Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehtävä 00 Meilahden sairaalassa

Vierailija
28.05.2015 |

kävin meilahden päivystyksessä taannoin ja kaiuttimista kuului "tehtävä 00 röntgenissä" useaan kertaan. Mitä tehtävä 00 tarkoittaa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luullut, että jokainen osasto hoitaa elvytyksensä itse, ja ettei siihen erillistä elvytystiimiä tarvittaisi. Jokaisella osastolla tarvittavat koneet ja laitteet, jotta voivat elvyttää. Hirveästi menee aikaa, jos tiimi pitää joka tapaukseen kursia kokoon ympäri sairaalaa, joka voi olla aika iso. Onko niitä elvytystiimejä sitten useampia?

Vierailija
22/31 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitten kaikki hoitajat /lääkärit osaa elvyttää meikussa, jos pitää erillinen tiimi kutsua elvytykseen?

Osaa. Aivan kuten jokainen lääkäri ja sairaanhoitaja osaa myös hoitaa synnytyksen. Noin niinkuin teoriassa ja ainakin opiskeluaikana ovat olleet mukana niissä. Haluaisitko itse synnyttää sellaisen henkilön avustamana, jolla edellinen kokemus on ollut viimeksi 10-20 vuotta sitten ja sekin ainoa kerta koko hänen työurallaan? Elvytystiimin tarkoituksena on, että kun tietyt henkilöt tekevät elvytyksiä, heidän taitonsa pysyvät ajantasalla ja tämä on potilaan kannalta paljon parempi vaihtoehto kuin että elvytyksen hoitaisi kokonaisuudessaan henkilöt, jotka tekevät sitä kenties ensimmäistä kertaa. Alkuelvytyksen aloittaa aina paikalla ollut henkilöstö, mutta elvytystiimi kutsutaan apuun välittömästi ja paikalle saavuttuaan he jatkavat elvytystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lähdössä taivaaseen.

Vierailija
24/31 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen luullut, että jokainen osasto hoitaa elvytyksensä itse, ja ettei siihen erillistä elvytystiimiä tarvittaisi. Jokaisella osastolla tarvittavat koneet ja laitteet, jotta voivat elvyttää. Hirveästi menee aikaa, jos tiimi pitää joka tapaukseen kursia kokoon ympäri sairaalaa, joka voi olla aika iso. Onko niitä elvytystiimejä sitten useampia?

Jatkan vielä. Entä käytäntö noin muuten? Elvytystiimin jäsen voi olla eri työvuorossa tai vapaalla kun elvytystilanne tapahtuu. Okei, aina on varahenkilö. Mutta kuka tietää kuka milloinkin on elvytystiimissä? Eikö ole ruuhkatilanne? Käytävillä kaikuu 00 ja yht' äkkiä huoneessa 35 lääkäriä ja hoitajaa tai päinvastoin: 1 hoitaja kun muut on vapaalla. Miten rytmitetään koko sairaalan väen työvuorot, että elvytystiimissä on riittävästi väkeä?

Kertokaa maallikolle. En tajua.

Vierailija
25/31 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikussa on kiertävä narkkari joka juoksee paikalle. Ne elvyttää kuolleetkin.

Vierailija
26/31 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä. Entä käytäntö noin muuten? Elvytystiimin jäsen voi olla eri työvuorossa tai vapaalla kun elvytystilanne tapahtuu. Okei, aina on varahenkilö. Mutta kuka tietää kuka milloinkin on elvytystiimissä? Eikö ole ruuhkatilanne? Käytävillä kaikuu 00 ja yht' äkkiä huoneessa 35 lääkäriä ja hoitajaa tai päinvastoin: 1 hoitaja kun muut on vapaalla. Miten rytmitetään koko sairaalan väen työvuorot, että elvytystiimissä on riittävästi väkeä?

Kertokaa maallikolle. En tajua.

Elvytystiimiin kuuluu useita lääkäreitä ja hoitajia. Niihin kuuluvat henkilöt työvuoroon tullessaan saavat tiedon, että kuulun tämän työvuoroni aikana elvytystiimiin ja kun hälytys tulee, he tietävät mennä paikalle. Tämä on paljon nopeampi tapa kuin alkaa soittamaan jokaiselle kyseisen työvuoron elvytystiimin jäsenelle erikseen. Koko sairaalan väen työvuoroja ei tarvitse rytmittää tämän vuoksi vaan ainoastaan niiden yksiköiden, joissa elvytystiimin jäsenet työskentelevät. Ei tiimiin kuulu mikään tavallinen sisätautiosaston sairaanhoitaja tai keuhkosairauksien osaston ylilääkäri vaan nämä ovat yleensä ensiavun ja tehohoidon työntekijöitä. Varsinkin elvytystiimin lääkäri voi olla konsultoimassa jollain vuodeosastolla, heräämössä tms eikä siis ole omassa tavanomaisessa työpisteessään juuri sillä hetkellä, kun hälytys tulee. 

Vierailija
27/31 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti se on OO, eli o-ou, eli hups, tuli tapettua potilas :)

Tämä on täysin ymmärrettävää että vahinkoja voi tapahtua ja varmasti tapahtuukin nykypäivän kiireisissä sairaaloissa, en syytä ketään joka on vahingossa aiheuttanut potilaan kuoleman. Mutta miksi siitä täytyy kuuluttaa koko sairaalaan jos sattuukin käymään jokin moka?

Koska moka voi olla tuossa vaiheessa vielä korjattavissa. Kai sinulla itselläsi on ehdoton elvytyskielto kaikissa tilanteissa, niin et aiheuta häiriötä turhilla kuulutuksilla.

(eikö Code blue ole enää käytössä, se oli joskus takavuosina sama asia, muistaakseni)

Vierailija
28/31 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen vastaus! Kiitoksia.

- Meilahden sairaanhoitaja

Vierailija
29/31 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa on elvytystiimi, joka kutsutaan juuri tuolla hälytyksellä paikalle. Elvytystilanteita ei kuitenkaan ole niin usein, että tiimi voisi väliajat istua kahvihuoneessa ratkomassa ristisanatehtäviä. Tämän vuoksi tiimin jäsenet tekevät muina aikoina omia työtehtäviään lääkäreinä ja sairaanhoitajina ja saattavat olla ihan eri puolilla sairaalaa elvytyshälytyksen tullessa. Siksi hälytys annetaan kaiuttimista koko sairaalaan. 

Vierailija
30/31 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa on elvytystiimi, joka kutsutaan juuri tuolla hälytyksellä paikalle. Elvytystilanteita ei kuitenkaan ole niin usein, että tiimi voisi väliajat istua kahvihuoneessa ratkomassa ristisanatehtäviä. Tämän vuoksi tiimin jäsenet tekevät muina aikoina omia työtehtäviään lääkäreinä ja sairaanhoitajina ja saattavat olla ihan eri puolilla sairaalaa elvytyshälytyksen tullessa. Siksi hälytys annetaan kaiuttimista koko sairaalaan. 

Kuule, met-ryhmä on koolla pisteessään, eivätkä suinkaan ryntäile paikalle mistä sattuu. Hälytykset eivät kuulu koko sairaalaan vaan sovituille lohkoille. Tehtävä 00 on yllättävän yleinen meikussa.

Vierailija
31/31 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuli 00 tason tehtävä isossa sairaalassa. Joku menossa toisaalle.