Läppäriä ostamassa. Macin edut verrattuna windows-koneeseen?
Onko Macissä käyttöjärjestelmä helppo käyttää? Ei aikaisempaa kokemusta.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Mäkissä on omat rajoitteensa, mutta on paras paketti työpöytäkäyttöön suurimmalle osalle ihmisistä. harva ihminen enää palaa muihin koneisiin kun on jonkun aikaa käyttänyt sitä.
Itsellä mac päivittäiseen käyttöön ja linux-kone sellaiseen ohjelmistokehitykseen ja muuhun johon se sopii paremmin.
Ja höpö, höpö. Olen käyttänyt paljon kaikkia eri järjestelmiä, mutta nimenomaan Mäkkiin en enää koske. Hidas, mutta kankea, kuten Saipan entisestä puolustuspelaajasta joskus lapsuudessa sanottiin. Ja aina rikki. Ja vaikea korjata.
Vierailija kirjoitti:
No osaako joku sanoa kuinka vanhaan Maciin saa vielä käyttöjärjestelmäpäivityksiä?
Tähän voisi heittää yhden arvoituksen vastakysymykseksi: Kuinka monta erilaista adapteria tarvitaan, että kaikki mäkkikäyttäjät saisivat kuvan esille videotykistäsi?
No mites virusturva?
Mac siis turvallisempi.
Osaako joku selittää enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus iMac varmaan 7 vuotta ja olihan se ihana kuvankäsittelyssä ja videoeditoinneissa yms. Nopsa kuin mikä, ei jumitellut. Käyttis mielestäni helppo. Windowsia olen viimeisten 20 vuoden aikana käyttänyt vain pakosta eli työkoneissa ollut, kotikoneissa aina joko mac tai linux. Windows on aina ollut hidas, jumittava ja vie kohtuuttomasti resursseja. Jos yhtään pyörittelet kuvia niin silloin ei Windowsia ainakaan
Hyvä, kun kerroit tämän vasta nyt. Olen vuosimallin 2014 Windows-koneellani käsitellyt melkoisen määrän kuvia ja videoita, jopa asiakastöitä. Toistaiseksi kukaan maksavistakaan asiakkaista ei ole tullut sanomaan, ettei lopputulos kelpaa, kun ei ole Applen tuotteilla käsitelty!
Vierailija kirjoitti:
No mites virusturva?
Mac siis turvallisempi.
Osaako joku selittää enemmän?
Ei ole turvallisempi. Siinä selitys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut Maccejä vuodesta 1997. Ikinä en ole käyttänyt virustorjuntaohjelmia. Eiköhän tuo ole riittävä syy.
Minulla on ollut PC-koneita vuodesta 1994 lähtien, enkä ole ikinä käyttänyt virustorjuntaohjelmia. Myöskään palomuuria en pidä päällä, onhan tietokone aina reitittimen takana.
Isäni Macciin kerran jouduin virustorjuntaohjelman asentamaan, kun Word-tiedoston mukana tuli tihulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkissä on omat rajoitteensa, mutta on paras paketti työpöytäkäyttöön suurimmalle osalle ihmisistä. harva ihminen enää palaa muihin koneisiin kun on jonkun aikaa käyttänyt sitä.
Itsellä mac päivittäiseen käyttöön ja linux-kone sellaiseen ohjelmistokehitykseen ja muuhun johon se sopii paremmin.
Ja höpö, höpö. Olen käyttänyt paljon kaikkia eri järjestelmiä, mutta nimenomaan Mäkkiin en enää koske. Hidas, mutta kankea, kuten Saipan entisestä puolustuspelaajasta joskus lapsuudessa sanottiin. Ja aina rikki. Ja vaikea korjata.
Hahaha, huomaa että joku on käyttänyt Mäkkejä viimeksi vuosia sitten. Kesällä 2021 tullut M1-prosessori teki Mäkeistä ylivertaisia erityisesti läppäreiden kohdalla. Nyt kevälllä tulee M2-prosessorit mm. Air-koneisiin. Viime vuoden lopulla tuli lisäksi kalliit Pro-mallit, joissa oli parannetut M1-prosessorit.
Tällä hetkellä kaikkein kovin hinta-laatusuhde verrattuna mihin tahansa windows-läppäriin on MacBook Airissa, joka maksaa alle tonnin, mutta pesee useiden tonnien Windows-läppärit mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on iPhone, niin tuntui luontevammalta ostaa läppäriksi iBook kuin Windows-laite.
Minullakin oli pullo Renaultia, jota siemaillessa keksin, että seuraava autoni on Rellu!
Joo ne virukset. Oikeastaan niitä tehtailevat vain rikolliset ja rahanvarastamismielessä. Itse vakoilun suorittaa kone itse. Estona joka vaikeuttaa asiaaa on laitttaa httpS päälle vakiona ja ilman välityspalvelinta sillä siellä se pahin yleensä tapahtuu. Selaimeen no script niin näet konkreettisesti sen vakoilun. Selaimeksi mozilla firefox ja hakukone duckduckgo jonka pitäisi toimia vain selaimessa ja oma lisäosa siihen. Viruksista sen verran että erään myyjäliikeen holtomies 35v kokemuksella kertoi että suhdeluku on jotain 60% win koneet 35 mac ja 5 linux. Älypuhelimissa liikkuu todella paljon viruksia ja monet virusohjelmat eivät toimi kovin hyvin. Maksimi suoritusarvo parhaimmilla lienee noin 70%.
Vierailija kirjoitti:
Käyttöjärjestelmien päivitykset jatkossa?
Kumpaan helpompaa/halvempaa?
Tuon tietämiseen tarvitaan kristallipalloa. Joku linux-jakelu on varmaan parempi vaihtoehto, jos haluaa huomattavan iäkkäiden koneiden kanssa propellihattuilla, kuin Windows tai macOS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, huomaa että joku on käyttänyt Mäkkejä viimeksi vuosia sitten. Kesällä 2021 tullut M1-prosessori teki Mäkeistä ylivertaisia erityisesti läppäreiden kohdalla. Nyt kevälllä tulee M2-prosessorit mm. Air-koneisiin. Viime vuoden lopulla tuli lisäksi kalliit Pro-mallit, joissa oli parannetut M1-prosessorit.
Tällä hetkellä kaikkein kovin hinta-laatusuhde verrattuna mihin tahansa windows-läppäriin on MacBook Airissa, joka maksaa alle tonnin, mutta pesee useiden tonnien Windows-läppärit mennen tullen.
Tämä on just se kone mitä harkitsen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No osaako joku sanoa kuinka vanhaan Maciin saa vielä käyttöjärjestelmäpäivityksiä?
jos omistaa yhtiön tekemän koneen niin siihen pystyy asentamaan uusimman vuosittain ilmestyvän version. englanninkielisessä wikipediassa taitaa olla lueteltuna vanhimmat koneet johon järjestelmän pystyy laittamaan. kun tulee uusin versio, niin varmaan jonkin aikaa tukevat edellistä versiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan paska, hirveä työ saada edes ulkoista näyttöä, näppistä ja hiirtä kytkettyä. Ja se käyttöliittymä on kamala. Ja ohjelmien yhteensopivuus.... argh!
Onneksi olin ostanut postimyynnistä, niin sain palautettua 14 vuorokauden aikana. Nyt minulla on taas Lenovon T-sarjalainen kuten 20 vuotta tätä ennenkin. On työkoneita ja on... leluja.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin etu on se, että ihmiset näkevät, kuinka sinulla on RAHAA! Oikeastihan se on aika noloa, mutta se on tää nykyaika...
Ihmeellisiä kuvitelmia ihmisillä mäkeistä.. Edullisimman Macbookin 1000€ ja se on hinta/laatu-suhteessa paras läppäri luokassaan. On siis vain järkevää ostaa mäkki jos kunnon pc-läppäriin ei ole varaa. Kunnon pc-läppäri maksaa aina yli 1500€
Kenenkään ei pitäisi ostaa niitä 500€ tietokoneita. Ne eivät ole hyviä käyttäjän tai luonnon kannalta. Macbook on käyttökelpoinen vielä 10v sen ostamisesta.
Mutta tuhlatkoon jokainen rahansa mihin haluaa. itse ostan koneen joka varmasti toimii ja tällä hetkellä valinta on tietenkin mac.
Vierailija kirjoitti:
Windowshan päivittää jatkuvasti. Se vie työaikaa ja on tosi ärsyttävää. Mac sen sijaan tekee päivityksen, jonka voi ajaa koneelle yöllä ja sen kanssa voi mennä sen jälkeen pitkiä aikoja.
Lisäksi Macin mukana tulee Applen tuki, joka on maksuton.
Itse ostin viime vuonna ekan kunnon kannettavan ja ekan oman kunnon tietokoneeni koskaan ja ostin Mac Book Pron M1-prosessorilla. Se on yhtä nopea kuin padi.
Sanoi myyjä. Ainoa ärsyttäväpuoli on se, että kone on vain 13-tuumainen. Olisin kaivannut 16-tuumaista, mutta tästä ei vielä ollut.
Akku kestää pitkään.
Usb-portteja on vai 2 ja ne ovat usb-C -portteja, eli adapteri tarvitaan.
Mutta se on plussaa, kun ei ole tietoturvahuolia ja jos käyttää applea jo muutenkin niin kaikkikuvat näkyvät koneella automaattisesti ilman siirtoja jne,
On kyllä todella tietämätön, jos väittää Windowsin päivittävän jatkuvasti ja vievän sen työaikaa, sen kun voi päivittää silloin kun itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin macintosh-käyttäjät minulle vakuuttelivat 10 vuotta sittenkin... ja 20 vuotta sittenkin... ja 30 vuotta sittenkin, että "joo ne vanhat macit eivät olleet niin hyviä, mutta nää uudet nyt ovat paljon parempia kuin PC:t..." :D
No, eivät ole. Eivät todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo MacBook Air M1. Aivan huippu hintalaadusuhde
kuulemani mukaan yhtiön arm suorittimissa on tehokas gpu. onko kukaan testannut että miten nopeasti koneilla pyörii dota ja muut kilpapelaamisessa käytetyt pelit.