toisten pihoilla vierailevat lapset
asun luhitalossa, lähellä on rivareita sekä kerrostaloja. olen huomannut, että monet lapset leikkivät muillakin pihoilla kuin omillaan mikä on kyllä enimmäkseen ok, mutta joskus saattaa mukaan sitten tarttua jotain (tyyliin potkumopo) jota saa etsiä pitkin pihoja!
saako sinun lapsesi käydä leikkimässä naapuritalon pihalla?
Kommentit (39)
No täällä on neljä kerrostaloa eikä kukaan ole vielä ainakaan rajoittanut lasten leikkimistä toisten pihalla. Ei taida aikuisetkaan silti tarkalleen tietää, missä menee eri talojen rajat. Joten lapset sitten leikkivät missä sattuvat.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:40"]Tosiaan, kenen vastuulla se on, jos joku tulee luvatta aidatulle pihalle, ja koira käy kiinni? Olen aina kuvitellut, että tunkeutujan oma vika, mutta onko näin?
[/quote]
Koirahan pitäisi pitää kiinni.
Toisaalta meillä kaikilla on kasvatusvastuu lapsista, olipa se sitten oma tai naapurin. Kylä kasvattaa periaatteella. Vanhemmilla tietysti päävastuu.
Kyllä mä ainakin kehotan pysymään omalla pihalla ja leikkimään omilla leluilla. Jos haluaa leikkiä muiden leluilla niin pitää pyytää lupaa. En kyllä käsitä, miksi niille yhteisille pihoille pitää kylvää kaikki lelut ja jättää lojumaan.. ja sitten valitetaan kun niitä ei enää löydy
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:40"]Tosiaan, kenen vastuulla se on, jos joku tulee luvatta aidatulle pihalle, ja koira käy kiinni? Olen aina kuvitellut, että tunkeutujan oma vika, mutta onko näin?
[/quote]
Koirahan pitäisi pitää kiinni.
[/quote]
Omalla, aidatulla pihalla on laillista pitää koiraa irti. Mutta mitä, jos naapurin lapsi tulee aidan yli, ja koira puree? Oletan, että vika on lapsen vanhemman?
Tää on ikuinen ongelma. Aikuiset alkavat tapella "hiekkalaatikolla" kenen lelu on ja kenen lelulla saa leikkiä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:40"]Tosiaan, kenen vastuulla se on, jos joku tulee luvatta aidatulle pihalle, ja koira käy kiinni? Olen aina kuvitellut, että tunkeutujan oma vika, mutta onko näin?
[/quote]
Olen tuo kuka kirjoitti aijemin meidän tilanteesta, kun lapset tulevat aidan yli. Naapuri oli soittanut poliisille koirastamme ja ne tulivat meidän kanssa keskustelemaan. Ymmärsivät hienosti koiran vahtivietin ja pääsivät itsekin sen näkemään :D Sain poliisilta tekstin missä lukee selvästi koiran olevan aidatulla alueella, minkä ympäristössä on varoitusmerkkejä. Jos koira käy päälle, maksimissaan tulee sakkoja.
15 Jatkaa vielä. En siltikään missään nimessä toivo koiran käyvän kenenkään päälle. Vielä vähemmän lasten päälle. Tässä tilanteessa lapset ovat heti lähteneet karkuun kun ovat nähneet/kuulleet koiran tulevan. En todellakaan halua edes tietää miten käy jos lapset eivät lähde. Vartiointi vietti on kova, siksi asummekin metsän laidalla isojen aitojen keskellä.
Meillä myös iso koira omalla aidatulla pihalla ja pahin pelko olisi että joku lapsi tulee aidan yli ja joutuu puremaksi. Valitettavasti vastuu on omistajalla koska Suomen laki ei tunne vartiokoiria. Kyltit siis yhtä tyhjän kanssa. Tästä oli jokunen vuosi sitten juttua koiramme lehdessä. Ja asutaan taajaman ulkopuolella, ei lapsiperheiden suosimalla alueella mutta kyllä niitäkin lähistöllä on.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:10"]Meillä myös iso koira omalla aidatulla pihalla ja pahin pelko olisi että joku lapsi tulee aidan yli ja joutuu puremaksi. Valitettavasti vastuu on omistajalla koska Suomen laki ei tunne vartiokoiria. Kyltit siis yhtä tyhjän kanssa. Tästä oli jokunen vuosi sitten juttua koiramme lehdessä. Ja asutaan taajaman ulkopuolella, ei lapsiperheiden suosimalla alueella mutta kyllä niitäkin lähistöllä on.
[/quote]
Eikö se mene kotirauhan häirinnän piikkiin jos hyppii toisten aitojen yli? Koiraa ei lopeteta vaan tulee sakot. Pikasen googlettelun jälkeen
Annan luunapin jokaiselle kakaralle, joka tulee meidän pihalle ulkopuolelta. Kyllä oppivat ja häipyvät vikkelään.
Entä jos nää penskat eivät usko puhetta ei sitten millään?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:17"]Entä jos nää penskat eivät usko puhetta ei sitten millään?
[/quote]
Voikun tietäisikin! Rivitalossa ja päätytalon kakarat leikkii KATOLLA. On yritetty nätisti, vähemmän nätisti ja ihan suoraan huutamalla. Vanhemmat ei sano mitään. Tälläkin hetkellä huutavat pihalla ja tömistelevät katolla. Kiva olla kotona kun tuntuu että katto hajoaa ja pihalla juostaan miten sattuu
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:17"]Entä jos nää penskat eivät usko puhetta ei sitten millään?
[/quote]
Voikun tietäisikin! Rivitalossa ja päätytalon kakarat leikkii KATOLLA. On yritetty nätisti, vähemmän nätisti ja ihan suoraan huutamalla. Vanhemmat ei sano mitään. Tälläkin hetkellä huutavat pihalla ja tömistelevät katolla. Kiva olla kotona kun tuntuu että katto hajoaa ja pihalla juostaan miten sattuu
[/quote]
Apua! Soita talonmies paikalle
Mun koira kerran puri lasta kaupan edessä. Onneksi lapsen äiti ei tuntenut lakia, otti omaan piikkiinsä jutun. Minusta se meni oikein näin. Kiitos jo etukäteen alapeukuista.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:22"]Mun koira kerran puri lasta kaupan edessä. Onneksi lapsen äiti ei tuntenut lakia, otti omaan piikkiinsä jutun. Minusta se meni oikein näin. Kiitos jo etukäteen alapeukuista.
[/quote]
OT, mutta liittyy tähän koirien valvomatta olemiseen...
Kiinnostava keskustelu! Asumme itse omakotitaloalueella päättyvän tien varrella. Olemme ilmeisesti ainut lapseton pariskunta lähialueella. Alueella on erittäin paljon lapsia, juoksentelevat huolettomasti ympäri pihoja ja tietä. Muutimme tähän talvella, ja nyt olemme huomanneet, että nuo lapset tulevat meidänkin pihapiiriin! Tonttimme rajautuu metsään siten, että naapureiden tonteille ei pääse oikaisemaan metsän läpi kulkematta tonttimme läpi. Parin viikon aikana jouduimme huomauttamaan lapsille asiasta n. joka toinen päivä. Ärsyttävää. Eräskin aamu huomasimme pari pikkutyttöä piknikillä keittiön ikkunan alla! Lähinnä asia vaivaa, koska emme ole tottuneet vieraisiin lapsiin pihallamme, ja koska haluamme pitää koiraamme huolettomasti vapaana pihallamme. Ratkaisimme ongelman rakentamalla aidan ;) Huvittavinta oli, kun aitaa rakentaessa kuulimme parin pikkutytön päivittelevän millä oikeudella rakennamme aitaa HEIDÄN pihalleen!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:37"]Kiinnostava keskustelu! Asumme itse omakotitaloalueella päättyvän tien varrella. Olemme ilmeisesti ainut lapseton pariskunta lähialueella. Alueella on erittäin paljon lapsia, juoksentelevat huolettomasti ympäri pihoja ja tietä. Muutimme tähän talvella, ja nyt olemme huomanneet, että nuo lapset tulevat meidänkin pihapiiriin! Tonttimme rajautuu metsään siten, että naapureiden tonteille ei pääse oikaisemaan metsän läpi kulkematta tonttimme läpi. Parin viikon aikana jouduimme huomauttamaan lapsille asiasta n. joka toinen päivä. Ärsyttävää. Eräskin aamu huomasimme pari pikkutyttöä piknikillä keittiön ikkunan alla! Lähinnä asia vaivaa, koska emme ole tottuneet vieraisiin lapsiin pihallamme, ja koska haluamme pitää koiraamme huolettomasti vapaana pihallamme. Ratkaisimme ongelman rakentamalla aidan ;) Huvittavinta oli, kun aitaa rakentaessa kuulimme parin pikkutytön päivittelevän millä oikeudella rakennamme aitaa HEIDÄN pihalleen!
[/quote]
Pitäkää se koira omalla pihallanne!
Tosiaan, kenen vastuulla se on, jos joku tulee luvatta aidatulle pihalle, ja koira käy kiinni? Olen aina kuvitellut, että tunkeutujan oma vika, mutta onko näin?