Ulkosuomalaiset, mitä kaipaatte Suomesta?
Olen lähdössä kylään ulkomailla (Keski-Euroopassa) asuvan ystäväni luo ja haluaisin viedä jotain tuliaisia. En mitään muumimukeja, Iittalaa tai Marimekkoa vaan perus arkijuttuja joita Suomen ulkopuolella kaipaa. Vien esim. tiskiharjan, koska tiedän ystäväni manaavan astioiden pesua sienellä.
Onko kenelläkään vinkkejä tai omia kokemuksia viejänä tai saajana?
Kommentit (28)
Itse kaipaan jotain, mitä ei matkalaukussa valitettavasti mukaan saa, nimittäin suomalaista luontoa. Menkääpä mäntymetsään, ja vetäkää sitä neulasten ja sammalen tuoksua oikein kunnolla sieraimiinne. Se on eksoottista, ainutlaatuista luontoa, mikä saattaa kadota lähivuosisatoina. Samoin esimerkiksi tyyni järvi ja järvenrantakoivikko vieressä. Vasta täällä ulkomailla asuessani olen todella ymmärtänyt, että Suomen maisemat ovat aivan mielettömän kauniit.
Kannattaa kysyä, mitä ystävä haluaa. Itse en esimerkiksi välitä salmiakista tai hapankorpuista, mutta Kouvolan lakritsi ja jälkiuuniruisleipä olisivat tervetulleita tuliaisia. Ja tietenkin Jenkki-purkka!
Naistenlehtia, kuivattuja (tai tuoreita, jos sadossa) kantarelleja ja ruisleipaa.
sumalaista lukemista lapsille ja itselle. Fazerin sinistä. Dracula salmiakkia, ruispaloja, kalaliemikuutioita, raesokeria, vaniljasokeria...
Mä ensinnäkin asun maassa jossa ei ole tapana viedä tuliaisia, ja ilahdun aina mitä tahansa suomalaiset tuokin. Se jotenkin yllättää aina.
Mutta nuo naistenlehdet ja ristisanat on huippujuttu, kuten joku totes niin ne saattaa kiertää suomalaisyhteisössä kauan. Marimerkko -servetit, tai vaikka Pirkka-servetit, ne on kauniita eikä enää ulkosuomalaisena miellä Pirkkaa vain halvaksi tuotteeksi. Suomalaiset isot mättö-karkkipussit joissa on moneen makuun (esim. TV-sekoitus). Niitä voi laittaa vaikka heti tarjolle.
Suklaata, karkkia ja sinappia
Lukemista, ristikolehtiä
Suomenlippu-tarroja
Suomalaisen suosikki urheilujoukkueen tarroja, paitoja jne
Mä vien yleensä usassa asuvalle kaverille suklaata, ruisleipää, salmiakkia ja viimeisimmän hesarin
Monta viikkoa himoinnu kabanossi juustomakkaraa ja sinappia!! Hah! Mut onneks kolmen viikon päästä pääsen suomeen lomalle. Ja ah, se ihana luonto ja kaunis järvimaisema, mökki ja sauna ♡
Mä pyydän aina niitä irtopäitä tiskiharjaan, mäntysuopaa, naistenlehtiä, jauhettua kardemummaa ja karjalanpiirakoita.
Salmiakki, laku, karkit, ruisleipä, Oltermannl, sinappi, lakkahillo. Lehdet ja sanomalehdet.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 17:36"]Salmiakki, laku, karkit, ruisleipä, Oltermannl, sinappi, lakkahillo. Lehdet ja sanomalehdet.
[/quote]
Ja vielä Fazerin sininen, sinipiika, Marimekon servietit.
Sinappia, Fiskarsin kuorintaveitsi, suklaata, irtokarkkeja, hyvänlaatuisia trikookankaita (ompelen), villalankoja, räsymattoja...
Ruisleipää, hapankorppuja, Fazerin suklaata, ksylitolipurkkaa, ruisjauhoja, juustohöylä, Fiskarssin sakset