Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita Joulun viettoon UK:ssa ... vai muualle?

21.09.2006 |

Emme ole todennäköisesti menossa Suomeen jouluksi. Nyt kaipailisin jotain ideoita Joulun viettoon Englannissa tai vaikkapa Skotlannissa? Vai olisiko jotain muuta ideaa, joku kiva " joulukaupunki" muualla?

Perheessämme poika jouluna vajaan 4v ja toinen jouluna 1v 3kk. Vanhemmalle joulupukki ja lahjat tärkeitä :-) Perheessä myös isä ja äiti ;-)

Kaikki ideat, vinkit, huomiot, kommentit otetaan kiitollisina vastaan.

Fedjasetä ja pojat Newcastlessa

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttekö siellä pikkujouluissa ihan koko perheen voimalla ? Meidän uudelle tulokkaalle siitä ei olis vielä juurikaan iloa, enemminkin ajattelin ITSEÄNI :) tiedä sitten miten toi puolisko siitä innostuisi.. Täälläkin on jouluparaati - joulukadun avajaiset (valot sytytetään) ja tänä vuonna saksalaiset joulumarkkinatkin, sieltä varmaan löytyy jotain " perinteistä" . Kättä väännetään vielä avataanko lahjat aattona vai päivänä..Mutta mä olen aina viettänyt joulua muutenkin monta päivää, milloin kenenkin ruokapöydässä...niin ei mulle niin väliä. Tänne meillepäin on muuttanut yksi suomalais-britti lapsiperhe ja olen jo kutsunut heidät meille laatikkoja syömään.

Vierailija
2/10 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan joka kerta missattu Edinburghin jouluvalojen sytyttaminen, mutta ei ole haitannut kun kuitenkin myohemmin nahdaan ne paalla ja kauniit on!

Saksalaiskraasan lisaksi olemme nauttineet Ranskalaisten markkinoista (se ruoka on NJAM!!) ja winter Wonderlandissa olemme kayneet luistelemassa, tietenkin on lapsille myos huvipuisto (mutta koitan valtella sita, koska sinne menee rahaa niin paljon...)

Suomi koulu pitaa perinteiset pikkujoulut (03.12. su), jotka on koko perheelle, ja sinne tulee myos Suomi-Skotlanti seuran ihmisia laulamaan joululauluja ja tervehtimaan. Omille lapsille ostetaan etukateen joku pikku lahja, jonka pukki sitten jakaa paikan paalla! ja jouluherkkuja/ arpajaiset yms on tarjolla/ myytavana! Viimevuonna pidettiin erikseen oikein myyjaiset/ kirpputori!

Tana vuonna nakojaan on puuhasteilla vahan marempi pikkujoulu aideille, eli kuuleman mukaan ensin sauna/ uinti, sitten eraan aidin luokse istuksimaan, ja sitten baariin jne - tama siis Suomi-koulun pikkujoulujuhlaa edeltavana lauantai-iltana. Ei iske meikalaista... mutta sinne vaan jos Edinburghin yo-elama viehattaa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

in viime vuosituhannella olleet kivat. Joulupukki aattona olisi aivan super-juttu, mutta aidonoloisen ja suomea puhuvan pukin löytäminen saattaa olla ylivoimaista! (olemmehan aina korostaneet, että pukki on suomalainen, niin eihän se voi olla yhtäkkiä suomenkielentaidoton!) Ehkäpä meilläkin käy pukki yöllä, kunhan ehtii Suomesta tänne...

Jaahas, minä lähden nyt kaatosateeseen hakemaan kuopusta eskarista kotiin...

Vierailija
4/10 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippu. Mä oon sellanen jouluihminen että tarvii kantaa korsi kekoon tässäkin...Mulle tulee nyt itselleni toinen joulu elämässäni jonka vietän kokonaan pois suomesta (viimeksi 93) ja vähän kieltämättä jännittää. Mutta on meidän perheen 1.joulu (laskettu aika 16.11.) Tein viime jouluna itse porkkana&lanttulaatikot ja kinkun ensimmäistä kertaa. olivat tosi menestys täällä puoliskon kotona. Ikeasta on ostettu piparit. Niitä nautitaan M&S.n glögin kanssa joka on ehdottomasti paras. Tulee myyntiin muistaakseni ens kuussa. Meille tulee tänä vuonna myöskin aito kuusi - B&Q.sta. Ikeasta saa kivoja koristeita. Ostin viime vuonna tuohipukkia jne. ;) Täällä on ollut luntakin parina viime jouluna vähän, niin se auttaa tietysti asiaan. Mä kaipaan kyllä torttuja ja onneksi nyt tuleekin suomesta ystävä kylään marraskuussa, niin saa sitten sitä luumuhilloa, en ole löytänyt mitään vastaavaa täältä...

Aviemore on tuolla Cairngormsin vuoristossa sellainen " joulukylä" siellä on muistaakseni joku joulupukin paja tms. ainakin ollut. Se on kyllä niinkuin Ski-Resort. Olen käynyt parikin kertaa, mutta eipä siellä kauheesti ole muuta kuin maisemia kateltavana. Vois kyllä olla ihan kiva viikonloppuloma paikka lapsiperheelle. Netistä löytää usammankin sivuston siitä.

Mukavaa joulunodotusta. Ai niin Ikeastahan saa myös valmiit palat piparitaloon, sellanenhan vois olla ihan kiva askarteluhomma 4-vuotiaalle...

Vierailija
5/10 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideoita joulun viettoon ja muita keskusteluja brittiperheista loytyy

http://groups.msn.com/Britti-Suomiperheet

Vierailija
6/10 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marks&Spencerillä oli joulureleet hyllyissä jo viime viikolla. Itse en ole ihastunut enkkujen X-mas puddingsiin enkä mince piehin. Enkä tykkää kyllä porkkanalaatikostakaan että ruuan puolesta en ole hirveä jouluihminen. Muksujen kanssa ollaan leivottu piparit (jotka ovat olleet valtava menestys täällä) ja aattona tehdään yleensä joku muu lintu kuin kalkkuna. Mies on puoliksi ranskalainen, joten ruokapuoli noudattaa sen maan linjaa: osterit, etanat, lintu, turnipseja jne.

Yleensä tapa on, että vietetään joulu sen maan mukaan missä ollaan. JOs ollaan suomessa, tulee pukki jne. jos ollaan täällä, lahjat jaetaan 25.pvä aamuna.

Merimieskirkon joulumyyjäisistä saa varmaan jouluruokia ja savulohta saa joka putiikista. Joulukuusia myydään joka kulmassa.

Vierailija
7/10 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pienen joulukuusen, jonka koristelemme yhdessa.

Marks&Spencerista ostan jouluruuat, piparit ja joitain muita herkkuja (mita sattuu mieli tekemaan) teen itse.

Suomi-koululaisilla ja Suomi-Skotlanti seuralla on yhteinen pikkujoulu, jossa laulamme suomalaisia joululauluja, ja pukkikin kay lapsia tervehtimassa!

Taalla on myos perinteinen pukkiparaati, jonka olemme kayneet katsomassa, viime vuonna keskustassa oli myos ihan oikeita joulupukin poroja joita sai silittaa, seka ihan oikea joulupukki!

Ostoskeskuksilla on tapana jarjestaa Santa' s Grotto (tosin niihin voi olla kauheet jonot...) mika on meidan tytolle ollut kiva kokemus. Saa istua hetkeksi pukin syliin ja kertoa lahjatoiveistansa! (Aiti korva herkkana vieressa...). Ne on myos koristeltu tosi viimesen paalle!

Jouluvaloja olen ostanut vuosien myota (Homebase, B&Q yms) kotia koristamaan, ja ainakin taala pimeassa pohjoisessa kaupunkikin on kauniisti valaistu!

Meilla avaamme lahjat jo aattona, samoin syomme joulu-aterian jo silloin.

Paikalliset sanovat etta joulupaiva on se paiva vuodesta kun saa jo aamusta alkaa nauttimaan alkoholia... en tieda englannista? Meille tosin on tuo alkoholin ja joulun yhdistaminen vierasta. Tunnelmaan kylla paasee takuulla ilmankin!

Vierailija
8/10 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta (6 joulua Britanniassa) joulu Briteissä on aika villi ja kostea Suomeen verrattuna. :-) Pikkulasten vanhemmatkin naukkailevat alkoholia joulun ajan, ja eihän siinä nyt mitään pahaa ole jos ei riistäydy käsistä. Jouluaattona on perinteisesti menty pubiin, lasten kanssa tai ilman, ja joulupäivänä avattu lahjoja ja syöty sukulaisten tai kavereisden kans. Ainoastaan sillon kuin oli Suomesta vieraita, vietimme " suomalaista" joulua eli aattona. Itse haluaisinkin melkein joulua viettämään Britteihin (huokaus). Suomessa soi hartaat joululaulut, Briteissä raikuu " joulurallit" ja krääsää on joka lähtöön! Lontoon suomalaisella kirkolla on perinteiset joulumyyjäiset josta haetteiin aina perinteiset joulumuonat kotiin.

Vierailija
9/10 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

villit ja kosteat joulut täälläkin :) Aluksi tuntui oudolta ja rienaavalta mutta oon kans jo tottunut. Kaipaan toki paljon asioita suomalaisesta joulusta, mutta toisaalta suomessa joulua viettaessani tulen levottomaksi kun ei oikein näe ketään eikä kehtaa niin käydä vieraisillakaan kun ihmiset monesti haluavat olla vain omissa oloissaan ja hiljentyä.

Vierailija
10/10 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsu vaikka joku ystäväperhe kylään, se voi tuoda jo joulun tunnelmaa eikä olo tunnu niin eristetyltä.

Ja jos olet kirkkoihmisiä, niin voihan sitä käydä joulukirkossakin. On varmasti mielenkiintoinen, kaunis ja harras tapahtuma siellä Briteissäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän