Olen pitänyt ystävälleni useita oppitunteja siitä, miten rahaa pitää käyttää, mutta hän ei näytä oppivan millään vastuullista taloudenpitoa.
Kaikki menee, mitä tulee - ja nopeassa tahdissa. Mikä avuksi? Hän on aina peeaa.
Kommentit (25)
Eihän siihen mikään auta.
Mun pojan ex tyttöystävän mielestä oli ok ostaa huonoja teepaitoja ja maksaa minimi. Korkoa 25%.
Tulivat kerran kylään, poika oli ottanut laskuja mukaan. Mä lähes liitutaululla näytin maksat ( e teepaitaa ja 15 e kuluja. Ymmärrötkö t on hölmöä. Mulla on varaa.
Poika ilmoitti nyt loppuu zalandon paketit tai ero tulee ja kaikki laskut maksetaan heto pois.
Erosivat ja meni muutama vuosi. Tyttö soitti ja sanoi äitisi oli oikeassa.
Ystävä vaihtoon ennen kuin se putsaa sut tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Maaninen? Kirjanpito paperille, ja tuloista heti osa sivuun eri tilille.
Yritetty on sitäkin, ei auta. ap
Kun on tyhjäpää siinä asiassa alun tein, niin on sitä elämänsä loppuun asti. Raha polttaa taskuissa niin kauan, kun sitä on alle euro tilillä. Ostetaan vaikka tikkari.
Perustakaa henkilökohtaiset tilit.
Anna ystävän hoitaa itse raha-asiansa. Oppii kantapään kautta, viimeistään joutuessaan ulosottoon.
Meillä on ainakin puoli sukua tuommoisia tuhlareita. Olen suvun musta lammas, jolta yritetään lainata rahaa ja kun en siihen suostu, niin ollaan naamat happamina.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin puoli sukua tuommoisia tuhlareita. Olen suvun musta lammas, jolta yritetään lainata rahaa ja kun en siihen suostu, niin ollaan naamat happamina.
Näin se usein menee. Olet heti romuporukkaa, kun et lainaile 'moneya'.
Sun pitää hyväksyä se, että et voi ratkaista ystäväsi ongelmia hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun on tyhjäpää siinä asiassa alun tein, niin on sitä elämänsä loppuun asti. Raha polttaa taskuissa niin kauan, kun sitä on alle euro tilillä. Ostetaan vaikka tikkari.
No kaikille ei näköjään riitä edes tilin tyhjentäminen. Kun kaikki sukulaiset ja tuttavat pistää rahahanat kiinni, otetaan pikavippejä. Velkaa kymppitonnja ja korot kasvaa. Kyllähän sitä kaljaa pitää saada!
Ystävästäsi en tiedä mitään - paitsi että tuntuu vähän omituiselta, että kukaan ylipäätään pitää "oppitunteja" ystävälleen. Onko hän edes kysynyt sinulta neuvoja?
Mutta ihan aina ei ole kyse mistään holtittomasta tuhlailusta, jos kaikki menee mitä tulee. Jos palkka on hyvin pieni, on tosi vaikea tehdä mitään talousremontteja, kun karsittavia turhia menoja ei juurikaan ole eivätkä pakolliset laskut jätä paljon pelivaraa, saatikka sitten säästettävää. Taustalla voi tietysti olla holtitonta tuhlailua, joka on johtanut velkaantumiseen, tai sitten epäonnistunut yritys tai vaikka väärän ihmisen velkojen takaaminen. Joka tapauksessa on ne mokat sitten olleet mitä tahansa, tilanteen korjaaminen on kovin vaikeaa, ellei saa nostettua tulojaan.
Lopeta ne oppitunnit, tuhlaat aikaasi. Itsellä parikin tällaista kaveria ja olen ihan kädestä pitäen yrittänyt opettaa ja näyttää, miten he voivat budjetoida rahansa niin että riittää koko kk. Ei onnistu, koska heräteostoksia tulee silti ja ostellaan yli oman maksukyvyn osamaksuilla. Mun ohje on, että anna ystäväsi hoitaa raha-asiansa itse, meni miten meni. Et ole niistä vastuussa. Äläkä ota tavaksi lainata rahaa, mutta jos haluat auttaa niin anna lahjaksi jotain hyödyllistä käyttötavaraa, mitä ei tarvitse olla uusimassa joka kuukausi.
Ei auta. Minulla oli täti, joka ruokakulujen lisäksi tarvitsi joka päivä 12 euroa tupakkaan ja 7,- verran viiniin (halvin pötikkä Alkon tarjouksesta ehkä 21,- ja riitti 3 päiväksi eli siitä tuo 7). Sisarukseni ihmettelivät ja naureskelivat minulle aikansa kunnes tajusin itsekin että holistia ei voi auttaa, ihan miten ihana täti - kummitäti - oli ennen ollut.
Ap, anna sen upota ja keskity omaan elämääsi. Se tajuaa sitten kun on tarpeeksi syvällä suossa.
Älä saarnaa sille enää.
Onko hänellä alunperinkin liian pieni raha vai kunnolla rahaa? Pieni raha varmasti menee menoihin äkkiä. Isomman kanssa vasta voi sanoa että jollakin karkaa kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa henkilökohtaiset tilit.
Mikä neuvo tuo on? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ne oppitunnit, tuhlaat aikaasi. Itsellä parikin tällaista kaveria ja olen ihan kädestä pitäen yrittänyt opettaa ja näyttää, miten he voivat budjetoida rahansa niin että riittää koko kk. Ei onnistu, koska heräteostoksia tulee silti ja ostellaan yli oman maksukyvyn osamaksuilla. Mun ohje on, että anna ystäväsi hoitaa raha-asiansa itse, meni miten meni. Et ole niistä vastuussa. Äläkä ota tavaksi lainata rahaa, mutta jos haluat auttaa niin anna lahjaksi jotain hyödyllistä käyttötavaraa, mitä ei tarvitse olla uusimassa joka kuukausi.
Samaa mieltä. Mä olen neuvonut vuosibudjetin tekemisen ja ylläpitämisen (menot ja tulothan voivat muuttua) kolmelle ystävälleni ja vain yksi heistä ymmärsi jujun JA oli myös motivoitunut noudattamaan tekemäänsä budjettia. Kahdelle muulle tein jopa laskelman, jossa osoitin, miten he budjettiaan noudattamalla pääsisivät eroon veloistaan. Toinen olisi päässyt puolessa vuodessa ja toinen kahdessa vuodessa eli velkoja ei ollut järjetöntä määrää, mutta kun ei vaan pysty pysymään suunnitelmassaan, niin ei pysty. Saman asian toistaminen ei hyödytä yhtään mitään. Sen sijaan, jos toiselta löytyy motivaatiota, budjetissa pysymiseen tsemppaamisesta on apua.
Miksi olet tuollaisen kanssa tekemisissä?
Exäni oli tuollainen. Otti kyllä opikseen mutta ei tarpeeksi nopsaan joten erosimme. On kyllä kiitellyt talousopista jälkeen päin. Itselleni alkoi jäädä eron jälkeen rahaa säästöön ja sijoituksiin kun ei enää tarvinnut ennakoida onko toinen laittanut palkkansa sileäksi ja tarvii rahaa laskuihin. Vaikka tienaan vähemmän kuin ex, olen nykyisin varakkaampi kuin hän koska ilman häntä tulin toimeen pienemmällä rahamäärällä joten sijoituksiin meni enemmän.
Maaninen? Kirjanpito paperille, ja tuloista heti osa sivuun eri tilille.