Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakiakorvaus poistuu!

Vierailija
28.05.2015 |

Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.

Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!

Kommentit (419)

Vierailija
361/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös perunan lisäksi riisi ja maissi ainakin ole suht halpaa ja keliaakikolle sopivaa?

Vierailija
362/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 01:02"]

Kai te ymmärrätte, että jos ne leivät sun muut (jotka muuten kuuluvat ihan siihen viralliseen ruokaympyräänkin, vaikka "hiilarihöttö"-huutelijat sanoisivat mitä) korvataan jollain "terveellisemmällä", niin aterian hinta nousee joka tapauksessa? Tavalliset leivät, makaronit, ym. viljatuotteet ovat kaikki sitä HALPAA täytettä/energianlähdettä lautasella. En keksi mitään, mistä saisi yhtä edullisesti saman energiamäärän, paitsi perunat. Perunaa, perunaa sitten vaan joka päivä...

Miksi sitä paitsi oletuksena on aina, että kaikki yrittävät laihduttaa? Minä en laihduta; minä tarvitsen sen ruuasta saatavan päivittäisen energian. Leipä on ihan hyvä välipala, varsinkin kun siihen kasaa sitä terveellisempää päälle täytteeksi, ja kyllä sitä vaan moni muukin tässä maassa syö, kun leipähyllyjen kokoa lähimmässä marketissa katselee. Paitsi että siinä missä joku muu saa sämpyläpaketin alle eurolla, minun sämpyläni maksavat euron kappale. Ei voi mitään.

Ero näkyy jo aamun kaurapuurossa: keliaakikolle sopiva puhdas kaura maksaa monta kertaa enemmän kuin normi-Elovena.

Ei tämä koko asia minua edes koske, koska en saa tätä keliakia-tukea, vaikka keliaakikko olenkin. Mutta huvittaa vain tämä jeesustelu siitä, että eihän viljatuotteita edes tarvita täysipainoiseen ruokavalioon eikä keliaakikko tarvitse korvaavia tuotteita mihinkään. Suurin osa meistä ei ole mitään kekseliäitä huippukokkeja, joilla on varaa ja aikaa miettiä jokainen ateria tarkkaan. Suurin osa ei-keliaakikoista ei ole itsekään mitään karppaajia, vaan valtaosa vetää herkullisen voileivän välipalaksi, kun alkaa työpäivän kesken hiukoa. Mutta jeesustelijoiden mielestä on silkkaa laiskuutta tai nirsoilua, jos keliaakikko ei korvaa tuollaista voileipäpalaa vaikkapa porkkanalla...

[/quote]

No jos energiaa olet vailla, sitä saat halvemmalla rasvasta kuin ylikalliista gluteenittomista korvikeruoista. Kaurapuuron sijaan voit syödä vaikka kananmunia, huomattavasti ravintopitoisempaakin kuin kaurapuuro. Kuidunlähteeksi voit syödä kasviksia. Ei viljatuotteissa oikeasti ole yhtään mitään, jota ei saisi muista ruoka-aineistakin. Siksi on typerää perustella kelakorvausta viljojen pakollisuudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua ryhtyä karppamaan, niin ainahan sitä voi syödä sokeria lisäksi jos tuntuu että hiilareita ei saa muuten viljoja vältellessä tarpeeksi.

Vierailija
364/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:32"]

Allergikkona ostan kalliimmat tuotteet. Sydänvikaisena käytän Benecolia jne. Ei niitä korvata. Miksi jonkun keliaakikon pitäisi saada paremmat edut, kuin minun? Töitä teen ja veroni maksan.

[/quote]

Sehän on sinun oma valintasi mainoksen uhrina käyttää Benecolia.

Vierailija
365/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:02"]

Keliakia on suoliston autoimmuunisairaus. Hoitamattomuudesta seuraukset ovat vakavat ja peruuttamattomat. Gluteeniton ruokavalio on keliaakikolle elintärkeä. Kyse ei ole mistään ohimenevistä vatsanpuruista tai ilmavaivoista. Itsellä oli vaikea anemia, ja raajoissa ataksia. Käveleminenkin oli opeteltava uudelleen. Lapsia en saanut, ennen kuin aloin gluteenittomalle ruokavaliolle. Ruokavaliokorvauksen edellytyksenä on biopsiassa todettu nukkakato ohutsuolessa.

[/quote]

Tottakai gluteeniton ruokavalio on keliaakikolle välttämätön, mutta siinä ruokavaliossa ei tarvitse syödä kalliita korvaavia tuotteita.

Vierailija
366/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta korvaus olisi asiallinen ainakin siinä vaiheessa, kun perheeseen tulee keliakiadiagnoosi, esim lapselle tai aikuisellekin. Alussa sopeutusaikaa tarvitaan ja opetteluaikaa. Jos perheessä on vain yksi keliaakikko lapsi ja terve vanhempi opettelee selviämään taudin tuomien muutosten kanssa, on tuo tuki minusta ihan perusteltu. 

Vierailija
367/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös keliakia enkä ole ikinä edes hakenut sitä korvausta ja olen köyhä opiskelija. Riisikakuilla pärjää ja joskus voi leipoa itse.

Vierailija
368/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on suora ja ymmärrettävä seuraus gluteenittomien hömppätrendidieettien suosiosta. Jos miljoona suomalaista kohkaa gluteenittomasta ruuasta ja valitsee sen täysin vapaaehtoisesti ja hinnoista valittamatta, niin aika vaikea on perustella rahallisen korvauksen tarvetta jollekin marginaaliryhmälle.

Korvaus kaiketi otettiin käyttöön silloin kun gluteeniton ruoka oli liian eksoottista ymmärrettäväksi. Eipä ole enää, vaan on trendi ja kaikkien helposti saatavilla.

Vierailija
369/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allergikko ja huomattavasti rajoitetummalla ruokavaliolla kuin keskiverto keliaakikko. En voi syödä edes niitä gluteenittomia viljojen korvikkeita. En ole koskaan saanut ruokavaliooni tukia ja minusta on kummallista, että yksi porukka saa. Minulle voi myös tulla pahoja seurauksia väärästä ruoasta. Useat ruoka-aineet aiheuttavat vartissa kuoleman.

Olen myös aina ihmetellyt tarvetta syödä korvikeruokaa, eli ruokaa joka on tehty vartavasten muistuttamaan normaalia ruoka-annosta. Yleensä maku ei vastaa alkuperäistä ruokaa, kun panostetaan samankaltaiseen ulkonäköön. Korvikeruoka on keskimäärin aika pahaa.

Vierailija
370/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:45"]

Keliakia ei tosiaan koske vain pizzaa, pullaa, makaronia ja leipää. Se koskee kaikkea. Millä suurustat kastikkeen? Tarvitset keittiöön useita erilaisia jauhoja, ja korppujauhotkin on pirun kalliita. Jos leivot itse, jauhoja menee kuukaudessa varmasti enemmän kuin kilo - jos teet itse leipää ja leivot. ... Lihaliemikuutiot, karkit, suklaa, puurohiutaleet, murot, myslit, jäätelöt (myös osa pakettikäätelöistä), valmiskastikkeet -ja padat, mausteseokset, useat valmisruuat ja -marinadit...[/quote]

Oliko tämä kommentoija tosissaan, vai pilaili näiden hysteriakeliaakikkojen kustannuksella? Kastikkeen suurustaminen on pakollista :D?? En ole eläessäni kastiketta suurustanut, ja kas, elossa olen enkä edes nälkäinen :o! Älä tee mitään hitsin vesilillukastikkeita niin tuotakaan ongelmaa ei tule.

Sinä luettelet pitkän listan täysin turhia tuotteita, joista suurin osa on turhuuden lisäksi vieläpä epäterveellisiä. Ja tosissaan väität että valtion pitäisi näiden ostamista tukea?! Lisää toki listalle vielä sipsit, suolatikut valmislihapullat, niin sinetöit tyhmyytesi.

Vierailija
371/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 01:02"]

Ei tämä koko asia minua edes koske, koska en saa tätä keliakia-tukea, vaikka keliaakikko olenkin. Mutta huvittaa vain tämä jeesustelu siitä, että eihän viljatuotteita edes tarvita täysipainoiseen ruokavalioon eikä keliaakikko tarvitse korvaavia tuotteita mihinkään. Suurin osa meistä ei ole mitään kekseliäitä huippukokkeja, joilla on varaa ja aikaa miettiä jokainen ateria tarkkaan. 

[/quote]

Keliaakikkorukka voi koota itselleen vaikka listan sopivista välipaloista, niin ei tarvitse jokaista miettiä tarkkaan erikseen kun nälkä iskee. Tässä ketjussa on lueteltu noin miljoona vaihtoehtoa sille porkkanalle, mutta eihän ne toki kelpaa kun niillä on vaikeampi provoilla. Sen porkkanan lisäksi voi syödä esimerkiksi keitetyn kananmunan, jolloin välipalasta saa sekä kuituja että proteiinia. Pitää nälän paljon paremmin kuin se voileipä, on terveellisempää ja lisäksi vielä halvempaa! Mutta eihän se kelpaa, koska [jokin täysin paska tekosyy tähän, tai huono olkiukkoilu siitä kuinka kukaan ei voi elää loppuelämäänsä pelkällä porkkanalla ja kananmunalla].

Vierailija
372/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten keskustelua uudesta hallitusohjelmasta täällä herättää tämä marginaalinen keliakiakorvaus.

Mistä se kertoo?

Vierailija
373/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä te oikein syötätte lapsillenne ja itsellenne aamu- ja iltapaloiksi jos kerran viljat ei ole välttämättömiä? Lapsetkaan ei koskaan saa leipää, puuroa, muroja tai mysliä, siis ei koskaan? mitä helvettiä ne sitten saa aamu-, väli- ja iltapaloiksi syödä, rahkaa, jugurttia, vihersmoothieita ja hedelmiä vaan? Mielestäni viljoilla saa ruokaan monipuolisuutta ja myös halpuutta (siis gluteenipitoisilla tuotteilla), kyllä meillä vaan joudutaan muut halvimpia makaroneja syömään useammassa ruoassa viikossa, sillä säästää niin että saa lapset kasviksia ja hedelmiä ja proteiinia päivittäin myös. Ei ne riisitkään ja perunatkaan mitään terveystuotteita ole missään nimessä nekään, älkää viitsikö jauhaa että keliaakikot syökää perunaa ja riisiä. AI joka ruoalla, aivan joka päivä, vuodesta toiseen? Bataatit ja muut ravintoarvoltaan paremmat lisukkeet myös maksaa taas enemmän. Kehtaatko laittaa keliaakikolle jotain hemmetin perunaa kun itse keität muille vaikka tagliatelleja? Joka ikinen kerta? Tai itse keliaakikkona joka sanoo ettei viljoja tartte elämässään, syötkö tosiaan tyytyväisenä aina samaa vaan tuomatta viljoilla jotain samankaltaisuutta ruokaasi verrattuna muihin? Ei ikinä gluteenitonta leivonnaista tai keksiä kun muutkin herkuttelevat?

Minua keliaakikkolapsen vähävaraisena äitinä itkettää, jos tosiaan kävisi niin että lapsiltakin rahallinen tuki poistetaan.

Vierailija
374/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:30"]

Siis mitä te oikein syötätte lapsillenne ja itsellenne aamu- ja iltapaloiksi jos kerran viljat ei ole välttämättömiä? Lapsetkaan ei koskaan saa leipää, puuroa, muroja tai mysliä, siis ei koskaan? mitä helvettiä ne sitten saa aamu-, väli- ja iltapaloiksi syödä, rahkaa, jugurttia, vihersmoothieita ja hedelmiä vaan? Mielestäni viljoilla saa ruokaan monipuolisuutta ja myös halpuutta (siis gluteenipitoisilla tuotteilla), kyllä meillä vaan joudutaan muut halvimpia makaroneja syömään useammassa ruoassa viikossa, sillä säästää niin että saa lapset kasviksia ja hedelmiä ja proteiinia päivittäin myös. Ei ne riisitkään ja perunatkaan mitään terveystuotteita ole missään nimessä nekään, älkää viitsikö jauhaa että keliaakikot syökää perunaa ja riisiä. AI joka ruoalla, aivan joka päivä, vuodesta toiseen? Bataatit ja muut ravintoarvoltaan paremmat lisukkeet myös maksaa taas enemmän. Kehtaatko laittaa keliaakikolle jotain hemmetin perunaa kun itse keität muille vaikka tagliatelleja? Joka ikinen kerta? Tai itse keliaakikkona joka sanoo ettei viljoja tartte elämässään, syötkö tosiaan tyytyväisenä aina samaa vaan tuomatta viljoilla jotain samankaltaisuutta ruokaasi verrattuna muihin? Ei ikinä gluteenitonta leivonnaista tai keksiä kun muutkin herkuttelevat?

Minua keliaakikkolapsen vähävaraisena äitinä itkettää, jos tosiaan kävisi niin että lapsiltakin rahallinen tuki poistetaan.

[/quote]

Tämäkin postaus kertoo, kuinka viljat nostetaan jalustalle eikä muuta syömistä tunnu löytyvän. Vaikka kaupat pursuvat ruokaa. Herkutella voi keksien ja leivosten sijaan vaikka kermavaahdolla marjojen kanssa. Tämä tietenkin vain yksi esimerkki lukuisista vaihtoehdoista.

Vierailija
375/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiakorvauksen poistaminen on ihan oikein. Ei ole reilua, että yhdellä ainoalla perusteella määräytyvää erityisruokavaliota tuetaan samalla kun moni muu tarvitsee vielä kalliimmiksi tulevia erityisruokavalioita ja joutuu maksamaan kaiken itse. Sitä paitsi gluteeniton ruokavalio ei tule erityisen kalliiksi, kun jättää erityiset keliakiatuotteet ostamatta ja miettii ruokavalion koostamisen alusta asti uudelleen. Kaikkien ei tarvitse syödä esim. leipää, samat ravinteet saa myös muualta.

Vierailija
376/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä te oikein syötätte lapsillenne ja itsellenne aamu- ja iltapaloiksi jos kerran viljat ei ole välttämättömiä?

[/quote]

Meillä syödään yleensä aamuisin papuja vaihtelevan kastikkeen kanssa, seurana lasi maitoa ja hedelmä. Kuivatut pavut on halpoja, terveellisiä ja pitää ainakin oman oloni kylläisenä paljon puuroa paremmin.

Vierailija
377/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä te oikein syötätte lapsillenne ja itsellenne aamu- ja iltapaloiksi jos kerran viljat ei ole välttämättömiä? 

[/quote]

Jos keliakiakorvaus on ollut mukana mahdollistamassa tällaista tyhmyyttä, on siinä yksi hyvä syy lisää poistaa moinen tuki. Joutuu tämänkin kirjoittaja edes hieman perehtymään ravitsemukseen - ei huono asia perheen äidille, jonka varassa lasten ruokkiminen hyvin pitkälle makaa.

Vierailija
378/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:57"]

[/quote]

Jos keliakiakorvaus on ollut mukana mahdollistamassa tällaista tyhmyyttä, on siinä yksi hyvä syy lisää poistaa moinen tuki. Joutuu tämänkin kirjoittaja edes hieman perehtymään ravitsemukseen - ei huono asia perheen äidille, jonka varassa lasten ruokkiminen hyvin pitkälle makaa.

[/quote]

Luulisi, että juuri keliaakikot olisivat perillä ravinnosta. Tän ketjun perusteella huomaa, että näin ei todellakaan ole.

Vierailija
379/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetki sitten kaverini totesi, että keliakia-korvaus on naurettavan pieni. Sama kuin ei maksaisi ollenkaan. No nyt ei makseta! Ja valittaa tietty nytkin

Vierailija
380/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastikko ei lapsille leipää ja puuroa??? Huhhuh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme