Läppäriä ostamassa. Macin edut verrattuna windows-koneeseen?
Onko Macissä käyttöjärjestelmä helppo käyttää? Ei aikaisempaa kokemusta.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha noille kaulapartaboomereille on yrittää kertoa nykyajan tietokoneista mitään. Itselläni tietokonetausta vuodesta 1984 alkaen ja viimeinen 10 vuotta Mac-maailmassa. Ikinä ei enää ole paluuta Windows-museovehkeisiin. Etenkään nyt, kun viime vuonna Apple mullisti M1-prossuillaan koko maailman ja teki jopa paatuneista Windows-fanipojista Apple-käyttäjiä.
Kalkkikset eivät tietenkään ikinä tule ymmärtämään nyky-Maccien ylivoimaisuutta.
Naurattaa ajatus kiukkuisesta kaulapartaboomerista joka boottaile konettaan jotta saisi sen toimimaan.😃
M1 mäkit kyllä mullisti tietokonemarkkinoita ja nyt on tulossa päivitetty M2. Intel on hankkinut insinöörejä ja muita M1 suunnitteluun osallistuneita työntekijöitä riveihinsä, joten he varmasti ottavat Applea kiinni tulevaisuudessa.
Aika harvoin mä boottailen Windows-konettani.... Ehkä kerran viikossa.
Ai toi on harvoin? Ostin oman MacBook Air M1:n viime kesänä. Oon buutannut sen tasan nolla kertaa, jos muutamaa käyttöjärjestelmäpäivitystä ei lasketa.
Aivan sama mulla. Ostin M1 vuosi sitten ja ongelmia on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha noille kaulapartaboomereille on yrittää kertoa nykyajan tietokoneista mitään. Itselläni tietokonetausta vuodesta 1984 alkaen ja viimeinen 10 vuotta Mac-maailmassa. Ikinä ei enää ole paluuta Windows-museovehkeisiin. Etenkään nyt, kun viime vuonna Apple mullisti M1-prossuillaan koko maailman ja teki jopa paatuneista Windows-fanipojista Apple-käyttäjiä.
Kalkkikset eivät tietenkään ikinä tule ymmärtämään nyky-Maccien ylivoimaisuutta.
Naurattaa ajatus kiukkuisesta kaulapartaboomerista joka boottaile konettaan jotta saisi sen toimimaan.😃
M1 mäkit kyllä mullisti tietokonemarkkinoita ja nyt on tulossa päivitetty M2. Intel on hankkinut insinöörejä ja muita M1 suunnitteluun osallistuneita työntekijöitä riveihinsä, joten he varmasti ottavat Applea kiinni tulevaisuudessa.
Ai toi on harvoin? Ostin oman MacBook Air M1:n viime kesänä. Oon buutannut sen tasan nolla kertaa, jos muutamaa käyttöjärjestelmäpäivitystä ei lasketa.
Jotenkin suloista, että noi Windows-käyttäjät pitävät normaalina, että koneen joutuu buuttaamaan kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu, mutta kyllä niitä ongelmia macillakin riittää, jos konetta joutuu käyttämään Windows ympäristössä. Esimerkiksi verkkoasemiin kytkeytyminen ja tulostaminen on kömpelöä, kun tietoturva on viritetty Enterprise ympäristöön. Onneksi itse tarvitsen kyseisiä ominaisuuksia harvakseltaan. Ei meillä Windows koneissa ole sen enempää rauta- tai softaongelmia kuin maceissakaan.
Jotenkin suloista, että noi Windows-käyttäjät pitävät normaalina, että koneen joutuu buuttaamaan kerran viikossa.[/quote]
Mä itse sammutan koneen kyllä ihan täysin esim. yöksi. En koe mitään syytä jättää sitä lepotilaan. Itsellä on sen verran nopea kone, että käynnistyminen tapahtuu riittävän nopeasti. Päivitysten takia ei todellakaan tarvitse viikottain buuttailla.
Jalaa kirjoitti:
Jotenkin suloista, että noi Windows-käyttäjät pitävät normaalina, että koneen joutuu buuttaamaan kerran viikossa.
Mä itse sammutan koneen kyllä ihan täysin esim. yöksi. En koe mitään syytä jättää sitä lepotilaan. Itsellä on sen verran nopea kone, että käynnistyminen tapahtuu riittävän nopeasti. Päivitysten takia ei todellakaan tarvitse viikottain buuttailla.
Hmm milloinkohan olen viimeeksi sammuttanut tietokoneen yöksi. Varmaan vuonna 2014, ennen kun siirryin Windows-maailmasta Mac-maailmaan. Ei ole kaduttanut :)
Tämä viesti on kirjoitettu M1 Macbook Airilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän päivittäin v 2008 ostettua MacBookia.
Haastan Windows-pellet käyttämään saman ikäistä PC-kannettavaa!
Haastan IOS pellet pelaamaan kaikkia pelejä mitä Windowsilla pystyy...
Ainii, kun ei vaan pysty...
Veikkaan että sinä et ole koskaan avannut ruuvvin ruuvvia tietokoneestasi ja putsannut pölyjä sekä tahnaa ja oletat että toimii vuodesta toiseen niinkuin uusi?
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2004 ostettu xp-läppäri toimii edelleen hyvin, mutta ei sellaisella tietenkään enää mitään tee.
Kyllä sillä vielä jotain tekee, itsellä kanssa noin 8 vuotta vanha halpiskone ja hyvin soveltuu esim. auton vikakoodien katsomiseen/poistoon.
No siihen se sopisi koska sarjaportti, mutta mihinkään oikeaan käyttöön kuten selaimen tai tekstieditorin käyttämiseen se olisi toivottoman hidas.
M1 Macbook Air on paras läppäri markkinoilla noin 75 prosentille ihmisistä. Lopuilla 20% ihmisistä saattaa olla tiettyä softaa tai pelejä, jotka ei Macilla pyöri ja siksi heille Windows on parempi vaihtoehto. 5% saattaa haluta Linuxin Macin sijasta esim. ohjelmistokehitykseen. Tavalliselle kansalle Macbook Air on järkevin, nopein, hintalaatusuhteeltaan parhain (kyllä! samanhintaiset ja samankokoiset Windows koneet ovat poikkeuksetta hitaampia) ja ongelmattomin valinta. Go for it.
Vierailija kirjoitti:
Windowshan päivittää jatkuvasti. Se vie työaikaa ja on tosi ärsyttävää. Mac sen sijaan tekee päivityksen, jonka voi ajaa koneelle yöllä ja sen kanssa voi mennä sen jälkeen pitkiä aikoja.
Lisäksi Macin mukana tulee Applen tuki, joka on maksuton.
Itse ostin viime vuonna ekan kunnon kannettavan ja ekan oman kunnon tietokoneeni koskaan ja ostin Mac Book Pron M1-prosessorilla. Se on yhtä nopea kuin padi.
Sanoi myyjä. Ainoa ärsyttäväpuoli on se, että kone on vain 13-tuumainen. Olisin kaivannut 16-tuumaista, mutta tästä ei vielä ollut.
Akku kestää pitkään.
Usb-portteja on vai 2 ja ne ovat usb-C -portteja, eli adapteri tarvitaan.
Mutta se on plussaa, kun ei ole tietoturvahuolia ja jos käyttää applea jo muutenkin niin kaikkikuvat näkyvät koneella automaattisesti ilman siirtoja jne,
Sää voit asettaa sinne aktiiviajan niin ei puske päivtyksiä, ja nykyää niitä voi myös lykätä 7 päivän ajan, jotenka tää argumentti lentää roskiin.
Päivittelet sitten työpäivän jälkee.
Mazz zi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastan IOS pellet pelaamaan kaikkia pelejä mitä Windowsilla pystyy...
Ainii, kun ei vaan pysty...
Veikkaan että sinä et ole koskaan avannut ruuvvin ruuvvia tietokoneestasi ja putsannut pölyjä sekä tahnaa ja oletat että toimii vuodesta toiseen niinkuin uusi?
Ainoastaan Windows-käyttäjä voi kirjoittaa ruuvi-sanan kahdella v-kirjaimella. Hauskaa tahnailua.
Vierailija kirjoitti:
M1 Macbook Air on paras läppäri markkinoilla noin 75 prosentille ihmisistä. Lopuilla 20% ihmisistä saattaa olla tiettyä softaa tai pelejä, jotka ei Macilla pyöri ja siksi heille Windows on parempi vaihtoehto. 5% saattaa haluta Linuxin Macin sijasta esim. ohjelmistokehitykseen. Tavalliselle kansalle Macbook Air on järkevin, nopein, hintalaatusuhteeltaan parhain (kyllä! samanhintaiset ja samankokoiset Windows koneet ovat poikkeuksetta hitaampia) ja ongelmattomin valinta. Go for it.
Applen koneiden huono puoli on siinä, että rautapuolelle et voi tehdä itse mitään muutoksia. Olet täysin sidottu siihen pakettiin, minkä olet ostanut. Mikäli nyt päättäisin ostaa esim. uuden 24" iMacin. Tulisi sen hinnaksi pelkän muistin lisäyksen takia 8 Gt ->16 Gt melkein 2200€. Aika järkyttävä hinta koneesta, mitä et voi jälkikäteen päivittää mitenkään muuten, kuin softan osalta. Kaikki koneet mitä itsellä on ollut käytössä vuodesta 1998 eteenpäin, ovat itse kasaamiani. Mikäli laittaisin erillisiin komponentteihin 2200€ saisin aika tehokkaan pc:n, eikä tarvitseisi enää säilyttää tätä vanhaa Radeon RX580 -näytönohjainta. Koteloa en yleensä vaihda vuosikausiin, samaa koteloa tulee käytettyä useampaan kokoonpanoon. Kerran, kun ostanut hyvän kotelon, niin ei sitä helpolla vaihda muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Linux softasta kääntyy kivuttomasti Maciin. Nykyään tämä ei tosin ole niin suuri valtti, kun windowsillakin on wsl. Jos Dell valmistaisi yhtä viimeistellyn läppärin kuin Apple, harkitsisin vakavasti vaihtoa, kun Delliin pystyy yleensä vaihtamaan esimerkiksi massamuistin. Apple on verkonpaino, jos järjestelmälevy pettää.
Vierailija kirjoitti:
Muutama löytyy ja tuoreimmilla käyttiksillä. Mikäs versio MacOSista sinun aarteessasi mahtaa rallattaa, varmaankin ihan se uusin?
Vierailija kirjoitti:
Macin edut:
- kestävät käyttökelpoisina pitkään kun tekee perushuollot- eka Mac Book:ni pro kesti 6v ja tämä viimeisin toimii erinomaisesti ja on tänä vuonna 8v ja tekisi mieli jo hankkia uusi mutta miksi turhaan kun kone pyörittää ohjelmat erinomaisesti.
- toimii nopeasti kun taustalla ei pyöri ziljoonaa apuohjelmaa, kuten Winkkarin koneissa.
- et välttämättä tarvitse virusturvaa (riippuu käytöstä)
- luotettavia, ei ole ollut mitään ongelmia tämän viimeisimmän koneen kanssa tähän mennessä (toki Maceissäkin on varmasti maanantaikappaleita)
- jo aikaisemmin sanottu nukuttaminen. Voit laittaa koneen nukkumaan yön yli ja kone avautuu heti kun nostat kannen.
- nopea avaus ja sammutus.
- hiirimatto on loistava
- voit itse määrittää mitä kone päivittää ja milloin joten Macit ei koskaan rupea tekemään päivityksiä kun teet töitä
- vaikka Macit ovat kalliimpia niin olen kokenut että olen saanut tahallani vastiketta juuri sen vuoksi että uutta läppäriä ei tarvitse kovin usein hankkia.
- ainoa miinuksen jonka keksin on se harjoittelu kun siirtyy Winkkarista Maciin. Se vie oman aikansa ja turhauttaa välillä.
T.graafikko
Etpä ole juuri "konepellin" alle kurkata, jos mielestäsi mäkin taustalla ei pyöri "tsiljoonaa" apuohjelmaa. Windowsin päivitykset voi määrittää tapahtumaan mihin aikaan vain. Windows käynnistyy lepotilasta aivan yhtä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ostin oman MacBook Pron vuonna 2011 ja parhaillaan käytän sitä, ajaa yhä asiansa. Windows koneen käyttöikä ei ole 10 vuotta, se on jumissa ja käyttökelvoton paljon aiemmin. Pitkällä tähtäimellä Mac tulee halvemmaksi ja koneen kanssa ei tarvitse tapella.
Sinullahan on tietenkin tuorein MacOSX:n versio siinä.
Kone pitäisi saada ilman käyttäjätilittä. Eli virta päälle ja heti toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Linkki tutkimukseen?
Oikea lukema taitaa olla, että Mac on paras tietokone noin 7,5% ihmisistä, ja heillekin sen historiallisen taakan vuoksi, etteivät ole ikinä mitään muuta käyttäneetkään.
Macbook Air on ihan p*ska. Kokeilin viikon, onneksi sai palautettua kun Verkkokaupasta ostin. Se viikko oli kyllä stressaavin muutamaan vuoteen, kun ihan perusohjelmienkin asennus oli yhtä salatiedettä. Printteristä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki tutkimukseen?
Oikea lukema taitaa olla, että Mac on paras tietokone noin 7,5% ihmisistä, ja heillekin sen historiallisen taakan vuoksi, etteivät ole ikinä mitään muuta käyttäneetkään.
Macbook Air on ihan p*ska. Kokeilin viikon, onneksi sai palautettua kun Verkkokaupasta ostin. Se viikko oli kyllä stressaavin muutamaan vuoteen, kun ihan perusohjelmienkin asennus oli yhtä salatiedettä. Printteristä puhumattakaan.
Maciin ohjelmien asentaminen ei ole mitään salatiedettä. Lataat .dmg -päätteisen tiedoston. Mitä voisi verrata esim. zip -pakettiin. Avattuasi tämän dmg -paketin, sieltä paljastuu joko erillinen asennusohjelma, tai ainoastaan sovellus, minkä raahaat hiirellä Applications -kansioon. dmg -paketti on periaatteessa virtuaalinen levyasema, minkä kone ottaa käyttöön, kun tuplaklikkaat sitä. Tämän saa pois käytöstä yksinkertaisesti raahaamalla sen roskakoriin. Tulostimien kohdalla voikin tulla haasteita. Osaan tulostimista ei yksinkertaisesti ole tehty MacOS -ajureita, ja ilman näitä ne eivät asennu. Ehkä varminten MacOS:n kanssa toimivat Canonin ja HP:n tulostimet. Itselläni ei ole oikeastaan muista malleista Applen koneiden kanssa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki tutkimukseen?
No pitää kyllä aika uuno tietokoneen käyttäjä jos macin ohjelmien asennus on salatiedettä.
Jos ohjemakuvakkeen klikkaaminen on liian vaikeata tai salatiedettä niin älä ainakaan Windows-konetta osta.
Kasvata sinä ensin munakarvat, jos kasvais samalla järkikin. Jatketaan juttua sitten.