Saa siis itse päättää. Vaikka ylemmällä taholla olisikin kasvisruokaam, niin alemmalle tahoille se on vain suositus.
Suositus = käytännössä joku ottaa vastuun suosittelijan puolesta, ja näin vastuu "leviää käsoin"?
ideologian tuputus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Lisää metsää soijapelloiksi" on vähän huono argumentti, koska pääosin soija menee lihan kasvatukseen. Vain pieni osa suoraan ihmisruuaksi. Itse syön lihaa ja haluan syödä sitä. Mutta pidän sen kulutuksen minumissä, eikä sitä tarvitse olla joka aterialla. Joka päivä kyllä, mutta ei isoa annosta. Liha, muna, kala kuuluu minulla tuohon lihakategoriaan.
Nimenomaan sitä tarkoitin.
Ajatella, että partiokin on korruptoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni typerää. Metsästys ja kalastus kuuluvat olennaisina osina eräilytoimintaan ja ne pitäisi jo nuorisonkin oppia. Kalastustaidot joskus ennen kouluikää ja metsästys sitten kun ikä sallii. Henkiinjäämisen edistämiseksi katastrofitilanteissa pitäisi osata paloitella riista ja paistaa jo ennen sitä.
Opetetaanko siellä partiossa nykyään ihan taitoina, mitenkä hamstrata kaali- ja tomaattisäilykepurkkeja halvimmalla hätävaraksi vai mitä ne oikein opettelevat?
Mutta nyt partio onkin poliittisesti orientoitunut!
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne nuotiot sitten kielletään kans. Ja muu ulkona remuaminen.
Joo, sehän on groteskia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne nuotiot sitten kielletään kans. Ja muu ulkona remuaminen.
Nuotio tuhoaa ilmakehää. Parempi laittaa vain lämpimät villasukat jalkaan ja ringin keskelle Vihreän liiton logo tilalle niin menee se ilta sillekin lauleskellessa.
Muistaen miten vankalla osaamisella ja toteutuksella (sarkasmia) sekaruokavaliokin on järjestetty leireillä, en voi muuta kuin sääliä lapsia jotka vetävät viikon leirin ties millä ravinnolla.
Kyllä sitä jo 80-luvullakin vedettiin viikonloppu metsässä purkkihernekeitolla, hiukan nälkäisenä kotiin palasi. Viikkoa sillä ei selviä. Diapeetikoille omat eväät mukaan...ja joo heitäkin on kasvissyöjiä, mutta he ei voi ton laitoksen varaan jättäytyä,
Ihan perseilyä.
Toivottavasti sieltä on jeesustelukin jo kielletty jos tähän pelastamisen linjaan lähdetään.
Tämä ideologinen tuputus on aivan järjetöntä. Me kaikki tiedetään kouluistakin ja armeijasta, että pakkokasvisruokapäivinä ruokaa menee paljon vähemmän ja vastaavasti muiden ruokien tilaus keille se on vaan mahdollista kasvaa hurjasti. Kasarmit on täynnä pitsalaatikoita kasvisruokapäivinä, kun iltavapaalle tilataan nälkäisenä ruokaa ja samoin vanhemmat koululaiset täyttää lähistön pikaruokapaikkoja. Ketä tämä oikein palvelee?
Ei tämä pakko vaan toimi. Se keino, miten tätä pitäisi ajaa on se, että tehdään vaihtoehdoksi hyvää kasvisruokaa.
Partio saa tehdä omat päätökset ja minä saan valita käyvätkö meidän lapset partiossa. Ihan ok.