Onko lohikäärmeitä oikeasti ollut olemassa?
Vai miten joka puolella maailmaa on tarinoita niistä? 🤔
Kommentit (90)
Skolastikot kinastelivat, voisiko Intian koirankuonolaiset käännyttää kristityiksi.
Paratiisissa oli lohikäärme, jolla oli raajat.
Myöhemmin Jumala laittoi sen matelemaan ja nielemään maan tomua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä vieläkin olemassa. Esimerkiksi Suomen metsissäkin on lohikäärmeitä mutta ne osaavat piiloutua niin hyvin että useimmat ihmiset eivät ole niitä nähnyt mutta minä olen niitä usein metsissä nähnyt.
Nythän on huhu, että jos ottaa pii kin niin kyky nähdä niitä häviää.
Mutta jos ottaa toisenlaisen piikin niin pääsee jahtaamaan niitä.
Mutta niiden kanssa pääsee leikkimään ilman mitään piikkejä...toki jäykkis on suositeltavaa olla kunnossa. Ne on ihania pikku liskoja ja kilttejä, lämmittävät talonkin henkäsemällä varaajan kuumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus huvikseni itsekseni miettinyt asiaa ja olen sitä mieltä että on ollut. Jonkinlainen dinosaurus varmaan. Mutta luulen että lieskojen syökseminen on ihmisen keksimä lisä.
Luultavasti, mutta toisaalta onko se kuitenkaan täysin mahdotonta? Eikös näitä kaikenlaisia happoa tai myrkkyä sylkeviä hyönteisiä ja öttiäisiä ole olemassa, joten miksei jonkinlaista ilman kanssa reagoivaa yhdistettä syöksevä iso otus voisi olla mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Job 41:
10Kun se aivastaa, näkyy leimahdus.
Sen silmät hehkuvat kuin aamuruskon säteet.
11Sen kidasta lyövät lieskat,
tulikipunat sinkoilevat ilmaan.
12Savu suitsuaa sen sieraimista
niin kuin tulella kiehuvan padan alta,
kun tulta lietsotaan.
13Sen henkäys sytyttää hiilloksen liekkeihin,
tulenlieska iskee sen suusta.
Tämäpä.
Toisaalta kuvaus voisi sopia myös jonkinlaiseen rakettivoimaiseen lentolaitteeseen, joita Raamatussa kuvaillaan muuallakin (esim. Hesekiel).
Voi daa. Kaikki täällä kettuilee sulle. Tietenkin on. Lohikäärmeet valitettavasti tapettiin lähes sukupuuttoon keskiajalla ja vähän sen jälkeen noitavainojen ajalla taikauskon vuoksi. Siksi ne on enimmäkseen poistettu historiankirjoistakin, kun kirkko julisti lohikäärmeet pannaan koska uskoi niiden olevan saatanallista alkuperää. Joku tuossa mainitai, että pari on vielä jäljellä jossain keskieuroopassa, minä en vaan muista enää että missä maassa. Tulta lohikäärmeet eivät sentään sylkeneet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti ovat olleet dinosauruksia. Uskon että jo ennen nykytieteen, evoluution jne syntyä on löytynyt isojen dinosaurusten kalloja, luurankoja, hampaita jne (varsinkin Britannian rannikolla on alueita, joilta on tehty mittavia löytöjä). Ihmiset on kutsuneet niitä lohikäärmeiksi. Tuli ihmiselle vaarallisena elementtinä yhdistetty näihin taruihin.
Mutta ihmisillä on ollut tarinoita lohikäärmeistä jo ennen kuin olivat edes tekemisissä maailmanlaajuisesti toistensa kanssa. Jännä sattuma, että kaikki keksivät dinosauruksen luun esiin kaivettuaan, että tältä muuten tulikin suusta tulta.
Paitsi että nykyiset mantereet ovat osin olleet yhdessä ja maailmankartta näyttänyt melko erilaiselta ihmisen ja kaikkien tarinoiden alkuaikoina :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus huvikseni itsekseni miettinyt asiaa ja olen sitä mieltä että on ollut. Jonkinlainen dinosaurus varmaan. Mutta luulen että lieskojen syökseminen on ihmisen keksimä lisä.
Luultavasti, mutta toisaalta onko se kuitenkaan täysin mahdotonta? Eikös näitä kaikenlaisia happoa tai myrkkyä sylkeviä hyönteisiä ja öttiäisiä ole olemassa, joten miksei jonkinlaista ilman kanssa reagoivaa yhdistettä syöksevä iso otus voisi olla mahdollinen.
Ja onhan sähköankeriaitakin olemassa, miksei siis tulta syökseviä käärmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan sähköankeriaitakin olemassa, miksei siis tulta syökseviä käärmeitä.
Nimenomaan! Ajatelkaas nyt miten uskomattomalta kuulostaisi jos tiede ei tuntisi sähköankeriasta ja ihmiset kuulisi tarinoita käärmemäisestä olennosta, joka osaa antaa voimakkaita sähköiskuja?
Esim. fosforihan syttyy palamaan kosketuksissa hapen kanssa.
Ehkä se tuli ei ole tullut hengitysteistä tai välttämättä edes suusta. Se on silti voinut näyttää siltä. Minulla on mielikuva, että luultiinko joskus, että käärmeen myrkky tulisi kaksihaaraisesta kielestä ja vasta myöhemmin älyttiin, että se tuleekin myrkkyhampaista. Tuosta toisaalta voisi johtaa sellaisenkin teorian, että lohikäärmeen hampaista olisi tullut myrkkyä, joka polttaa kuin tuli tai joka tosiaan ilmassa reagoi jotenkin ja syttyy palamaan. Tai ehkä ne söivät jotain tiettyä kasvia ja röyhtäykset syttyivät sopivan kuumalla säällä palamaan. Mahdollisuuksiahan on vaikka kuinka! Eli jonkinlaista lentoliskoa veikkaan minäkin, mutta tämmöisellä ehkä väärintulkitulla lisäominaisuudella.
Luultavasti Nessiekin on (ollut) olemassa, ei välttämättä enää hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Voi daa. Kaikki täällä kettuilee sulle. Tietenkin on. Lohikäärmeet valitettavasti tapettiin lähes sukupuuttoon keskiajalla ja vähän sen jälkeen noitavainojen ajalla taikauskon vuoksi. Siksi ne on enimmäkseen poistettu historiankirjoistakin, kun kirkko julisti lohikäärmeet pannaan koska uskoi niiden olevan saatanallista alkuperää. Joku tuossa mainitai, että pari on vielä jäljellä jossain keskieuroopassa, minä en vaan muista enää että missä maassa. Tulta lohikäärmeet eivät sentään sylkeneet :)
Mutta kun minulla on se poikanen, usko pois. Ei saa väittää ettei niitä enää ole.
Onko lohikäärme englanniksi salmonsnake
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin Jumala laittoi sen matelemaan ja nielemään maan tomua.
Miksi sä sitä jumalaa joka paikkaan sotket, ei sitäkään kukaan ole nähnyt, jos ei nyt lähiaikoina lohikäärmettäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko lohikäärme englanniksi salmonsnake
Eikös se ole dragon
On. Kiinassa on paljon dinosaurusten fossiileja, ja kiinalaiset kutsuvat niitä lohikäärmeiksi. Eli lohikäärme taruolentona on ilmeisesti saanut alkunsa dinosaurusten luista.
Slovenian Karstilla astuu lohareita, mutta ne on kyllä todella sööttejä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Job 41:
10Kun se aivastaa, näkyy leimahdus.
Sen silmät hehkuvat kuin aamuruskon säteet.
11Sen kidasta lyövät lieskat,
tulikipunat sinkoilevat ilmaan.
12Savu suitsuaa sen sieraimista
niin kuin tulella kiehuvan padan alta,
kun tulta lietsotaan.
13Sen henkäys sytyttää hiilloksen liekkeihin,
tulenlieska iskee sen suusta.Tämäpä.
Toisaalta kuvaus voisi sopia myös jonkinlaiseen rakettivoimaiseen lentolaitteeseen, joita Raamatussa kuvaillaan muuallakin (esim. Hesekiel).
King James käännös Psalmi 148:
7 Praise the Lord from the earth, ye dragons, and all deeps:
8 Fire, and hail; snow, and vapours; stormy wind fulfilling his word:
suomalaisessa:
7Ylistäkää Herraa, te jotka olette maan päällä,
ylistäkää, syvyydet ja meren pedot!
8Ylistäkää, tuli ja rakeet, lumi ja usva,
ylistä, myrskytuuli, hänen käskyläisensä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin Jumala laittoi sen matelemaan ja nielemään maan tomua.Miksi sä sitä jumalaa joka paikkaan sotket, ei sitäkään kukaan ole nähnyt, jos ei nyt lähiaikoina lohikäärmettäkään.
Jobilla oli silmin näkijä havainto.
Intiassakin vielä keskiajalla asui koiranpäisiä ihmisiä.