Antakaa diagnoosi: hengenahdistus
Eli,koska lääkäritäti ei osaa/halua tehdä töitänsä, käännyn vertaishenkilöiden puoleen.MIKÄ hengityssairaus mulla ON? Tuntuu ettei keuhkot LIIKU tarpeeksi, henkeä ei saa oikein tarpeeksi syvään vedettyä muuten kuin itse tehostamalla keuhkojen toimintaa(eli liioittelemalla hengitystä) itse ne ei tee sitä. Henkeä ahistaa koko ajan mut ei silleen että ensiapuun pitäis mennä. (sh sanoi hyvinhän sinä jaksat puhua). Kun kotona kävelen, pitäää aina pysähtyä vetämään happea vaaka-asennossa,aina.
Keuhkoröntgen otettu minun neuvostani (jouduin neuvomaan lääkäritätiä kun ei alkanut asiat rullaamaan), sanoi ei siinä mitään näy, samaa sanoi sairaalan röntgenlääkäri. EI siis sellaista sairautta ole ainakaa nmikä näkyisi röntgenissä). Sydämen vajaatoimita verikoe otettu ei ole noussut se veriarvo. Astmakokeet (pef) otettu vuosia sitten samoista oireita, oli liian hyvät arvot ettei kuulemma astmaa ole.
Anemia? Hb liian hyvä.
Keuhkoahtauma? pitäisi kai näkyä röntgenissä. Ilmarinta? pitäiskö näkyä röntgenissä? keuhkoEmbolia? se arvo oli lievästi kohola (plasman d-dimeerit,P-fidd).
Sellanen outo ääni joskus kuuluu kehkoista kun tehostaa hengistystä syvälle,mutta ei missään nimessä rahinaa, ei yskää ikinä, ei kuumetta, ei flunssaa, ei lmaa, ei veriysköstä. SIIS MITÄ tää sitten voi olla??? Kaliumit ollut matalalla usein , mutta lääkärin mielestä ei saa ottaa enää koska viimeisn arvo oli viitteiden sisällä "eikä me turhia kokeita oteta" . Olen kalpea kun happea ei kulje kehoon.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:36"]
Mulla ainakin johtuu hengenahdistus ihan vaan siitä, että olen niin lihava.Kun ei harrasta liikuntaa, niin keittiöstä olohuoneeseen pistää jo ahdistamaan. T, 140kg
[/quote]
Onhan sydämesi tutkittu? Ylipaino rasittaa sydäntä valtavasti. Minäkin luulin, että hengenahdistus ja väsymys johtui vain siitä, että olin läski ja huonokuntoinen. Mutta syyksi paljastukin sydämen vajaatoiminta.
Ahdistuneisuus tai paniikkihäiriö. Minulla siihen liittyi juuri tuollainen pakonomainen oman hengityksen tarkkailu ja tunne hengitysvaikeuksista.
no ei taatusti johdu paniikkihäiriöstä. Lisää oireita: ehkä sydänperäistä, alan epäillä, hiljainen sydäri? Läppävika? Tai kuumeeton keuhkokuume? kurkkutulehdus? keuhkoputkentulehdus? tulehusarvot ok, crp ok, lasko ok, tromb kroonisesti koholla, ei syytä löytyny.
ap
"Olen kalpea kun happea ei kulje kehoon" Just, jos et oikeasti sais happea tarpeeksi, niin sulla ois kyllä sen verta pahaa hengeahdistus että ulkopuolisetkin sen huomais ja olisit jo päivystyksessä.
Mullekin tuttua hengityksen tarkkailu. En sitä enää tee, vaan ahdistus on alkanut oireilemaan muilla tavoilla mm. pakkoajatuksina. Silloin kun oli noita hengitysjuttuja, tuntui ettei saa just vedettyä tarpeeksi henkeä ja happea tuntui saavan kunnolla vaan haukotellessa tai tuuletusikkunasta hönkäillen. Itse olen tullut siihen tulokseen, että ahdistukseni alkujuuri on hylkäämisen pelko, joka taas juontaa juurensa lapsuuteni, joka oli toisen vanhemman päihde- ja mielenterveysongelmien värittämä.
Mulle on ollu hyötyä esim. www.hope4ocd.com sivustosta. Youtubesta löytyy myös ihan mielenkiintoisia videoita pakko-oireisuuden kanssa pärjäämiseen.
En ole lääkäri joten en tässä mitään diagnoosia voi kellekään antaa. Tarinasi muistutti vaan vahvasti omastani. Voi olla, että kohdallasi on kyseessä joku keuhkosairaus tms. mutta uskoisin, että ahdistuneisuushäiriö on kohdallasi mahdollinen vaihtoehto ja sun kannattaisi ottaa siitä lisää selvää ja pohtia yhdessä lääkärin kanssa sen mahdollisuutta.
Toivottavasti saat pian helpotusta tilanteeseesi, on se sitten mitä hyvänsä! Tsemppiä!
Ei kenenkään keuhkot liiku muuten kuin syvään hengittäessä mitenkään näkyvästi, jos nyt vaan unohtaisit itsesi tarkkailun ja lähtisit kunnon lenkille niin keuhkosikin liikuisivat niin että näkyy. Ihosi on kalpea koska verisuonet ovat syvällä ihossasi.
Paljon ovat sinua jo tutkineet ja todenneet mielessään että mitään vikaa ei fyysisesti ole, joskus lääkärin vain pitäisi sanoa se ääneen, eikä aina pelätä että joku outo sairaus ehkä kuitenkin voi olla.
Ihmeellisen mobbaavia kommentteja.
Minulla on ollut täsmälleen samaa vaivaa ja tuohon auttoi astmalääkitys, siis avaava lääke ja tottakai myös hoitava. Per -arvot meni flunssassa tosi pahaksi, jonka jälkeen hoksaava lääkäri kirjoitti reseptin astmalääkkeisiin. Jos tämä olisi hoksattu jo lapsuudessa, astmaa ei olisi luultavasti tullutkaan.
Älkää oliko ihmiset niin leimaavia ja loukkaavia. Astman hengitysvaikeudet on tosiaankin v-mäinen vaiva, oli se sitten ahdistusastma, rasitusastma tai ihan vaan klassinen tai allerginen astma!
By the way, ahdistus lisää klassista astmaa sairastavan oireilua ja päinvastoin.
No, milloin sä paljastat, mikä sulla on?
Besserwisser kirjoitti:
Ihmeellisen mobbaavia kommentteja.
Minulla on ollut täsmälleen samaa vaivaa ja tuohon auttoi astmalääkitys, siis avaava lääke ja tottakai myös hoitava. Per -arvot meni flunssassa tosi pahaksi, jonka jälkeen hoksaava lääkäri kirjoitti reseptin astmalääkkeisiin. Jos tämä olisi hoksattu jo lapsuudessa, astmaa ei olisi luultavasti tullutkaan.
Älkää oliko ihmiset niin leimaavia ja loukkaavia. Astman hengitysvaikeudet on tosiaankin v-mäinen vaiva, oli se sitten ahdistusastma, rasitusastma tai ihan vaan klassinen tai allerginen astma!
By the way, ahdistus lisää klassista astmaa sairastavan oireilua ja päinvastoin.
Ap:ltä oli astma poissuljettu.
Yläkropan lihasjumi tekee tuollaista.
Ahdistusta veikkaan. Häviääkö, jos keskityt johonkin muuhun asiaan? Onko traumataustaa tai mt-häiriöitä?
Voi olla somaattinenkin vaiva.
Asutko hometalossa?
Onko lemmikkiallergia?
Oliko sinulla korona? Ns long covid -oire.
Joogan pranayama-hengitystekniikka auttaa minua.
Ks myös (ei läppä) www.hengitysliitto.fi, siellä tietoa keuhkosairauksista, samoin Filha ry
Mulla ainakin johtuu hengenahdistus ihan vaan siitä, että olen niin lihava.Kun ei harrasta liikuntaa, niin keittiöstä olohuoneeseen pistää jo ahdistamaan.
T, 140kg