Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läppäriä ostamassa. Macin edut verrattuna windows-koneeseen?

Vierailija
23.01.2022 |

Onko Macissä käyttöjärjestelmä helppo käyttää? Ei aikaisempaa kokemusta.

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Apple saanut jo läppäreiden oman äänentoiston (siis läppärin kaiuttimet) kunnolla pelittämään?

Jos tuollainen seikka merkkaa itselleen jotakin, niin ei todellakaan kannata ostaa mitä konetta tahansa. Erot ovat isoja eri koneissa.

Sitten näppisten laatu. Applella oli välillä aika kehnot näppikset, nyt on kai jo taas paremmat.

Mutta Lenovo Thinkpadeissa ainakin on loistavat näppikset.

122/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on pitkäikäisempi ratkaisu?

Mäkit kestää paremmin ja niillä on myös jälleenmyyntiarvo siinä missä windowsit on käytettynä lähinnä jätettä. Itse asiassa minä ihmettelen, kuinka paljon ihmiset ovat valmiita maksamaan kolme vuotta käytetystä mäkistä.

Kestävyydessä ei kyllä ole eroa, kun puhutaan saman hintaluokan koneista, se on ihan macci uskovaisten huuhaa juttuja.

Töissä on kaikilla mäkit paitsi mulla. Niissä on jatkuvasti jotain rikki.

Eiköhän tuo ole vähän liioittelua sanoa " jatkuvasti jotain rikki " , kun huonoja yksilöitä löytyy kummastakin ryhmästä ja kun lukee kokemuksia niin aika ristiin menevät monesti kommentit.

Tosin en tiedä onko macien laatu huonontunut lähivuosina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne Macit niin mullistavan ihmeellisiä ole. Työkoneena on macbook, koska koodaan iOS-softaa. Jotkut tykkää toki. Työjuhta siinä missä muutkin.

Vierailija
124/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se sen helpompi ole. Ehkä musiikkia tehdessä Macilla on aikuisten oikeasti yliote ja toki silloin, jos koodaa IOS softaa. Mutta meille tavallisille multialustakäyttäjille plussaa on näyttöjen valovuodottomuus ja kosketuslevy. En ole Mac kannettavaan kytkenyt koskaan hiirtä, kun Windows puolella se oli vakiovaruste.

Minulla on ollut pelkkiä wintoosa-läppäreitä vuodesta 2000 alkaen,  ja ne kaikki ovat olleet kosketuslevyllisiä. Erillisen hiiren tarvitsee vain pelaamista varten, kun kosketusnäyttöhiiri ei toimi kaikissa asioissa tai ei ole niin helppokäyttöinen eri pelitoiminnoissa.

Windows puolella parhaatkin kosketuslevyt ovat nykiviä paskoja, kun vertaan Maciin. Se on ainoa syy, miksi itse käytän enää riisto Applea.

Mua häiritsee kun se kosketuslevy stana heittää uusia eli vääriä sivuja esille, jos sitä etehtyykin scrollaamaan sivuittain kahdella sormella. Todella usein käy niin. Sitten en tiedä miten saan sen sivun takaisin, jota olin lukemassa. Saisinkohan sen näkyviin peruuttamalla takaisin-nuolella? Mrrrr… siis tosi vttumainen ominaisuus. Komennon pitäisi olla selkeämpi, että vaihtaa sitä sivua. Todellakaan se ei siis ole ikinä tarkoitukseni.

No sähän voit itse säätää että mitä niistä eleistä tapahtuu. Lisäksi alkutilaan pääsee tekemällä eleen vastakkaiseen suuntaan. Tällä macin ohjainlevyllä on todella helppo ja nopea työskennellä yhdelläkin kädellä.

Vierailija
125/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan 400e halpiskoneen ja macin vertailu ei ehkä kannata :) Mulla on ollut viitisen vuotta halvin macbook  air, ihan kiva ja tykkäsin kosketuslevystä. Nyt ostin kokeeksi samsung galaxy book pron, hinta about sama kun macillä, niin huomaa että kyllä tähänkin on paukkuja laitettu kehitykseen, ei puhuta samana päivänäkään näistä 300-400e tarjouskoneista ja touchpad tosiaan toimii hipaisemalla :) Katsotaan miten tämä pelittää ajan mittaan ja mitä tämän jälkeen sitten joskus. Olen siis tylsä peruskäyttäjä eli pärjäisin myös näillä 300-400e koneilla... mutta tykkään että kone toimii mukavasti, on kevyt eikä tosiaan tarvitse erillistä hiirtä peruskäyttöön.

Vierailija
126/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Macin edut:

- kestävät käyttökelpoisina pitkään kun tekee perushuollot- eka Mac Book:ni pro kesti 6v ja tämä viimeisin toimii erinomaisesti ja on tänä vuonna 8v ja tekisi mieli jo hankkia uusi mutta miksi turhaan kun kone pyörittää ohjelmat erinomaisesti.

- toimii nopeasti kun taustalla ei pyöri ziljoonaa apuohjelmaa, kuten Winkkarin koneissa.

- et välttämättä tarvitse virusturvaa (riippuu käytöstä)

- luotettavia, ei ole ollut mitään ongelmia tämän viimeisimmän koneen kanssa tähän mennessä (toki Maceissäkin on varmasti maanantaikappaleita)

- jo aikaisemmin sanottu nukuttaminen. Voit laittaa koneen nukkumaan yön yli ja kone avautuu heti kun nostat kannen.

- nopea avaus ja sammutus.

- hiirimatto on loistava

- voit itse määrittää mitä kone päivittää ja milloin joten Macit ei koskaan rupea tekemään päivityksiä kun teet töitä

- vaikka Macit ovat kalliimpia niin olen kokenut että olen saanut tahallani vastiketta juuri sen vuoksi että uutta läppäriä ei tarvitse kovin usein hankkia.

- ainoa miinuksen jonka keksin on se harjoittelu kun siirtyy Winkkarista Maciin. Se vie oman aikansa ja turhauttaa välillä.

T.graafikko

127/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin etu on se, että ihmiset näkevät, kuinka sinulla on RAHAA! Oikeastihan se on aika noloa, mutta se on tää nykyaika...

Ihmeellisiä kuvitelmia ihmisillä mäkeistä.. Edullisimman Macbookin 1000€ ja se on hinta/laatu-suhteessa paras läppäri luokassaan. On siis vain järkevää ostaa mäkki jos kunnon pc-läppäriin ei ole varaa. Kunnon pc-läppäri maksaa aina yli 1500€

Kenenkään ei pitäisi ostaa niitä 500€ tietokoneita. Ne eivät ole hyviä käyttäjän tai luonnon kannalta. Macbook on käyttökelpoinen vielä 10v sen ostamisesta.

Mutta tuhlatkoon jokainen rahansa mihin haluaa. itse ostan koneen joka varmasti toimii ja tällä hetkellä valinta on tietenkin mac.

"Kunnon mac" maksaa aina yli 2000e. Eikä silti ole yhtä hyvä kuin tonnin PC.

Minä ostan aina koneita, jotka toimivat varmasti ja pitkään, ja valinta on edelleen PC. Esimerkiksi matkakoneeni IBM ThinkPad T60 on vuodelta 2007, ja on edelleen täysi peli  vaikka takuu jo loppuikin. 

IBM:n läppäreitä ei ole olemassakaan, ne ovat kiinalaisia Lenovoja nykyään. Itsellä on duuniläppäriä tuollainen Lenovo. En pysty kuvailemaan kuinka paska sen tasohiiri on vaikka myydään yritysläppärinä. Macbook on valovuoden edellä raudan osalta. Ensimmäisen Lenovon näyuttäpimeni heti kättelyssä ja sain uuden koneen tilalle. Lenovon laatu on nykyään aivan kuraa jos verrataan IBM-aikaan.

Lenovo valmistaa ja näitä markkinoitiin IBM - brändillä ja Lenovo kiinalais-amerikkalainen monikansallinen teknologiayritys, eli markkinointia tuo IBM logon käyttö, eli ei mitään ihmeellistä auringon alla.

Lenovo osti IBM:n kannettavien tuotannon noin 15 vuotta sitten. Eli ei kyse pelkästä logosta.

Väitinkö jotain muuta ?

Vierailija
128/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Macin edut:

- kestävät käyttökelpoisina pitkään kun tekee perushuollot- eka Mac Book:ni pro kesti 6v ja tämä viimeisin toimii erinomaisesti ja on tänä vuonna 8v ja tekisi mieli jo hankkia uusi mutta miksi turhaan kun kone pyörittää ohjelmat erinomaisesti.

- toimii nopeasti kun taustalla ei pyöri ziljoonaa apuohjelmaa, kuten Winkkarin koneissa.

- luotettavia, ei ole ollut mitään ongelmia tämän viimeisimmän koneen kanssa tähän mennessä (toki Maceissäkin on varmasti maanantaikappaleita)

- jo aikaisemmin sanottu nukuttaminen. Voit laittaa koneen nukkumaan yön yli ja kone avautuu heti kun nostat kannen.

- hiirimatto on loistava

- voit itse määrittää mitä kone päivittää ja milloin joten Macit ei koskaan rupea tekemään päivityksiä kun teet töitä

- vaikka Macit ovat kalliimpia niin olen kokenut että olen saanut tahallani vastiketta juuri sen vuoksi että uutta läppäriä ei tarvitse kovin usein hankkia.

- ainoa miinuksen jonka keksin on se harjoittelu kun siirtyy Winkkarista Maciin. Se vie oman aikansa ja turhauttaa välillä.

T.graafikko

Onko 2000-luvulla vielä olemassa koneita joita ei voi laittaa koneen nukkumaan yön yli ja kone avautuu heti kun nostat kannen? Suspend mode toimi linuxissakin jo ainakin 15 vuotta sitten.

Vierailija
129/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha noille kaulapartaboomereille on yrittää kertoa nykyajan tietokoneista mitään. Itselläni tietokonetausta vuodesta 1984 alkaen ja viimeinen 10 vuotta Mac-maailmassa. Ikinä ei enää ole paluuta Windows-museovehkeisiin. Etenkään nyt, kun viime vuonna Apple mullisti M1-prossuillaan koko maailman ja teki jopa paatuneista Windows-fanipojista Apple-käyttäjiä.

Kalkkikset eivät tietenkään ikinä tule ymmärtämään nyky-Maccien ylivoimaisuutta.

Naurattaa ajatus kiukkuisesta kaulapartaboomerista joka boottaile konettaan jotta saisi sen toimimaan.😃

M1 mäkit kyllä mullisti tietokonemarkkinoita ja nyt on tulossa päivitetty M2. Intel on hankkinut insinöörejä ja muita M1 suunnitteluun osallistuneita työntekijöitä riveihinsä, joten he varmasti ottavat Applea kiinni tulevaisuudessa.

Vierailija
130/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Macin edut:

- hiirimatto on loistava

T.graafikko

Tuo nukuttaminen kyllä löytyy myös Windowsista ja lisäksi voi vielä aktivoida halutessaan ns. horrostilan, jolloin koneen koko muistin sisältö kirjoitetaan levylle.

Horrostila on hyvä, jos läppärin kanssa liikkuu paljon ilman että pääsee lataamaan välillä, koska horrostilassa ei vie virtaa oikeastaan lainkaan. Nukkuessaan vie jonkin verran virtaa.

Vierailija
131/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha noille kaulapartaboomereille on yrittää kertoa nykyajan tietokoneista mitään. Itselläni tietokonetausta vuodesta 1984 alkaen ja viimeinen 10 vuotta Mac-maailmassa. Ikinä ei enää ole paluuta Windows-museovehkeisiin. Etenkään nyt, kun viime vuonna Apple mullisti M1-prossuillaan koko maailman ja teki jopa paatuneista Windows-fanipojista Apple-käyttäjiä.

Kalkkikset eivät tietenkään ikinä tule ymmärtämään nyky-Maccien ylivoimaisuutta.

Naurattaa ajatus kiukkuisesta kaulapartaboomerista joka boottaile konettaan jotta saisi sen toimimaan.😃

M1 mäkit kyllä mullisti tietokonemarkkinoita ja nyt on tulossa päivitetty M2. Intel on hankkinut insinöörejä ja muita M1 suunnitteluun osallistuneita työntekijöitä riveihinsä, joten he varmasti ottavat Applea kiinni tulevaisuudessa.

Aika harvoin mä boottailen Windows-konettani.... Ehkä kerran viikossa.

132/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vannoin ennen että Windows on parempi mutta kun rupesin käyttämään puolison Macia niin mieli vaihtui…

On siihen varmaan joku syykin miksi yritykset ostaa noita macceja enemmän kuin Windows koneita kalliista hinnasta huolimatta

Yritykset ostavat enemmän macceja?! :D 

Missä harhoissa oikein elät? Ei missään firmoissa ole macceja. 

En siis asu Suomessa mutta Euroopassa niin isot kuin pienetkin firmat suosii macceja, jos työnteko vaatii vähänkään enemmän tietokoneelta. Esim asiakaspalvelu netissä, koodaushommat ja nyt korona aikana jos on paljon ”online meetings”. Windowsit taas annetaan ehkä niille ketkä välttämättä sen haluaa ja niille ketkä eivät tarvitse tietokonetta niin paljoa työssään

Samoin jos tehdään graafista suunnittelua, videoiden käsittelyä tai musiikkia niin valintana on melkein aina Mac.

Ei ole homma ammattimaista, jos noissa hommissa käyttää jotain pas..läppäriä.

Vierailija
133/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toimiiko se Macin tasohiiri vähän kuin kosketusnäyttö; siis onko fiilis melkein sama, yhtä sujuva?

Tasohiiri on laadukas verrattuna muihin ja siinä voit sormien "eleillä" ohjata konetta näppärästi. kahdella sormella vierittämällä scrollaa ja sormia levittämällä suurentaa sekä sormia supistamalla pienentää. 3 sormella työntämällä saat kaikki sovellukset näkymään. Konetta on nopea käyttää verrattuna normaaliin hiireen.

Sellaisen voi ostaa myös erikseen, mutta on todella kallis kuten Applen lisävarusteet aina.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/18307/ghsdj/Apple-Magic-Trackpa…

Vierailija
134/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin oman MacBook Pron vuonna 2011 ja parhaillaan käytän sitä, ajaa yhä asiansa. Windows koneen käyttöikä ei ole 10 vuotta, se on jumissa ja käyttökelvoton paljon aiemmin. Pitkällä tähtäimellä Mac tulee halvemmaksi ja koneen kanssa ei tarvitse tapella.

Vierailija
135/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toimiiko se Macin tasohiiri vähän kuin kosketusnäyttö; siis onko fiilis melkein sama, yhtä sujuva?

Tasohiiri on laadukas verrattuna muihin ja siinä voit sormien "eleillä" ohjata konetta näppärästi. kahdella sormella vierittämällä scrollaa ja sormia levittämällä suurentaa sekä sormia supistamalla pienentää. 3 sormella työntämällä saat kaikki sovellukset näkymään. Konetta on nopea käyttää verrattuna normaaliin hiireen.

Sellaisen voi ostaa myös erikseen, mutta on todella kallis kuten Applen lisävarusteet aina.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/18307/ghsdj/Apple-Magic-Trackpa…

Niin ja nuo samat eleet on ollut kaikissa läppäreissä viimeiset 10 vuotta. Tai ainakin 2015-mallin zenbookissani on.

Vierailija
136/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vannoin ennen että Windows on parempi mutta kun rupesin käyttämään puolison Macia niin mieli vaihtui…

On siihen varmaan joku syykin miksi yritykset ostaa noita macceja enemmän kuin Windows koneita kalliista hinnasta huolimatta

Yritykset ostavat enemmän macceja?! :D 

Missä harhoissa oikein elät? Ei missään firmoissa ole macceja. 

Ei tietenkään, mitä nyt kaikissa ohjelmointipuljuissa missä tehdään webbidevausta.

Ei yhdessäkään. Ei mäkki sovellu ohjelmointiin.

Kyllä sillä koodia voi vääntää mutta se on totta, ettei siihen saa kunnolla asennettua sovelluspalvelin- tai tietokantaohjelmistoja, vaan hirveä säätö jokaisen päivityksen yhteydessä. Lisäksi tietysti se macin kaatumisherkkyys on ongelma työskentelylle ylipäänsä minkä tahansa muun ohjelman kanssa, kuin mikä on just varta vasten kulloisellekin macille (ja sen prosessorille) tehty.

Riippuu koodista! Python ainakin pelittää Macilla ilman ongelmia. Aika monella koodarilla Macit nimenomaan sen takia että eivät kaadu niin herkästi kuin Windowsin. Stimuloivat sitten Windowsia virtuaalisesti niillä Maceillä.

Vierailija
137/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Macia ei saa vielä lainkaan OLED-näytöllä. Siksi en itse ostaisi ikimaailmassa Macia.

Mutta riippuu mitä arvostaa.

Mitä käyttöjärjestelmiin tulee, niin uusi Windows 11 on kerännyt aika paljon kehuja, mutta tietysti kun Applella on laitteisto ja ohjelmisto itsellään täydessä kontrollissa, niin tokihan siinäkin on omat etunsa.

Mikä estää ostamasta Mac Miniä ja siihen vaikka 5000 euron OLED-näyttöä?

Villi veikkaus: raha?

Vierailija
138/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kämppis oli vannoutunut Windows käyttäjä, mutta kun se kone hajos ja se lainas mun Maccia parin päivän ajan niin heti muutti kanssa mielensä ja ostikin sitten itelleen sen saman Macin kun mulla.

Vierailija
139/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin oman MacBook Pron vuonna 2011 ja parhaillaan käytän sitä, ajaa yhä asiansa. Windows koneen käyttöikä ei ole 10 vuotta, se on jumissa ja käyttökelvoton paljon aiemmin. Pitkällä tähtäimellä Mac tulee halvemmaksi ja koneen kanssa ei tarvitse tapella.

Puhut asiasta, josta et selvästikään ymmärrä mitään.

Minun 15-vuotias Windows-koneeni käy ja kukkuu ihan hyvin edelleenkin. Ja ennen kaikkea sitä vastaan ei tarvitse tapella, kuten Macintoshien kanssa ihan säännöllisesti pitää (kotoa löytyy semmoisiakin).

Vierailija
140/180 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2004 ostettu xp-läppäri toimii edelleen hyvin, mutta ei sellaisella tietenkään enää mitään tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä