"Jotkut syövät kuin linnut, mutta lihovat silti - TARUA"
Täälläkin monesti keskusteluja, jossa joku kertoo syövänsä tyyliin jonkun salaatinlehden ja juovansa vähän pepsimaxia ja silti paino ei tipu. Tämä ei siis voi pitää paikkansa. Näillä ihmisillä on jonkin sortin muistihäiriö, eivät muista mitä ovat syöneensä tai tiedosta sitä.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:41"]:D Tule meille vaikka viikoksi katsomaan vierestä kuinka syön päivittäin reilusti yli kulutukseni mutta en liho grammaakaan.
Ja ei, en oksentele enkä ole erityisen aktiivinen.
[/quote]
Hups sori! Luin viinipäissäni ketkustelun idean täysin väärin.
Pahoittelut!
Syö kuin lintu = kaksi kertaa oman painonsa verran päivässä?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:41"]:D Tule meille vaikka viikoksi katsomaan vierestä kuinka syön päivittäin reilusti yli kulutukseni mutta en liho grammaakaan. Ja ei, en oksentele enkä ole erityisen aktiivinen. [/quote] Hups sori! Luin viinipäissäni ketkustelun idean täysin väärin. Pahoittelut!
[/quote]
No aika väärin luit kyllä...
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:44"]
Syö kuin lintu = kaksi kertaa oman painonsa verran päivässä?
[/quote]
Ehkä tässä ei tarkoiteta sitä :D Syökö linnut oikeasti niin paljon?? Tässä varmaan tarkoitetaan kuitenkin niitä grammoja mitä lintu syö...
Ei vähän syömällä liho, mutta voi olla, ettei enää laihdu helposti, vaikka syö vähän.
Itse en ole yli vuoteen lainkaan syönyt makeita herkkuja, ja rasvaisiakin hyvin kohtuudella. Liikun paljon (oikeasti paljon, juoksen pisimmillään puolimaratonia) ja alkuun paino putosikin kohtuullisen helpolla. Mutta sitten paino jumahti BMI 25:n, eikä laske, enkä todellakaan ole syönyt enempää enkä liikkunut vähempää. Mutta luulen että ikä vaikuttaa. Olen jo melko lähellä vaihdevuosi-ikää, joten painonhallinta vaikeutuu. Ja on minulla diagnosoitu aikoinaan se kilpirauhasen vajaatoimintakin, tosin ei sen enää pitäisi vaikuttaa. Mutta ehkä aineenvaihduntani vaan ei ole ihan huipussaan. Vanhat naiset ovat erilaisia kuin nuoret miehet.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:53"]
Ei vähän syömällä liho, mutta voi olla, ettei enää laihdu helposti, vaikka syö vähän.
Itse en ole yli vuoteen lainkaan syönyt makeita herkkuja, ja rasvaisiakin hyvin kohtuudella. Liikun paljon (oikeasti paljon, juoksen pisimmillään puolimaratonia) ja alkuun paino putosikin kohtuullisen helpolla. Mutta sitten paino jumahti BMI 25:n, eikä laske, enkä todellakaan ole syönyt enempää enkä liikkunut vähempää. Mutta luulen että ikä vaikuttaa. Olen jo melko lähellä vaihdevuosi-ikää, joten painonhallinta vaikeutuu. Ja on minulla diagnosoitu aikoinaan se kilpirauhasen vajaatoimintakin, tosin ei sen enää pitäisi vaikuttaa. Mutta ehkä aineenvaihduntani vaan ei ole ihan huipussaan. Vanhat naiset ovat erilaisia kuin nuoret miehet.
[/quote]
Juurikin näin.
Äitini ainakin söi tosi vähän; en nähnyt syövän koskaan kovin paljon. Mutta hänen ainoa ateriansa oli usein leipää ennen nukkumaanmenoa, sen lisäksi päivällä pullakahvit. Muuten eli kahvilla. Vain viikonloppuisin söi kunnollisen aterian. Itsekin olen sitä tyyppiä, että vaalea leipä lihottaa jo pieninä määrinä. Mutta jos syön vaikkapa kasviksia ja kanaa, voin syödä reiluja annoksia ja laihdun.
Täällä sama kuin 7. Vapaa-ajalla liikun paljon, mutta istumatyö hidastaa aineenvaihduntaa todella paljon. Ennen ei riittänyt kaksi tuntia pissillä käynnin väliin, nyt menee helposti että aamulla ja sitten vasta ruokatauolla. Lihoin hiukan kun vaihdoin nykyiseen lähes täysin liikumattomaan työhöni, missä taukohuoneeseenkin on vain muutama metri. Sitten jämähdin ja tosi vähällä syömisellä vasta lähtee paino laskuun, mutta kun on pari kiloa lähtenyt, jämähtää siihen ja mulla on taas nälkä ja normaalilla syömisellä se tulee takaisin. Sitten se tuossa lievän ylipainon puolella kyllä pysyy tasaisena.
10_llä ei ole diagnosoitu mitään kilppariongelmia. Tosin testata olisi ehkä hyvä, koska on muistiongelmia.
Kerran telkkarista tuli dokkari, jossa kaksi naista. Toinen oli hoikka, mutta kertoi syövänsä älyttömiä määriä. Toinen oli pyöreä, joka ei syönyt juuri mitään. Naisten syömistä seurattiin ja saadut kalorit laskettiin. Arvaatte varmaan lopputuloksen.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:14"]
Kerran telkkarista tuli dokkari, jossa kaksi naista. Toinen oli hoikka, mutta kertoi syövänsä älyttömiä määriä. Toinen oli pyöreä, joka ei syönyt juuri mitään. Naisten syömistä seurattiin ja saadut kalorit laskettiin. Arvaatte varmaan lopputuloksen.
[/quote]
Voit kokeilla myös itse. Syömällä harvoin, vähän, mutta melko energiapitoista ruokaa aineenvaihdunta hidastuu ja aikojen kuluessa voi tulla ylipainoa. Syömällä usein, paljon kasviksia ym. aineenvaihdunta pysyy hyvänä. Eli ylipainoisten kuuluisi syödä USEAMMIN ja ENEMMÄN, mutta eihän tämä ainakaan Ap:lle käy kun lähdetään haukkumaan syömisten määrillä. Samoin laihduttava ihminen alkaa syömään yhä vähemmän mikä ei myöskään auta yhtään. Kummallisen pihalla ovat niin monet näissä asioissa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:26"]
[/quote]
Voit kokeilla myös itse. Syömällä harvoin, vähän, mutta melko energiapitoista ruokaa aineenvaihdunta hidastuu ja aikojen kuluessa voi tulla ylipainoa. Syömällä usein, paljon kasviksia ym. aineenvaihdunta pysyy hyvänä. Eli ylipainoisten kuuluisi syödä USEAMMIN ja ENEMMÄN, mutta eihän tämä ainakaan Ap:lle käy kun lähdetään haukkumaan syömisten määrillä. Samoin laihduttava ihminen alkaa syömään yhä vähemmän mikä ei myöskään auta yhtään. Kummallisen pihalla ovat niin monet näissä asioissa.
[/quote]
Sinä olet pihalla.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:26"]
[/quote]
[/quote]
Näin. Kasviksia saa syödä todella paljon. Puoli kloa tomaatteja sisältää suunnilleen saman verran kaloreita kuin yksi leipäpala, mutta silti tomaatteja syömällä laihtuu enemmän, koska tomaatit kuuluvat sen kaltaisiin kasviksiin, jotka toimivat nesteenpoistajana, ainakin itselläni. Eikä tartte nyt mitään allergioista höpöttää, tämä oli vain yksi esimerkki tuhansista mahdollisista.
No se nyt ei auta, että ylipainoinen söisi enemmän. Mutta on ihan fakta, että keski-ikäisen istumatyötä tekevän naisen peruskulutus on ihan eri tasolla, kuin parikymppisen nuoren miehen. Urheilevalle nuorella miehellä kulutus voi olla kaksi /kolme kertaa niin paljon kuin minulla.
Siksihän nykyään monen hoikan vanhemman naisen ongelma on puutokset ruokavaliossa. On syötävä liian vähän pysyäkseen hoikkana. Ja siksi vaihdevuosien jälkeen ne aavistuksen pyöreämmät elävät pidempään.
7
[/quote]
Eihän sinun tarvitsekaan pudottaa painoa! Lähestyt vaihdevuosi-ikää, olet hyvässä kunnossa, lihaskuntosi on hyvä, liikut (josta toivottavasti saat nautintoa), syöt järkevästi ja toivottavasti myös herkullisesti ja nauttien. En tiedä ikääsi, mutta oletan että sinulla on ainakin n. 40 v. elämää jäljellä ellei mikään vakava sairaus iske. Noilla lähtökohdilla sulla on edessä hienoja vuosia :)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:37"]
[/quote]
Eihän sinun tarvitsekaan pudottaa painoa! Lähestyt vaihdevuosi-ikää, olet hyvässä kunnossa, lihaskuntosi on hyvä, liikut (josta toivottavasti saat nautintoa), syöt järkevästi ja toivottavasti myös herkullisesti ja nauttien. En tiedä ikääsi, mutta oletan että sinulla on ainakin n. 40 v. elämää jäljellä ellei mikään vakava sairaus iske. Noilla lähtökohdilla sulla on edessä hienoja vuosia :)
[/quote]
Kiito, tosi ystävällisesti kirjoitettu :)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:33"]
No se nyt ei auta, että ylipainoinen söisi enemmän. Mutta on ihan fakta, että keski-ikäisen istumatyötä tekevän naisen peruskulutus on ihan eri tasolla, kuin parikymppisen nuoren miehen. Urheilevalle nuorella miehellä kulutus voi olla kaksi /kolme kertaa niin paljon kuin minulla.
Siksihän nykyään monen hoikan vanhemman naisen ongelma on puutokset ruokavaliossa. On syötävä liian vähän pysyäkseen hoikkana. Ja siksi vaihdevuosien jälkeen ne aavistuksen pyöreämmät elävät pidempään.
7
[/quote]
Muuten ok, mutta kyllä nyt vaan pitää ylipainoisen alkaa syömään enemmän. Itse tuplasin tai oikeastaan triplasin syödyn ruuan määrän ja 20 kiloa lähti puolessa vuodessa. Lisäsin niin hyvien rasvojen, proteiinien kuin kasvistenkin määrää.
Jos kuluttaa enemmän kuin syö niin laihtuu, se on kiistämätön fakta. Toiset vaan kuluttaa vähemmän kuin toiset vaikka aktiviteetit olisi samat. Yrittäkään saada aineenvaihduntanne toimimaan tai syökää vielä vähemmän/liikkuukaa vielä enemmän kuin nyt jos ette laihdu. Ei laihdutus mitään rakettitiedett ole.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:42"]
Jos kuluttaa enemmän kuin syö niin laihtuu, se on kiistämätön fakta. Toiset vaan kuluttaa vähemmän kuin toiset vaikka aktiviteetit olisi samat. Yrittäkään saada aineenvaihduntanne toimimaan tai syökää vielä vähemmän/liikkuukaa vielä enemmän kuin nyt jos ette laihdu. Ei laihdutus mitään rakettitiedett ole.
[/quote]
Niin, ero voi helpostikin olla 700 kaloria päivässä. Ja sitten ihmetellään miksi toiset ovat isompia kuin toiset ja päätellään, että varmasti syö liikaa.
:D Tule meille vaikka viikoksi katsomaan vierestä kuinka syön päivittäin reilusti yli kulutukseni mutta en liho grammaakaan.
Ja ei, en oksentele enkä ole erityisen aktiivinen.