Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ammattikoulu oikeasti nykyisin tälläistä pelleilyä?

Vierailija
25.01.2022 |

Poika opiskelee ammattikoulussa. Käytännön päivät kestää monesti 8-15 tai 9-16. Suurin osa ajasta menee pojan mukaan istumiseen ja peukaloiden pyörittelyyn. Opettajat viipyvät kuulemma yli tunnin ruokatauolla ja kahvitunnitkin venyy lähes puolituntisiksi. Herää kysymys, että onko mitään järkeä pitää noin pitkiä päiviä jos tekemistä ei ole? Eikö olisi järkevämpää käyttää se aika johonkon kehittävään, mikä kuluu peukaloiden pyörittelyyn.

Oletteko muut kuuleet tälläisestä? Minun aikanani ammattikoulun työsalipäivät päätyivät monesti viimeistään puoleenpäivään tai ruokailuunkin. Mikä tässä on ideana?

M40

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 2021 laborantiksi. Päivät yleisimmin 9-15, pelkkää laboratoriossa työskentelyä. Opin paljon. Opettajat olivat paikalla ohjaamassa, mutteivat varsinaisesti luennoineet tai opettaneet. Itse piti työohjeista lukemalla opetella. Teoriaa opiskeltiin itsenäisesti kirjallisia tehtäviä tehden. Mielestäni kuitenkin hyvätasoinen amiskoulutus. Työssä oppimisessa 6kk, Joss sitten opeteltiin työpaikassa olennaiset taidot, jotka olivat lopulta paljon helpompia kuin koulussa tehdyt työtehtävät, mutteivat useinkaan vastanneet toisiaan. Riippuu niin paljon työpaikan painotuksesta.

Vierailija
102/124 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on muutenkin masentunut (siis oikeasti, hänellä on ihan diagnoosikin) ja olli hetken innoissaan opiskeluista amiksessa, Kunnes kävi ilme että siellä lähinnä hengaillaan ja ravataan röökillä. Opettaja kävi pyörähtämässä ja häipyi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat tuhoaa nuorten tulevaisuuden näkymät tällä toiminnalla, mutta kun ei kiinnosta muu kuin oma perse.

Ei johdu opettajista, vaan Sipilän koulutusleikkauksista.

Vierailija
104/124 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni... olen aikuisopiskelika ammattikoulussa. Toimipisteiden välillä on varmasti eroja, varmaan samassa talossa eri linjojenkin kesken on. Mut... tää on ihan kuraa. En ole oppinut MITÄÄN koko puolentoista vuoden aikana koulussa. Olen kyllä oppinut, lähinnä omalla ajallani lintsatessa ja satunnaisissa harjoitteluissa eli kesätöissä. Koulussakin pääsee ihan vähän harjoittelemaan. Tosin opettajat eivät puutu siihen ja jos yrittävät opettaa, eivät itse osaa. Lorvivat meillä YLI tunnin ruokatauoilla, kaksi tunnin kahvitaukoa on myös päivässä ja sen lisäksi tuntuu heidän työnsä olevan enimmäkseen virkistyspäivän suunnittelua... jonkun kantelunhan tästä voisi tehdä, mutta ratkaisin ongelman menemällä päivätöihin. Niille oppivelvollisille naperoillehan tämä ei ole aina realistinen vaihtoehto. Kyllä alan työpaikalla opin suurinpiirtein kahdessa päivässä enemmän kuin koululla yli vuodessa.

Vierailija
105/124 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuollaisesta AMK:ssa jo yli kymmenen vuotta sitten. Silloin se oli 4-vuotinen ja opiskelija oli sitä mieltä, että sen ehtisi vallan hyvin käydä 3 vuodessa, jos olisi täysiä päiviä. Ammattikoulukokemuksia ei aivan viime vuosilta ole, mutta harjoittelijoista päätellen pitää paikkansa.

Itsenäinen opiskelu on nykyään muotia. Sen tuloksena ammattikouluista valmistuu "ammattilaisia", joista ehkä kaksi kymmenestä kykenee tekemään sitä työtä, jota opiskeli.

Vierailija
106/124 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulun opettajat siirrettiin vuosityöaikaan ja siinä systeemissä heille siis kuuluu ruokatunti ja kahvitauko. Ne eivät veny vaan ovat juuri sen mittaiset kuin työehtosopimuksessa on määritelty. Jos lapsesi vertaa tätä peruskoulun opettajiin jotka eivät ole vuosityöajassa niin tuntuuhan ne opettajien lakisääteiset tauot pitkiltä kun on tottunut että opettaja saa maksimissaan 15-30 min ruokailuun eikä sekään ole taukoa kun on valvottava ruokalassa lasten/nuorten ruokailua samalla. 

Työlainsäädännön mukaan ruokatauko on 20min. ja jos pitempi, se menee omalla ajalla ja lisätään työaikaan.

Kahvitauko taas 10min.

Vierailija
107/124 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset heikennykset amisten tasoon tulivat 90- luvulla, rahoitus kytkettiin valmistuneiden määrään.

Sitä ennen perseilijät saivat potkut koulusta.

Jos ei osannut vaadittuja asioita minimitasolla, tuli kurssista tai kokeesta hylätty.

Hylätty numero tarkoitti, että ei saanut papereita.

Vierailija
108/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Amiksessa 1987-1990

Äidinkieli 114h

Englanti 156h

Ruotsi 38h

Matematiikka 190h

Fysiikka ja kemia 114h

Kansalaistieto 152h

Liikunta ja terveystieto 228

Taide- ja ympäristökasvatus 38

Sähkötekniikka 380h

Teknillinen piirustus 114h

Sähköasennustekniikka 228h

Elektroniikka 722h

Tietotekniikka 342h

Tietokonetekniikka 304h

Tietoliikennetekniikka 342h

Teletekniikka152h

Audio- ja videotekniikka 510h

Työharjoittelu(etsimäni huoltoliike) 114h

Kaikki opinnot suoritettu motivoituneen opettajan johdolla.

Näiden entisten tutkintojen suorittajat vastaava nykyistä AMK tasoa!

Joskus 70-luvulla sähköpuolella oli myös 2 vuotinen tutkinto, sekin tuotti erittäin päteviä osaajia teoria/käytäntöön! Kolmas vuosi ammattikouluissa 70 luvulla palkatonta työtä opettajien hyvävelikerholle käytännön asennuksissa. Kaksi vuotta riittää ammattitutkintoon! Nykyään koulutetaan titteleitä, ei osasjia. Kaikenlaisilla iltakursseilla muka sähkömiehiä, sallikaa nauraa. Tuttava suoritti iltakursseilla sähköalaa, eikä tuntenut edes kaapeleita saati teoriaosaamista!!!

Vierailija
109/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellelyä se oli jo 2007 kun minä olin ammattikoulussa.

Vierailija
110/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kaveri sanoi ettei opettajia ole läsnä hänen alallaan ja lopetti kesken koulun. Elettiin vuotta 2009-2012.

Mulla sentään opettajat olivat läsnä, mutta enpä tuntenut oppivan mitään karun luokkahengen takia. Pomoni poika oli myöhemmin samassa amiksessa ja huonompaan suuntaan mennyt. Ei kuulemma opeteta enää mitään ja pomoni oli tyrmistynyt amiksen tasoon. Apua ei saa, jos sitä tarvitsisi.

Vierailija
111/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika turhautui ihan täysin tuohon touhuun. Lähti koulusta kesken päivän, kun ei halunnut viettää istuskellen aikaansa. Valmistui 6 vuotta sitten. Onneksi sai hyvän harjoittelupaikan ja on edelleen siellä töissä. Hyväksi työntekijäksi on kuulemma kehittynyt. 

Vierailija
112/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama se amiksessa oli miten hoiti tehtävänsä. Eräs käytännön maikka ei edes tiennyt kuka oli kuka. Ainakin sekoitti mut kiusaajani kanssa. No, kiusaajani oli parempi koulunkäynnissä, kuin minä 😂

Vierailija
113/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika käy juuri ammattikoulua kahdessa vuodessa. On niitä harvoja luokassa jotka ei lorvi päiviään. Koko toinenaste pitäisi muuttaa kaksivuotiseksi ja tehostaa opetusta.

Vierailija
114/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat tuhoaa nuorten tulevaisuuden näkymät tällä toiminnalla, mutta kun ei kiinnosta muu kuin oma perse.

Kerrotko mitä viimeisin opetusministeri, vasemmiston Li Andersson, teki asian korjaamiseksi?

Vierailija
115/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulun opettajat siirrettiin vuosityöaikaan ja siinä systeemissä heille siis kuuluu ruokatunti ja kahvitauko. Ne eivät veny vaan ovat juuri sen mittaiset kuin työehtosopimuksessa on määritelty. Jos lapsesi vertaa tätä peruskoulun opettajiin jotka eivät ole vuosityöajassa niin tuntuuhan ne opettajien lakisääteiset tauot pitkiltä kun on tottunut että opettaja saa maksimissaan 15-30 min ruokailuun eikä sekään ole taukoa kun on valvottava ruokalassa lasten/nuorten ruokailua samalla. 

Työlainsäädännön mukaan ruokatauko on 20min. ja jos pitempi, se menee omalla ajalla ja lisätään työaikaan.

Kahvitauko taas 10min.

Ammatillisten opettajien lounasaika on 30 min, joka ei kuulu työaikaan. Kahvitauot ovat 2x15 min, mutta tuossa ajassa on velvollisuus hoitaa myös työasioita.

Vierailija
116/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä viimeisin opetusministeri, vasemmiston Li Andersson, teki asian korjaamiseksi?

Syytteli sipilän hallitusta eikä tehnyt itse asialle mitään, vaikka oli valtaa?

Vierailija
117/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin nyt aikuisena 1,5 vuodessa puutarhurin tutkinnon, ja opetuksen taso vaihteli ääripäästä toiseen. Oli kyllä kiva 1,5 vuotta työelämässä puurtaisen jälkeen, kun koulu alkoi 9.00 ja loppui viimeistään 14.00. Ilmainen ruoka ja työvaatteet. Mikäs siinä.. Mutta mitään ammattilaista ei minusta siellä tullut vaikka keskiarvo oli 4,7/5, töissä ne opit tulee, ei koulun penkillä. Mutta omaa lastani kannustan kyllä lukioon, siellä sai oikeasti tehdä hommia hyvien numeroiden eteen. Amiksesssa ei ollut yhtään isompaa tenttiäkään, vain kasvintunnistusta. Miten kenenkään oppimista voi seurata jos ei ole kokeita tai läsnäolopakkoa? 

Vierailija
118/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika opiskelee 1. vuotta logistiikalla. Koulupäivät ovat ajoittain ihmeen lyhyitä, tyyliin 2h. Käytännön opetusta on minimaalisesti, ohjeena on että "kato netistä". Näillä tiedoilla sitten pitäisi yhdistelmäajoneuvokuskiksi alkaa, se kuitenkin on aika vastuullista hommaa kun puhutaan todella isojen ajoneuvojen liikuttamisesta. Pojan luokalla on paljon lintsaajia ja oppilaita jotka tulee kouluun lähinnä ollakseen röökillä ja joita ei juuri tunneilla näy. Itse on motivoitunut ja haluaa alalle mutta harmittelee välillä tuota opetuksen huonoa laatua. Voisi aivan hyvin tiivistää koko koulutuksen kahteen vuoteen, esim. yto-aineet on täysin turhia koska kerrataan samoja asioita mitä äsken oli peruskoulussa. Itse olen käynyt yliopiston ja nyt opiskelen AMK-tutkintoa. AMK vaikuttaa ihan pelleilyltä yliopistoon verrattuna, suurin osa on itsenäistä opiskelua verkossa, pakollisten lähituntien määrä vedetty minimiin. Kyseessä sairaanhoitajakoulutus jossa olisi tietysti kiva että saisi harjoitella niitä käytännön juttuja muillakin kuin oikeilla potilailla... Oppimateriaalien laatu on laidastaan todella surkea, esim. sähköisissä materiaaleissa kirjoitusvirheiden määrä on sellainen että sattuu silmiin kun tekstejä lukee. AMK-opinnäytetyö on samaa pelleilyä, ei ole mitenkään verrattavissa yliopiston kanditutkielmaan vaatimustaso. AMK-opinnot voisi myös aivan hyvin tiivistää nykyisen 3.5v sijaan 2 vuoteen tämän oman kokemuksen perusteella. 

Vierailija
119/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin amista 90-luvun lopussa ja jo silloin siellä tärkeintä oli tupakkatauot. Ei todellakaan ole mikään uusi ilmiö. Myös opettajat muuten pössyttelivät opiskelijoiden kanssa.

Vierailija
120/124 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin nyt aikuisena 1,5 vuodessa puutarhurin tutkinnon, ja opetuksen taso vaihteli ääripäästä toiseen. Oli kyllä kiva 1,5 vuotta työelämässä puurtaisen jälkeen, kun koulu alkoi 9.00 ja loppui viimeistään 14.00. Ilmainen ruoka ja työvaatteet. Mikäs siinä.. Mutta mitään ammattilaista ei minusta siellä tullut vaikka keskiarvo oli 4,7/5, töissä ne opit tulee, ei koulun penkillä. Mutta omaa lastani kannustan kyllä lukioon, siellä sai oikeasti tehdä hommia hyvien numeroiden eteen. Amiksesssa ei ollut yhtään isompaa tenttiäkään, vain kasvintunnistusta. Miten kenenkään oppimista voi seurata jos ei ole kokeita tai läsnäolopakkoa? 

Harvemmin sitä oppimista on, jos ei ole opetusta. Sitten kun on, ettei kaikki kykene itsenäiseen opetteluun. Mä olin ihan kusessa amiksessa, kun erityiskoulussa sain yksityistä opetusta. Kiusaamista päälle ja sitten alkoi itselläni masennuskausi. Onneksi olen päässyt siitä yli työllistyttyäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi