Miksi esineitä ei voi jättää mökille
Käyn usein vanhempieni mökillä, mutta aina jos jätän vaikka shamppoon sinne, kysytään että sinulla jäi tämä vaikka olisin tarkoituksella jättänyt. Mitään ei voi jättää, ei mökki kenkiä , ei uusi veitsiä , nilkutetaan leikaten tylsillä, kaikki raivataan pois kylpytakkeja myöten. Mitään uutta ei voi hankkia . Mistä tällainen käytös voi johtua, olen kuitenkin korjannut aina normaalit jälkeni ja. viettänyt mökillä lapsuuteni. Nyt paikkani osoitetaan kuljettamalla mökkikenkäni roskikseen, nekin olivat uusi hankinta mökille.
Kommentit (37)
Minä en luota noiden yliaktuaarien sun muiden tilastoihin....miten niissä määritellään mökki ja mökkeily? ....mutta jos noin on, niin on vähän omituista, että mulla 45 veellä, joka ostin mökkini 33 veenä, on naapureina kaksi lapsiperhettä. Nämä maaseudun vanhat rintamamiestalot tuntuu tehneen kauppansa lapsiperheiden loma-asuntoina. Rantamökit on meille asuntovelkaisille liian kalliita, ainakaan, jos on alempaa keskiluokkaa eikä tulot ole jättimäiset. Itse en olisi pystynyt mitenkään ostamaan 200 t. rantamökkiä, mutta 70 t. rintamamiestalo uimapaikan lähistöltä onnistui aikoinaan ihan hyvin. Kotiin on puolentoistatunnin matka. (Eikä tarvinnut lasten ollessa pieniä koko ajan kytätä, että onko lapset menossa rantaan valvomatta.)
Ap, juttele vanhempiesi kanssa. Ei mökillä auttaminen ole sinun velvollisuutesi. Jos viet sinne tavaroita, siitä pitää sopia.
Kimppamökin omistajan neuvo: Jokaisella mökkiä käyttävällä on oma pienikaappi. Sinne voi jätää omia tavaroita, mutta kappi on aika pieni. Muut tavarta on yhteisiä, ja ne hankitaan yhdessä. Ylimääräisiä kattiloita, härpäkkeitä, vaatteita, koristeita ei jätetä, ellei niille ole saatu lupaa. Ja sitten ne on yhteisessä käytössä. Muuten mökille tulee kaaos...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:44"]
Täytyy kyllä ihmetellä kun lueskelee näitä kommentteja, että minkälaiset välit täällä mahtaa monella olla vanhempiinsa. Minun vanhempani ei kyllä koskaan heittelisi tavaroitani yhtään mihinkään, vaikka sattuisi mökille jotain jäämään. Saattavat toki huomauttaa, että sinulla jäi sitä tai tätä, mutta siitä syystä, että olettavat minun jättäneen sen vahingossa ja niinhän tietysti asianlaita olisikin, sillä jos jotain tietoisesti jättäisin, niin tietysti sen myöskin vanhemmilleni mainitsisin.
Minulle mökimme on edelleen meidän mökki ja niin ajattelevat myös vanhempani. Eli yhdessä siellä kesiä vietetään, ihan niin kuin lapsenakin ja siitä vanhempani luonnollisesti kovasti tyytyväisiä, että jatkumoa on, koska myös heidän lapsenlapsensa mökillä viihtyvät. En siis käy mökillä vieraana, vaan kuulun kalustoon.
[/quote]
Kysypä vanhemmiltasi. He saattavat olla toista mieltä
[/quote]
Täh??? Onko sulla pahakin lukihäiriö?
Kuten ihan selvästi ja selvällä suomen kielellä kirjoitin, ovat vanhempani kovasti tyytyväisiä siitä, että minä ja lapseni viihdymme mökillä, eli sitä ei heiltä tarvi erikseen kysyä, kun tuovat sen joka mutkassa esiin ihan itse ja vieläpä erittäin aktiivisesti. Olen viestin 19 kirjoittajan kanssa tismalleen samoilla linjoilla, kuten jo aiemmin kerroinkin.
Myös oma lapseni on aina tervetullut minun luo, eikä haittaa hänen tavaransa piiruakaan nurkissani jos siis niitä joskus tänne jättää.
Meitä ihmisiä on vaan niin erilaisia. Toiset tappelee ja tekee numeroa mitättömistäkin asioista lapsiensa, tai vanhempiensa kanssa (ja varmaan muidenkin), toiset ei taas pidä jotain tavaroiden jättämistä edes pienenäkään maininnan arvoisena asiana, saatika riidan aiheena.
Voisi kuvitella, että olisi järkevää kysyä asiaa juuri heiltä ja ihan suoraan, me kun emme täällä ole juuri sinun vanhempiasi.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:42"]koska käyn siellä vain 2-3 kertaa vuodessa, ei olisi mitään järkeä jättää sinne omia kamoja.
[/quote]
Jollekin muulle voi olla järkeä. Esim. minä käyn eräässä kyläpaikassa kerran vuodessa ja on todella kätevää, että siellä on valmiina sekä hellesään että kylmän kesän vaatteet odottamassa. Näin minun ei tarvitse kuljettaa mukanani junassa kaikkia vaihtoehtoja saappaista alkaen. Suomen suvesta kun ei koskaan tiedä. Tietysti jos ajaa omalla autolla, on ihan sama paljonko tavaraa kontissa on.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:47"]
Olen huomannut tätä samaa omassa äidissäni. Hänellä on lisäksi hamstrausongelma. Mutta ne huojuvat, omat tavarakasat eivät siis haittaa, joku yksittäinen minun tavarani on se varsinainen ongelma.
[/quote]
Aika outoa, jos sinä edes haluaisit omia tavaroitasi äitisi tupatentäyteen asuntoon. Mikä järki? Ensinnäkin voisi käydä niin, ettet enää koskaan löytäisi niitä takaisin itsellesi ja toisekseen olisi tökeröä tuoda lisää tavaraa asuntoon, jota jo nyt kauhistelet sen sotkuisuuden takia.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:12"]
Minä en luota noiden yliaktuaarien sun muiden tilastoihin....miten niissä määritellään mökki ja mökkeily? ....mutta jos noin on, niin on vähän omituista, että mulla 45 veellä, joka ostin mökkini 33 veenä, on naapureina kaksi lapsiperhettä. Nämä maaseudun vanhat rintamamiestalot tuntuu tehneen kauppansa lapsiperheiden loma-asuntoina. Rantamökit on meille asuntovelkaisille liian kalliita, ainakaan, jos on alempaa keskiluokkaa eikä tulot ole jättimäiset. Itse en olisi pystynyt mitenkään ostamaan 200 t. rantamökkiä, mutta 70 t. rintamamiestalo uimapaikan lähistöltä onnistui aikoinaan ihan hyvin. Kotiin on puolentoistatunnin matka. (Eikä tarvinnut lasten ollessa pieniä koko ajan kytätä, että onko lapset menossa rantaan valvomatta.)
Ap, juttele vanhempiesi kanssa. Ei mökillä auttaminen ole sinun velvollisuutesi. Jos viet sinne tavaroita, siitä pitää sopia.
[/quote]
Mökki = rakennuslupansa perusteella ei-ympärivuotiseen käyttöön soveltuva asumus. Rintamamiestalo ei ole mökki.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:22"]
Kyllä olen auttanut paljon mökin kunnossapidossa ja kyllä maksaisinkin korjaustöitä kun työssä olen, mutta vanhemmat eivät hyväksy sitä vaan haluavat maksaa itse. Ja nurmikkoa olen leikannut niin olisi kohtuullista että olisi edes mökkikengät siellä valmiina, no ei se tietysti iso vaiva ole niitä kuljettaa. Vanhemmat voivat kyllä olla siellä milloin haluavat, en ole väkipakolla menossa sinne, matkustelen paljon loma- aikoina muutenkin, mutta yleensä se on niin päin, että kun olen menossa , tulee heillekin yhtäkkiä menoa sinne ja kun en mene, sanotaan, etten koskaa auta heitä ja ehdi leikkaamaan esim nurmea. Hulluahan on jos lomamatka varattuna ja sitten saa kuulla että ei ehdi koskaan mökillä auttamaan.
[/quote]
Niin no. Mökin omistajat tosiaan joutuvat huolehtimaan siitä mökistään ympäri vuoden eikä vain silloin kun sinne huvittaa mennä. Että mökin huoltotyöt on vaan tehtävä, vaikka olisi muutakin tekemistä. Mutta kannattanee asiaa kysyä noilta vanhemmilta.
[/quote
No kyllä, mutta enhän voi työnantajallekaa sanoa että lähden lomalle milloin huvittaa. Kyllä se mökki paikallaan pysyy vaikka on viikon lomalla muualla. Yleensähä ne ovat sopimuskysymyksiä, mutta heidän kansaan on todella vaikea sopia että vaikka kävisi ennen matkaa tekemässä jonkun työn, mikä se sitten onkaan vaan aina se pitäisi olla juuri sillä kesälomamatka viikolla tehtynä .
Monikos muu käyttää mökkiä sinun lisäksesi? Ajattele jos kaikki haluaisi jättää muutaman tavaran mökille valmiiksi..
Mä tein kerran sen virheen, että ostin appivanhempien mökille yhden lyhdyn ja jotain kynttilöitä ja jätin ne sinne esille. Tämä oli ihan alkuaikoina. Ajattelin, että ovat vähän kuin kiitos kun siellä miehen kanssa pääsiäinen vietettiin kahdestaan. Ajattelin, että ovat harmiton juttu, käyttötavaraa. Lyhty oli oikeasti ihan hyödyllinen sysipimellä savusaunalla ja ihan sellainen pelkistetty, joku Ikean lyhty.
Ne oli sitten pakattu pahvilaatikkoon yhteen kaappiin ja kun seuraavan kerran mentiin, anoppi sanoi, että ne sinun kynttiläsi ovat sitten siellä ja siellä. No, opin kerrasta.
Kyllä mä nyt saatan sinne nyt 20 vuoden jälkeen jonkun shampoopullon jättää ja unohtaakin ja oletan sen menevän yleiseen käyttöön ja näin ilmeisesti onkin, koska "sinun shamppoostasi" ei ole muistuteltu.
Vanhempien mökillä taas meillä kaikilla sisaruksilla on omat kamansa ja nauretaankin varaston talvitakkivarastolle, josta kukin voi ammentaa juhannusiltoihin ;) Itsestään selvästi kukin kauppareissullaan ostaa vuoroin vessapaperia, shampoota, saippuaa, astianpesuainetta yms. käyttötavaraa ja ne jäävät yhteiseen käyttöön. Jos joku huomaa, että onpa risat sakset, hankkii paremmat tilalle ja pistää ne risat roskiin.
Mutta sinänsä, vanhempienkin mökillä talot jätetään aina sellaiseen kuntoon, että sinne voi majoittua kuka tahansa, eli omilla kamoilla ei täytetä vaatekomeroita ja lakanat otetaan pois, jollei nyt ihan seuraavana viikonloppuna olla tulossa ja tiedossa on, ettei ketään vieraita sillä välin käy.
Noin yleisesti kaikki mikä mökille jää, on yleisessä käytössä kaikkien käytettävänä.
Siskon kanssa hankitaan myös kaikkea pientä kivaa. Äitini sanoo aina, että hankkikaa te jotain nättiä tähän ja tähän, kun en minä osaa, mutta maksan mielelläni.
Vanhempasi eivät halua turhaa ylimääräistä tavaraa mökille. Se että käyt siellä muutaman kerran vuodessa niin voit samalla tuoda kaiken tarvitsemasi. Osta vaikka vanhemmille lahjaksi mökille uudet vetset. Nehän tulee kuitenkin kaikkine käyttöön. Tuo sinun oma shampoo ja sinun omat kengät on kuitenkin asia joita käyttäisit vain sinä ja muuten ne veisivät siellä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:42"]koska käyn siellä vain 2-3 kertaa vuodessa, ei olisi mitään järkeä jättää sinne omia kamoja.
[/quote]
Jollekin muulle voi olla järkeä. Esim. minä käyn eräässä kyläpaikassa kerran vuodessa ja on todella kätevää, että siellä on valmiina sekä hellesään että kylmän kesän vaatteet odottamassa. Näin minun ei tarvitse kuljettaa mukanani junassa kaikkia vaihtoehtoja saappaista alkaen. Suomen suvesta kun ei koskaan tiedä. Tietysti jos ajaa omalla autolla, on ihan sama paljonko tavaraa kontissa on.
[/quote]
No ei se ihan näinkään ole. Meillä esim. on koira, jonka häkki vie puolet kontista. Kyllä tietyille reissuille, esim. vanhempien luokse, jättää mielellään ne peitto- ja lakanakassit ottamatta mukaan... Muille reissuille, esim laskettelemaan mennessä, pakkaaminen onkin sitten taidetta, jotta kaikki tarvittava mahtuu mukaan.... Meitä siis kaksi aikuista ja teini ja koira.
Ymmärrän kyllä tuon, että jos vie jotain puolison mökille, niin niitä ei sinne haluta, mutta ihmetteln kuitenkin, jos kyseessä on oma tytär, niin ei hyväksytä mitään uutta. Ja kuitenkin pyydetään miettimään joskus uusia kalusteita tms. ja sitten kun niitä ehdottaa, niin ei kelpaa.
Kyllä voisinko ostaa oman mökin mielelläni jos vain olisi rahaa tarpeeksi,
On vain kurjaa, että koska itse kyllä pidän mökistä ja olisi valmis sen kunnostuksessa auttamaan, niin kaikki ehdotukset teilataan mennen tullen ja ei sitä sitten enää tee mieli joka kesää kuluttaa siihen, että on miettinyt mitä korjaustarvetta olis ja sitten kun ehdottaa että menisi tekemään niin ei käy.
Mutta ehkäpä seuravaalla kerralla vien sitten takaisin kotiin kaikki sinne jättämäni esineet. Edes ruoka ei kelpaa, jos tyylii jää joku sinappi j, niin kysytään, että teiltä jäi se sinappi sitten. Sitten vain rahdataan joka ainoa viikonloppu kaikki sinapit , kengät ja muut mukana, koska niille ei ole mökillä sijaa.
Jos minua ei sinne haluta, sen voi sanoa kyllä suoraan. Syytä en tiedä, koska olen aina mökistä pitänyt huolta ja siivonnut siellä. Voisinhan olla sellainenkin tytär joka toisi vain kavereitaan sinne ja jättäisi kaikki juhlien jäljet korjaamatta. Nyt kyse taitaa olla kuitenki omasta reviiristä, jonne ei saa muut tuoda tavaroitaan tai ei haluta tyttären rahoilla mitään sinne ostaa. Minusta vanhempien sukupolvien on turha suuttua siitä, että muka ei auteta tms. Kyse on vain siitä että apua ei oteta vastaan , koska on aina totuttu tekemään itse ja pärjäämään itse.
-AP
Mun äiti käy meillä 3-4 kertaa vuodessa ja toi meille omat sisäkengät. Ärsyttävää.
Ap:n vanhemmat kuulostavat hankalilta ihmisiltä.
Mitä he vastaavat jos kysyt voitko jättää mökkikengät (tai sampoon ym) tänne?
No en ole kysynyt mitään, koska olen ajatellut, että eivät tuollaiset käyttöesineet haittaa, mutta näköjään sitten haittavat. Koska ne kerätään aina nippuun johonkin odottamaan kuten ruokatarvikkeetkin. Ennpä sitten jätä sinne enää mitään esineitäni enkä koske mihinkään.Ei sellaisessa paikassa voi olla normaalisti, missä mihinkään ei saa koskea. Kaikki astiatkin ovat kaapissa käyttämättöminä kun ei niitä raaskita koskaan käyttää, jos joku vaikka rikkoutuu, ikkänkuin tässä elämässä merkitystä on rikki menneellä astialla enemmän kuin rikki menneillä ihmisuhteilla.
No, onpahan tullut asiat selväksi.
Kimppamökin omistajan neuvo: Jokaisella mökkiä käyttävällä on oma pienikaappi. Sinne voi jätää omia tavaroita, mutta kappi on aika pieni. Muut tavarta on yhteisiä, ja ne hankitaan yhdessä. Ylimääräisiä kattiloita, härpäkkeitä, vaatteita, koristeita ei jätetä, ellei niille ole saatu lupaa. Ja sitten ne on yhteisessä käytössä. Muuten mökille tulee kaaos...