Kysy alkoholistilta
Olen raitistunut alkoholisti-sekakäyttäjä.
Kysy, kritisoi. Koetan vastailla.
Kommentit (152)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:28"]
No ryhmät on varmaan tarpeen mutta keskity nyt hyvä nainen myös perheeseesi, lapsiisi ja lopeta toi omaan napan tuijottelu. Kyllä se todellisuus tulee vastaan silläkin tavalla ihan takuuvarmasti... Ja jopa tehokkaammin, mitä noissa ryhmissä. Kohtaa läheisesi äläkä mene niiden ryhmien taa piilottelemaan. Juu... muut ei voi ymmärtää ja liipalaapa. Jos olisin sun pöksyissä en tuhlaisi sekuntiakaan olla lasten kanssa. Vai etkö osaa!? Niinpä.
[/quote]
Valitettavasti tässä asiassa en aio toimia ohjeesi mukaan.
Alkoholismi on sairaus, jota on hoidettava. Tuskin neuvot syöpäsairasta jättämään hoidon väliin, jos hoito pitää hänet hengissä.
Olen ryhmissä käyvänä äitinä ok. Jos jään yksin sairauteni kanssa, muutun hirveäksi. Ja luultavasti joudun uudelleen samaan kierteeseen, josta olen nyt irti.
Se, mistä minun tulee luopua, on esim. tällainen netissä roikkuminen. Se on turhaa ajantuhlausta ja pois perheeltä. Mietitäänpä rehdisti: olen ollut tänään ryhmässä kaksi tuntia ja roikkunut av:lla neljä tuntia. Toinen toiminnasta on ollut hyväksi, toinen ei.
Hyvää jatkoa kaikille!
ap
Sori kun olen näin kärkevä, mutta aloituksessa sanoit, että saa kritisoidakin. Mennyt kohdataan vähä vähältä. Älä pliis sorru kuvittelemaan, että olisit jo pitkällä. Sulla tulee todellisuudessa menemään vuosikymmeniä vielä. Ei elämää eletä peruutuspeiliin tuijottamalla, mutta mennyttä ei voi sivuuttaa olankohautuksella. Tietenkin tärkeintä on tää hetki, mutta pliis älä dissaa häpeää vaan opettele ennemmin tutustumaan siihen ihan UUDELLA tavalla. Älä hoe, että se ei hyödytä mitään, kun nimen omaa se on avain. Oikeesti. Yritän herätellä. Sä olet varmasti ihana ihminen ja kaikkea. En epäile yhtään sitä.
Pitääkö muitakin sairauksia ja niiden mukanaan tuomia käytöshäiriöitä hävetä? Aikuisten ihmisten ei tarvitse jäädä alkoholistin vaikutuspiiriin. Nalkutus ("häpeäisit nyt" jne) antaa vaan syyn juoda.
Mikä tahansa malli on sorvattu sellaiseksi, että ihmiset voi tuntea olonsa turvalliseksi siinä. Mistä tiedät vaikka pärjäisitkin ihan hyvin ilman ryhmää. Olet valinnut olla ryhmissä ja se on sun valinta. Ok. Mutta mitä jos ajattelisit silti itse. Ryhmän mukana on helppo mennä. Muutaman vuoden jälkeen alat jo kyseenalaistamaan asioita. Sen tien käy läpi kaikki jotka ryhmissä käy jos heidän äo on yhtään isompi, kuten sulla selvästi on. Tunnista ne kliseet. Ajattele itse. Ponnistele. Näin susta oikeasti tulee vihdoista viimein luja nainen. Nimenomaan luja. Muista: Häpeä ON hyödyllistä <3. Hyvää yötä ja kaikkea hyvää!! Honest, JK
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:41"]
Sori kun olen näin kärkevä, mutta aloituksessa sanoit, että saa kritisoidakin. Mennyt kohdataan vähä vähältä. Älä pliis sorru kuvittelemaan, että olisit jo pitkällä. Sulla tulee todellisuudessa menemään vuosikymmeniä vielä. Ei elämää eletä peruutuspeiliin tuijottamalla, mutta mennyttä ei voi sivuuttaa olankohautuksella. Tietenkin tärkeintä on tää hetki, mutta pliis älä dissaa häpeää vaan opettele ennemmin tutustumaan siihen ihan UUDELLA tavalla. Älä hoe, että se ei hyödytä mitään, kun nimen omaa se on avain. Oikeesti. Yritän herätellä. Sä olet varmasti ihana ihminen ja kaikkea. En epäile yhtään sitä.
[/quote]
Kiitos avusta ja herättelystä.
Olen samaa mieltä. En ole pitkällä, menee vielä vuosikymmeniä.
Tarkoitukseni oli kertoa, että raitistuminen on mahdollista. En ole kuvitellut olevani pitkällä. Päinvastoin.
Olen ihan hyvässä hoidossa nyt, joten huoli pois. Perheeni saa myös apua.
En ole ihana ihminen enkä kaipaa lässytystä. Haluan olla rehellinen, vihdoinkin. Jeesustelu ei kiinnosta pätkääkään. Mua kiinnostaa toipuminen ja se, että voin olla lapsilleni vihdoinkin läsnä.
Saan kiinni siitä, mit tarkoitat häpeällä. Kyllä se on hyvä tunne ja siihen tulee tutustua. Itse puhuin aiemmin ehkä jostain hyvin negatiivisesta elämäntavasta puhuessani häpeästä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:41"]Pitääkö muitakin sairauksia ja niiden mukanaan tuomia käytöshäiriöitä hävetä? Aikuisten ihmisten ei tarvitse jäädä alkoholistin vaikutuspiiriin. Nalkutus ("häpeäisit nyt" jne) antaa vaan syyn juoda.
[/quote]
Pöh! Mä tiedän monia jotka on hävenneet omaa sairauttani ja nimen omaa häpeän avulla päässyt eteenpäin ja parani. Häpeän käsittely ei ole kehoitus häpeämään vaan enemmän.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:26"]
Luultavasti kyse on semantiikasta.
Itse miellän häpeän kokolailla näin:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00079
Ap
[/quote]
Osaatko ajatella itse? Pystytkö siihen, vai pelkäätkö ymmärtäväsi jotain menneisyydestäsi, teoistasi ja itsestäsi? Kerro jotain, mikä ei ole suoraan Minnen tai Rehapin aivopesusta tai pelkkä viittaus johonkin sähköiseen dokumenttiin. Kerro jotain omia ajatuksiasi, jos uskallat niitä itsekään kohdata.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:41"]Pitääkö muitakin sairauksia ja niiden mukanaan tuomia käytöshäiriöitä hävetä? Aikuisten ihmisten ei tarvitse jäädä alkoholistin vaikutuspiiriin. Nalkutus ("häpeäisit nyt" jne) antaa vaan syyn juoda.
[/quote]
Juominenhan aina onkin jonkun muun vika...
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:41"]Sori kun olen näin kärkevä, mutta aloituksessa sanoit, että saa kritisoidakin. Mennyt kohdataan vähä vähältä. Älä pliis sorru kuvittelemaan, että olisit jo pitkällä. Sulla tulee todellisuudessa menemään vuosikymmeniä vielä. Ei elämää eletä peruutuspeiliin tuijottamalla, mutta mennyttä ei voi sivuuttaa olankohautuksella. Tietenkin tärkeintä on tää hetki, mutta pliis älä dissaa häpeää vaan opettele ennemmin tutustumaan siihen ihan UUDELLA tavalla. Älä hoe, että se ei hyödytä mitään, kun nimen omaa se on avain. Oikeesti. Yritän herätellä. Sä olet varmasti ihana ihminen ja kaikkea. En epäile yhtään sitä.
[/quote]
Pää kiinni, kusipää...
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:41"]
[/quote]
Kiitos avusta ja herättelystä.
Olen samaa mieltä. En ole pitkällä, menee vielä vuosikymmeniä.
Tarkoitukseni oli kertoa, että raitistuminen on mahdollista. En ole kuvitellut olevani pitkällä. Päinvastoin.
Olen ihan hyvässä hoidossa nyt, joten huoli pois. Perheeni saa myös apua.
En ole ihana ihminen enkä kaipaa lässytystä. Haluan olla rehellinen, vihdoinkin. Jeesustelu ei kiinnosta pätkääkään. Mua kiinnostaa toipuminen ja se, että voin olla lapsilleni vihdoinkin läsnä.
Saan kiinni siitä, mit tarkoitat häpeällä. Kyllä se on hyvä tunne ja siihen tulee tutustua. Itse puhuin aiemmin ehkä jostain hyvin negatiivisesta elämäntavasta puhuessani häpeästä.
Ap
[/quote]
Joo mä tajuan kyllä että sä miellät häpeän liittyvän juuri juomiseen. Se on kuitenkin normaali tunne ja kaikki raittiitkin joutuu suhteuttamaan siihen. Dokatessa häpeä lamauttaa ja lopulta häpeämekanismi ei toimi ollenkaan. Siks varmaan moni kokee putoavansa tyhjyyteen lopetettuaan dokaamisen.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:41"]Sori kun olen näin kärkevä, mutta aloituksessa sanoit, että saa kritisoidakin. Mennyt kohdataan vähä vähältä. Älä pliis sorru kuvittelemaan, että olisit jo pitkällä. Sulla tulee todellisuudessa menemään vuosikymmeniä vielä. Ei elämää eletä peruutuspeiliin tuijottamalla, mutta mennyttä ei voi sivuuttaa olankohautuksella. Tietenkin tärkeintä on tää hetki, mutta pliis älä dissaa häpeää vaan opettele ennemmin tutustumaan siihen ihan UUDELLA tavalla. Älä hoe, että se ei hyödytä mitään, kun nimen omaa se on avain. Oikeesti. Yritän herätellä. Sä olet varmasti ihana ihminen ja kaikkea. En epäile yhtään sitä.
[/quote]
Pää kiinni, kusipää...
[/quote]
Selvä.
Luultavasti on melko ok, että näin alkuvaiheessa pitää juurikin 12 askeleen ohjelmaa kainalosauvanaan. Miten ihmeessä osaisin itse löytää viisastenkiveä mihinkään, kun olen juonut ja mömmöillyt vuosikausia?
Hieman sama kuin olisin avannossa ja alkaisin reflektoida, voinko nyt ottaa kiinni paskaisesta kepistä, jota joku ojentaa mulle pelastaakseen mut.
Ekat vuodet on keskityttävä siihen, että selviää kaikesta juomatta.
Homma on pidettävä äärimmäisen yksinkertaisena, jos haluaa selvitä.
Nämä hienot teoriat ovat jees teille normaaleille.
Minä olen alkoholisti ja joudun alistumaan tällaisiin aivopesuohjelmiin, koska olen juonut ajattelutaitoni.
Mulla ei valitettavasti ole varaa lähteä filosofoimaan ja mietiskelemään, kelpaako pahamaineinen Minnesotahoito minun korkeudelleni. Jos ei kelpaa, on toinenkin vaihtoehto, ja sitä olen kokeillut jo tarpeeksi.
Alkoholismia hoidettaessa on tajuttava se, että Minnesota-tyylisessä hoidossa onnistumisprosentti on kuitenkin 40. Huonohampaisia se prosentti on, mutta voin kertoa, että ilman tätä paskaa hoitofilosofiaa olisin nytkin putkassa nauttimassa oman järkeni käytöstä, häpeän pohdiskelusta ja omien ajatusteni reflektoimisesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:07"]Luultavasti on melko ok, että näin alkuvaiheessa pitää juurikin 12 askeleen ohjelmaa kainalosauvanaan. Miten ihmeessä osaisin itse löytää viisastenkiveä mihinkään, kun olen juonut ja mömmöillyt vuosikausia?
Hieman sama kuin olisin avannossa ja alkaisin reflektoida, voinko nyt ottaa kiinni paskaisesta kepistä, jota joku ojentaa mulle pelastaakseen mut.
Minä olen alkoholisti ja joudun alistumaan tällaisiin aivopesuohjelmiin, koska olen juonut ajattelutaitoni.
Mulla ei valitettavasti ole varaa lähteä filosofoimaan ja mietiskelemään, kelpaako pahamaineinen Minnesotahoito minun korkeudelleni. Jos ei kelpaa, on toinenkin vaihtoehto, ja sitä olen kokeillut jo tarpeeksi.
Alkoholismia hoidettaessa on tajuttava se, että Minnesota-tyylisessä hoidossa onnistumisprosentti on kuitenkin 40. Huonohampaisia se prosentti on, mutta voin kertoa, että ilman tätä paskaa hoitofilosofiaa olisin nytkin putkassa nauttimassa oman järkeni käytöstä, häpeän pohdiskelusta ja omien ajatusteni reflektoimisesta.
ap
[/quote]
Juuri näin, ap. Pidä lippu korkealla, älä välitä näistä häpeäjankkaajista!
Nähdään paltsussa!
Ei huonohampaisia vaan huonohan...
Aarghh tätä automaattista tekstinsyöttöä :)
Hyvä ap! Juuri näin. Kritiikki tulee vielä. Et ole juonut ajattelukykyäsi selvästikään vaan elämän taitosi. Kehität elämäntaitojasi niin kyllä se siitä sitten suttaantuu kaikki. Toivon sulle vilpittömästi monia hyviä iloisia, onnellisia, riemastuttavia, vaiheikkaita, rikkaita, lohdullisia ym. ym. vuosia.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:10"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:07"]Luultavasti on melko ok, että näin alkuvaiheessa pitää juurikin 12 askeleen ohjelmaa kainalosauvanaan. Miten ihmeessä osaisin itse löytää viisastenkiveä mihinkään, kun olen juonut ja mömmöillyt vuosikausia?
ap
[/quote]
Juuri näin, ap. Pidä lippu korkealla, älä välitä näistä häpeäjankkaajista!
Nähdään paltsussa!
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:07"]Luultavasti on melko ok, että näin alkuvaiheessa pitää juurikin 12 askeleen ohjelmaa kainalosauvanaan. Miten ihmeessä osaisin itse löytää viisastenkiveä mihinkään, kun olen juonut ja mömmöillyt vuosikausia? Hieman sama kuin olisin avannossa ja alkaisin reflektoida, voinko nyt ottaa kiinni paskaisesta kepistä, jota joku ojentaa mulle pelastaakseen mut. Ekat vuodet on keskityttävä siihen, että selviää kaikesta juomatta. Homma on pidettävä äärimmäisen yksinkertaisena, jos haluaa selvitä. Nämä hienot teoriat ovat jees teille normaaleille. Minä olen alkoholisti ja joudun alistumaan tällaisiin aivopesuohjelmiin, koska olen juonut ajattelutaitoni. Mulla ei valitettavasti ole varaa lähteä filosofoimaan ja mietiskelemään, kelpaako pahamaineinen Minnesotahoito minun korkeudelleni. Jos ei kelpaa, on toinenkin vaihtoehto, ja sitä olen kokeillut jo tarpeeksi. Alkoholismia hoidettaessa on tajuttava se, että Minnesota-tyylisessä hoidossa onnistumisprosentti on kuitenkin 40. Huonohampaisia se prosentti on, mutta voin kertoa, että ilman tätä paskaa hoitofilosofiaa olisin nytkin putkassa nauttimassa oman järkeni käytöstä, häpeän pohdiskelusta ja omien ajatusteni reflektoimisesta. ap [/quote] Juuri näin, ap. Pidä lippu korkealla, älä välitä näistä häpeäjankkaajista! Nähdään paltsussa!
[/quote]
Näin tehdään!
Mulla ei ole varaa olla fiksu, fiini ja oikeaoppinen häpeänkäsittelijä. On mentävä sinne, mistä raittiuden saa ja tajuttava se, että taviksilta ymmärtämystä ei heru. Eikä tarttekaan herua...
Ap, addikti
AP, lähdetkö kanssani radalle? Voin tarjota viinaa, telaketjuja ja tennareita :DD
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:07"]Luultavasti on melko ok, että näin alkuvaiheessa pitää juurikin 12 askeleen ohjelmaa kainalosauvanaan. Miten ihmeessä osaisin itse löytää viisastenkiveä mihinkään, kun olen juonut ja mömmöillyt vuosikausia? Hieman sama kuin olisin avannossa ja alkaisin reflektoida, voinko nyt ottaa kiinni paskaisesta kepistä, jota joku ojentaa mulle pelastaakseen mut. Ekat vuodet on keskityttävä siihen, että selviää kaikesta juomatta. Homma on pidettävä äärimmäisen yksinkertaisena, jos haluaa selvitä. Nämä hienot teoriat ovat jees teille normaaleille. Minä olen alkoholisti ja joudun alistumaan tällaisiin aivopesuohjelmiin, koska olen juonut ajattelutaitoni. Mulla ei valitettavasti ole varaa lähteä filosofoimaan ja mietiskelemään, kelpaako pahamaineinen Minnesotahoito minun korkeudelleni. Jos ei kelpaa, on toinenkin vaihtoehto, ja sitä olen kokeillut jo tarpeeksi. Alkoholismia hoidettaessa on tajuttava se, että Minnesota-tyylisessä hoidossa onnistumisprosentti on kuitenkin 40. Huonohampaisia se prosentti on, mutta voin kertoa, että ilman tätä paskaa hoitofilosofiaa olisin nytkin putkassa nauttimassa oman järkeni käytöstä, häpeän pohdiskelusta ja omien ajatusteni reflektoimisesta. ap [/quote] Juuri näin, ap. Pidä lippu korkealla, älä välitä näistä häpeäjankkaajista! Nähdään paltsussa!
[/quote]
Näin tehdään!
Mulla ei ole varaa olla fiksu, fiini ja oikeaoppinen häpeänkäsittelijä. On mentävä sinne, mistä raittiuden saa ja tajuttava se, että taviksilta ymmärtämystä ei heru. Eikä tarttekaan herua...
Ap, addikti
[/quote] Miksi kuvittelet olevasi jotenkin viisaampi kuin "tavikset"? Luuletko, että kaikki muut (mukaan lukien sun läheiset siis) on syntynyt kultalusikka kourassaan? Oletteko sinä ja "muut ei-tavikset" eli ilmeisesti viinaan ja lääkkeisiin koukuttuneet jotenkin erikoisempia, enemmän kovia kokeneita? Herää jo.
Silti toivotan sulle onnea matkaan, se on joka askeleen arvoista <3
t: Minnesotasta selvinnyt
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:18"]
Vuosi meni perustoipumisessa. Puolen vuoden jälkeen oli jo hieman helpompaa. Ensimmäiset kuukaudet olivat juurikin häpeän aktiivista läpikäymistä ja sen kohtaamista, mitä olin kännissä tehnyt. Noiden juttujen käsittely ja taaksejättäminen olivat suurin työ.
Pidin hyvänä sitä, että perhe otettiin mukaan hoitoon ja he saivat apua ja saavat yhä.
Olen alkoholisteille tyypilliseen tapaan todella tunneherkkä (suomeksi yliherkkä ja tasapainoton) ihminen, joten mielialan normalisoituminen on vuosien juttu.
Minun kohdallani kyse on sukupolvien mittaisesta "kirouksesta". Oikeastaan saan vasta nyt mallia normaaleista ihmissuhteista, vertairyhmissä.
ap
[/quote]
Se, että Minnesota-mallissa on rahastuksen takia aikataulutettu perusjakso vuoden mittaiseksi, ei tarkoita, että olet sinut menneisyytesi kassa. Ei raittiutta voi suorittaa, siitä ei pätevöidytä, vaikka kuinka kantaisit kameli-pinssiä rinnuksissasi ja kuuntelisit kamalan synaversion Only Lovesta joka aamu ja ilta.
Ilmeisesti siellä on alettu levittää myös tietoa tuosta aistiyliherkkyydestä. Koita kestää, oot ihan selvästi kamalan vääryyde ja "sukupolvien mittaisen kirousken" uhri. Hassu juttu, että moni muu on kyennyt käsittelemään asiat ilman tarvetta mainostaa omaa oikeuttaan juoda ja satuttaa muita. '
Lapset varmaankin antavat anteeksi, mutta eivät unohda. Oletko kenties ylpeä, että haavoitit tällä "kirouksellasi" jälleen yhtä sukupolvea? Eihän se mikään häpeä ole, sähän ravaat hurmoksellisesti ryhmissä ja oot nykyään paljon parempi ihminen ja lässynlässynlää.
Kuvottavaa.