Vauva karjuu kuin leijona, miksi???
Lapsi on 10kk ikäinen ja aina enemmänkin karjunut kuin itkenyt. Samanaikaisesti vetää itseään monesti suoraksi ja "jäkittää" itseään. Välillä yhdistän tämän turhautumiseen, väsymykseen jne, mutta onko tämä normaalia? Karjuminen on todella kovaa, lievimmillään kuulostaa siltä kuin tekisi kakkaa, vaikkei sitä tee. En ole tavannut ketään toista vauvaa joka tekisi näin. Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (6)
Meillä tyttö tehnyt tuota aina, nyt 1,5-vuotias. Kerron kun saan selvää :(
Hyvät keuhkot ainakin, jos ei muuta!
Lapset ovat synnynnäiseltä temperamentiltaan erilaisia, kyseessä taitaa olla hyvin haastava tapaus. Voimia!
Onpa "kiva" että jonkun toisenkin vauva tekee näin! Ihmettelen todella miksi näin ääntelee/jäykistelee. Ap
Pitäisikö ensin selvittää, onko noin kovalle itkulle joku syy. Lapset ja vauvat itkee, tottakai, kun eivät muuten osaa ilmaista itseään, mutta ei lapsi "karju" ja jännitä itseään ihan vaan ollakseen haastava / tempperamenttinen. Voiko lapsella olla kipuja, esim. allergiasta johtuvia?
Meillä olisi yllä mainituilla "oireilla" ollut erittäin tempperamenttisia ja vaativaa lapsia. Meillä karjunta ja itsensä jännittäminen itkiessä loppui, kun saatiin allergiat selville ja hoitoon. Itse olen kuunnellut kaikki selitykset ensimmäisen lapsen kohdalla alkaen kolmen kuukauden koliikista, hampaiden puhkeamiseen (kun koliikki ikä oli ohi) ja niitä hampaita odotettiin sitten lähes kaksi vuotiaaseen ennenkun tulivat. Toisen lapsen kohdalla olin neuvolassa vaan huono äiti ja minulle kerrottiin kuinka on aivan normaalia että vauvat itkee ennenkuin menin takaisin tutuksi käyneelle allergialääkärille ja viimeksi sivuutettiin neuvolassa puhuminen kokonaan ja siirryttiin suoraan asiantuntijan pakeille.
Jokainen vanhempi tekee itse omat ratkaisunsa jaksamisensa mukaan. Itse ensimmäisen lapsen odotusaikana katselin Amerikkalaista Lääkärit ohjelmaa ja vaikka ohjelma mielestäni muuten on ihan huuhaata, niin yksi neuvo / ohje jäi mieleen. Vanhemman ei pidä tyytyä "koliikki diagnoosiin", vauvalla on oikeasti jokin vialla jos itkee vuorokauden ympäri. On vain lääkärin tietämättömyyttä ja laiskuutta diagnosoida koliikki.
^