Mikä kostoksi lapselle?
Meidän perheen esikoinen, tyttö 13v, tietää kyllä talon pelisäännöt mutta ei niitä noudata. Sillä että tekee kotityöt saa viikkorahaa, ja jos ne omat työt ei ole tehtynä perjantaina klo 16.30, ei tipu viikkorahaa sit.
Miten vaikea on tajuta että jokaikinen päivä koulun jälkeen tullaan kotiin ulkoiluttamaan koira, eikä jäähän kavereille luuhaamaan! Itse lähden aamulla aikasin ja neljän jälkeen kotona niin ei se koira voi koko päivää sisällä olla! Taas tänään tyttö ei ollut käyttänyt, syynä koulutehtävän teko luokkakaverille! Ne luokkakaverit olisivat voineet tulla tänne tai tyttö mennä sen jälkeen kun on koiran käyttänyt! Argh kun ottaa päähän kun ei ota kuuleviin korviin. Pikkusisarukset ei voi käyttää koiraa, ovat vasta alakoulussa!
Miten kostan tän tytölle että alkaa oppimaan
Kommentit (74)
Mä olen varmaan AINOA joka ei nyt tätä tajua?!Sitä lukuunottamatta että 13 vee siivoaa myös sisarustensa huoneet, kaikki edellä mainitut hänen pitäisi mielestäni hoitaa automaattisesti ,ilman että siitä maksetaan. Onhan kyse hänenkin koirastaan ja hänenkin kodistaan!
Minulla on nyt jo kaksi huomattavasti isompaakin lasta mutta he ovat aina tehneet kotihommansa ilman suurempia mutinoita ja TÄYSIN ilman siitä maksamista. Jos ja kun olen rahaa heille antanut se on ollut ihan muista "ansioista" tai vaan silkasta halustani sitä antaa.
Villi arvaus että pikkusisarukset on poikia? Älähän nyt laita tyttöäni vihaamaan sua loppuikäänsä kun teit hänestä piian omassa kodissaan, jossa pikkuveljet saivat olla miten lystäävät.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:13"]
Milläs se sen kavereilta lainaaman rahan maksaa takas? Mutta joo, jos koira on sun ni lenkität ihan itekses, pienemmät osaa omat huoneensa siivota. Paljonko tyttö saa viikkorahaa?
[/quote]
10e viikko ja valittaa ettei riitä.... Sisarukset saavat 5e/viikko
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:15"]
Koira on villakoira ja perheen yhteinen! Ja käytän koiran seitsemän jälkeen aamulla noin puoli tuntia, viideltä iltapäivällä noin tunnin ja illalla puoli tuntia! Lisäksi viikonloppuisin juoksee metsässä irti useita tunteja! Emme ole huonoja omistajia.
teini siivoaa sisarusten huoneet koska nuoremmat eivät osaa, eivät joko imuroi kunnolla, vaihda lakanoita, moppaa, pyyhi kunnolla pölyjä, tuuleta jne, puolvillaisella siivoavat. Ja teini kun siivoaa, saa tuplasti enemmän viikkorahaa kuin pikkusisarukset.
[/quote]
MIKSI sä et itse siivoa nuorempien lasten huoneita, ellet ole opettanut heitä siivoamaan haluamallasi tavalla? Se on SUN tehtäväsi eikä 13-v lapsen!
Mä olen varmaan AINOA joka ei nyt tätä tajua?!Sitä lukuunottamatta että 13 vee siivoaa myös sisarustensa huoneet, kaikki edellä mainitut hänen pitäisi mielestäni hoitaa automaattisesti ,ilman että siitä maksetaan. Onhan kyse hänenkin koirastaan ja hänenkin kodistaan!
Minulla on nyt jo kaksi huomattavasti isompaakin lasta mutta he ovat aina tehneet kotihommansa ilman suurempia mutinoita ja TÄYSIN ilman siitä maksamista. Jos ja kun olen rahaa heille antanut se on ollut ihan muista "ansioista" tai vaan silkasta halustani sitä antaa.
Miksi pitää alakoululaisten huone siivota? Olisiko muidenkin lasten aika jo oppia tekemään kotitöitä? Kuulostaa epäoikeudemukaiselta ja jos noin jatkuu niin voi voi. Toi on vasta alkusoittoa.
Kerropa nyt että paljonko se tämä viikkoraha on?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:17"]
Milläs se sen kavereilta lainaaman rahan maksaa takas? Mutta joo, jos koira on sun ni lenkität ihan itekses, pienemmät osaa omat huoneensa siivota. Paljonko tyttö saa viikkorahaa?
[/quote]
[/quote]
AIVAN liian pieni raha tuollaiseen työmäärään nähden. Lapsi tekee sun töitäsi mitä itse et viitsi tehdä. 10 e, voi herranjumala!
Ööh, mikseivät alakouluikäiset osaisi itse siivota huonettaan tai kävelyttää koiraa? Kaikki lapsesi ylikuormitettua esikoista lukuun ottamatta kasvavat tätä menoa vapaamatkustajiksi, sillä heidän ei tarvitse huoletia näköjään mistään. Paljon esikoinen saa viikko/kuukausirahaa, kun valittaa ettei se riitä?
No kerran saa rahaa ja maksamme kalliin harrastuksenkin niin joutaa siivoaamaan! Noihin ei mene kuin max 5h/ viikko!ap
[/quote]
[/quote]
Ethän sa vaan ole ap, vaan joku trolli?
[/quote]
[/quote]
Mitä helkkaria? Siis 13 vuotiaan vastuulla on pikkusisarusten huoneet, koira, tiskikoneen hoitaminen? Ja 10 e viikko, varsinkin sisarusten huoneiden osalta jotka eivät todellakaan kuulu lapsen siivottavaksi.
Ahaa, vastasitkin jo. 10 euroa tuosta työmäärästä on kyllä aivan liian vähän. Mietipä, jos tyttäresi saisi kotitöistä palkkaa kuten työssäkäyvät siivoojat, niin tuolla rahamäärällä ostaisit noin tunnin edestä kotitöitä. Kuulostaa, että hänen harteillaan on ainakin seitsenkertainen määrä. Löysää pipoa ja tee itse työsi, tai nosta tytön viikkorahaa tuntuvasti.
10e?! Ei ihme, jos ei nappaa. Ja sä olet niiden pienempien äiti, ei tyttäresi. Siivoa sä heidän huone ja anna teinin siivota oma huoneensa
On se trolli, ei tollaisia hulluja ollut kuin joskus sota-ajan jälkeen.
Ne nuoremmat lapset on tietysti poikia, eihän ne mitään voi osata/tehdä. Ainoasta tytöstä tehdään täysiaikaista piikaa ap:lle, että,hän korkeutensa saa rauhassa loikoilla sohvalla. Sitten kun tyttö muuttaa pois (heti täytettyään 18v) ap heittäytyy marttyyriksi kun tyttö hänet hylkää vaikka äiti on kaikkensa hänen eteensä tehnyt.
Onko ap äitipuoli tuolle vanhimmalle tytölle? Ne pikkusisaret taitaa olla omia?
Ihan oma lapsi on! Kaksospojat 11v ja tyttö 9v! Mihin ihmeeseen tuon ikäinen tarvii lisää rahaa? Kyllä se kymppi riittää hyvin meikkiin ja muihin huvituksiin! Ja yhdessä huoneessa menee noin puoli tuntia kun siivooaa, ei ole iso homma. Itse siivoan kuitenkin kaikki muut talostamme joka on kuiten 280 neliöinen!
Mitä helvettiä?! Ihan liikaa vastuuta 13-vuotiaalle lapselle. Anna koira pois jos et itse kykene sitä iltapäivällä ulkoiluttamaan ja tuon ikäisen tytön kuuluu saada tehdä koulutehtäviä ikäistensä kanssa ja kuulua porukkaan. On muitakin keinoja opastaa tyttöä ottamaan vastuuta kodinhoidosta. Ja tuo sisarusten huoneiden siivoaminen... SINUN kuuluu opettaa sitä pienemmille. Alakoululaiset on tarpeeksi kypsiä opettelemaan. Olet todella epäreilu äiti.
Lähtökohtaisesti on niin, että lapsen ei pidä,elättää itseään, vaan vanhemmat hoitavat sen. Kaikki sisävaatteet kuuluvat elatukseen, vaikka lapsi ei olisi tehnyt yhtään mitään.
Toiseksi, se teini on vasta kolmetoista vuotta. Hän ei voi vielä ymmärtää kodinhoitoa kokonaisuutena, niin kuin näyt edellyttävän kun vertaat nykyisiä kotitöitä omillaan asumiseen.
Kolmanneksi, sanat kosto ja lapsi... Ei ei ei. Rangaistus, joo, kasvatus, joo, seuraamus joo. Mutta että kosto. Kosto alaikäiselle.
Mitä tarkoittaa kosto? Wikipediasta: "Kosto on teko, jonka tekijä pyrkii vahingoittamaan joko suoraan tai epäsuoraan henkilöä, jonka hän joko katsoo aiheuttaneen hänelle vääryyttä tai kohdelleen häntä epäoikeudenmukaisesti".
Kuulostaako tämä nyt viisaan kasvattajan toiminnalta? Ei, vaan ap:lla on nyt koko kasvattamisen idea hukassa.