Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitoshuoltajan työ

Vierailija
27.05.2015 |

Eli aloitan työn kesän ajaksi ensi viikolla laitoshuoltajana(siivoojana) sairaalassa teho osaston puolella. Pelottaa jos mokaan,voiko minun siivousvirheeni/-puutteeni olla kuinka kohtalokas? Onko ketään joka olisi ollut laitoshuoltajana, onko työ fyysisesti raskasta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:28"]Kröhöm, siivooja on tyyppi jolla ei ole pätevyyttä. Laitoshuoltajalla taasen on. Työkohteella ei ole merkitystä.

[/quote]
Tätä mäki ihmettelin, laikkari koulutukseltani siis itsekin :D
[/quote].

Olen

itsekin laikkari ja oli aivan pakko sanoa tuo ero :) Työ sairaalassa ei tee laitoshuoltajaksi vaan pätevyys.

Nimim laikkari, joka on töissä päiväkodissa

Vierailija
2/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:28"]Kröhöm, siivooja on tyyppi jolla ei ole pätevyyttä. Laitoshuoltajalla taasen on. Työkohteella ei ole merkitystä. [/quote] Tätä mäki ihmettelin, laikkari koulutukseltani siis itsekin :D [/quote]. Olen itsekin laikkari ja oli aivan pakko sanoa tuo ero :) Työ sairaalassa ei tee laitoshuoltajaksi vaan pätevyys. Nimim laikkari, joka on töissä päiväkodissa

[/quote]

Minulla ei ole koulutusta ja työskentelin yliopistosairaalassa. Työtodistuksessa lukee laitoshuoltaja... Tästä tosin muutamia vuosia aikaa, ehkä nykyisin ollaan noiden nimikkeiden kanssa tarkempia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää! On siellä kaikki mahdollinen perehdytys jne:)

Vierailija
4/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin raskaimmat päivät olleet sairaalassa laikkarina ollessa. Mutta työpäivät menee nopeasti kun tekemistä riittää!

Vierailija
5/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat todella tarkan perehdytyksen hommaan joten siitä ei tarvitse huolehtia. Onhan se fyysistä työtä, mutta kun muistat työergonomian, oikeat asennot jne niin ei ole raskasta.
Nuorena tein laitoshuoltajan töitä ja muita siivoojan hommia, kaikista mukavinta oli minusta juuri laitoshuoltajan työ. Sairaalassa kaikki välineet ja aineet ovat hyviä ja siivousjärjestys tärkeää. Myöhemmin esimerkiksi päiväkodin siivoojana inhotti likaiset välineet ja suurpiirteisyys.

Vierailija
6/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20-vuotta sitten:) Tuskin voit mitään peruuttamatonta vahinkoa aiheuttaa. Älä kisko laitteiden piuhoja irti ja huolehdi käsihygieniasta ja siivoat aina puhtaasta likaisempaan. Vaihdat hanskoja, desinfioit käsiä joka välissä. Työ on normaalikuntoiselle ihan ok. Kiire voi olla välillä.

Vierailija
7/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva työ, onneksi olkoon! Kyllä siellä perehdytetään. Olen ollut itsekin laitoshuoltajana sairaalassa useamman vuoden. Tykkäsin.

Vierailija
8/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut laitoshuoltajana ilman aikaisempaa kokemusta tai koulutusta. Aiemmin olin kyllä ollut siivoojana kaupassa, joten hieman kokemusta oli siivoustyöstä.

En kokenut työtä fyysisesti kauhean raskaaksi. Tosin minulla on hyvä peruskunto ja liikun paljon vapaa-ajallakin. Jos sinulla on huono kunto niin työ voi aluksi tuntua raskaalta mutta kyllä siihen tottuu. Jalkapohjat oli minulla pari ensimmäistä viikkoa kipeät kun koko ajan on liikkeessä. Kannattaa satsata hyviin työkenkiin, mieluiten sellaiset jossa on remmi takana ihan työturvallisuuttakin ajatellen.

Työskentelin isossa sairaalassa eri osastoilla. Ehkä työn luonteesta johtuen en saanut kovinkaan hyvää perehdytystä. Sanoin tästä esimiehelle mutta hän ei oikein ottanut asiaa todesta. Työstä jäi vähän huono maku tuon perehdytyksen puutteen takia. Kyseisessä paikassa oli laitoshuoltajista huutava pula, joten ehkä siksikin perehdytys oli niin huonosti järjestetty. Toivottavasti sinun työpaikassasi on asiat paremmin.

En ole ollut teho-osastolla, mutta voisin kuvitella että siellä voi tulla vastaan ihan mitä vain. Potilaiden huono kunto voi ehkä ahdistaa. Lisäksi siellä on paljon erikoisia koneita ja laitteita... Tarvitset siis rohkeutta ja avointa mieltä. Kannattaa muistaa että ensimmäiset viikot ovat työssä kuin työssä hankalat ja kunhan työstä tulee rutiinia, saat sen tekemiseen lisää varmuutta.

Tietysti sairaalassa siivoukseen täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Jos huonokuntoinen potilas saa infektion hän voi menehtyä. Sinun on siis oltava tarkka ja huolellinen. Erityisesti jos potilaalla on jokin tarttuva tauti (MRSA, ESBL, tuberkuloosi, hiv jne...) pitää olla todella tarkka. Näihin kyllä varmasti perehdytetään ja neuvotaan miten kunkin tapauksen kohdalla tulee toimia.

Tässä nyt muutama vinkki:

-Kysy apua jos jokin asia tuntuu epäselvältä. Ei ole tyhmää kysyä, päinvastoin. Kukaan ei voi olettaa sinun osaavan asioita jos olet uusi työntekijä (ja varsinkin jos et ole tehnyt kyseistä työtä aiemmin)

- Arvosta sitä mitä teet. Vastaan tulee varmasti hoitajia/lääkäreitä/potilaita/omaisia jotka eivät arvosta työtäsi tippaakaan. Onneksi myös niitä on jotka arvostavat. Teet oikeasti tärkeää työtä ja ilman sitä sairaala ei pyörisi.

-HUOLEHDI OMASTA TURVALLISUUDESTASI pidä suojahanskoja, varo neuloja/muita teräviä esineitä, älä koske eritteisiin paljain käsin

-Huolehdi riittävästä käsihygieniasta, käsidesi ei poista likaa, joten käsiä pitää myös pestä saippuavedellä

Kirjastosta muuten saa laitoshuoltajan oppaita (esim. uudistuva laitoshuolto - opas sairaala- ja laitosaputyöhön). Ehkä sellaisesta voisi olla apua sinulle.

Tsemppiä kesätyöhön!

Vierailija
9/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! Ja suoraan sanoen minulle on ihan sama mikä on nimikkeeni, mutta kiitos kaikille neuvoista:) Anteeksi jos loukkasin jonkun ammatinimikettä..

Vierailija
10/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:28"]Kröhöm, siivooja on tyyppi jolla ei ole pätevyyttä. Laitoshuoltajalla taasen on. Työkohteella ei ole merkitystä. [/quote] Tätä mäki ihmettelin, laikkari koulutukseltani siis itsekin :D [/quote]. Olen itsekin laikkari ja oli aivan pakko sanoa tuo ero :) Työ sairaalassa ei tee laitoshuoltajaksi vaan pätevyys. Nimim laikkari, joka on töissä päiväkodissa

[/quote]

Minulla ei ole koulutusta ja työskentelin yliopistosairaalassa. Työtodistuksessa lukee laitoshuoltaja... Tästä tosin muutamia vuosia aikaa, ehkä nykyisin ollaan noiden nimikkeiden kanssa tarkempia?
[/quote]
Joskus sairaalassa työskenteleviä siivoojia sanotaan myös sairaala-apulaisiksi. Työpaikkakohtaista voi olla nuo nimikkeet, mutta koulutetun siivoojan ammattinimike on nykyisin laitoshuoltaja.

Vierailija
11/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kröhöm, siivooja on tyyppi jolla ei ole pätevyyttä. Laitoshuoltajalla taasen on. Työkohteella ei ole merkitystä.

Vierailija
12/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laitoshuoltaja voi hyvinkin levittää esimerkiksi noron ympäri osastoa, jos ei osaa tehtäviään. Tätä asiaa ei kannata yhtään hymistellä. Työn tärkeyden huomaa silloin, kun osastolle tulee joku, joka ei ole kunnolla perehdytetty tai joka ei piittaa työn jäljestä. 

Vierailija
13/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:32"]Kyllä laitoshuoltaja voi hyvinkin levittää esimerkiksi noron ympäri osastoa, jos ei osaa tehtäviään. Tätä asiaa ei kannata yhtään hymistellä. Työn tärkeyden huomaa silloin, kun osastolle tulee joku, joka ei ole kunnolla perehdytetty tai joka ei piittaa työn jäljestä. 
[/quote]
Silloin kun olin itse laitoshuoltajana sain todella hyvän perehdytyksen. Sairaalasiivouksessa on omat juttunsa jotka tulee hahmottaa. Saa olla kyllä surkea siivooja jos noroa levittää. Nykyisin on paljon virolaisia laitoshuoltajia ainakin pk-seudulla, heidän kanssaan on omat haasteensa kielimuurin vuoksi.

Vierailija
14/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norovirusta tarvitaan vain muutama kappale pinnoilla, jotta ne voivat jo aiheuttaa taudin. Koska laitoshuoltaja sekä siivoaa että huolehtii ruokien jakamisesta, mielestäni asiassa tulee olla tarkka. 

Vierailija
15/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:28"]Kröhöm, siivooja on tyyppi jolla ei ole pätevyyttä. Laitoshuoltajalla taasen on. Työkohteella ei ole merkitystä.

[/quote]
Tätä mäki ihmettelin, laikkari koulutukseltani siis itsekin :D

Vierailija
16/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikutat vastuuntuntoiselta kun mietit tällaisia. Tulet varmasti suoriutumaan hienosti työstä. :)

Vierailija
17/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista, tuli varmempi olo. Paitsi vähän tai itseasiassa alkoi aika paljonkin jännittää tuo että entäs jos nuo tarttuvat taudit tarttuvat minuun ja minun kauttani koko osaston väkeen!? Kuinka todennäköistä se on? Tietysti ette sitä voi prosentin tarkkuudella kertoa,mutta jos jotenkin....

Vierailija
18/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti sairaalassa siivoukseen täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Jos huonokuntoinen potilas saa infektion hän voi menehtyä. Sinun on siis oltava tarkka ja huolellinen. Erityisesti jos potilaalla on jokin tarttuva tauti (MRSA, ESBL, tuberkuloosi, hiv jne...) pitää olla todella tarkka. Näihin kyllä varmasti perehdytetään ja neuvotaan miten kunkin tapauksen kohdalla tulee toimia.
Viittaan siis noihin todella vaarallisiin tarttuviin tauteihin..?

Vierailija
19/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltajan työ on todella tärkeä osa infektioiden torjuntaa joten jos siivoat huonosti tai väärin, kyllä se voi hauraalle tai leikatulle potilaalle olla todella kohtalokas virhe. En sano tätä pelotellakseni vaan siksi että arvostaisit ammattitaitoasi. 

Sairaalassa laitoshuoltajan eteen ei yleensä tule mitään vaarallisia tilanteita, mutta jos löydät potilaan elottomana tai jotenkin tosi huonossa kunnossa, sinun pitää tietenkin hälyttää isoon ääneen apua. 

Samoin, jos potilas on valunut huonoon asentoon tai jos hän ei pysty syömään, huomauta siitä hoitohenkilökuntaa. Heillä ei ole aina silmiä joka paikassa. Jos tehtäviisi kuuluu ruoan jakaminen, muista merkitä mahdolliseen nestelistaan tarkasti, paljonko potilaan annoksessa on nesteitä. 

Vierailija
20/20 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 08:05"]Kiitos kaikille vastauksista, tuli varmempi olo. Paitsi vähän tai itseasiassa alkoi aika paljonkin jännittää tuo että entäs jos nuo tarttuvat taudit tarttuvat minuun ja minun kauttani koko osaston väkeen!? Kuinka todennäköistä se on? Tietysti ette sitä voi prosentin tarkkuudella kertoa,mutta jos jotenkin....
[/quote]
Älä tuota jännitä. Hoitajilla ja koko henkilökunnalla on tarkat toimintaohjeet esim. neulojen hävittämisestä. Uskon että tulet sisäistämään sairaalahygienian perusteet nopeasti. Sairaalassa on sitten vielä erikseen välinehuoltajat, jotka vastaavat instrumenttien puhtaudesta. Jokainen vastaa omasta hygieniastaan ja turvallisuudestaan, et pystyisi levittämään mitään tautia tms. Älä siis huolehdi. :)
Laitoshuoltajan työ on kyllä todella monipuolista ja kivaakin. oman kokemukseni mukaan lääkärit, hoitajat ja potilaat kyllä arvostavat laitoshuoltajan työtä, poikkeuksia toki on.
Niinkuin joku jo mainitsikin niin hyviin työkenkiin kannattaa panostaa, ja jalkapohjat ovat alussa kovilla. Muut työvaatteethan saat sairaalasta. Pääset samalla näkemään miten sairaala toimii, tulee varmasti mielenkiintoista. Laitoshuoltajana työvaatteissaan ja kärrynsä kanssa muuttuu tavallaan näkymättömäksi, tämä tarjoaa hyvän tsäänssin olla ikäänkuin tarkkailija.
Kiire tuossa työssä on, koko ajan. Työpäivät menevät tosi nopeasti tästä syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi