Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä neuvoksi, kun mies ei halua muuttua?

Vierailija
27.05.2015 |

Olen jo useamman vuoden kärsinyt miehen alkoholinkäytöstä. Ei se ole päivittäistä, mutta pari, kolme kertaa viikossa. Arkena pystyy vielä siitä huolimatta hoitamaan työt, mutta pelkään koko ajan miten kauan. Taloudellinen tilanteemme on tällä hetkellä miehen harteilla, olen hoitanut kotona alle kouluikäisiä lapsiamme kotihoidontuki ja lapsilisät tuloinani siis. Pelkään myös miehen terveyden puolesta, ja myös tapaturmariski on melkoinen. Niitä on sattunutkin. No, olen tästä asiasta huoleni ilmaissut jo monesti. Itkien, huutaen, kauniisti pyytäen. Tuntuu, että synkkä pilvi leijuu yllämme ja odotan, milloin tapahtuu jotain pahaa; pettää terveys, tapaturma, lähtee se työpaikka... Viimeksi olin valmis eroamaan ja muuttamaan lasten kanssa. Mies lupasi muuttua, niinkuin niin monesti ennenkin. Minä jäin, vain nähdäkseni ettei mikään ole muuttunut. En jaksa enää edes riidellä. En jaksa enää itkeä. Olen vain väsynyt ja pettynyt. Lapsille hän on hyvä isä, mutta puolisona tämä repii meidät hajalle. Avioeroko? Olen sitä miettinyt nykyään usein. Sitä ennen minun on saatava lapset tarhaan ja työpaikka, jotta pärjään taloudellisesti omillani. Nyt minulla ei ole mahdollisuutta vuokrata omaa asuntoa edes, elämisestä puhumattakaan. Ahdistaa ja masentaa. Lapset eivät vielä tilanteesta kärsi, mutta minä kyllä. Onko eron miettiminen itsekästä? Mies ei ole pettänyt tms. kuitenkaan. Siihen vetoaakin, että on "hyvä mies". Rakkaat av-mammat, kaipaisin neuvoja ja tsemppiä joko jaksaa tilanteessa tai käytännön neuvoja eroon ja arkeen pienten lasten vanhempana yksin. Ps. Päätin, etten elää salaile miehen juomisia. Jos kaatuu kännissä ja loukkaa itsensä tms. niin kerron tällä kertaa asiasta kysyville, miten asiat ovat. En tiedä, uskovatko ihmiset, mutta en jaksa valehdella läheisille enempää.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaipaat joskus vertaistukea: http://www.al-anon.fi/ 

Vierailija
22/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista et voi muuttaa häntä mitenkään. Ja yleensä alkoholiongelmainen ei myönnä ongelmaa eikä halua muuttua. Aina löytyy syy miksi täytyy ottaa ja aina se syy on jossain muualla kuin hänessä itsessään. Voit tietty yrittää häntä houkutella lopettamaan. Mutta epäilen että onnisuisitko.

Sinun on itse pysähdyttävä miettimään mitä elämältäsi haluat. Ja kun sen päätöken olet tehnyt niin sitten alat elää niin. Joko hänen kanssaan tai ilman. Mutta päätös on sinun, sillä kyseessä on sinun ja lapsesi elämä. Muista vain itseäsi voit muuttaa et ketään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:50"]Jos kaipaat joskus vertaistukea: http://www.al-anon.fi/ 

[/quote]

Kiitos. Ap

Vierailija
24/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistia ei voi muttaa/parantaa jos ei hän itse sitä halua... puhu miehellesi peloistasi ja miltä sinusta tuntuu - Mutta älä huuda, äläkä raivoa! Jos se ei auta niin silloin miehesi ei halua muuttua eikä sitä päätä käännetä millään. Valietttavasti joko kestät sitä ja toivot että tilanne muuttuu tai "lähdet kävelemään" - ehdotan jälkimmäistä.

Miehesi käyttäytyminen kuullostaa siltä että hän luulee juomisensa olevan kontrollissa vaikka ei selvästikään ole.

t: alkoholisti

Vierailija
25/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on pässinselvä alkoholisti, ja vain työ pitää hänet ajoittain selvänä. Monesti, kun se työ loppuu, sellainen ihminen alkaa juoda 24/7. Minä olen alkoholisti-isän lapsi ja tunnistan kertomasi juomistyylin. Meillä ne oli keskiviikko, perjantai ja lauantai ja sunnuntai meni riidellessä ja krapulassa. Jos kuvittelet, että alkoholisti on hyvä isä, niin ei ole. Aikuinen, joka ei ole selkeästi tolkuissaan, on pienestä lapsesta pelottava. Muistan, kun miehelläni meni kerran överiksi, ja tuli pikkujouluista kaatokännissä, niin kolmevuotiaani tiedusteli ihmeissään, onko ikkä mennyt likki? Voiko sen vielä koljata? Eikä riitelyn kuuntelu ole lapsesta mitään kivaa. Kireä tunnelma viinan takia. Lapsi ansaitsee rauhallisen selvän kodin. Sinä taloudellisesti kyllä pärjäät, koska saat kotihoidontuen päälle asumistuet, elatusavun, pienen korotuksen jokaiseen lapsilisään.

Sellainen oli lapsuuteni. Isi oli rikki harva se päivä.

Lastesi vuoksi sinun on jätettävä miehesi, ja koska juominen on se ongelma, et myöskään voi antaa lapsia hänelle valvomattomiin tapaamisiin. Minun isälleni kun ei ollut väliä, vaikka äiti vannotti kuinka, että et sitten juo kun hän on työpaikan risteilyllä. Pullo aukesi perjantaina klo 18 ja jatkui seuraavana päivänä. Minä, 11 v., nostin pikkusiskon 3 v polkupyörän tarakalle ja talutin pyörän 7 km päähän enolleni. Monesti toivoin, että vanhempani olisivat eronneet, niin olisin voinut tuoda kavereita meille kotiin leikkimään.

Mietippä noita asioita ja uskalla lähteä. Minun isäni raitistui ollessani 15 v, mutta se ei paikannut meidän välejämme kuntoon, vaan ne jäivät viileiksi ja etäisiksi hänen kuolemaansa saakka. Se on arka paikka sielussani, se ikuinen kunnon isän ikävä. Olisi ollut parempi olla ilman isää kuin katsella sitä juoppoa, jota kiinnosti vain seuraava ryyppäyskerta.

Vierailija
26/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:18"]Alkoholistia ei voi muttaa/parantaa jos ei hän itse sitä halua... puhu miehellesi peloistasi ja miltä sinusta tuntuu - Mutta älä huuda, äläkä raivoa! Jos se ei auta niin silloin miehesi ei halua muuttua eikä sitä päätä käännetä millään. Valietttavasti joko kestät sitä ja toivot että tilanne muuttuu tai "lähdet kävelemään" - ehdotan jälkimmäistä.

Miehesi käyttäytyminen kuullostaa siltä että hän luulee juomisensa olevan kontrollissa vaikka ei selvästikään ole.

t: alkoholisti
[/quote]

Olen asiallisesti kertonut, usein. Kyllä hän tietää miten koen tilanteen mutta ei vaan välitä. Aina toistuu samat tilanteet ja kuviot. Kai tässä on sitten keskustelut keskusteltu... Ap

Vierailija
27/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:44"]Miehesi on pässinselvä alkoholisti, ja vain työ pitää hänet ajoittain selvänä. Monesti, kun se työ loppuu, sellainen ihminen alkaa juoda 24/7. Minä olen alkoholisti-isän lapsi ja tunnistan kertomasi juomistyylin. Meillä ne oli keskiviikko, perjantai ja lauantai ja sunnuntai meni riidellessä ja krapulassa. Jos kuvittelet, että alkoholisti on hyvä isä, niin ei ole. Aikuinen, joka ei ole selkeästi tolkuissaan, on pienestä lapsesta pelottava. Muistan, kun miehelläni meni kerran överiksi, ja tuli pikkujouluista kaatokännissä, niin kolmevuotiaani tiedusteli ihmeissään, onko ikkä mennyt likki? Voiko sen vielä koljata? Eikä riitelyn kuuntelu ole lapsesta mitään kivaa. Kireä tunnelma viinan takia. Lapsi ansaitsee rauhallisen selvän kodin. Sinä taloudellisesti kyllä pärjäät, koska saat kotihoidontuen päälle asumistuet, elatusavun, pienen korotuksen jokaiseen lapsilisään.

Sellainen oli lapsuuteni. Isi oli rikki harva se päivä.

Lastesi vuoksi sinun on jätettävä miehesi, ja koska juominen on se ongelma, et myöskään voi antaa lapsia hänelle valvomattomiin tapaamisiin. Minun isälleni kun ei ollut väliä, vaikka äiti vannotti kuinka, että et sitten juo kun hän on työpaikan risteilyllä. Pullo aukesi perjantaina klo 18 ja jatkui seuraavana päivänä. Minä, 11 v., nostin pikkusiskon 3 v polkupyörän tarakalle ja talutin pyörän 7 km päähän enolleni. Monesti toivoin, että vanhempani olisivat eronneet, niin olisin voinut tuoda kavereita meille kotiin leikkimään.

Mietippä noita asioita ja uskalla lähteä. Minun isäni raitistui ollessani 15 v, mutta se ei paikannut meidän välejämme kuntoon, vaan ne jäivät viileiksi ja etäisiksi hänen kuolemaansa saakka. Se on arka paikka sielussani, se ikuinen kunnon isän ikävä. Olisi ollut parempi olla ilman isää kuin katsella sitä juoppoa, jota kiinnosti vain seuraava ryyppäyskerta.
[/quote]

Juuri nuo ke, pe, la... Joskus ma :( ap

Vierailija
28/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan työpaikkakin ohjata hänet AA-hoitoon, vai eikö tämä vielä haittaa työntekoa? Jos saa asiallista kohtelua paljastumisen jälkeenkin, niin ehkä ongelman voi helpommin myöntää. Alkoholismin taustalla on varmaan aika usein voimakas alttius sosiaaliselle häpeäntunteelle?

Vierailija
29/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos nauhoittaisit parin viikon ajan videolle salaa teidän perheen elämää? Kun näkisi toikkarointinsa ruudulla, niin ehkä miettisi joskus, miten kivaa hänen kanssaan on elää. Nyt voi ajatella, että kun mulla on hyvä meininki, niin täytyyhän sitten muiden nauttia hauskasta seurastani ym. lapsenomaista.

Vierailija
30/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 14:04"]

Voisihan työpaikkakin ohjata hänet AA-hoitoon, vai eikö tämä vielä haittaa työntekoa? Jos saa asiallista kohtelua paljastumisen jälkeenkin, niin ehkä ongelman voi helpommin myöntää. Alkoholismin taustalla on varmaan aika usein voimakas alttius sosiaaliselle häpeäntunteelle?

[/quote]

Mielenkiintoista! Mistä tästä voisi lukea lisää?

Terv. alkoholistin aikuinen tytär, vähintään siinärajoilla-liikakäyttäjän vaimo

Vierailija
31/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saisi elareita? En usko, että taloudellisesti ero olisi mahdoton.

Vierailija
32/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Itse oon odottanut alkiksen raitistumista jo muutaman vuoden, tämä viimeinen vuosi on ollut sietämätön. Kerään rohkeutta lähteä lasten kanssa, vaikeaa on kun mies ei halua sopia mistään. Kalliiksi tulee ottaa pesänselvittäjät, ostaa asunto lainalla kunnes talo myydään, myydä itse rakennettu talo todennäköisesti tappiolla... ja saa nähdä kuinka verisesti vielä tapellaan mutta minkäs teet...

Joten en oo paras neuvomaan miten päätöksen saa aikaiseksi mutta jos tosiaan miehesi kirjoitti tuon toisen ketjun jossa tähän ketjuun viitataan niin taidat saada nopean lopun jahkailulle.

Vierailija
33/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 14:38"]Etkö saisi elareita? En usko, että taloudellisesti ero olisi mahdoton.
[/quote]

Saisin elareita, toki. Ap

Vierailija
34/34 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 14:08"]Entä jos nauhoittaisit parin viikon ajan videolle salaa teidän perheen elämää? Kun näkisi toikkarointinsa ruudulla, niin ehkä miettisi joskus, miten kivaa hänen kanssaan on elää. Nyt voi ajatella, että kun mulla on hyvä meininki, niin täytyyhän sitten muiden nauttia hauskasta seurastani ym. lapsenomaista.
[/quote]

Puhetta kerran nauhoitin kun väitti, ettei ollut kännissä. Sai kerrankin kuunnella selvinpäin omaa sössötystään josta ei saanut selvää ja jossa ei ollut päätä eikä häntää. "jaa ehkä otin sitten pari liikaa" oli vastaus. Ap