Minkä ikäinen olit, kun muutit kotoa pois?
Ja oliko sinulla työ/opiskelupaikkaa ja yösijaa valmiina odottamassa?
Itse muutin 21v. Kämppä oli valmiina mutta töitä ei. Muutin nimttäin toiselle paikkakunnalle suoraan kotoa. Työtä rupesin sitten etsimään vasta paikan päällä.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:10"]
Lukion jälkeen. Poikaystävän kanssa. Pidin välivuoden ja kävin töissä. Siitä saakka olen täysin elättänyt itseni
[/quote]
Tämä on huvittavaa. Lapseni on 15 -v. Minusta olisi outoa, jos hän neljän vuoden päästä muuttaisi jonkun miehen kanssa asumaan. Mutta kai siihen ajatukseen tottuu. Nykyisin kai tuetaan enemmän nuoria opiskelun aikana. Minun aikanani se ei ollut tavallista
18 vuotiaana. Työsihdeasuntoon Kihlatun, tulevan aviopuolison kanssa
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:12"]
Lukion jälkeen. Poikaystävän kanssa. Pidin välivuoden ja kävin töissä. Siitä saakka olen täysin elättänyt itseni
[/quote]
Tämä on huvittavaa. Lapseni on 15 -v. Minusta olisi outoa, jos hän neljän vuoden päästä muuttaisi jonkun miehen kanssa asumaan. Mutta kai siihen ajatukseen tottuu. Nykyisin kai tuetaan enemmän nuoria opiskelun aikana. Minun aikanani se ei ollut tavallista
[/quote]
Kehitys kohti aikuista on tuon 4 vuoden aikana aika nopeata.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:16"]
[/quote]
[/quote]
Kehitys kohti aikuista on tuon 4 vuoden aikana aika nopeata.
[/quote]
Niin se on. Nyt sitä on vaikea kuvitella ja tuntuu, että aika menee liian nopeasti. En tietenkään ala hänessä roikkumaan tai valintoihin puuttumaan. Ihmettelisin, jos aikoisi kotona kovin vanhaksi asua
19-vuotiaana heti lukion jälkeen. Yhdessä poikaystävän kanssa 400 km päähän kodista Helsinkiin. Minä opiskelemaan, hän töihin. Aluksi punkattiin kaverin nurkissa ja sitten muutaman kuukauden päästä saatiin oma vuokra-asumto.
25v. Olen käynyt lukion ja amk:n kotoa käsin ja pari vuotta jo töissäkin kotona asuen. Matkustelin ja säästin omaa asuntoa varten, vanhemmat olivat aika paljon mökillä ja minä nuorempien sisarusten kanssa kotona. Muutin ostamaani yksiöön.
Lukion jälkeen 19-vuotiaana. Opiskelupaikka oli, mutta asunto puuttui. Pari viikkoa meni tuttavantuttavien vinttikamarissa, sitten löysin alivuokralaiskämpän. Siitä se itsenäinen elämä alkoi. Olin kyllä kirjoilla kotikunnassani, sillä minun nuoruudessani opiskelukaupungit eivät halunneet opiskelijoita niskoilleen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:31"]
25v. Olen käynyt lukion ja amk:n kotoa käsin ja pari vuotta jo töissäkin kotona asuen. Matkustelin ja säästin omaa asuntoa varten, vanhemmat olivat aika paljon mökillä ja minä nuorempien sisarusten kanssa kotona. Muutin ostamaani yksiöön.
[/quote]
Edellinen jatkaa vielä: Meillä oli kavereiden ja vanhempien kanssa sopimus ettei muuteta millekään tuille vaan työpaikka ja ehkä jopa oma asuntokin pitää olla ennen kuin lähdetään kotoa. Ne, jotka menivät muille paikkakunnille opiskelemaan asuivat vanhempiensa ostamissa sijoitusasunnoissa, usein velkaisissa sellaisissa. Laittoivat myyntiin tai vuokralle sitten kun oma opiskelija ei sitä enää tarvinnut. Tehtiin kaikki töitä opiskelujen ohessa, olihan meilla amk:ista 5 kuukauden kesäloma, joten nekin jotka asuivat vanhempiensa sijoitusasunnoissa maksoivat yleensä ainakin veden, sähkön ja ehkä osan vastikkeestakin jollei kokonaan. Ihan hyvää oppia oikeasta elämästä ja antoi elämälle oikean suunnan eli omilleen, ei tuilla eläjäksi.
19 olin, kun muutin pois, 12km:n päähän. Työpaikka oli ja työsuhdeasunto. Esikoinen lensi pesästä viime syksynä 21 v ja muutti tyttöystävänsä kanssa yhteen( poika siis) . Vielä pari tuossa on kotona muutaman vuoden. Sitten on se kasvatustyö tehty.. Niihän se menee, että poikaset lentävät pesästä ja jos eivät ymmärrä lähteä, niin sitten ne on potkaistava menemään..
22-vuotiaana ostin yksiön, olin ollut jo pari vuotta töissä. Siihen asti asuin kaksin äitini kanssa, tunsin kyllä olevani hirveän vanha asumaan vielä kotona mutta sainpahan säästettyä itselleni rahat asunnon ostoon. Äidilläni oli velaton omakotitalo, maksoin kyllä kuluja hänelle.
[/quote]
[/quote]
Kyllä se ihan 1970-luvulta asti ollut tavallista 19-vuotiaana muuttaa pois vanhempien luota, riippumatta siitä, kuinka paljon vanhemmilta tuli tukea. Varmaan nykyään useammin muutetaan seurustelukumppanin kanssa yhteen, muuten sitten vaikka solukämppään. Suurin osa ei kuitenkaan asu opiskelupaikkakunnallaan ja sitten sen yhteiskunnan tuen on vain riitettävä yksinasumiseen. Vanhemmilta tuleva raha on aina ekstraa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:37"]19-vuotiaana, asunto ja opiskelupaikka toisessa kaupungissa.
[/quote]
Minä myös.
16v muutin naapurikaupungin 30km päähän opiskelija-asuntolaan. Viikonlopuiksi asuntolasta piti alaikäisten mennä kotiinsa.