Raivostuttava kaveri. Huomionkipeyttä vai mitä?
Alunperin työpaikalla häneen tutustuin pari vuotta sitten ja pikkuhiljaa olemme alkaneet olla tekemisissä myös vapaa-ajalla. Pohjimmiltaan tämä kaveri on mukava, ystävällinen ja "hyvä tyyppi" -ilmaisulla on muut työkaverit häntä kuvailleet. Kuitenkin nyt on alkanut tulla ärsyttäviä piirteitä tästä tyypistä esiin: hän ikäänkuin "leuhkii" omilla "harvinaisilla" piirteillään ja jopa sairauksillaan, aina ja joka paikassa! Alkuun tätä ilmeni vain suuremmissa porukoissa, esim. lounastauolla tai työpalaverien yhteydessä, joissa hän sopivan tilaisuuden tullen nosti esiin omia henkilökohtaisia juttujaan siten, että mukamas kertoisi asiaa vain vierustoverille mutta kuitenkin kaikki paikallaolijat kuulevat hänen juttunsa. Huomaan, että hän selvästi kalastaa joltain paikallaolijalta jotain kommenttia asiaansa ja vähän väliä juttunsa lomassa hän vilkuilee muihin että miten he asiaan reagoivat. Esimerkiksi nyt sellainen asia, että tää kaveri oli mennyt lääkäriin kaksi päivää kestäneen kurkkukivun takia, ja kun lääkäri oli katsonut tän kaverin nieluun peilillä ja todennut että on niin pieni nielu, ettei saa hyvää näkyvyyttä, niin eiköhän seuraavana päivänä kaikki kahvipöydässä kuulleet hänen harvinaisen pienestä nielustaan, jonne "ei edes kokenut lääkäri nähnyt mitään!" Tää kaveri myös esittelee alituiseen mustelmiaan ja muita tankotanssiharrastuksestaan saamiaan ruhjeitaan ja ravaa lääkärissä minun mielestäni ihan pikkuvaivojen takia. Vähän sellaista pinnarin vikaa löytyy tästä tyypistä myös. Vähintään kerran kuukaudessa hänellä on "vähän kuumeinen olo" ja viimeksi toissailtana sain häneltä viestin, että kuumemittari näyttää 37.3 astetta ja uskoo että aamulla olo on niin karmea että ei varmaan töihin kykene. No hyvinpä aamun olonsa taas ennusti, ei tullut eilen töihin, tänään kuitenkin normaalivointisena ja täysin kunnossa taas töissä. Ihmettelen suuresti, että ei kukaan muu tuntemani ihminen sairasta tällaisia oikeasti vain päivän kestoisia flunssia useita kertoja vuodessa, mistä ei jää minkäänlaista "jälkioiretta" (nuhaa, yskää tms. etenkin, jos olo on ollut yhdenkin päivän niin karmea ettei töihin voi tulla?!) Tää kaveri menee myös perussärkylääkkeistä (burana, panadol) "niin hirveisiin lääkehuuruihin" ettei voi kun maata kotona ja vuorokauden kestäneen vatsataudin aikana hänen painonsa tippui kuulemma lähes 5 kg... Tiedän nykyisin tän kaverin terveydestä kaiken, lähtien maksa-arvoista kuukautisiin ja mua oikeasti alkaa kyrsiä, kun kahdenkeskenkään aikaa ei jää enää muulle kuin hänen vaivoilleen, joissa ihan selkeästi on liioittelua mukana. Kaveri kuitenkin osaa olla myös todella mukava muita kohtaan, ja osaa kyllä kuunnella muittenkin juttuja jos joku saa hänen juttujensa väliin muutakin asiaa ujutettua.
Jos olisi mahdollista, niin välttelisin jatkossa tämän ihmisen seuraa, mutta suht tiiviissä työporukassa se on miltei mahdotonta. Mistä ihmeestä moinen käytös kumpuaa? Huomionkipeyttä? Miten voisin kohteliaasti tehdä kaverille selväksi, että mua (ja tuskin liiemmin muitakaan) ei kiinnosta hänen yksityisasiansa, ainakaan niin kauan kun ne ovat jotakin tollasta ns. turhanpäiväistä valitusta? Hassuinta on, että tää kaveri ei tunnu itse olevan edes kovin huolissaan vaivoistaan ja jatkuvasta sairastelustaan, minkä vuoksi epäilenkin että hän värittää näitä juttujaan aika reippaasti. Joskus olen sanonut hänelle että "kylläpä sulle sattuu ja tapahtuu paljon, harmillista tuokin jatkuva kuumeilu jne" mutta tästä hän usein saa vaan tulta juttujensa alle. Ei selvästikään ymmärrä vihjettä että riittäisi jo.. Tunteeko muut tällaisia ihmisiä? Onko tää joku tietty persoonallisuuspiirre/-häriö? Outoa on minusta myös se, että tuo hänessä ilmenevä itsekeskeisyys kohdistuu vain hänen terveyteensä ja ruumiillisiin juttuihin, siihen että hän on niin erikoinen. Tää tyyppi siis on vajaa kolmekymppinen perheetön nainen, pitkäaikainen poikaystävä hänellä kuitenkin on. Suhteellisen hyvin elämässään menestynyt noin niinkuin yleisesti. En tiedä lukeeko vauvapalstaa, vähän jopa toivoisin että lukisikin ja tunnistaisi itsensä :---)
Kommentit (4)
Mua taas ärsyttää yks ihminen, joka saa yhden yksinkertaisen kysymyksen esitettyä niin pitkästi, et menee hermo jo puolessa välissä kun se selittää siitä..!
Ei jaksa lukee!!