Ei apua outoon hammaskipuun
Hampaassa ei ole reikää. Hammas on vähän liikkunut taaksepäin, joskus oijottu. Lääkäri sanoi että hampaalle tulee liikaa purentaa ja rasittuu siksi voi tuntua kipeälle ja aralle. Ei voi oikein mitään tehdä. Hammas on edessä eli neljästä etuhampaasta viimeinen oikealla ylhäällä.
Kommentit (28)
Mulla poistettiin hammas ja sen seurauksena muuttui purenta ja poistetun hampaan viereinen hammas tuli todella kipeäksi. Syyksi selvisi muuttunut purenta, joka teki hampaasta liian korkean ja pieni hionta paransi hampaan kahdessa päivässä. Itse vielä narskutin, jolloin vaiva paheni yöllä.
Toivottavasti saat ap apua!
Kiitos kaunis kaikille vastauksista. Hammaslääkärikin sanoi että kipeytyy kun osuu jotenkin toisiin hampaisiin purennassa. Mutta ei hionnasta puhunut. Osaisipa joku suositella kouvolasta hyvän hammaslääkärin.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:24"]Jos menen uudelle lääkärille. Mainitsenko hionnasta
[/quote]
Hiominen on oikea ratkaisu. Tosin hiomisessakin saa olla tarkkana että ei hio liikaa, mikä voi vqikutta purentaan ja tuoda uusia ongelmia. Vähän mietityttää hammaslääkärisi kyvykkyys jos aiemmin nostanut kädet ilmaan.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:02"]Mun hammas kuulostaa täysin samanlaiselta tosin se on alhaalla. Hiominen vain pahensi.
[/quote]Millaisia oireita sinulla on. Hammas on jotenkin arka ja vihlova. Miten jaksat olla sen kanssa
[/quote]
No, en pysty syömään toisella puolella kuin esim. jogurttia. Kuuma ja kylmä vesi ei sen sijaan haittaa. Muuten joudun syömään toispuoleisesti.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:42"]Hampaan voisi juurihoitaa [/quote]Juurihoito jos muu ei auta
[/quote]
Tosin purentakipu jää jäljelle, koska se tulee yläetualueella pääasiassa hammasta ympäröivistä kudosista, ei hampaasta itsestään.
Tervettä paikkaamatonta hammasta ei pidä mennä hiomaan. Se pitää saada muuten järjestykseen.
Kysypä hammaslääkäriltäsi, näkeekö hän hampaissasi bruksemian oireita. Silloin tulee kysymykseen leukaluiden rentoutus ja jumppa sekä purentakisko.
Jumppa sivulta 22 lähtien:
http://www.yths.fi/filebank/2265-Narskuttelu_2013_pdf.pdf
Leukajumppa ei muutenkaan tee yhtään huonoa, jos on taipumusta pää - hartianseudun jännitysoireisiin ja päänsärkyyn.
Hampaita voi purra yhteen myös päivällä. Minulle kävi niin, kun poskiontelon tulehduskipu säteili hampaisiin ja rupesin puremaan hampaita yhteen. Hammaslääkäri tasoitti yhtä hammaspaikkaa, määräsi kipulääkkeitä pahimpaan kipuun sekä leukajumpan.
Röntgenkuvassa ei aina näy juurissa oleva tulehdus ollenkaan, ainakaan silloin jos juurikanavat ovat luutuneet. Silloin hammas täytyy vaan lopulta "avata", jos särky pahenee ja kroonistuu. Mulla on löytynyt selvä tulehdus just tällasista luutuneidta juurikanavista. Siinä vaiheessa juurihoito on kyllä tietääkseni ainoa vaihtoehto.