Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun työhaastatteluun, kukaan läheiseni ei usko minun saavan paikkaa

Vierailija
23.01.2022 |

Olen ollut vuosia työelämässä ja etsinyt muutaman vuoden ajan uutta työpaikkaa. Vihdoin tuli haettavaksi työpaikka, joka kiinnostaa minua todella paljon. Työ vastaa koulutustani, työkokemustani ja tehtävänkuvaus on todella mielenkiintoinen. Minulla on erityisosaamista, jota työhakemuksessakin etsittiin. Sain kutsun työhaastatteluun ja olen asiasta tosi innoissani. Tiedän, että paikkaa on hakenut myös ihminen, joka on tuossa työyhteisössä jo ennestään tuttu.

Kun olen innoissani kertonut läheisilleni, että olen saanut kutsun työhaastatteluun, niin kukaan ei usko minun saavan paikkaa. Osa ei ole edes onnitellut, vaan muutamat ovat ihmetelleet, miksi minut on ylipäätään kutsuttu haastatteluun. Osa on sanonut ihan suoraan, että ei kannata odottaa haastattelulta liikoja, kun ottavat kuitenkin tuon ennestään tutun ihmisen töihin.

Olen todella hämmentynyt näistä kommenteista. Jos ystäväni saa kutsun työhaastatteluun, niin onnittelen ja olen iloinen hänen puolestaan, kyselen haastattelusta/työpaikasta jne. Nyt ihmetyttää, miksi minun kohdallani ei ole näin? Emme ole läheisteni kanssa samalla alalla tai hakeneet samaa paikkaa, joten siitä ei ole kyse.

Ap

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kai niin innoissasi etteivät halua sun putoavan kovin korkealta.

En odottaisi onnitteluita kuin vasta jos sen paikan saisin.

Jos ovat enemmän jalat maassa- tyyppejä.

Vierailija
2/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö työpaikan hakemisesta nykyisin onnitella? Enpä ole moista koskaan ennen kuullutkaan. Onnitteletko ystäviäsi siitäkin, kun käyvät kaupassa?

Lisäksi on jotensakin outoa kertoa laumalle läheisiä työpaikan hakemisesta ja haastattelusta. Meillä asia jaetaan perheen (puoliso+aikuiset lapset) ja parhaan ystävän kanssa, ei kenenkään muun. Ja heilläkin kommentti on tyyliin aha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on itsestäänselvää, että onnittelen ja tsemppaan tuollaisessa tilanteessa ystäviä ja perheenjäseniä - vaikka mielessäni epäilisinkin jonkun kohdalla asiaa. Ei ole mun asia maalailla piruja seinille, vaan tsempata. 

Onnea haastatteluun! :)

Vierailija
4/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt ystäviltäsi miksi he olettavat paikan automaattisesti menevän tuolle entuudestaan tutulle? Ehkä he todella tietävät, että paikkoja siellä laitetaan hakuun vain näön vuoksi ja yrittävät suojella sinua pahalta pettymykseltä? Jos ystäväsi muissa tilanteissa yleensä kannustavat sinua ja iloitsevat onnistumisistasi, voisi tästä olla kyse. 

Vierailija
5/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea haastattelupaikasta. Kertomasi perusteella olet sen ansainnut.

Mutta olen samaa mieltä siitä, että edelleen kertomasi perusteella paikka tuntuu olevan pedattu jo valmiiksi toiselle.

Mene kuitenkin avoimin mielin sinne haastatteluun. Jos valmiiksi katsottu on epäpätevä, sinulla saattaa olla mahdollisuuksia Ehkä muistavat sinut, kun palkkaavat uudestaan.

Vierailija
6/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat jo kaksi vuotta seuranneet sinun työnhakuasi, tietävät miten mielesi laskee, jos et saakaan paikkaa. Mut hei, senkun haet ja olet iloinen päästessäsi haastatteluun, onnea siitä. 

p.s. kyllähän ne valitsee sen toisen, joka on talossa jo tuttu...

Vierailija
7/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäänsä kerroit asiasta? Minä erehdyin kerran kertomaan ystävälleni kutsusta työhaastatteluun. Siitä alkoi härdelli: soitteli ja kyseli koko ajan miten asia etenee ja joko olen saanut ilmoituksen puoleen tai toiseen. En saanut ko. paikkaa.

Viime kesänä hain paikkaa ja sain sen. En kertonut asiasta kellekään ennen kuin paikka oli varmistunut. Ellen olisi saanut paikkaa kukaan ei olisi edes tiennyt minun hakeneen sitä. 

Vierailija
8/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat jo kaksi vuotta seuranneet sinun työnhakuasi, tietävät miten mielesi laskee, jos et saakaan paikkaa. Mut hei, senkun haet ja olet iloinen päästessäsi haastatteluun, onnea siitä. 

En ole tämän muutaman vuoden aikana hakenut muihin paikkoihin, koska koronan takia paikkoja ei ole tullut auki. Tämä on ensimmäinen paikka, johon nyt olen hakenut.

Ap

Vierailija
9/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kuitenkin olla kyse kateudesta, vaikka olisitte eri aloilla töissä? Toisella voi nyppiä, jos sinulla näyttää menevän töiden suhteen hyvin ja itsellä töissä on vaikeaa. Itselläni on myös yksi etäisempi kaveri, joka ei osaa koskaan iloita toisten puolesta. Sai toinen sitten työpaikan, lapsen tai vaikka uuden auton.

Vierailija
10/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, ketkä ihmettelette miks toiset kertovat vaikka tuollaisesta työhaastattelukutsusta ystäville. Miksi ei? Me jutellaan arkisia kuulumisia ystävien kans kaikesta mahdollisesta, mikä on kulloinkin ajankohtaista. Lasten kuulumiset, miten töissä menee, ollaanko oltu terveenä, mitä suunnitelmia on lähitulevaisuudessa yms. Ihan normaalia olisi mun ystäväpiirissä kertoa työhaastattelusta.

Vierailija
11/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, että pääset haastatteluun, ja toivottavasti saat paikan. Itse olen toiminut niin, että kerron vasta vaiheessa, kun olen työpaikan vaihtanut.

Vierailija
12/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, näin nimityspäätöksiä seuranneena voin kertoa, että valitsevat talossa jo olleen vaikka hänellä olisi huonompi koulutus. Esim. pelkällä työkokemuksella saadaan ajaa sinun yli. Samoin työyhteisöön sopeutumisella ja sopimisella. Mutta riitauta toki valinta jos sinulla on parempi koulutus ja katso miten hauskaa on sen jälkeen tehdä työpaikassa, johon sinua ei haluta. Kavereille menee.

Vierailija
13/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä oot saanut asian kuulostamaan siltä kuin olisit jo varma että juuri sinut valittaisiin siihen paikkaan niin ne on aatellu että sinua pitää näpäyttää ja palauttaa maanpinnalle. 

Vierailija
14/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on kertonut ympäristölleen pääsystä työhaastatteluun? En ymmärrä tuollaista.

Vierailija
15/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tämän muutaman vuoden aikana hakenut muihin paikkoihin, koska koronan takia paikkoja ei ole tullut auki. Tämä on ensimmäinen paikka, johon nyt olen hakenut.

Ap

Etkä sitten varmaan ole edes kertonut etsineesi jo parin vuoden ajan töitä? Aika outoa, että siitä et ole kertonut kenellekään, siis etsimisestä, mutta hakemisesta kerroit.

Vierailija
16/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, ketkä ihmettelette miks toiset kertovat vaikka tuollaisesta työhaastattelukutsusta ystäville. Miksi ei? Me jutellaan arkisia kuulumisia ystävien kans kaikesta mahdollisesta, mikä on kulloinkin ajankohtaista. Lasten kuulumiset, miten töissä menee, ollaanko oltu terveenä, mitä suunnitelmia on lähitulevaisuudessa yms. Ihan normaalia olisi mun ystäväpiirissä kertoa työhaastattelusta.

Minun ystäväpiirissäni kysymyspronomineja ei käytetä väärin.

Vierailija
17/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. Jos tulet valituksi niin vielä hienompaa. Jos et, niin jollakulla muulla oli jotain enemmän.

Vierailija
18/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, se on HAASTATTELU, onnittelevat kyllä, jos saat paikan.

Vierailija
19/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on totta niin sulla on tyhmät läheiset ja ehkä itsekin olet vähän varomaton levitellessäsi epävarmaa tietoa.

Itsehän en julista koko maailmalle jokaista työhaastattelua, vaan kerron uutiset sitten jos uuden työn saan. Silloinhan minä sen vasta nykyiselle työnantajallekin kerron. Parhaimmillaan syntyy tarjouskilpailu palkasta ja työehdoista.

Onnea haastatteluun.

Vierailija
20/50 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä läheisesi voivat tietää, että haastatteluun on kutsuttu jo paikassa ennestään tuttu? Silloin ei ihme, ettet saa onnitteluja.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan tuossa tapauksessa.

Yritätkö velvoittaa ystäviäsi ja tuttujasi jakamaan paikan sinulle, vaikka eivät ole siellä töissä?

Usein tutut varmaan yrittäisivät väittää, että totta kai saat paikan. Voivat uskoakin niin, koska tuntevat sinut. Mutta kertomassasi tapauksessa olet itse kertomassa ainakin täällä palstalla, että paikkaan hakee joku työyhteisön tuttu.

Miksi haluat korostaa, että olet menossa haastatteluun paikkaan, jossa joku toinen on työyhteisön tuttu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi