rv 26+5 mitkä on riskit?
Olen koko raskauden ollut tosi vainoharhanen ja pelännyt että kaikki menee jostain syystä pieleen. Edellisen raskauden keskenmenolla lienee osa syynsä tähän. Onko kuinka isot riskit enää näillä viikoilla että jokin menisi pieleen?
Kommentit (13)
Niin siis kiva piti kirjottaa eikä kova..
Minä pelkäsin koko raskausajan myös. Ja suuremmat mahdollisuudet sulla on saada elävä vauva syliin. Kohtukuolema on kuitenkin aika harvinainen. Tietysti se jonkun kohdalle voi sattua-huono tuuri. Yritä rentoutua. Pian odotus on ohi.
Vielä olis suurin piirtein se 13 viikkoa odotettavaa.. tulen varmaan hulluks sen aikana, aina kun vauva on hetkenkään liikkumatta tai liikkeet on vaisumpia niin menen ihan paniikkiin.
Ap
Tuo jatkuva stressi asiasta tuskin tekee hyvää sinulle tai vauvalle. Olisi ehkä hyvä jutella tästä asiasta neuvolassa tai jonkun läheisen kanssa johon luotat ja jolta voit saada tukea :)
Stressaaminen ei hyödytä mitään. Sitten jos se pienenpieni todennäköisyys, että joudut hautaamaan vauvan, toteutuu, sinua kaduttaa ettet nauttinut raskaudesta ja vauvasta kun kaikki oli vielä hyvin.
Suurin osa raskauksista menee hyvin jos noinkin pitkälle jo päässyt :) Mahdollisuus kohtukuolemalle on, ei sitä voi kenellekkään sanoa ettei varmasti niin kävisi.
Itse olen kokenut kohtukuoleman. Jälkeenpäin kaduttaa etten nauttinut raskaudesta vaan ajattelin aina - jos tämä vauva nyt syntyy elävänä...
Olen uudelleen raskaana nyt. Olen jo ohittanut ne samat viikot mitä oli kohtukuoleman aikana. Ja kyllä kokoajan on pelottanut pirusti. Silti olen nauttinut raskaudesta. Olen ostellut jo kaiken vauvalle ja todella uskon, että tämä pieni syntyy elävänä ja terveenä <3
Yritä nauttia raskaudesta, silittele mahaa, juttele vauvalle, nauti potkuista ja myös niistä kipeistä potkuista myöhemmin. En voi luvata itsellenikään, että kaikki menisi hyvin nyt. Haluan silti uskoa niin ja suosittelen sinullekkin samaa :)
Hankin dopplerin sitä varten, että saisin pikaisesti varmistettua onko kaikki ok jos vauva ei liikkunutkaan. Minulle siitä oli apua. Lisäksi kävin pari kertaa psykologille juttelemassa ja olen puhunut pelosta myös mieheni kanssa. Suosittelen puhumaan asiasta edes jonkun kanssa :) t.8
Et sä mitään sille mahtaisi jos jotain kamalaa vielä sattuisi. Ja se on äärimmäisen epätodennäköistä!
Toki liikelaskentaa voi tehdä mieltä rauhoittamaan, mutta pakkomiellettä ei kannata itselleen tehdä.
Nauti, kun kerran kaikki on hyvin, ja mikään ei viittaa siihen, että huolta olisi!
Joo mullakin toi kotidoppler on ja sillä saa isommat huolet pois jos huolestuttaa. Mutta aina vaan sitä silti stressaa. Pakko varmaan vaan yrittää lopettaa ja alkaa nauttimaan.
Ap
Ainiin onkos kellään ollit vauva mahassa poikittain? Pari päivää sitten neuvolassa terkkari sanoi että vauva on poikittain mahassa. Onko yleistä tuommonen asento? Ja toivottavasti kääntyisi itestään.
Ap
Mulla koko raskaus oli todella ahdistavaa aikaa ja pelkäsin koko ajan, että jokin menee huonosti. Juttellin asiasta neuvolassa ja minua kuunneltiin, mutta ei se paljon siihen pelkoon auttanut. En uskaltanut edes nukkua kuin muutaman tunnin pätkissä, kun piti kuulostella vauvan liikkeitä. Taustalla myös keskenmeno. Loppuvaiheessa liikkeet tuntuvat vaimeampina, sekin aiheutti huolta. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Varmasti menee myös sinun kohdallasi! Jos olisin toiseen raskauteen uskaltautunut, olisin varmasti hankkinut dopplerin. Voiton puolella ollaan jo.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 23:14"]Ainiin onkos kellään ollit vauva mahassa poikittain? Pari päivää sitten neuvolassa terkkari sanoi että vauva on poikittain mahassa. Onko yleistä tuommonen asento? Ja toivottavasti kääntyisi itestään.
Ap
[/quote]
On ollut poikittain, ylösalaisin ja alasylöisin ja milloin mitenkin. On yleistä, että vauva pyörii ja kääntyilee. Tuossa vaiheessa mahtuu vielä hyvin. Jos vielä synnytyksen lähestyessä majailee poikittain yritetään ulkokäännöstä ja elllei se onnistu, tehdään varmaan sektio.
Ja niin olisi kova nauttia tästä raskaudesta mutta kun koko ajan on niin epävarma olo. Kohtalotovereita?
Ap