Onko mielestäsi paljon jos käyttää 40 euroa kuukaudessa vaatteisiin?
Vaatteisiin lasketaan sukat, alusvaatteet, hatut.. Kenkiä ei lasketa
Kommentit (44)
Ei se paljon ole.
Minä ostan tosi harvoin vaatteita. Varmaan samaa luokkaa on rahanmeno tai vähemmän.
Lähes mikä tahansa vaate maksaa enemmän kuin tuon. Ei ole paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa kirppiksiltä
Siis ööh? Jos tuohon lasketaan kengät ja päällystakit, se on tosi vähän. Pelkät farkut maksaa satasen, laadultaan kelvolliset kengät n. 100-200e.
Etkö ikinä osta uusia vaatteita, vai ostatko pelkästään halvimpia H&M -lumppuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa kirppiksiltä
Mistä ne vaatteet kirppiksille tulee, jos kukaan ei osta mitään uutta?
Vierailija kirjoitti:
Siis ööh? Jos tuohon lasketaan kengät ja päällystakit, se on tosi vähän. Pelkät farkut maksaa satasen, laadultaan kelvolliset kengät n. 100-200e.
Etkö ikinä osta uusia vaatteita, vai ostatko pelkästään halvimpia H&M -lumppuja?
Niin no farkkuja ei tarvi ostaa joka vuosi.
Ei silleen, mutta vähän mietityttää miks tarvis kuukausittain ostaa vaatteita. Ja jos käy kirppareilla niin tuolla rahalla voi saada montakin vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei silleen, mutta vähän mietityttää miks tarvis kuukausittain ostaa vaatteita. Ja jos käy kirppareilla niin tuolla rahalla voi saada montakin vaatetta.
Mulla ainakin sukat ja sukkahousut hajoaa nopeaa
Vierailija kirjoitti:
Jos ei katso halua näyttää aina samalta vaikka töissä? Ja ei vaatteet ole ikuisia, osa menee käytössä hyvinkin nopeasti kulahtaneeksi jos käyttää samoja ainakaan yhtään enemmän jolloin pitää ostaa uusia.
Monet pörröiset neuleet esim. nukkaantuu äkkiä ja ovat vielä yleensä turkasen kalliitakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monia uusia farkkuja, takkeja ja kenkiä tarvitset vuodessa? Mulla kestää farkut 4-5 vuotta, kengät 5-7 vuotta ja päällystakit kymmenisen vuotta.
Kannattaa ostaa laatua niin ei tarvitse ostaa joka sesongiksi uutta. Ja pestä ohjeiden mukaisesti ja korjata vetoketjut yms. tarvittaessa.
/1
Ap on joku pitkäaikastyötön, köyhä.
Minimikulut miehelle per vuosi:
- kahdet 100 euron housut, kahdet edulliset housut alennuksesta yht. 150 euroa
- 1 päällystakki 150e
- sukkia, alusvaatteita 100e
- t-paitoja 100 eurolla
- yhdet kylmän sään kengät 150 euroa, halvat kesäkengät 50 euroa
- lenkkarit 100 euroa
- urheilu- ja kotivaatteita 200 eurolla
Yhteensä 1100 euroa, eli n. 90 euroa kuukaudessa. Tässä siis oletus, että jo hyvä kokoelma vanhoja vaatteita, ei tarvetta juhlavaatteille ym. Tämä on ehdoton minimitaso, joinakin vuosina kuluja tulee enemmän.
Mielestäni 500-600 e vuodessa on kohtuu summa aikuisen perussiisteihin ja käytännöllisiin vaatteisiin, olettaen että ostetaan lähinnä uutena.
Lapsilla vaikeampi arvioida, koska käytettynä löytyy helpommin. Olen kahden 7 v ja 2 v lapsen yh ja omiin ja lasten vaatteisiin menee ehkä n. 70 150 e kk, joskus enemmän jos pitää äkkiä hommata esim. Harrastusvaattetta. Ostaisin enemmän jos olisi varaa.
40 e yhdelläkin on hyvin kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monia uusia farkkuja, takkeja ja kenkiä tarvitset vuodessa? Mulla kestää farkut 4-5 vuotta, kengät 5-7 vuotta ja päällystakit kymmenisen vuotta.
Kannattaa ostaa laatua niin ei tarvitse ostaa joka sesongiksi uutta. Ja pestä ohjeiden mukaisesti ja korjata vetoketjut yms. tarvittaessa.
Jos istut töissäkin aina farkut jalassa, niin ne kestävät noin vuoden siisteinä.
/1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei katso halua näyttää aina samalta vaikka töissä? Ja ei vaatteet ole ikuisia, osa menee käytössä hyvinkin nopeasti kulahtaneeksi jos käyttää samoja ainakaan yhtään enemmän jolloin pitää ostaa uusia.
Monet pörröiset neuleet esim. nukkaantuu äkkiä ja ovat vielä yleensä turkasen kalliitakin.
Ostaako monikin tieten tahtoen sellaisia neuleita jotka menee pilalle ja nyppyyntyy heti??🤔 rahan tuhlausta
Ei tuo paljon ole. Meneehän sitä pakosti, 40e kohtuullinen summa.
1.kk sukkia reilummin
2. Kk alushousuja
3. Kk parit rintsikat
4. Kk esim takki
5. Kk pari paitaa
6. Kk housut
7. Kk uudet hanskat ja esim pipo
8.kk taas pari paitaa
9.kk housut
10. Kk uusia alushousuja
11.kk joku urheiluvaatesetti
12.kk parit urkkaliivit
Enempää en itse keksisikään vuodessa tarvitsevani, eli aika sopivasti tuossa. Esim joka vuodenaikaan takkeja ei tarvitse uusia joka vuosi.
Ei ole. Ei tuohon hintaan välttämättä paljon edes saa. Nytkin pitäisi uusia rintaliivit, ja minun koossani ei edes siedettävän mukavia saa alle 65 euron. Talvikengät vetelevät viimeisiään, mutta yritän vielä tämän talven selvitä näillä vanhoilla. Onneksi olen ollut etätöissä jo kaksi vuotta, niin ei ole ollut huolta siitä, että pitäisi näyttää siistiltä. Jos taas mennään takaisin normaaliin arkeen, niin pelkästään sukkahousuihin kuluu useampi kymppi kuussa.
On, jos puhutaan että aikuinen ostaa itselleen. Tuohan on melkein 500 e vuodessa.