Ihminen, joka on loukannut ihan todella ja pyytää anteeksi
Mitä vastata anteeksipyyntöön, kun antaminen noin vaan tuntui vaikealta...
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksipyynnöt ovat usein teeskenneltyjä. En panisi niille paljon painoa.
Tämä. Minua eniten satuttanut, hyvin narsistinen ihminen esitti näennäisen anteeksipyyntönsä seuraavasti:
”Olen todella pahoillani että tunnet noin!”
Tunnen näin? Jumala mikä kuvotus! Hän siis leikki anteeksipyytäjää syyllistäen demonisista teoistaan kääntäen _minua_ 😳
Silloin kun narsistinen ihminen todella haluaa palata elämääsi, anteeksipyyntö tuntuu tulevan sydämestä ja narsistinen ihminen osaa pyytää anteeksi juuri oikeita asioita ja oikealla tavalla niin, että se vetoaa tunteisiisi.
Siis vaikka ennen välien katkaisua anteeksipyynnöt ovat olleet kuvailemasi kaltaisia. Sen takia moni menee halpaan ja kuvittelee, että narsistinen ihminen on vihdoin tullut järkiinsä ja ymmärtää tekonsa.
Voitteko väkivaltaa antaa anteeksi ja jos se toistuu uudestaan?
En nyt tarkoita parisuhde väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minua eniten satuttanut, hyvin narsistinen ihminen esitti näennäisen anteeksipyyntönsä seuraavasti:
Tunnen näin? Jumala mikä kuvotus! Hän siis leikki anteeksipyytäjää syyllistäen demonisista teoistaan kääntäen _minua_ 😳
Mulla oli tuollainen ihminen lähipiirissä. Kerran sanoin hänelle ihan suoraan "tässä ei nyt ole ongelmana minun tunteeni vaan sinun toimintasi, mikä ne tunteet aiheuttaa".
Hän loukkaantui siitä. Mikäs se loukkantuminen onkaan, ettei vaan tunne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun narsistinen ihminen todella haluaa palata elämääsi, anteeksipyyntö tuntuu tulevan sydämestä ja narsistinen ihminen osaa pyytää anteeksi juuri oikeita asioita ja oikealla tavalla niin, että se vetoaa tunteisiisi.
Siis vaikka ennen välien katkaisua anteeksipyynnöt ovat olleet kuvailemasi kaltaisia. Sen takia moni menee halpaan ja kuvittelee, että narsistinen ihminen on vihdoin tullut järkiinsä ja ymmärtää tekonsa.
Tämäkin kyllä on totta. Nämä lipevät paskaperseet ovat manipuloinnin maailmanmestareita ja sieluttomia kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollainen ihminen lähipiirissä. Kerran sanoin hänelle ihan suoraan "tässä ei nyt ole ongelmana minun tunteeni vaan sinun toimintasi, mikä ne tunteet aiheuttaa".
Hän loukkaantui siitä. Mikäs se loukkantuminen onkaan, ettei vaan tunne?
Ystäväni kateuden ja mustasukkaisuuden tunteet aiheuttavat päälle käymistä. Niitä en anna anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin kyllä on totta. Nämä lipevät paskaperseet ovat manipuloinnin maailmanmestareita ja sieluttomia kuoria.
No ei narsistille kannatakaan antaa anteeksi, ainakaan siten että ottaa takasin elämäänsä.
Kyllä anteeksipyyntöä arvioidessa voi ottaa myös huomioon sen keneltä se tulee ja koko tilanteen kontekstin. Ei-luonnehäiriöinen on voinut loukata vahingossa ja anteeksipyyntö voi myös olla aito.
Minusta kauhein tunne maailmassa on se, että katuu ihan aidosti, mutta toinen ei anna anteeksi. Siitähän jää ikuinen paha olo itselleen, eikä mikään auta siihen oloon. Joten itse arvostan sitä että anteeksi pyydetään, harvoin sellaista kuitenkaan tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Tosi m -ulkku ei pyydä koskaan anteeksi, joten harkitse vastaustasi siltä kantilta...
Tämä. On totta, että narsisti voi esittää manipulatiivisen ja teeskennellyn anteeksipyynnön, kun haluaa jotain.
Mutta ne pahimmat epäihmisyyden ilmentymät ei pysty pyytämään anteeksi, ei edes saadakseen jotain, ei edes teeskennellysti. Kun oma ego ja itseoikeutettu lupa tehdä pahaa muille on saanut niin valtavat mittasuhteet, ei sellainen pysty nöyrtymään pyytääkseen anteeksi, ei edes näennäisesti.
Tottakai kannattaa antaa anteeksi. Se vapauttaa ja tekee hyvää myös itsellesi.
Jos kuitenkin henkilöstä jää joka kerta paha olo niin se on merkki siitä, että hän ei ole sinulle hyvä ja luotettava ystävä.
Jos on _todella_ loukannut, kyse ei ole mistään pikkujutusta, jonka voisin tuosta vaan ohittaa. Ei siis menisi mikä tahansa selittely läpi. Mulla ei yleensä ole tarvetta olla tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa, etsiköön kaltaistaan seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa antaa anteeksi. Se vapauttaa ja tekee hyvää myös itsellesi.
Jos kuitenkin henkilöstä jää joka kerta paha olo niin se on merkki siitä, että hän ei ole sinulle hyvä ja luotettava ystävä.
Anteeksi voi antaa myös siten, että ei kuitenkaan olla enää ystäviä. Eli se taakka poistuu molemmilta, mutta jatketaan eri teitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kauhein tunne maailmassa on se, että katuu ihan aidosti, mutta toinen ei anna anteeksi. Siitähän jää ikuinen paha olo itselleen, eikä mikään auta siihen oloon. Joten itse arvostan sitä että anteeksi pyydetään, harvoin sellaista kuitenkaan tapahtuu.
Siksi ei kannattaisikaan mennä loukkaamaan tai muuten satuttamaan toista. Oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Toki se on täysin yksilöllistä, kuinka paljon aikaa kukin tarvitsee prosessoidakseen asioita ja mitä se anteeksi antaminen itse kullekin tarkoittaa.
Sellainen ihminen, jolle on esitetty vilpitön anteeksipyyntö ja pyritty hyvittämään tapahtunut, ja joka vielä sen jälkeen lähtee kostamaan eikä pysty päästämään vihasta ja katkeruudesta irti, vaikka kuinka kauan aikaa olisi mennyt, ei minusta ole ihan hyvä ihminen myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ei kannattaisikaan mennä loukkaamaan tai muuten satuttamaan toista. Oma moka.
Voi herranjestas sentään! Koska kukaan meistä ei ikinä tee virheitä, ikinä ole väärässä eikä ikinä vahingossa loukkaa ketään? Ikinä ei riitele, ikinä ei ole huolimaton, ikinä ei unohda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei narsistille kannatakaan antaa anteeksi, ainakaan siten että ottaa takasin elämäänsä.
Kyllä anteeksipyyntöä arvioidessa voi ottaa myös huomioon sen keneltä se tulee ja koko tilanteen kontekstin. Ei-luonnehäiriöinen on voinut loukata vahingossa ja anteeksipyyntö voi myös olla aito.
Jos anteeksipyyntöön sisältyy lupaus, ettei tee toiste tai parantaa tapansa, aika isolla varmuudella kohta toistaa käytöksensä ja vaatii anteeksi antamista, koska annoit viimeksikin anteeksi.
Todelliseen katumukseen ei kuulu vaatimukset milloin toisen on oltava valmis antamaan anteeksi.
Loukannut ja satuttanut, tehnyt pahaa oikein kunnolla. Ei ole selvittänyt asiaansa eikä pyytänyt anteeksi tietenkään. Yks meni hautaankin samoin synnein. Että voi ihmiset olla pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on eri asia loukata täysin tietoisesti ja harkitusti kuin vahingossa, esimerkiksi huonojen sosiaalisten taitojen takia, josta omalla kohdallani oli kyse. Eli olin todella hyväntahtoinen, mutta en vaan osannut aavistaa loukkaavani toista. Varsinkin kun hän ei mitenkään näyttänyt sitä heti, vaan keräsi pahaa oloaan sisälleen jopa vuosia.
Jos ei kykene antamaan anteeksi kohtalaisia vääryyksiä, ei ole empatiakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene antamaan anteeksi kohtalaisia vääryyksiä, ei ole empatiakykyä.
Sinäkö määrittelet sen mikä on kohtalainen vääryys? Siitä vääryyden kokijasta se on saattanut tuntua paljon pahemmalta kuin kohtalaiselta.
Tämä! Jos anteeksipyyntösi alkaa 'anteeksi, jos olen loukannut sinua", voit ihan hyvin olla pyytämättä. Meidän kanssakäymisemme ei ole järkevää nyt eikä tulevaisuudessa.