Lapsi jäi IIS:lle siivoojaksi eikä hakemut korkeakouluun?
Olisin toivonut lapselleni opintoja lukiossa ja yliopistossa sekä parempituloista työtä mutta kävi ilmeisesti kapinoidakseen ammattikoulun. Ja nyt vaan siivoaa Prismaa ja muita kiinteistöjä. Eikä aio hakea parempaa. Töissä kaikkien muiden lapset hakeutuivat aiemmin korkeakouluihin ja valmistuvat nyt. Todella ahdistavaa kun ei voi näihin keskusteluihin osallistua vaan joudun välttelemään niitä. Katsovat aina vaan oudosti jos sanon jääneen siivoojaksi. Vastaus on vaan ai jaa. Olen siis korkeakoulutettu kuten myös kaikki työkaverini.
Kommentit (61)
Nauttii elämästään ilman tavotteita ja jatkuvaa painostusta. Kyllä yleensä parin vuoden jälkeen alkaa jatko-opinnot himottaa jos niihin riittää älyä.
Eiköhän se ole ihan hänen oma ratkaisunsa. Opiskella ehtii myöhemminkin, mikäli halu siihen herää.
Sinä tässä säälittävä olet eikä tyttäresi. Voi olla, että vuosikymmenen siivoamisen jälkeen löytyy opiskeluhaluja.
Minäkin koetan keksiä näitä lässytys aloituksia, mutta jostakin syystä en onnistu. Miten sinä keksit niitä? Täytyykö olla joku mt ongelma?
Omapa on asiansa!
Haluaa rahaa, on jokin tavoite.
Voi olla myös ettei enää jaksa päntätä, ei tiedä mikä kiinnostaa yms yms.
Anna olla! Ei ole sun asiasi!
Lässytetään aamnutelevisiossa, samaan aikaan arvotetaan nuoria. Ylioppilas sanotaan aina ekana, vasta sitten ammattiin valmistuja.
Nuorten pahoinvoiti on meidän vanhempien vastuulla, annetaan heille aikaa hakea se paikka, annetaan tilaisuuksia. Tuetaan heitä!
Kerrotaan heille, että olemme käytettävissä, tulemme apuun jos tarvitset.
Jos nuori kompastuu, autetaan ylös.
Jossakin vaiheessa hän tulee ja auttaa meidät ylös, jos kompastumme.
Onnea kaikille valmistuneille!
Noin "viisas" kapinallinen minäkin olin aikoinani kunnes hankin ylioppilaslakin iltakoulussa, yliopistotutkinnon ja hyväpalkkaisen työn. "Oi nuoruus, niin monta turhaa hetkeä mä elää sain ..." (Veikko Lavi)
Ei se siellä kauaa viihdy ja rupeaa opiskelut kiinnostamaan,sen verran pakkotahtista hommaa orjapalkalla nimittäin.
Hienoa, kun tekee töitä. Meillä 21v tytär lähinnä maannut peruskoulun jälkeen. Netflix kiinnostaa eniten.
Korkeakoulututkinto ei mitenkään takaa työpaikkaa akateemiselta alalta nykypäivänä, vähän tietysti tutkinnosta riippuen. Itse kävin ensin yliopiston ja päädyin sitten kuitenkin siivoamaan. Ei tämä hassumpaa ole.
Mä maksoin asuntolainan (poiskin) siivoamalla, samalla tuli elätettyä perhekin (mies jäi nuorena työelämästä, valmis jo tämäkin). Olen nyt 46. Maisterintutkinto tuli valmiiksi kun olin 39. Pahaksi onneksi työ lakkasi olemasta tärkeää tuossa vuosien varrella, joten nykyään teen vain syksystä kevääseen, kesät ollaan tien päällä. Sotella siivous on edelleen ihan kannattavaa, harvoin tarvitsee tehdä sitä 15 euron perustuntia, koska kaiken maailman pilipalilisiä riittää ja kokopäivätyöhän ei edes kannata. Terkut tyttärelle, hyvä plan b mutta kannattaa etsiä parempi palkanmaksaja.
Kaikki työ on arvokasta. Moni nuori aikuinen vain makaa sohvalla perse homeessa. Mutta minäkin nuorena tein siivoustyötä. Ei sitä kukaan arvostanut paitsi työnantaja koska olin niin hyvä työntekijä. Tykkäsin kyllä siitä työstä kun ei ollut kahta samanlaista päivää. Tein paljon sairaslomatuurauksia ja kiirehommia. Oli yli 30 paikkaa missä kävin siivoamassa. Menin kyllä myöhemmin opiskelemaan. Mutta osaan itse arvostaa kovaa työtä. Ilman siivoojiia hukuttais paskaan.
Lapsen sosiaalinen putoaminen, häpeä vanhemmille täällä kieutuista koulutuksen arvon kieltävistä työttömien yh-akkojen marinoista huolimatta. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Häntä ei palkka eikä parempi elämä vaan kiinnosta
Taitaa kiinnostaa nimenomaan se palkka. Hänellä on aikanaan jo velattomaksi maksettu oma asunto siinä vaiheessa, kun Ap:n kollegoiden lapset ovat saaneet vasta omistusasunnon alkurahoituksen säästettyä ja asuntovelallisuus alkaa.
Häntä ei palkka eikä parempi elämä vaan kiinnosta