Keliakiakorvaus poistuu!
Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.
Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!
Kommentit (419)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:16"]
Itse oon opiskelija ja keliaakikko. Gluteenittomat raaka-aineet on todella kalliita ja nyt tästä tulee entistä hankalampaa :( Tästä on muotivillitys kaukana. Ottaisin mieluusti jonkun lääkkeen tähän, jos sellainen olisi. Niin epätasa-arvoinen asema tällä sairaudella on.
[/quote]
Mitä ne pakolliset gluteenittomat raaka-aineet sitten on? Siis ne joita ilman et pärjää. Minä kyllä kykenen syömään gluteenittomasti ilman, että hankkisin erikseen ihmeempiä raaka-aineita enkä koe gluteenittomuuden tulevan mitenkään kalliiksi.
[/quote]
Aijaa. No täytyy alkaa sitten ottaa sinusta mallia. Mutta kun kysyit, niin leivon mm.leipää. Toki ilman leipääkin voi olla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:08"]
Poistuuko osittainen vammaistukikin? Eikö kukaan tiedä?
[/quote]
Toivottavasti poistuu
Pelkällä leivälläkö te keliaakikot elätte? Erilaiset salaatit, juurekset, lihat, kalat. Vaihtoehtoja jää kyllä. Gluteenittomat jauhot voi korvata mantelijauholla leivonnassa.
Kyllähän ne keliakiaruuat maksaa jos ostaa valmiina mutta opiskelijan luulisi osaavan jo taloudenpidon ja tekevän itse.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:06"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:04"]Kysymys on 20 eurosta kuukaudessa! Mitä sillä saa? Pari sämpyläpussia? [/quote] 20€ on vähän, mutta se on parempi kuin ei mitään. Lähes välttämätön opiskelijoille, joilta leikataan nyt myös opintotuesta. [/quote] Sitten on syötävä jotain muuta. Voi kyynel. [/quote] Huomaa, ettei sinulla ole sairauksia. Voi olla, että joskus vielä kolahtaa.
[/quote]
Kyllä minulla ainakin on. Mutta kuitenkaan en valita
Mitä keliaakikko voi syödä? Kai liha peruna ja kasvikset sopivat? Ei vilja ole välttämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:03"]
Aivan käsittämätöntä. Miksi esim. diabeteksen insuliinikorvaus ei poistu? Keliakiaa hoidetaan ruualla, jonka kanssa täytyy olla äärimmäisen tarkka. Lipsuminen aiheuttaa sairauksia, mm. ohutsuolen syöpää. Myöa lapsettomuus johtuu usein hoitamattomasta keliakiasta. Tasa-arvo on tästä kaukana.
[/quote]
Mietipä sitä loppupäivä, saatat huomiseen mennessä vaikka tajuta, mitä eroa noilla kahdella on.
[/quote]
Diabetes (2. tyyppi) on itseaiheutettu sairaus, siinä missä keliakia ei ole?
[/quote]
Sillä ei ole merkitystä tässä asiassa, koska itseaiheutettu ei ole peruste jäädä korvauksetta. Keksitkö jotain muuta? Vihje: ratkaisu on annettu jo useammassa viestissä, mutta jostain syystä jätetty huomiotta.
[/quote]
Itseaihautettu on syy jättää korvauksetta
Tästähän tuleekin isot säästöt, oikein 9,6 miljoonaa! Vau tällä Suomi nousuun. Kiusa se on pienikin! Toikin hyvään tarkoitukseen, esim. mamuille pleikkareihin.
T. Ei keliaakikko
Hirveän ilkeitä kommentteja ihmisiltä, jotka eivät itse sairasta keliakiaa eivätkä ymmärrä taudista mitään. Kivoja tollaset "syökää perunaa"- kommentit. Eläisittekö itse koko elämänne esim ilman pastaa? Kun teet muulle perheelle makaronilaatikkoa, niin syötät keliaakikolle aina perunaa? Ja leipokaa itse... Leivotteko itse aina leipänne? Ravintoloissa gluteeniton ruoka maksaa usein enemmän. Eli siis opiskelija-keliaakikot syökööt kotona perunaa, kun ystävät viettää iltaa? Entä kyläilyreissut, jonne monesti keliaakikko ottaa omat ruuat mukaan esim oma lapseni viikon sukulaisvierailun leivät, omat voit ja levitteet, murot (eikö murojakaan enää voi syödä), puurojauheet... Kiitos vaan kivoista sanoistanne Terv keliaakikon äiti
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:04"]Kysymys on 20 eurosta kuukaudessa! Mitä sillä saa? Pari sämpyläpussia? [/quote] 20€ on vähän, mutta se on parempi kuin ei mitään. Lähes välttämätön opiskelijoille, joilta leikataan nyt myös opintotuesta.
[/quote]
LEIKATAANKO OPINTOTUKEA???
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:16"]
Itse oon opiskelija ja keliaakikko. Gluteenittomat raaka-aineet on todella kalliita ja nyt tästä tulee entistä hankalampaa :( Tästä on muotivillitys kaukana. Ottaisin mieluusti jonkun lääkkeen tähän, jos sellainen olisi. Niin epätasa-arvoinen asema tällä sairaudella on.
[/quote]
Hankalaa on silloin, kun ei ole rahaa ollenkaan. Nyt voit ostaa tuotteita, jotka eivät luontaisesti sisällä gluteiinia. Aina ollaan käsi pitkällä vaatimassa vastikkeetonta rahaa!
Noniin tämähän se korvaus oli, joka Suomen on vienyt vararikkoon! Onneks huomattiin! Toinen on toi venevero!
Missähän näin sanotaan tapahtuvan? Yritin katsoa jopa keliakialiiton sivuilta, mutta en mitään infoa asiasta löytänyt.
Mutta jos pitää paikkansa, niin lääkekorvaukset sitten pois muiltakin.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:08"]
Poistuuko osittainen vammaistukikin? Eikö kukaan tiedä?
[/quote]
Ei sellaista ole koskaan ollutkaan. Se on vammaistuki, kuntoutustuki tai eläkettä saavan hoitotuki. Katso kelan sivuilta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:26"]
Pelkällä leivälläkö te keliaakikot elätte? Erilaiset salaatit, juurekset, lihat, kalat. Vaihtoehtoja jää kyllä. Gluteenittomat jauhot voi korvata mantelijauholla leivonnassa. Kyllähän ne keliakiaruuat maksaa jos ostaa valmiina mutta opiskelijan luulisi osaavan jo taloudenpidon ja tekevän itse.
[/quote]
Mantelijauho on hirvittävän kallista. Opiskelijan perusruokaa on tunnetusti makaroni. Gluteeniton makaroni on kallista.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:23"]
[/quote]
En ole keliaakikko mutta olen huomannut että leivän ja makaroonin puputus on ihan turhaa. Maailmassa -etenkin hyvinvointivaltiossa- on paljon supivaa ja edullista ruokaa mitä voi syödä.
Ainoa haittapuoli tässä on, että pieruhuumorille ei ole oikein tilaa. Kun ei perhana soikoon pieretä. Vaikka söisin sipulia, kaalia ja munia samana päivänä, mutta se leipä uupuu, ei edes suolisto kupli. Eikä ole muuten ummetustakaan vaikka viljan jättää pois. Pyhiä kuituja saa kasviksista.
[/quote]
Olisikin vain pierua nämä oireet. Verinen ripuli ei ole kiva juttu pari tuntia ruokailun jälkeen.
Minulla on nuoresta iästä huolimatta jo luukatoa, selkärankani on vino. MINUN äitini kuoli vatsasyöpään. Syy siihen oli liian myöhään löydetty ja siksi hoitamatta jäänyt keliakia. Kaipa se joidenkin mielestä oli sitten ihan "no jaa, muotidieetti", mutta eipä se meistä kovin tendikkäältä tuntunut.
Tähän ei ole muuta hoitoa kuin ruokavalio. Vehnää, ohraa, ruista ja kauraa on muuallakin kuin vain leivässä ja pastassa. Kaiken siis KAIKEN pitää olla gluteenitonta.
Öh, siis eihän makarooni tai jauhot ole millään lailla pakollisia elintarvikkeita! Makaroonin tilalla voi syödä vaikka perunaa tai riisiä. Tai kaalia tai linssejä. Mikään näistä ei ole merkittävästi makaroonia kalliimpaa. Myöskään leipä ei ole missään mielessä pakollista ruokaa, vaan yksi "lisäke" pöydässä. Sama kuin itkisi että ei voi juoda appelsiinimehua, yhyy maksakaa mulle korvauksia että voin ostaa special-käsiteltä mehua.
Hei keliaakikon äiti. Kyllä, ilman pastaa voi elää. Ei, en tee perheelleni makaronilaatikkoa jotenka tuotakaan ongelmaa ei ole. Ei, en leivo itse leipääni koska en sitä syö. Ravintolasta saa gluteenitonta ruokaa, esim. pihvi (peruna-) ja kasvislisäkkeellä. Muroissa ja puuroissa ei ole mitään välttämätöntä jota lapsi tai aikuinen tarvitsisi. Omia levitteitäkään ei tarvitse ylään mukaan, mutta jos tarvitsisi niin ei talous kaatuisi siihen pariin euroon.
Voi luoja. Maailmassa on milljoonia ruoka-aineita , mutta makarooni ja leipä on väen väkisin saatava pöytään, muuten ei elä? Hiukan suhteellisuudentajua tähän touhuun. Yhdessäkään ravintolassa en muuten ole nähnyt, että gluteiiniton annos olisi kalliimpi kuin normaali.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:04"]
Kysymys on 20 eurosta kuukaudessa! Mitä sillä saa? Pari sämpyläpussia?
[/quote]
Vuodessa 250 e, ja jos perheessä on vaikkapa 3 keliaakikkoa niin kuukaudessa tuo 23,60 on jo n. 70e joka kyllä ainakin vähävaraisessa perheessä on iso raha. Vuodessa yli 800e.
[/quote]
Herranen aika, nyt kiireellä hankkimaan diagnoosi koko perheelle, kun sillä noin suuren summan tienaa!
[/quote]
En ole keliaakikko mutta olen huomannut että leivän ja makaroonin puputus on ihan turhaa. Maailmassa -etenkin hyvinvointivaltiossa- on paljon supivaa ja edullista ruokaa mitä voi syödä.
Ainoa haittapuoli tässä on, että pieruhuumorille ei ole oikein tilaa. Kun ei perhana soikoon pieretä. Vaikka söisin sipulia, kaalia ja munia samana päivänä, mutta se leipä uupuu, ei edes suolisto kupli. Eikä ole muuten ummetustakaan vaikka viljan jättää pois. Pyhiä kuituja saa kasviksista.