Läppäriä ostamassa. Macin edut verrattuna windows-koneeseen?
Onko Macissä käyttöjärjestelmä helppo käyttää? Ei aikaisempaa kokemusta.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omaa käyttökokemusta kuin todella surkeasti toimineesta iPadista.
Töissä ärsyttää, kun työkaveri ei saa esim. rtf-tiedostoja oikein auki. Myös Excelin kanssa on aina hankaluuksia. Kaikki vähän tökkii. Noita ohjelmistoja tarvitaan työelämässä ainakin. Miksi ostaa kallis tietsikka, joka ei toimi? Tai toimii "omalla tavallaan".
Kuulostaa että teillä töissä ongelmana on käytettävät ohjelmat tai osaamattomat käyttäjät. Windows 365 ohjelmalla kaikki excelit lähtee auki ilman ongelmia, oli sitten käytössä Mac tai Windows. RTL ei ole ollenkaan ongelma Applen laitteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vannoin ennen että Windows on parempi mutta kun rupesin käyttämään puolison Macia niin mieli vaihtui…
On siihen varmaan joku syykin miksi yritykset ostaa noita macceja enemmän kuin Windows koneita kalliista hinnasta huolimatta
Yritykset ostavat enemmän macceja?! :D
Missä harhoissa oikein elät? Ei missään firmoissa ole macceja.
Ei tietenkään, mitä nyt kaikissa ohjelmointipuljuissa missä tehdään webbidevausta.
Ei yhdessäkään. Ei mäkki sovellu ohjelmointiin.
Kyllä sillä koodia voi vääntää mutta se on totta, ettei siihen saa kunnolla asennettua sovelluspalvelin- tai tietokantaohjelmistoja, vaan hirveä säätö jokaisen päivityksen yhteydessä. Lisäksi tietysti se macin kaatumisherkkyys on ongelma työskentelylle ylipäänsä minkä tahansa muun ohjelman kanssa, kuin mikä on just varta vasten kulloisellekin macille (ja sen prosessorille) tehty.
Riippuu koodista! Python ainakin pelittää Macilla ilman ongelmia. Aika monella koodarilla Macit nimenomaan sen takia että eivät kaadu niin herkästi kuin Windowsin. Stimuloivat sitten Windowsia virtuaalisesti niillä Maceillä.
Ei Pythonilla tehdä mitään kunnon koodia :D
Java ja C#... siinä ne mitä tällä hetkellä eniten käytetään. Ehkä Go ja C++ myös.
Vierailija kirjoitti:
Macin edut:
- kestävät käyttökelpoisina pitkään kun tekee perushuollot- eka Mac Book:ni pro kesti 6v ja tämä viimeisin toimii erinomaisesti ja on tänä vuonna 8v ja tekisi mieli jo hankkia uusi mutta miksi turhaan kun kone pyörittää ohjelmat erinomaisesti.
- toimii nopeasti kun taustalla ei pyöri ziljoonaa apuohjelmaa, kuten Winkkarin koneissa.
- et välttämättä tarvitse virusturvaa (riippuu käytöstä)
- luotettavia, ei ole ollut mitään ongelmia tämän viimeisimmän koneen kanssa tähän mennessä (toki Maceissäkin on varmasti maanantaikappaleita)
- jo aikaisemmin sanottu nukuttaminen. Voit laittaa koneen nukkumaan yön yli ja kone avautuu heti kun nostat kannen.
- nopea avaus ja sammutus.
- hiirimatto on loistava
- voit itse määrittää mitä kone päivittää ja milloin joten Macit ei koskaan rupea tekemään päivityksiä kun teet töitä
- vaikka Macit ovat kalliimpia niin olen kokenut että olen saanut tahallani vastiketta juuri sen vuoksi että uutta läppäriä ei tarvitse kovin usein hankkia.
- ainoa miinuksen jonka keksin on se harjoittelu kun siirtyy Winkkarista Maciin. Se vie oman aikansa ja turhauttaa välillä.
T.graafikko
PC:n edut:
- kestävät käyttökelpoisina pitkään kun tekee perushuollot- eka PC:ni toimii vieläkin, vaikka on jo 20 vuotta vanha. Tämä viimeisinkin toimii erinomaisesti ja on tänä vuonna 8v ja tekisi mieli jo hankkia uusi mutta miksi turhaan kun kone pyörittää ohjelmat erinomaisesti.
- toimii nopeasti kun taustalla ei pyöri ziljoonaa apuohjelmaa, kuten Applen koneissa.
- et tarvitse virusturvaa (riippuu käytöstä)
- luotettavia, ei ole ollut mitään ongelmia tämän viimeisimmän koneen kanssa tähän mennessä (toki PC:issäkin on varmasti maanantaikappaleita)
- jo aikaisemmin sanottu nukuttaminen. Voit laittaa koneen nukkumaan yön yli ja kone avautuu heti kun nostat kannen.
- hiirimatto on loistava
- voit itse määrittää mitä kone päivittää ja milloin joten PC:t eivät koskaan rupea tekemään päivityksiä kun teet töitä
- rahalleni paljon enemmän vastiketta juuri sen vuoksi että uutta läppäriä ei tarvitse kovin usein hankkia.
- Ei miinuksia.
T: Tietokoneiden monipuolinen käyttäjä
Macbook Pro'ni on 2014 mallia. Ongelmatonta käyttöä vuodesta toiseen. Päivitin muutama viikko sitten taas tuoreimman käyttisversion, ja edelleen pelittää täysillä. Ainoat iästä kertovat jutut: 1) akkua täytyy ladata jopa kaksi kertaa päivässä, 2) pohjan kumitassut ovat kuluneet pois ja 3) näppis on melko p*skainen. Toisaalta käyttöäkin kertyy vähintään 6 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Macin edut:
- kestävät käyttökelpoisina pitkään kun tekee perushuollot- eka Mac Book:ni pro kesti 6v ja tämä viimeisin toimii erinomaisesti ja on tänä vuonna 8v ja tekisi mieli jo hankkia uusi mutta miksi turhaan kun kone pyörittää ohjelmat erinomaisesti.
- toimii nopeasti kun taustalla ei pyöri ziljoonaa apuohjelmaa, kuten Winkkarin koneissa.
- luotettavia, ei ole ollut mitään ongelmia tämän viimeisimmän koneen kanssa tähän mennessä (toki Maceissäkin on varmasti maanantaikappaleita)
- hiirimatto on loistava
- voit itse määrittää mitä kone päivittää ja milloin joten Macit ei koskaan rupea tekemään päivityksiä kun teet töitä
- vaikka Macit ovat kalliimpia niin olen kokenut että olen saanut tahallani vastiketta juuri sen vuoksi että uutta läppäriä ei tarvitse kovin usein hankkia.
- ainoa miinuksen jonka keksin on se harjoittelu kun siirtyy Winkkarista Maciin. Se vie oman aikansa ja turhauttaa välillä.
T.graafikko
Tuo nukuttaminen kyllä löytyy myös Windowsista ja lisäksi voi vielä aktivoida halutessaan ns. horrostilan, jolloin koneen koko muistin sisältö kirjoitetaan levylle.
Horrostila on hyvä, jos läppärin kanssa liikkuu paljon ilman että pääsee lataamaan välillä, koska horrostilassa ei vie virtaa oikeastaan lainkaan. Nukkuessaan vie jonkin verran virtaa.
Kysymys on kenties se uskaltaako näin windowsin kanssa tehdä? Aikaisemminkin ketjussa sanottiin ettei näin uskalleta tehdä koska…… ilmeiseti tiedosta katoavat tai korruptoivan jne. Itsellä myös kokemusta Windowsista ennen 2010 ja en kyllä uskaltanut jättää siinä ohjelmia auki siksi aikaa kun kone jäi ”nukkumaan”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen helpompi ole. Ehkä musiikkia tehdessä Macilla on aikuisten oikeasti yliote ja toki silloin, jos koodaa IOS softaa. Mutta meille tavallisille multialustakäyttäjille plussaa on näyttöjen valovuodottomuus ja kosketuslevy. En ole Mac kannettavaan kytkenyt koskaan hiirtä, kun Windows puolella se oli vakiovaruste.
Kerrotko lisää mitkä ovat sen kosketuslevyn edut. Entisen win koneen kosketuslevyä en tykännyt käyttää ollenkaan.
Ap
Itsekään en ole tykännyt yhdestäkään kosketuslevystä . Sen sijaan Lenovon ja Dellin läppäreiden trackpoint-osoitinta ilman en osaa enää läppäreitä käyttää. Harmi kun ei juuri muiden valmistajien koneista noita löydy, eikä kaikista Lenovon ja Dellin mallaistakaan. Ulkoisen hiiren käyttö johti mulla aina säännöllisiin jännetuppittulehduksiin. Kun siitrryin noin 15 vuotta sitten käyttämään vain trackpointtia niin ei ole ollut yhtään jännetuppitulehdusta. Tarackpointissa on myös se etu että käsiä ei tarvitse siirtää näppäimistöltä pois koska se trackpoint-nuppi on keskellä näppäimistöä, suosittelen kokeilemaan ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vannoin ennen että Windows on parempi mutta kun rupesin käyttämään puolison Macia niin mieli vaihtui…
On siihen varmaan joku syykin miksi yritykset ostaa noita macceja enemmän kuin Windows koneita kalliista hinnasta huolimatta
Yritykset ostavat enemmän macceja?! :D
Missä harhoissa oikein elät? Ei missään firmoissa ole macceja.
Ei tietenkään, mitä nyt kaikissa ohjelmointipuljuissa missä tehdään webbidevausta.
Ei yhdessäkään. Ei mäkki sovellu ohjelmointiin.
OSX ja Visual Studio Code taitaa olla jo standardi ammattilaisten keskuudessa. Miksi yksikään yritys haluaisi käyttää kallista aikaa laiteongelmien selvittämiseen kun senkin ajan voi työskennellä?
Mitä itse olen seurannut, niin ehkä 10% koodaajista käyttää macceja (esim. Visma, CGI ja Tieto tässä tutkimuksessa mukana). Ja juurikin em. syystä: miksi kukaan haluaisi käyttää kallista aikaa laiteongelmien selvittämiseen kun senkin ajan voi työskennellä? Maccien kanssa nyt vaan on koko ajan jotain pientä säätöä ja varsinkin yhteensopivuusongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha noille kaulapartaboomereille on yrittää kertoa nykyajan tietokoneista mitään. Itselläni tietokonetausta vuodesta 1984 alkaen ja viimeinen 10 vuotta Mac-maailmassa. Ikinä ei enää ole paluuta Windows-museovehkeisiin. Etenkään nyt, kun viime vuonna Apple mullisti M1-prossuillaan koko maailman ja teki jopa paatuneista Windows-fanipojista Apple-käyttäjiä.
Kalkkikset eivät tietenkään ikinä tule ymmärtämään nyky-Maccien ylivoimaisuutta.
Naurattaa ajatus kiukkuisesta kaulapartaboomerista joka boottaile konettaan jotta saisi sen toimimaan.😃
M1 mäkit kyllä mullisti tietokonemarkkinoita ja nyt on tulossa päivitetty M2. Intel on hankkinut insinöörejä ja muita M1 suunnitteluun osallistuneita työntekijöitä riveihinsä, joten he varmasti ottavat Applea kiinni tulevaisuudessa.
M1 ei mullistanut yhtään mitään, asia ei ole niin yksinkertainen kun sinä.
Lue tosiasioita vaikka tuolta.
https://www.laptopmag.com/news/apple-m1-vs-intel-cpu-this-is-the-best-p…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Macin edut:
- hiirimatto on loistava
T.graafikko
Tuo nukuttaminen kyllä löytyy myös Windowsista ja lisäksi voi vielä aktivoida halutessaan ns. horrostilan, jolloin koneen koko muistin sisältö kirjoitetaan levylle.
Horrostila on hyvä, jos läppärin kanssa liikkuu paljon ilman että pääsee lataamaan välillä, koska horrostilassa ei vie virtaa oikeastaan lainkaan. Nukkuessaan vie jonkin verran virtaa.
Kysymys on kenties se uskaltaako näin windowsin kanssa tehdä? Aikaisemminkin ketjussa sanottiin ettei näin uskalleta tehdä koska…… ilmeiseti tiedosta katoavat tai korruptoivan jne. Itsellä myös kokemusta Windowsista ennen 2010 ja en kyllä uskaltanut jättää siinä ohjelmia auki siksi aikaa kun kone jäi ”nukkumaan”.
Ennen 2000-lukua Macit eivät edes kaatuneet. Mutta se on muuttunut OS X:n myötä.
Ennen 2000-lukua Macit pommittivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Macin edut:
- hiirimatto on loistava
T.graafikko
Ainakin win10 :ssä on pääsääntöisesti uskaltanut jättää ei niin kriittisiä sovelluksia auki. Pienellä varauksella kuitenkin suhtaudun, joskus on kone yön aikana bootannut itsensä joidenkin päivitysten takia ja viime aikoina on häirinnyt se että microsoft on puoliväkisin yrittänyt käynnistää windows 11 päivityksen, jota en ainakaan vielä ole halukas asentamaan mm. sen agressiivisen edge-selaimen oletusasetusten vuoksi. Ilmeisesti haluavat EU:n säätävän niille taas miljardisakot kilpailun estämisestä ennenkuin avaavat muille selaimille tasavertaiset toimintaedellytykset.
Vierailija kirjoitti:
- kestävät käyttökelpoisina pitkään kun tekee perushuollot- eka PC:ni toimii vieläkin, vaikka on jo 20 vuotta vanha. Tämä viimeisinkin toimii erinomaisesti ja on tänä vuonna 8v ja tekisi mieli jo hankkia uusi mutta miksi turhaan kun kone pyörittää ohjelmat erinomaisesti.
- toimii nopeasti kun taustalla ei pyöri ziljoonaa apuohjelmaa, kuten Applen koneissa.
- luotettavia, ei ole ollut mitään ongelmia tämän viimeisimmän koneen kanssa tähän mennessä (toki PC:issäkin on varmasti maanantaikappaleita)
- hiirimatto on loistava
- voit itse määrittää mitä kone päivittää ja milloin joten PC:t eivät koskaan rupea tekemään päivityksiä kun teet töitä
- rahalleni paljon enemmän vastiketta juuri sen vuoksi että uutta läppäriä ei tarvitse kovin usein hankkia.
- Ei miinuksia.
Trolli. PC:hen liitettynä nämä lauseet naurattaisivat, elleivät itkettäisi. Niin monta kertaa ehdin työssäni kirota PC:t, Windowsit ja Microsoftin alimpaan hel*ettiin. Ja olin sentään ICT-alalla.
Vierailija kirjoitti:
2004 ostettu xp-läppäri toimii edelleen hyvin, mutta ei sellaisella tietenkään enää mitään tee.
Kyllä sillä vielä jotain tekee, itsellä kanssa noin 8 vuotta vanha halpiskone ja hyvin soveltuu esim. auton vikakoodien katsomiseen/poistoon.
10 vuotta vanha mac pro on hakkerin unelma. Yleensäkin prosessoreiden kehitys on hurja ja sinne ne parhaimmat turvaratkaisut tehdään eli firmware jne. Pankki ja virallistahoillakin on vaikeuksia ymmärtää että kun saa ohjelman teknologiajätiltä se sisältää kauniisti sanottuna tiedonkeruuta. Nyt kuulemma yksi iso yksityinen terveystoimija talletta tällaisen pilveen potilastiedot. Kätevää etenkin vakuutusyhtiöille ja työnantajille. Oikeastaan linux oikein asennettuna alkaa olla turvallisin ratkaisu. Win pilasi koko paletin vaihtamalla selaimen eli cromebook on sama. Jos omistaa älypuhelimen on ihan sama mikä järjestelmä sillä puhelin kyllä imuroi kaiken ympäristöstä aina koneita myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- hiirimatto on loistava
- Ei miinuksia.
Trolli. PC:hen liitettynä nämä lauseet naurattaisivat, elleivät itkettäisi. Niin monta kertaa ehdin työssäni kirota PC:t, Windowsit ja Microsoftin alimpaan hel*ettiin. Ja olin sentään ICT-alalla.
Totuus kuitenkin on, että molemmissa on ja on ollut omat ongelmat.
Ja halvalla ei hyvää saa, joten osta macin hintainen pc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- hiirimatto on loistava
- Ei miinuksia.
Itse olet trolli.
Minä olen edelleen töissä tietotekniikka-alalla, kuten jo yli 20 vuotta tätä ennen. Ja edelleenkin kaikki työkoneet olleet Windows-laitteita, eikä mitään syytä vaihtaa jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Macbook Pro'ni on 2014 mallia. Ongelmatonta käyttöä vuodesta toiseen. Päivitin muutama viikko sitten taas tuoreimman käyttisversion, ja edelleen pelittää täysillä. Ainoat iästä kertovat jutut: 1) akkua täytyy ladata jopa kaksi kertaa päivässä, 2) pohjan kumitassut ovat kuluneet pois ja 3) näppis on melko p*skainen. Toisaalta käyttöäkin kertyy vähintään 6 tuntia päivässä.
Ei kannata pas....aa näppikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha noille kaulapartaboomereille on yrittää kertoa nykyajan tietokoneista mitään. Itselläni tietokonetausta vuodesta 1984 alkaen ja viimeinen 10 vuotta Mac-maailmassa. Ikinä ei enää ole paluuta Windows-museovehkeisiin. Etenkään nyt, kun viime vuonna Apple mullisti M1-prossuillaan koko maailman ja teki jopa paatuneista Windows-fanipojista Apple-käyttäjiä.
Kalkkikset eivät tietenkään ikinä tule ymmärtämään nyky-Maccien ylivoimaisuutta.
Naurattaa ajatus kiukkuisesta kaulapartaboomerista joka boottaile konettaan jotta saisi sen toimimaan.😃
M1 mäkit kyllä mullisti tietokonemarkkinoita ja nyt on tulossa päivitetty M2. Intel on hankkinut insinöörejä ja muita M1 suunnitteluun osallistuneita työntekijöitä riveihinsä, joten he varmasti ottavat Applea kiinni tulevaisuudessa.
Aika harvoin mä boottailen Windows-konettani.... Ehkä kerran viikossa.
Ai toi on harvoin? Ostin oman MacBook Air M1:n viime kesänä. Oon buutannut sen tasan nolla kertaa, jos muutamaa käyttöjärjestelmäpäivitystä ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Macin edut:
- hiirimatto on loistava
T.graafikko
- hiirimatto on loistava
- Ei miinuksia.
Nyt tuli kaulaparralta kyllä niin paljon kakkaa, ettet usko noihin itsekään :D
Applen ehkä yksi ärsyttävimmistä tavoista on se, että pudottavat täysin käyttökelpoisia konemalleja pois päivityssyklistä. Itsellä on 2013 alkuvuoden Macbook Pro ja virallisesti se tukisi ainoastaan Catalinaa. BigSuria tähän ei saa asennettua tavallisin keinoin. Onneksi törmäsin yhdessä vaiheessa työkaluun nimelta PatchedSur. Tällä työkalulla huijataan asennusta, että konemalli olisikin sellainen, mikä tukee BigSuria. Oma kone on speksien puolesta sellainen, että kaikki ehdot täyttyvät, että asentamiseen edes kannatti lähteä. Tuo sovellus lataa virallisen asennuspaketin 11.6 MacOS BigSurista. Asennuspakettia muokataan vähän, että päivitysasennus on mahdollinen. Täysin puhdasta asennusta tuolla ei saa tehdyksi. Päivitys itsessään on suoraviivainen. Lopuksi joutuu ajamaan kaksi pientä asennusta, mikä ottaa käyttöön USB 3.0:n ja WLAN:in. Koneen käynnistys uusiksi, ja nyt on käytössä MacOS BigSur, konemallissa, mikä ei sitä virallisesti Applen mielestä tue.
Vuosiluvusta päätellen sä oot syntynyt jurakaudella.