Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vaan ex-lastentarhanopettajalta

Vierailija
24.05.2015 |

Kestovaippaketju (tai lähinnä sen kommentit) nosti vanhat kaunat pintaan, joten ainakin reilun puoli tuntia vastailen! 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:41"]

Onpa teillä ollut surkea työyhteisö. Mitä nykyiseen toimenkuvaasi kuuluu?

[/quote]

Päivittäisen toiminnan suunnittelua ja toimintatuokioiden ohjaamista, asukkaiden ohjaamista arjen askareissa, moniammatillista ryhmätyöskentelyä erilaisissa pulmatilanteissa (esimerkiksi ikääntyneen kehitysvammaisen heikentynyt fyysinen kunto, miten voidaan kuntouttaa), myös yhteistyö kotona asuvien aikuisten kehitysvammaisten omaisten kanssa. Toisenlaiset frendit on hyvä ja kuvaava ohjelma kehitysvammaisten asumispalveluyksikön toiminnasta, sellaisten juttujen parissa puuhailen. 

[/quote]

Olen työskennellyt monessa kehitysvammaisten ryhmäkodissa ja laitoksessa. Ryhmäkodeissa menee oikeasti paljon aikaa ruoanlaittoon ja siivoamiseen ja kaupassa käymiseen yms. Päivät on aika letkeitä sitten, koska asukkaat ovat työtoiminnassa ja paikalla saattaa olla vain pari asukasta.

Yksityisellä on sitten haipakkaa enemmän, koska niiltä vaaditaan tulosta ja toimintaa pitää olla. Yököt siivoaa ja tekee ruokaa ja päivävuorolaiset pukee melkoisessa kiireessä koululaisia kouluun ja työ on iltapainotteista, koska iltaisin on paljon kulkemisia kaupungilla ja erilaisissa toiminnoissa.

Mutta koen, että ryhmäkodissa ei hommat kovin paina päälle. Olen nähnyt, kun opiskelijankin käskettiin tuoda sukankudin matkassaan, että saa ajan kulumaan.

Vierailija
22/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:25"]

Miksi lopetit siis mikä oli viimeinen niitti? Entä mitä teet nykyään? T. väsynyt ja kyllästynyt LTO

[/quote]

En osaa mitään lopullista viimeistä niittiä nimetä, lähdin kun määräaikaisuus loppui. Nykyään kehitysvammaisten asumispalveluyksikössä ohjaajana, sosionomi siis olen koulutukseltani enkä kasvatustieteen kandi. Yleisesti ottaen väsytti se työympäristö, jossa mitään hauskaa ja lasten kannalta hyödyllistä ei voitu tehdä, koska siitä koettiin olevan liikaa vaivaa. Erityislapsia ei jaksettu kuntouttaa tai ihmeemmin huomioida päiväkodin arjessa jne., vaikka kyse olisi ollut todella pienistä asioista. 
[/quote]

Ymmärrän täsyin, miksi työpaikka ei ainakaan ollut innostava. Ihmiset luovat työyhteisönsä, niin hyvässä kuin pahassakin. Lasteni edellisessä hoitopaikassa oli isompien puolella selkeästi huono työilmapiiri-tietyt hoitajat jätettiin ulkopuolelle ja sen kyllä huomasi vanhempana lasta hakiessa.

Pienempien ryhmässä tehtiin ulkoilua ja kävelyretkiä luontoon ja lähimaastoon. Isompien ryhmässä lto ja lähihoitaja olivat vain kuluttamassa aikaa keskenään-suosivat tiettyjä lapsia ja ulkoilu sadesäällä ei ollut niin mielekästä kun pystyi laittamaan lapset katsomaan dvd:tä(jonka tietyt pojat saivat päättää joka kerta). Koska hoitajat viettivät vain yhteistä aikaa olivat lapsen kehityskeskustelut yhtä tyhjän kanssa. Hoitajilla ei ollut mitään oikeaa sanottavaa lapsesta. En kyllä edes odottanut, koska olin jo aikani katsonut tätä toimintaa.

Lisäksi isompien ryhmässä aikuiset "eivät nähneet" erityisryhmäläisen toistuvaa pahoinpitelyä, joka oli yhden henkilökohtaisen avustajan tekemää. Jopa mieheni avautui mulle tästä jatkuvasti vihaisesta naisesta. No , toivottavasti kukin noista hoitajista saa ansioidensa mukaan-asia on ollut oikeudessa jo jonkin aikaa.

Vanhemman lapseni siirtyessä toiseen paikkaan olin alussa todella skeptinen paikan hoidon toimivuudesta ja oikeudenmukaisuudesta. Pikkuhiljaa aloin luottaa paikkaan ja lapsenikaan ei ole enää ollut vihainen paikasta kotiin tullessaan vaan intoa ja iloa täynnä. Vielä koululaisena hän on pohtinut päiväkodin epäoikeudenmukaisuutta, mutta ollut kuitenkin iloinen toisesta hoitopaikasta ja koulusta sekä sen opettajista ja luokkalaisista.

Innostavat lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat ovat mielestäni samanlaisia kansankynttilöitä kuin innostavat opettajat. Toivon, että jokainen lt tai lto ymmärtää tämän seikan ja tekee työnsä työyhteisössä niin hyvin kuin osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:41"]

Onpa teillä ollut surkea työyhteisö. Mitä nykyiseen toimenkuvaasi kuuluu?

[/quote]

Päivittäisen toiminnan suunnittelua ja toimintatuokioiden ohjaamista, asukkaiden ohjaamista arjen askareissa, moniammatillista ryhmätyöskentelyä erilaisissa pulmatilanteissa (esimerkiksi ikääntyneen kehitysvammaisen heikentynyt fyysinen kunto, miten voidaan kuntouttaa), myös yhteistyö kotona asuvien aikuisten kehitysvammaisten omaisten kanssa. Toisenlaiset frendit on hyvä ja kuvaava ohjelma kehitysvammaisten asumispalveluyksikön toiminnasta, sellaisten juttujen parissa puuhailen. 

[/quote]

Olen työskennellyt monessa kehitysvammaisten ryhmäkodissa ja laitoksessa. Ryhmäkodeissa menee oikeasti paljon aikaa ruoanlaittoon ja siivoamiseen ja kaupassa käymiseen yms. Päivät on aika letkeitä sitten, koska asukkaat ovat työtoiminnassa ja paikalla saattaa olla vain pari asukasta.

Yksityisellä on sitten haipakkaa enemmän, koska niiltä vaaditaan tulosta ja toimintaa pitää olla. Yököt siivoaa ja tekee ruokaa ja päivävuorolaiset pukee melkoisessa kiireessä koululaisia kouluun ja työ on iltapainotteista, koska iltaisin on paljon kulkemisia kaupungilla ja erilaisissa toiminnoissa.

Mutta koen, että ryhmäkodissa ei hommat kovin paina päälle. Olen nähnyt, kun opiskelijankin käskettiin tuoda sukankudin matkassaan, että saa ajan kulumaan.

[/quote]

Tämä mun näkemykseni mukaan vaihtelee kovasti. Työskentelen säätiöllä, ei ole tarkoitus tuottaa voittoa, kunnan ostopalveluita. Letkeitä päivät kyllä ovat, se on totta, muttei sillä tavalla että peukaloita pyöriteltäisiin, vaan asukkaiden kanssa puuhataan kaikenlaista ja otetaan heidät mukaan siihen arjen pyörittämiseen. 

Tästä ei edes saisi puhua, mutten kyllä kokenut päiväkotiakaan mitenkään ääääääärimmäisen kiireiseksi työpaikaksi. Pienten puolella homma on varmasti eri tai jos ryhmässä on vaikeita erityislapsia, mutta eipä minun tarvinnut koskaan hirveässä kiireessä toimia. Isompien lasten ryhmässä välillä aika leppoisaakin oikeasti, kun ei esimerkiksi vessassa tarvitse hirveästi auttaa tai syöttää ketään. 

Vierailija
24/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko kunnan vai yksityisellä?

Vierailija
25/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:51"]

Olitko kunnan vai yksityisellä?

[/quote]

Kunnan. 

Vierailija
26/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalla yhä, jos löytyy kysymyksiä!

Vierailija
27/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:55"]

Palkkasi ennen ja nyt

[/quote]

LTO n. 2200 e, ohjaaja n. 2300 e, ei siis palkan vuoksi kannattanut vaihtaa. 
[/quote]onpas ltolla huono palkka :O

Vierailija
28/28 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vähän enemmän avata sitä, miksi tuo kestovaippaketju ärsytti. Asiaan ei muuten ole mielipidettä puolesta eikä vastaan, kun en tosiaan ole pienten lasten ryhmässä työskennellyt eikä ole omiakaan lapsia joiden kautta olisi kestoilukokemusta, mutta tuo asenne, jossa päiväkoti on laitos jossa ei todellakaan lähdetä kenenkään toiveita toteuttelemaan ja mitä siitä nyt tulisi jos kaikille lapsille pitäisi jotain spesiaalia tarjota ja kyllä on kuulkaa niin kiireistä muutenkin. Todellisuudessa niin monet asiat ovat kiinni vain ja ainoastaan henkilökunnasta ja sen viitseliäisyydestä. 

Mä en myöskään tunnista ilmiötä noista supervaativista hirviövanhemmista, joista niin monesti puhutaan. Olen ehkä vähän musta lammas tässäkin asiassa, mutta mun mielestäni vaatimus siitä, että lapsen kurarukkaset säilyvät tallessa ei ole mitenkään ihan mahdoton. Vahinkoja sattuu ihan kaikissa ammateissa eikä niitä voi kokonaan kitkeä, mutten hyväksy sitä, etteikö kadonnutta vaatekappaletta pahoiteltaisi, koska "on meillä täällä noita riepuja kuulkaa ihan riittämiin, ei voi kaikista pysyä kartalla!". Se valokuvauskin, joka nyt taas oli jonkun iltapäivälehden otsikoissa, on vaan kerran vuodessa, enkä ainakaan minä kokenut mahdottomaksi savotaksi sitä, että kerran vuodessa letitetään parit hiukset ja vaihdetaan pari mekkoa päälle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan