Sairaanhoitajiin liittyvä dissinformaatio
Minua on ruvennut häiritsemään median sekä AY-liikkeen harrastama sairaanhoitajiin liittyvä disinformaatio, jolla yritetään pistää sairaanhoitajat reppanoiksi, joiden asiat ovat aivan retuperällä.
- Palkkaa haukutaan pieneksi, vaikka n. 3000 euron keskipalkka ei ole umpisurkea suomessa
- Mainostetaan kuinka sairaanhoitajat saavat muissa maissa paljon parempaa palkkaa, mutta ei tuoda esiin että niin saisivat myös insinöörit ja monet muut ammattiryhmät
- Kerrotaan työn rasittavuudesta, mutta unohdetaan kertoa kuinka paljon paremmat lomat sairaanhoitajilla on yksityiseen puoleen verrattuna
- Ei myöskään mainita että sairaanhoitajien palkka maksetaan veroista, ja jo nyt eletään lasten rahoilla. Jostain pitäisi leikata jotta palkkoja voitaisiin korottaa, tai palkan korotuksen maksavat lapset.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti sairaanhoitajien palkkauksessa on parannettavaa, mutta itse en ymmärrä tuota sairaanhoitajien valittamista vuorotyöstä, sillä sehän on ollut ammattia valitessa ihan itsestäänselvyys. Lisäksi valitetaan siitä, että keskipalkka ei anna realistista kuvaa, koska se sisältää vuorolisät. Niin, entä sitten? Vuorotyöhön sisältyy vuorojen perusteella maksettavia lisiä ja niistä muodostuu se palkka. Samaan tapaan provisiopalkkauksesta puhuttaessa yleensä puhutaan keskipalkasta, koska se peruspalkan ja provisioiden määrä vaihtelee, mutta niistä yhdessä muodostuu vertailukelpoinen keskipalkka.
Kukaanei tiedä minkään alan realitetteja oikast, kunnes on valmistunut ja tekee töitä. Th ala on niin säädeltyä alan erityisslaatuisuudesta johtuen ( ihmisten henki ja terveys kyseessä), että todellisuutta alasta ei tiedä kuin vasta valmistuttuaan. Suurin riski lähteä alalta on sairaanhoitajilla emsimmäisenä vuonna valmistumisen jäljeen.
Kyllä ihan normaalijärkinen ihminen tietää että sairaanhoitajien työ on todennäköisesti vuorotyötä. En tiedä miten yksinkertaiset pääsevät koulutukseen, jos tuo tulee yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa itse itsenne ja omaisenne. Onneksi itse vaihdoin alaa juuri tämän arvostuksen puutteen vuoksi.
No mutta siinähän meillä on motivoitunut hoitaja. Miksi et mene auttamaan kollegoitasi?
Insinöörin kaltaisten putkiaivoisten "ajattelijoiden" arvostus on huvittavan korkeaa ja palkkaus AIVAN LIIAN KORKEA!!! Aloittaja on harhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vinkkini:
Päättäkää mihin haluatte vedota.
Jos se on kutsumustyötä ja halutaan arvostusta, älkää puhuko rahasta.
Jos haluatte vedota surkeaan palkkaan, esittäkää millä perusteella palkka lisineen on surkea.
Jos haluatte sen 3 500 - 4 500 eur/kk, toimikaa kuin ahtaajat ja paperimiehet. Sanokaa suoraan että haluatte kunnolla rahaa, p*skat mistään solidaarisuudesta tai kutsumuksesta. Lopettakaa lässytys.
Minustakin tämä voisi olla hyvä. Uhriutuminen ei vain toimi, vertailu insinööreihin on jo nähty.
Itse en ymmärrä miten peruspalkka voi olla kaikille sama. Lisää palkkaluokkia vaan. En tiedä uskaltaako Tehy lähteä tällaiseen! Tämä voisi olla toimivaa - saadaan niitä kokeneempia ja kunnianhimoisempia palkittua ja sitoutettua, ja voidaan luoda sairaanhoitajan urapolkuja? Esim 100-150 euron korotus kaikille ja sitten ns terävimmälle kärjelle kovemmat palkat?
Olen btw, vähän huonommin palkatulla insinöörialalla töissä. Ei riitä hakijoita, vaikka palkka parempi kuin hoitajilla, päivätyö, monenlaisia erilaisia työpaikkoja ja tehtäviä tarjolla. Samaa kuuluu monelta muualtakin, ihan erilaiselta alalta..
Onpa sulla huono itsetunto ja alemmuutt tunnet AMK inainööein ammatistasi, kun joja veetun hoitaja ketjuasa olet glorifioimassa työtäsi. Hanki poitsu pallit.
Teit monta väärää oletusta.
Pointti viimeisessä kappaleessa oli se, työnhakijoita ei ole monilla muillakaan aloilla. Hoitajien palkankorotus ei välttämättä auta saamaan hoitajaryntäystä, mutta voi ehkä sitouttaa nykyisiä enemmän ja varmaan jonkun verran tulisi enemmän hoitajia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin kaltaisten putkiaivoisten "ajattelijoiden" arvostus on huvittavan korkeaa ja palkkaus AIVAN LIIAN KORKEA!!! Aloittaja on harhainen.
Insinööri nyt vain joutuu työkseen ratkomaan monimutkaisia ja laajoja ongelmia. Ja onhan insinöörin koulutus sairaanhoitajaa pidempikin.
Kyllä opiskeluvaiheessa tiedetään vuorotyön osuus. Mutta monesti käy niin että osalle porukasta ei vuorotyö sovi terveydellistä syistä niin niistä vapautuu lääkärin todistuksella, myös ikä tekee tehtävänsä, esim yövuorosta ei palaudukaan joten niitä ei voi tehdä. Olen itse valvonut työtoverin kanssa joka oli edellisyön jälkeen kyennyt nukkumaan kaksi tuntia. Jokainen ymmärtää ettei kukaan ole työkuntoinen tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti sairaanhoitajien palkkauksessa on parannettavaa, mutta itse en ymmärrä tuota sairaanhoitajien valittamista vuorotyöstä, sillä sehän on ollut ammattia valitessa ihan itsestäänselvyys. Lisäksi valitetaan siitä, että keskipalkka ei anna realistista kuvaa, koska se sisältää vuorolisät. Niin, entä sitten? Vuorotyöhön sisältyy vuorojen perusteella maksettavia lisiä ja niistä muodostuu se palkka. Samaan tapaan provisiopalkkauksesta puhuttaessa yleensä puhutaan keskipalkasta, koska se peruspalkan ja provisioiden määrä vaihtelee, mutta niistä yhdessä muodostuu vertailukelpoinen keskipalkka.
Kukaanei tiedä minkään alan realitetteja oikast, kunnes on valmistunut ja tekee töitä. Th ala on niin säädeltyä alan erityisslaatuisuudesta johtuen ( ihmisten henki ja terveys kyseessä), että todellisuutta alasta ei tiedä kuin vasta valmistuttuaan. Suurin riski lähteä alalta on sairaanhoitajilla emsimmäisenä vuonna valmistumisen jäljeen.
Kyllä ihan normaalijärkinen ihminen tietää että sairaanhoitajien työ on todennäköisesti vuorotyötä. En tiedä miten yksinkertaiset pääsevät koulutukseen, jos tuo tulee yllätyksenä.
On asia erikseen käydä harjoittelussa tekemässä yksi yövuoro ja viikonloppu , kuin tehdä sitä vuosikausia. Ja vasta nelikymppusenäse alkaa tuntua. Tervetuloa kokeilemaan. Saat sanoa goodbye terveydelle ja sosiaaliselle elämälkesi. Päivätyötä on alalla vähån ja palkka niin pska, että ei sillä tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vinkkini:
Jos haluatte vedota surkeaan palkkaan, esittäkää millä perusteella palkka lisineen on surkea.
Jos haluatte sen 3 500 - 4 500 eur/kk, toimikaa kuin ahtaajat ja paperimiehet. Sanokaa suoraan että haluatte kunnolla rahaa, p*skat mistään solidaarisuudesta tai kutsumuksesta. Lopettakaa lässytys.
Minustakin tämä voisi olla hyvä. Uhriutuminen ei vain toimi, vertailu insinööreihin on jo nähty.
Itse en ymmärrä miten peruspalkka voi olla kaikille sama. Lisää palkkaluokkia vaan. En tiedä uskaltaako Tehy lähteä tällaiseen! Tämä voisi olla toimivaa - saadaan niitä kokeneempia ja kunnianhimoisempia palkittua ja sitoutettua, ja voidaan luoda sairaanhoitajan urapolkuja? Esim 100-150 euron korotus kaikille ja sitten ns terävimmälle kärjelle kovemmat palkat?
Olen btw, vähän huonommin palkatulla insinöörialalla töissä. Ei riitä hakijoita, vaikka palkka parempi kuin hoitajilla, päivätyö, monenlaisia erilaisia työpaikkoja ja tehtäviä tarjolla. Samaa kuuluu monelta muualtakin, ihan erilaiselta alalta..
Onpa sulla huono itsetunto ja alemmuutt tunnet AMK inainööein ammatistasi, kun joja veetun hoitaja ketjuasa olet glorifioimassa työtäsi. Hanki poitsu pallit.
Teit monta väärää oletusta.
Pointti viimeisessä kappaleessa oli se, työnhakijoita ei ole monilla muillakaan aloilla. Hoitajien palkankorotus ei välttämättä auta saamaan hoitajaryntäystä, mutta voi ehkä sitouttaa nykyisiä enemmän ja varmaan jonkun verran tulisi enemmän hoitajia kuitenkin.
Ei, vaan osuin oikeaan. Selittelysi todistaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä palkkavertailuissa olisi hyvä ottaa huomioon tämä, kun sairaanhoitajat sanovat että pitäisi vertailla peruspalkkoja eikä palkkaa lisineen, useimmiten sen insinöörin palkka (jostain syystä tuo sairaanhoitaja-insinööri -vertailu on suosittu) on kuitenkin lisineen, siis kk-palkka on kokonaispalkka, ei makseta erikseen mitään vuoro-, ylityö-, pyhä- yms lisiä vaikka usein tehdään pitkää päivää. Sairaanhoitajilla on usein myös vuotuinen säännöllisten työtuntien määrä pienempi kuin monilla muilla aloilla, johtuen juurikin pitkistä lomista.
Jopa AMK-insinöörin koulutus on sairaanhoitajaa pidempi, 30 opintopistettä. Sairaanhoitajan koulutuksessa on jopa kolmasosa harjoittelua, eli teoriaopetusta on vain 140 opintopistettä. En ymmärrä, miksi hoitajia kiehtoo verrata itseään insinööreihin.
No verrataan vaikka roskakuskiin. Selvitä huviksen mikä on jäteauton kuljettajan koulutus ja keskipalkka. Ja ole sitten ihan hiljaa sen jälkeen hoitajien ”hyvästä” palkasta!
Jäteautonkuljettaja tekee vastuullista työtä, on osattava toimia raskaassa liikenteessä, kuski ajaa kalliita autoja, pitää olla koulutusta esim vaarallisista aineista. Jos raaka-aineauto ajaa kolarin linjurin kanssa, voi kuolla kymmeniä ihmisiä kerralla. Arvostan suuresti raaka-aineen kerääjien työtä, siihen ei moni kykene.
Onpa hienoa, ettäroskien siirtämistä arvostetaan ebemmän, kuin pikkulasten hoitamista. Siksipä Stadissa on pula varhaiskasvattaj8sta,ja pula vain pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri nyt vain joutuu työkseen ratkomaan monimutkaisia ja laajoja ongelmia. Ja onhan insinöörin koulutus sairaanhoitajaa pidempikin.
Sh koulutus 3,5v. Eli puolivuotta lyhyempi kuin insinöörin. Terkkarin on saman pituinen eli 4v. Kätilön 5v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa itse itsenne ja omaisenne. Onneksi itse vaihdoin alaa juuri tämän arvostuksen puutteen vuoksi.
No mutta siinähän meillä on motivoitunut hoitaja. Miksi et mene auttamaan kollegoitasi?
Koska sillä palkalla ei elä. Koska en saa tehdä työtäni hyvin. Koska en saa pitää lakisääteisiä taukoja rauhassa vaan joudun esimerkiksi viemään vessaan potilaan juuri kun olen saanut lämmitettyä ruokani kolmanteen kertaan. Koska osa potilaista ovat agressiivisia ja huo^ittelee vaikka teen vain työtäni. Koska en halua olla pois perheeni luota juhlapyhiä, viikonloppuja ja heidän kesäloma-aikojaan. Koska en jaksa valvoa öisin 12h putkeen ja kääntää rytmiä edestakaisin useasti kuukaudessa. Koska en jaksa taas jäädä ylitöihin aamuvuoron jälkeen iltavuoroon vaikka pomo kertoo ettei ketään muuta taaskaan saa.
Nämä ei ole tiedossa nuorelle joka lähtee opiskelemaan alalle. He tietävät hoitoalan olevan vuorotyötä mutta eivät voi tietää miten jaksavat sitä vielä perheellisenä 40 tai 50 vuotiaana. Tilanne vain pahenee kentällä. Hakijoita ei ole edes virkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt vaan insinöörisetä tajuta, että EVVVVK sinun työsi ja koulutuksesi. Hanki ne pallit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh koulutus 3,5v. Eli puolivuotta lyhyempi kuin insinöörin. Terkkarin on saman pituinen eli 4v. Kätilön 5v.
Jos on kateellinen insinöörien palkoista, ei muuta kuin opiskelemaan insinööriksi. Siellä se matematiikka onkin sitten ihan eri tasolla kuin lääkelaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kateellinen insinöörien palkoista, ei muuta kuin opiskelemaan insinööriksi. Siellä se matematiikka onkin sitten ihan eri tasolla kuin lääkelaskut.
Yritä sinäkin kehittää tunneälyä putkiaivojesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vinkkini:
Julkisella sektorilla tuo on vähän ongelmallista jos palkitaan "kunnianhimoisempia".
Jos kerran johtamiskulttuurikin on huono, niin äkkiä palkitaan esimiesten kavereita ja ei takuulla niitä jotka puuttuvat epäkohtiin.
Tuossa pitäisi varmaankin olla aika selkeät mittarit sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä pitkät lomat on? Joo, jollain vanhoilla vanhan liiton hoitajilla on törkeän paljon lomapäiviä, mutta itsellä ihan se 28 päivää, mikä on ihan sama määrä mikä mulla oli aikoinaan ollessaan kaupassa töissä. Erona tietty se, että kaupassa sain olla 4 viikkoa lomalla kesällä, hoitoalalla ei mitään mahiksia
KVTES, ei tarvii olla kovinkaan vanhan liiton työntekijä - riittää, että on 15 vuotta kokemusta, niin tulee 38 lomapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sillä palkalla ei elä. Koska en saa tehdä työtäni hyvin. Koska en saa pitää lakisääteisiä taukoja rauhassa vaan joudun esimerkiksi viemään vessaan potilaan juuri kun olen saanut lämmitettyä ruokani kolmanteen kertaan. Koska osa potilaista ovat agressiivisia ja huo^ittelee vaikka teen vain työtäni. Koska en halua olla pois perheeni luota juhlapyhiä, viikonloppuja ja heidän kesäloma-aikojaan. Koska en jaksa valvoa öisin 12h putkeen ja kääntää rytmiä edestakaisin useasti kuukaudessa. Koska en jaksa taas jäädä ylitöihin aamuvuoron jälkeen iltavuoroon vaikka pomo kertoo ettei ketään muuta taaskaan saa.
Nämä ei ole tiedossa nuorelle joka lähtee opiskelemaan alalle. He tietävät hoitoalan olevan vuorotyötä mutta eivät voi tietää miten jaksavat sitä vielä perheellisenä 40 tai 50 vuotiaana. Tilanne vain pahenee kentällä. Hakijoita ei ole edes virkoihin.
Miten on mahdollista ettei sillä palkalla elä?
Hoitajat tienaavat osapuilleen keskipalkan verran, siis kokoaikaisen vakityön keskipalkan. Se määrä suomalaisia joka ei ole kokoaikaisessa vakityössä on suurempi kuin lulet.
Jos katsotaan mediaanituloja, hoitaja tienaa enemmän kuin selkeä enemmistö suomalaisista. Millä ne loput elävät?
Vai tarkoitetaanko elämisellä sitä että elämä tuntuu elämiseltä kun pääsee kuluttamaankin ylemmän keskiluokan tyyliin? Hoitajia tuntuu jurppivan kovasti se että lääkärit ovat ylempää keskiluokkaa ja he eivät ole.
Palkka pitäisi muuttaa haasteiden mukaan jotenkin näin:
- kevyestä päivätyöstä ja puhelimeen vastaamisesta riittää se 2500e, (vrt muihin vastaaviin töihin)
- kiireisestä vuorotyöstä 3500e
- erityisen vaativasta työstä, esim teho yms 4000e
Tämän lisäksi työolojen pitäisi muuttua:
- listojen tekeminen (ennakointi ja omat toiveet huomioon)
- avustavan henkilökunnan palkkaaminen
- selvitys siitä, miksi suomen valtava hoitajamäärä ei riitä, runsas vanhusten määrä ei tutkimusten mukaan selitä tätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just luin toisesta ketjusta miten siististä toimisto assistentin työstä maksetaan saman verran (joidenkin mukaan paremminkin) kuin sairaanhoitajalle päivätyöstä. Kaikki sairaanhoitajat ei tee vuorotyötä eikä siis myöskään saa lisiä. Peruspalkassa on oltava jo huomioitu erikoissairaanhoidon vaativuustaso.
Ei makseta.
Olen kirjanpitäjä tilitoimistossa, mun palkkani on 2350 eur/kk ja ei lisiä.
Toimistoassistentin palkka täällä on 2050 eur/kk, ja sihen vaaditaan jo koulutus ja osaamista. Työ on käytännössä asiantuntijatyötä, muuta ei tällä alalla enää ole, ja siinä on koko ajan kiire kun kaikki tuuppaavat tehtäviä hoidettavaksi. Ja tuotakaan työtä ei ole helppoa saada.
Juu on assistentteja jotka tienaavat saman verran kuin hoitajan peruspalkka. Mutta ne eivät ole hommia joihin pääsee helposti tai ilman kunnon CV:tä.
Teidän kahden argumentaatiota lukiessa tulee mieleen että toinen on fiksumpi kuin toinen.
- eri