Keliakiakorvaus poistuu!
Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.
Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!
Kommentit (419)
Näihin säästöihin nyt täytyy jokaisen osallistua. On paljon ihmisiä, joilla on henkeä uhkaavat allergiat, joihin ei saa mitään korvauksia. Viljattomuuteen ei kuole. Ne voi korvata muilla aineksilla. En siis ymmärrä tätä itkemistä. Ja kuten joku tuossa kirjoitti, niin esim silmälaseihin ei saa mitään korvauksia. Ilmankaan ei pärjää.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:28"]
Ihan hyvä, että poistuu. Ihan tarpeeton tuki. Esim. Silmälaseja tarvitsevat eivät saa minkäänlaista korvausta mistään vaikka ei näkisi mitään ilman. Keliakiaa sairastavalla on useita muita ruokavaihtoehtoja, silmälaseja on hankala korvata millään toisella tuotteella..
[/quote]
Ja miten sinun elämäsi nyt silmälaseja käyttävänä parantuu, kun keliakiatuki poistuu? Miten tämä konkreettisesti helpottaa sinun elämääsi?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:30"]
Niin, ja täällä on moneen kertaan jo todettu, että se ruokailu kun ei rajoitu vain sinne kotiin jossa kokkailu onkin helppoa. Mutta tästä ketjusta nyt on tullut omakehuketju, jossa luetellaan mitä ruokia kukakin osaa tehdä, eli kauas on jo menty itse aiheesta.
[/quote]
Omakehuketju? Enemmänhän ihmiset yrittävät antaa vinkkejä valmistaa edullista ja gluteenitonta ruokaa, kun 20€ menetyksen jälkeen keliaakikot eivät enää osaa valmistaa gluteenitonta ruokaa. Mietin kyllä myös miten tuo tuki vaikuttaa siihen, että reissussa on vaikea syödä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:25"]
Mutta auttaako tuo korvaus yhtään niiden kanssa?
Ja mainitsepa vielä muutamia tuollaisia, yleisesti käytettyjä elintarvikkeita.
[/quote]
Voit mennä ihan itse kauppaan tekemään empiiristä tutkimusta, kerta et sellaista ole tehnyt.
[/quote]
Eli eipä niitä tainnutkaan olla kauhean paljon, kun yhtäkään ei muistu mieleen.
[/quote]
Sinä voit ihan itse mennä katselemaan ja tehdä ihan listankin. Saatpahan ainakin tunnetta, että olet kerrankin tehnyt jotain itse.
Olen tehnyt sen verran empiiristä tutkimusta, että varmaan 99% käyttämistäni ruoka-aineista ei sisällä gluteenia. Käytän joskus valmiskastikkeita (lähinnä aasialaisissa ruoissa ja erittäin harvoin, eikä näistäkään kaikki sisällä gluteenia) ja välillä vehnäleseitä. Äkkiseltäni en kaapista nyt löytänyt muita ruoka-aineita, joissa gluteenia olisi edes sen verran että pakkauksessa olisi maininta mahdollisista jäämistä (no, on vehnäjauhoja mutta en käytä niitä itse). Toki joskus syön jäätelöä, suklaata tai keksejä, mutta nuo tuskin ovat kauhean tärkeitä terveellisen ruokavalion kannalta, eikä valtion tarvitse näiden syöntiä tukea.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:40"]
Niin, ja täällä on moneen kertaan jo todettu, että se ruokailu kun ei rajoitu vain sinne kotiin jossa kokkailu onkin helppoa. Mutta tästä ketjusta nyt on tullut omakehuketju, jossa luetellaan mitä ruokia kukakin osaa tehdä, eli kauas on jo menty itse aiheesta.
[/quote]
Omakehuketju? Enemmänhän ihmiset yrittävät antaa vinkkejä valmistaa edullista ja gluteenitonta ruokaa, kun 20€ menetyksen jälkeen keliaakikot eivät enää osaa valmistaa gluteenitonta ruokaa. Mietin kyllä myös miten tuo tuki vaikuttaa siihen, että reissussa on vaikea syödä.
[/quote]
Ei tässä nyt herranjumala ole kyse siitä mitä ruokaa keliaakikko osaa tehdä tai millä korvata tuo pasta. Luuletko, että keliaakikot eivät ole koskaan perehtyneet keliaakikoille sopiviin ruoka-ohjeisiin. Kyllä tämä palsta on täynnä käsittämättömän tyhmiä ihmisiä! Ei voi kun toivoa, että se keliakia pamahtaa teidänkin kohdalle.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
Ei tässä nyt herranjumala ole kyse siitä mitä ruokaa keliaakikko osaa tehdä tai millä korvata tuo pasta. Luuletko, että keliaakikot eivät ole koskaan perehtyneet keliaakikoille sopiviin ruoka-ohjeisiin. Kyllä tämä palsta on täynnä käsittämättömän tyhmiä ihmisiä! Ei voi kun toivoa, että se keliakia pamahtaa teidänkin kohdalle.
[/quote]
Jep. Eipä tosin tällä palstalla käydyt keliakiakeskustelut ole koskaan sitä fiksuinta antia olleet. Eräässäkin ketjussa jankattiin useamman henkilön toimesta, että keliakia on siedätettävissä oleva. Toisessa taas pidettiin keliaakikkoja hysteerisinä, kun "eihän kukaan voi yhteen pullapalaan kuolla".
Että näiden pohjalta ei kannata odottaa kauhean antavaa keskustelua...
Olisiko mitään, että matkalla saattaa tarvita sitä kalliimpaa leipää. Tai vieraisilla, jos kukaan ei vaihteeksi sinua ole muistanut vaikka keliakiastasi hyvin tiedetään.
[/quote]
Miksi pitää ostaa sitä kallista leipää? Miksei osta leikkeleitä, hedelmiä, juustoa? Jos pitää ostaa kallista leipää, viekö se vararikkoon jos sitä joskus joutuu ostamaan ilman kelatukea? Miksi maitoallergikko ei saa tukea, vaikka hänenkään allergiaansa ei kylässä muisteta?
Näin keliaakikkona ja sen vakavista seurauksista tietävänä ihmettelelen tätä mekastusta tuen loppumisesta. Sillä olen itse elänyt jo pitkään ilman leipää ja makaronia. Siis olen vain pyrkinyt mahdollisimman lyhyisiin tuoteselostuksiin ja jotenkin noi on tipahtanut pois ruokavaliosta. Mutta koen syöväni monipuolisesti hyvää ja laadukasta ruokaa. Enkä kyllä koe maksavani ylimääräistä siitä et olen keliaakikko! Eikä mun ruokalasku järin suuri ole!
Meillä on koko perheellä keliakia. Ei suurenna ruokakustannuksia, päinvastoin on pienentänyt sen jälkeen kun keliakia meillä KAIKILLA todettiin. En pyri korvaamaan jauhoja vaan olen kokonaan muuttanut perheen ruokailusysteemiä. Suosittelen muillekin. Tosin sitten pitää itse tehdä ruokaa ja syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa ja keskittyä siihen ruuan laittamiseen. Ravintolassa voi myös syödä ihan huolettomasti kun ottaa asioista itse selvää.
Kylässä ei syödä pullaa. Jos ei ole muuta tarjolla kuin pullaa ja keksejä niin voi sanoa että jestas kun on hyvännäköistä pullaa mutta valitettavasti jää multa nyt väliin. Ei kylään mennä nälkäisinä kärkkymään ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:48"]
Olisiko mitään, että matkalla saattaa tarvita sitä kalliimpaa leipää. Tai vieraisilla, jos kukaan ei vaihteeksi sinua ole muistanut vaikka keliakiastasi hyvin tiedetään.
[/quote]
Miksi pitää ostaa sitä kallista leipää? Miksei osta leikkeleitä, hedelmiä, juustoa? Jos pitää ostaa kallista leipää, viekö se vararikkoon jos sitä joskus joutuu ostamaan ilman kelatukea? Miksi maitoallergikko ei saa tukea, vaikka hänenkään allergiaansa ei kylässä muisteta?
[/quote]
Tai tarkemmin sanottuna, miksi valtion pitää tukea sitä, että haluat syödä kallista leipää?
Ja tiedän kyllä että keliakia ei ole allergia, mutta verrattavissa tässä vertauksessa kuitenkin.
Tuliko mieleen syödä sen turhan pastan yms. tilalla vaikka kasviksia..tekis hyvää ihan kaikille, ei vaan keliaakikoille...Muutenkin jos kuukauden budjetti on kiinni 20 eurosta pitäsköhän miettiä uudestaan mihin sitä rahaa oikeen menee tai hankkia parempi työ.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:49"]
Meillä on koko perheellä keliakia. Ei suurenna ruokakustannuksia, päinvastoin on pienentänyt sen jälkeen kun keliakia meillä KAIKILLA todettiin. En pyri korvaamaan jauhoja vaan olen kokonaan muuttanut perheen ruokailusysteemiä. Suosittelen muillekin. Tosin sitten pitää itse tehdä ruokaa ja syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa ja keskittyä siihen ruuan laittamiseen. Ravintolassa voi myös syödä ihan huolettomasti kun ottaa asioista itse selvää.
Kylässä ei syödä pullaa. Jos ei ole muuta tarjolla kuin pullaa ja keksejä niin voi sanoa että jestas kun on hyvännäköistä pullaa mutta valitettavasti jää multa nyt väliin. Ei kylään mennä nälkäisinä kärkkymään ruokaa.
[/quote]
Juu ja minäkin sairastan syöpää ja kun kohta kuolen niin tämän perheen ruokakulut pienenevät samalla. Kätevää.
Mutt eikös niihin lääkekorvauksiinki ole tulossa muutoksia??
Keliaakikot saisi lopettaa valittamisen. Oma ruokavalioni on luontaisesti gluteeniton, maidoton, sipuliton ja pähkinätön. Luontaisesti gluteeniton tarkoittaa sitä, etten voi syödä esim. useimmille keliaakikoille sopivia puhdas kaura -tuotteita. Ruokavalioni on siis todella rajoittunut, mutten ole silti koskaan saanut edes keliakiakorvausta, koska diagnoosini ei ole keliakia. Käytän ruokaan n. 150-200 euroa kuussa. Syön sillä hyvin ja monipuolisesti, kun teen melkein kaiken alusta asti itse.
Olen aina pitänyt keliakiaa sen verran vakavana ja ikävänä sairautena, että mielestäni he ovat kyllä korvauksensa ansainneet. En voi hyväksyä tuota vähennystä enkä ymmärtää tässä ketjussa vihapuheita laukoneita ihmisiä. Hävetkää! Keliakia ei ole mikään leikin asia eikä todellakaan verrattavissa allergioihin.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä mihin kylmään ja kovaan p*skayhteiskuntaan porvarihallitus ihmisä agitoi. Ja oslle ihmisistä tälaline sopii peremmin kuin hyvin, omaa ahdistusta on kiva purkaa räksyttämällä heikommilleen. Näinhän se koulukiusaaminenkin toimiin. kisuaajayhteiskunta on porvarihallituksen polttoainetta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:27"]
Kaikille, jotka halveksivat keliaakikkoja tai muita sairauksia sairastavia, niin rukoilen teille joku päivä kolahtavan omaan nilkkaan. Kaikki sairaudet eivät ole ns. itse hankittuja.
T. Itse terve
[/quote]
Kukaan täällä ei halveksi keliaakikkoja. Vain sitä keliaakikkojen asennetta, että muuta ruokaa ei löydy kuin viljaa.
[/quote]
Mikä tämä salaperäinen monoliitti "gluteeniton vilja" on, kun sitä termiä täällä ketjussa viljellään halveksivaan sävyyn?
Gluteenittomien tuotteiden raaka-aineet kun voivat olla mitä tahansa tapiokasta, maissista, tattarista, hirssistä tai kaurajauhosta hernejauhoihin, soijaan, mantelijauhoon, jauhettuihin siemeniin... en kyllä lähtisi kaikkia noita paheksumaan minään tarpeettomana hiilarihöttönä.
Tuntuu enemmän olevan siitä kiinni tuo korvauksen poistumisesta nariseminen, kun ei vaan "tykätä" mistään perunasta tai muusta normaalista gluteenittomasta ruoasta. Nykymaailmassa todella paljon nirsoja ihmisiä, ei kelpaa kuin ne turvottavat mössöpastat yms.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"] Luulin aina olevani onneton keittiössä, mutta nyt ovat kyllä keliaakikot laittaneet paremmaksi. Minulla ei ole keliakiaa, mutta syön gluteenittomasti. Korvaan pastan riisillä, perunalla, juureksilla (lempparini on tällä hetkellä bataatti), täyttävällä salaatilla... Leivälle hyvä korvike ovat ne riisikakut tai esimerkiksi ylempänä mainittu siemenleipä. Joku nurisi, että riisikakkuja saa syödä hirveän määrän ennen kuin nälkä lähtee. Jos päälle kokoaa saman minkä voileivällekin eli leikkeleen, juustoa, salaattia, kurkkua, tomaattia ja paprikaa niin ihmettelen kyllä jos noita vedät kymmenen ennen kuin olet kylläinen. Toki, jos olet korvannut kunnon ateriat leivällä, ymmärrän. Minulle leipä (ja nykyään ne riisikakut) on välipala kunnon ruokien välissä enkä yritä rakentaa koko ruokavaliotani leivän varaan. Niin moni ihminen elelee nykyään gluteenittomasti aivan omasta halustaan, että on aivan turha nillittää kalleudesta ja siitä, kuinka Kelan pitäisi sponssata päivittäin käytetty spagetti(jonka muuten voi korvata kesäkurpitsalla, vink vink). Omat ruokaostokseni eivät koskaan ole olleet yhtä halpoja kuin nyt gluteenittomuuden myötä. [/quote] Niin, sinä olet luopunut omasta tahdostasi gluteenista. Joku keliaakikko elää aivan helposti ja mukavasti ilman gluteenittomia tuotteita, joku kaipaa spagettia ja pastaa joka päivä. Sinä et voi päättää mitä joku muu saa syödä tai ei, eikä myös valtionkaan tulisi sitä toisen puolesta päättää. Monelle köyhälle tai yksinhuoltaja perheelle tämä uusi päätös voi olla todella tuntuva. Usein keliakia periytyy ja perheessä voi olla useampikin keliaakikko, jolloin tuo pieni tuki voi olla todella arvokas monipuolisen ruoan edellytys. [/quote] Kyynel.nyt viimeistään on aika jokaisen ottaa ihan itse vastuuta omasta elämästään.
[/quote]
Selvä. Elikkäs sitten pois kaikki työttömyystuet, toimeentulotuet, asumisen tuet ja lapsilisät.
Koska nyt viimeistään on aika jokaisen ottaa ihan itse vastuuta omasta elämästään.
[/quote]
No mitäs helvettiä, miinusten puolesta voisin melkein epäillä ihmisten ajattelevan, että ei HEIDÄN tarvitse vastuuta ottaa.